Spring naar bijdragen

Wie maakt zich nog meer zorgen over de toekomst?


Aanbevolen berichten

Wat mij irriteert is dat je gewoon niet leert van je fouten. Je excuses aanbieden, maar te gelijk een hoop rotzooi er achter aan slingeren, maar je weet kennelijk niet beter. In ieder geval hebben we de discussie niet echt inhoudelijk verder gebracht.

Ik weet kennelijk niet beter, en dan verwacht je dat ik verder nog op je inga? :? Welke rotzooi hebben we t dan over? :?

Daar hebben we het al over gehad, maar laat maar. Ik praat wel met anderen.

Ik blijf hier geen energie in steken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 245
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Berichten spreken elkaar ook nogal eens tegen. Wat ik wel begrepen heb is dat ons poolijs in rap tempo aan het verdwijnen is,

Klopt. Meeste zeespiegelstijging komt echter van uitzetting van oceaanwater.

maar mogelijk door zoet water dat van Groenland in de zee komt de ware zoutwater stroom dat van zuid Amerika naar Europa altijd stroomt zal verstoren en dan een kleine koude tijd zal veroorzaken.

Is niet echt een realistisch scenario. Dit komt voor in de film The Day After Tomorrow....

Ik begreep ook dat de invloed wel wat, maar niet veel zou zijn. The Day After Tomorrow zou sterk overdreven zijn. Je moet dan puur denken aan enkele iets koudere winters. Wat allemaal waar is, weet ik ook niet.

De stand van de as van de aarde t.o.v. de zon ja. Dit duurt alleen nog duizenden jaren.

Okee, nou ja, geen idee. Ik had begrepen dat de temperatuurstijgingen slechts beperkt door de CO2 uitstoten kwamen.

Nee. Algen zorgen voor de het grootste deel van de zuurstof in de atmosfeer. Koralen niet, al zijn die wel aan het uitsterven, wat slecht is. Dat is dan wel gunstiger dan dat ik dacht :) Al moeten die koraalriffen natuurlijk wel blijven.

Teveel NO2 in de atmosfeer is erg schadelijk inderdaad. Dus minder autorijden.

Dat lijkt me een goed voornemen. ;)

Bron? Overbevissing is op sommige plekken inderdaad wel een probleem.

Het volgende:

citaat:

De bedreigingen voor het zeeleven zijn enorm. Gif, lawaai, opwarming van de aarde… Maar met stip op één staat overbevissing. De snelheid en de manier waarop we de oceanen leegvissen, brengen grote schade aan.

Er worden veel meer vissen gevangen dan dat er bij komen. Inmiddels is 80 procent van de visbestanden bijna op, overbevist of danig in verval. Een dramatische ontwikkeling die onomkeerbaar lijkt door non-selectieve en vernietigende visserijmethoden en piratenvisserij.

bron: http://www.greenpeace.nl/campaigns/ocea ... reigingen/

Ik weet niet wat hun bronnen weer zijn.

Het gat in de ozonlaag wordt steeds minder, omdat we al 30/40 jaar geleden hebben afgesproken dat we geen stoffen meer mogen gebruiken in producten die de ozonlaag aantasten.

Dat is goed nieuws!

In Westerse landen en onontwikkelde landen valt het nog mee. In China, Rusland, India etc niet. De VS moet ook minderen.

Lastige landen :|

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is wel mooi meegenomen :)

Bij ons in de kerk (PKN) is vanmorgen nog gepreekt in de dienst over dat heel deze wereld met al haar fundamenten en de gehele heelal in vuur zal vergaan, maar dat wij mogen uitzien naar een geheel nieuwe wereld die God maakt.

Met dit als één van de drie schriftlezingen:

2 Petrus 3:8-13

''Maar laat vooral dit u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Heere is als duizend jaar en duizend jaar als één dag. De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen. Maar de dag van de Heere zal komen als een dief in de nacht. Dan zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen brandend vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen verbranden. Als deze dingen dus allemaal vergaan, hoedanig behoort u dan te zijn in heilige levenswandel en in godsvrucht; u, die de komst van de dag van God verwacht en daarnaar verlangt, de dag waarop de hemelen, door vuur aangestoken, zullen vergaan en de elementen brandend zullen wegsmelten. Maar wij verwachten, overeenkomstig Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.''

Link naar bericht
Deel via andere websites

http://www.bbc.com/news/science-environment-29418983

Populaties van diersoorten in zoet water zijn gereduceerd met 76% in de afgelopen 40 jaar.

Populaties van zoogdieren, vogels, reptielen, amfibieën en vissen gemiddeld met 52%.

Niet heel betrouwbare cijfers btw, maar geeft toch een indicatie denk ik.

Conclusie: we zitten midden in de 6e Massa-Extinctie in de geschiedenis van de aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het vuur hier allegorisch is, net zoals een 'doop in vuur en de Heilige Geest' (Matt. 3:11-12) dat is. Ik denk dat t gaat over dat alles nieuw wordt door het vuur en de Heilige Geest, immers:

2 Kor 5:17:

so that if any one [is] in Christ -- [he is] a new creature; the old things did pass away, lo, become new have the all things

Het gaat denk ik om het nieuw zijn van alles en iedereen, door het vuur van de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
http://www.bbc.com/news/science-environment-29418983

Populaties van diersoorten in zoet water zijn gereduceerd met 76% in de afgelopen 40 jaar.

Populaties van zoogdieren, vogels, reptielen, amfibieën en vissen gemiddeld met 52%.

Niet heel betrouwbare cijfers btw, maar geeft toch een indicatie denk ik.

Conclusie: we zitten midden in de 6e Massa-Extinctie in de geschiedenis van de aarde.

De cijfers lopen wat uit één zie ik. In ieder geval gaat het niet zo best.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat kan je zo zien, maar daarvoor is mij persoonlijk de volgende zinsnede iets te letterlijk weergegeven:

"..de elementen brandend zullen wegsmelten.."

Precies.

En de zegelgerichten en de bazuingerichten in Openbaring worden helemaal of in elk geval ten dele door mensen 'gedaan'. De zegelgerichten zijn man made disasters, door de mens veroorzaakte rampen. De bazuingerichten zijn allemaal natuurrampen.

De laatste, de eindtijdrampen, zijn de schaalgerichten. Voordien kan een mens nog steeds tot inkeer komen.

Overigens wist Einstein ook al dat als de bijen uitsterven, de mensheid hooguit vijf jaar later volgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat kan je zo zien, maar daarvoor is mij persoonlijk de volgende zinsnede iets te letterlijk weergegeven:

"..de elementen brandend zullen wegsmelten.."

Ik snap dat je dat zo ziet.

Mooi :)

Wat ik persoonlijk ook geloof, is dat we hier zijn om te leren in navolging van Jezus te leven. Dat betekend dan ook dat we niets verkwanselen of er misbruik van maken. Want zaken afbreken behoord de satan toe. Vandaar uit dan ook mijn vraag, wat kunnen wij volgens jou concreet doen om de aarde zo goed mogelijk te bewaren, naast wat je al noemde over de bevolkingspopulatie en wat hier genoemd is: het laten staan van je auto en het minder eten van vlees en niet meer kopen dan nodig is (constant vernieuwen van je interieur bijvoorbeeld).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat heeft dat van die bijen er mee te maken?

Als je het hele bericht leest en het stukje wat jij eruit haalde in zijn context leest, wat is dan jouw eigen antwoord op je vraag?

Pfff wat cryptisch. Overigens kan de mens best overleven zonder bijen hoor (en was t zeer waarschijnlijk ook niet Einstein die dit zei ;) ), maar t zal wel een impact zijn op de landbouw ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat kan je zo zien, maar daarvoor is mij persoonlijk de volgende zinsnede iets te letterlijk weergegeven:

"..de elementen brandend zullen wegsmelten.."

Ik snap dat je dat zo ziet.

Mooi :)

Wat ik persoonlijk ook geloof, is dat we hier zijn om te leren in navolging van Jezus te leven. Dat betekend dan ook dat we niets verkwanselen of er misbruik van maken. Want zaken afbreken behoord de satan toe. Vandaar uit dan ook mijn vraag, wat kunnen wij volgens jou concreet doen om de aarde zo goed mogelijk te bewaren, naast wat je al noemde over de bevolkingspopulatie en wat hier genoemd is: het laten staan van je auto en het minder eten van vlees en niet meer kopen dan nodig is (constant vernieuwen van je interieur bijvoorbeeld).

Gaan we opeens wel n normale discussie voeren? :#

Ik denk een aantal dingen:

* weinig en biologische dierlijke producten

* zoveel mogelijk fairtrade en anderszins 'eerlijk' en 'groen'

* openbaar vervoer zo veel mogelijk

* afval scheiden

* doneren aan goede doelen

* in t algemeen idd minder consumeren

en ik denk dat je je invloed op 4 niveau's moet proberen te laten gelden:

1) jezelf (d000h)

2) je direct omgeving (dus mensen aanspreken, initiatieven in je kerk, je vriendenkring, commentaar op YouTube etc)

3) bedrijven (AH aanschrijven, bedrijven die bont vekopen aanschrijven etc etc)

4) politiek (je partij kiezen -ik zou dus nooit op een traditionele christelijk partij stemmen-, partijen aanschrijven etc)

Zoiets, uit mijn hoofd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ook zeer belangrijk is, om iets op grote schaal te bewerkstelligen, biologische en fairtrade produkten goedkoper, of gelijkwaardig aan de prijs van 'normale' producten te maken. Meeste mensen kiezen juist niet voor deze producten omdat het te duur is. Hetzelfde overigens voor OV.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, nu komen we ergens.

Dat is ook een beetje mijn bezwaar.

Om een andere reden was ik met die producten bezig,

omdat biologische producten veel gezonder zijn.

Ik eet nu meer Roomboter nu, in plaats van Margarine.

Daarvan valt de prijs nog mee.

Vlees eet ik aanzienlijk minder.

Drink ook minder frisdranken, koffie en sappen.

Meer thee en gewoon water.

Auto gebruik ik alleen voor het werk en rij met twee anderen samen.

Eigenlijk omdat het goedkoper is.

Openbaar vervoer is trouwens wel schreeuwend duur in Nederland, als je al een auto hebt.

Het is alleen voordelig als je helemaal geen auto hebt en daarmee de vastenlasten niet hoeft te betalen.

Maar de fiets gebruik ik dan ook het meeste als vervoermiddel :D

Goede doelen geef ik meer voor ontwikkelingssamenwerking, moet ik eerlijk wezen.

Wel een goed punt. Aandacht aan besteden is ook nooit verkeerd. Ik zal er aan denken als thema in onze kerk. Op de kring hadden we laatst dit thema nog gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ook zeer belangrijk is, om iets op grote schaal te bewerkstelligen, biologische en fairtrade produkten goedkoper, of gelijkwaardig aan de prijs van 'normale' producten te maken. Meeste mensen kiezen juist niet voor deze producten omdat het te duur is. Hetzelfde overigens voor OV.
Klopt maar als de consument de juiste signalen geeft richting bedrijven en politieke partijen... Maar je hebt gelijk, een bijstandsmoeder kan niet opeens over naar alles biologisch nee. Maar je kunt ook als bijstandsmoeder wel over van 7x bio-industrie vlees naar 3x biologisch :) Iedereen kan naar budget wat doen. En je kunt t altijd bespreekbaar maken, laat het leven in jr omgeving.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat het om dogmatische regeltjes gaat, maar gewoon om bewust te leven en je bewust te zijn van je leefomgeving. En hoe iemand dat vormgeeft in zijn leven, is puur individueel en verschillend.

Laat je niet opnieuw een slavenjuk opleggen, ook geen ecologisch juk, maar wees je bewust van je leefomgeving en behandel dat met liefde en respect. Heb liefde voor de overvloed die er nu nog is (hoewel al tanende).

En een bijstandsmoeder? Houd het gewoon bij jezelf en ga die mensen asteblieft niet vertellen wat zij wel of niet zouden kunnen doen. Die mensen hebben al zorgen genoeg en zijn blij als ze hun kinderen überhaupt kunnen voeden. Het gaat niet om wat anderen doen, maar om wat je zelf doet, hoe bewust je zelf leeft. Niet om de aarde te redden, maar omdat je een bewust levend mens wilt zijn en wilt worden. Omdat dat vreugde geeft. En in stilte, niet om mee te pochen.

Wat vlees eten betreft? Luister gewoon naar je eigen lichaam en naar je innerlijke leiding. Weinig of veel dierlijke producten, dat zijn dogma's die gewoon niet opgaan, net zo min als de raw food hype. Je weet niet wat het leven voor je in petto heeft. Volg je eigen innerlijke leiding en luister naar je lichaam (wat iets anders is dan zomaar volproppen met alles wat je tegenkomt) en naar de leiding die de Heilige Geest jou persoonlijk geeft, omdat die meer weet dan jij, ook van het pad dat je nog tegemoetgaat.

Een aantal maanden geleden zag het ernaar uit dat mijn zus een dodelijke ziekte had. Zij werd geopereerd in het Antonie van Leeuwenhoek, met een ruggenprik, er werd een gezwel uit haar blaas verwijderd. Wat niemand wist en ook niet kon weten - omdat dat achteraf pas bleek nadat de patholoog alle cellen had kunnen bekijken in het lab en daarover alle literatuur en internationale collega's had geconsulteerd)- is dat het geen kankergezwel was, maar een inflammatoire pseudotumor (komt zéér zelden voor in de blaas, bij het AvL hadden ze dit nog nooit meegemaakt, het ziet er van buiten hetzelfde uit als een kankergezwel). Tijdens het weghalen van de "tumor", bleek de tumor heel bloedvatrijk te zijn, waardoor mijn zus onverwacht heel veel bloed verloor. De artsen moesten tijdens de operatie in haar andere arm een tweede infuusnaald inbrengen waarmee ze steeds haar HB-gehalte controleerden.

Na het bloedverlies en de hb-controles zeiden de artsen tegen mijn zus: "jij bent zeker een vleeseter?" Ja, zei mijn zus. "nou, dat is te zien!". Haar HB-gehalte was wel enorm gezakt, maar het was na al dat bloedverlies nog dusdanig hoog dat ze geen bloedtransfusie nodig had. Het moet voor de operatie uitzonderlijk hoog zijn geweest. Dat is heel goed. En dat hebben alleen vleeseters dus. Als een vegetariër dit overkomt, krijgt ie bloed. Van een vleeseter. (God zij gedankt dat de vleesetende broeders zich niet allemaal door de vegetariër heeft laten bekeren tot het vegetarisme)

Vergeet al die dogma's, luister naar de Heilige Geest die je leidt. Dat is individueel verschillend. En een bijstandmoeder die haar kinderen zeven dagen per week industrievlees geeft (als ze dat al zou kunnen, wat ik betwijfel), die zou wel eens "toevallig" iets heel goeds kunnen doen, beter dan 3 keer biologisch vlees, óf doet juist die ene bijstandsmoeder die die 3 keer biologisch geeft, in haar specifieke situatie het juiste. Dat is individueel verschillend.

Mensen willen altijd voor een ander bepalen wat goed voor ze is. Het gaat niet om dogma's, maar om het leren luisteren naar de persoonljike leiding van de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De relatie van een volgeling van Christus met God, is echt persoonlijk! En als je dat op gaat merken in je leven, en je gaat de innerlijke leiding van de Heilige Geest volgen, dan kun je een zegen in je leven ervaren die iemand zonder die persoonlijke relatie en die leiding (of zonder het bewustzijn van die persoonlijke relatie en die leiding) in zijn stoutste dromen niet had kunnen verwachten!

Dogma's over leefregels mbt eten en drinken en vervoer en dat soort zaken, staan daarbij in de weg. De Heilige Geest gaat Zijn Weg met jou persoonlijk. Daarbij moet je bereid zijn los te laten en Hem te volgen, als je Zijn zegen zo volledig mogelijk wilt kunnen ervaren. Dat is vreugdevol en vervullend. Dat kan wel eens betekenen dat je het vegetarisme dan moet loslaten, of dat je juist een poosje geen vlees eet, dat je je raw food moet laten staan of juist een poosje raw food gaat eten. En dat je juist wel de auto neemt voor dat ritje van vijf minuten. Dat is individueel verschillend. En al die dingen zijn voorlopig, bijt je er niet in vast. Ieders leven, levenspad, en lichaam is verschillend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zet je je zo af tegen informatie uitwisselen en elkaar tips geven over wat je allemaal kunt doen? En wie probeert hier te bepalen wat n bijstandsmoeder moet doen?

En daarnaast, ik kan de bio-industrie echt jet goedkeuren. En t is n fabeltje dat vegetariers standaard n laag hb gehalte hebben. Alleen als ze niet gevarieerd eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je ziet hoe t er in de bio-industrie aan toe gaat. Dat is ook in Nederland niet zelden n ware marteling voor de dieren. Ik kan t je vanwege t perspectief van dierenwelzijn van harte aanbevelen :)(YY)

Edit: tip, als je je vlees bij de supermarkt koopt, sommige hebben op hun etikettering het 3 sterren systeem van Beter Leven. Hoe meer sterren hie beter, waarbij ik persoonlijk eigenlijk alleen 3 sterren noemenswaardig diervriendelijk vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie zegt dat dat ook zo is? Dat bedrog? Dat de verleiding groter is snap ik, en ik heb heel af en toe wel eens wat gelezen over sjoemelen (dat dus aan t licht was gekomen met hoge boetes als gevolg), maar gebeurt dat echt vaker dan?

Enneh, ik eet dan ook bijna geen vlees. Als mijn vrouw geen vlees zou eten, was ik ws vegetariër.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid