Spring naar bijdragen

Bestudering van Gods Woord


Aanbevolen berichten

Graag wil ik een aantal belangrijke uitgangspunten op een rijtje zetten voor een gezonde Schrift uitleg. Ze zijn onmisbaar voor Bijbelonderzoek en Bijbeluitleg.

1. Schrift met Schrift vergelijken, de Bijbel legt zichzelf uit.

2. De tekst in de normale letterlijke betekenis nemen, tenzij vanuit de tekst zelf goede redenen zijn te geven om dat niet te doen.

3. Een Bijbelgedeelte moet uitgelegd worden vanuit het directe verband waarin het gedeelte staat en in het licht van de gehele Bijbel.

4. We mogen niet boven de Schrift uitgaan, niet speculeren, niet fantaseren (Schrift inleg). Je moet je telkens afvragen: Staat er ook werkelijk wat er wordt beweerd?

5. De moeilijkere Bijbel gedeelten kunnen vaak worden uitgelegd in het licht van eenvoudiger teksten.

"Maar het Woord des Heeren blijft in der eeuwigheid;

en dit is het Woord, dat onder u verkondigd is". (1 Petrus 1 : 25)

6. Het is erg belangrijk om als Christen in afhankelijkheid van de Heilige Geest ons verstand te gebruiken in het Bijbelonderzoek en de uitleg van de Schrift en in de toetsing van allerlei zaken.

7. "Wat zegt de Bijbel?" Dat is de vraag die in elke situatie en discussie gesteld behoort te worden. Hier kan niet genoeg nadruk op gelegd worden.

8. Besef dat de Bijbel alleen voldoende is. Men noemt dit: de Bijbel is genoegzaam. Om naar de wil en het plan van God te leven hebben wij niet meer nodig dan alleen Gods Woord (Sola Scriptura). Er zijn geen speciale andere openbaringen via profetieën, dromen en dergelijke nodig.

9. Weet dat de Bijbel Gods geopenbaarde wil is. Zoals de Bijbel het voor schrijft en adviseert behoort het te gebeuren. Dat is geen wetticisme of letterknechterij, maar eenvoudig gehoorzaamheid aan de wil van God, zoals die in de Bijbel tot ons komt.

Eigenlijk zouden de bovenstaande principes voor Bijbelonderzoek en Bijbeluitleg vanzelfsprekend moeten zijn, maar er is de laatste jaren veel veranderd. Veel gelovigen willen nog wel buigen voor het Woord van God, maar niet allen. Toch is de Bijbel onze enige norm voor geloof en leven.

We behoren daarom ook alleen maar datgene te accepteren wat een Bijbelse basis heeft!

Lukas 24 : 27

27 En begonnen hebbende van Mozes en van al de profeten, legde Hij

hun uit, in al de Schriften, hetgeen van Hem geschreven was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 115
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Sarena » 13 feb 2014 00:26

Eigenlijk zouden de bovenstaande principes voor Bijbelonderzoek en Bijbeluitleg vanzelfsprekend moeten zijn, maar er is de laatste jaren veel veranderd. Veel gelovigen willen nog wel buigen voor het Woord van God, maar niet allen. Toch is de Bijbel onze enige norm voor geloof en leven.

We behoren daarom ook alleen maar datgene te accepteren wat een Bijbelse basis heeft!

Dit uittreksel om niet het ganse artikel te quoten .

Ergens klinkt uw stelling logisch . Maar toch een paar bedenkingen :

1) Vermoedelijk zijn er heel wat Christenen die dezelfde principes hanteren, maar het is niet omdat ze met deze principes akkoord gaan dat ze er automatisch dezelfde theologie op na houden . De bijbel is niet altijd zo duidelijk .

2) In het topic “Daniël en de profetie†bvb. geeft u een uitleg over “de zeventig weken van jaren†. In het eerste gedeelte staat er : dat de twee getuigen Mozes en Elia zouden zijn en “de Heer had hun (aardse lichamen) nog een keer nodig . In het tweede gedeelte staat er dan dat deze twee getuigen (Mozes en Elia) gedood worden en … .

Nu ken ik de bijbel maar oppervlakkig, maar toch zou ik toch graag eens hebben dat u me de tekst citeert waar er staat dat iemand die een verheerlijkt lichaam heeft terug een aards lichaam kan krijgen . Vermoedelijk is er zo geen tekst, en in dit geval is uw bewering pure speculatie .

3) Laat ik u weer eens quoteren :

Sarena » 12 feb 2014 17:53 (in je favoriete site over Christendom)

…. Voor de een een leugen en voor de ander de waarheid. Ik ben er allang achter dat als iemand een bepaalde leer aanhangt en daar 100 procent in overtuigt is, dat ik dan als Christen kan lullen als brugman maar hem of haar dan niet kan overtuigen met een andere leer! Daarom is er ook oorlog in de wereld mede door geloof omdat ze elkaar de kerk uit vechten met hun bijbeltje en daar doe ik niet aan mee

Dus ik heb mezelf voorgenomen als ik Christenen tegen kom die naar mijn mening een verkeerde leer aan hangen ik er wel iets van zeg maar als hun niet te overtuigen zijn dan ga ik daar niet over in discussie want daar krijg je alleen maar ellende van.

Als ik u goed versta vertel je hier eigenlijk : als iemand voor 100% van een waarheid overtuigd is, en ik ga met die leer niet akkoord, dan is discussie nutteloos .

Nu een vraagje : Indien ik me door een “Christen†laat onderwijzen, en ik diens leer overneem, hoe kan ik er dan zeker van zijn dat hetgeen deze Christen mij vertelt de waarheid is en niet een of andere kerkelijke of sektarische leer ?

+++++++++++++++++

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niet op alle vragen een antwoord beste siskaatje dit omdat ik pas 5 jaar Bijbelstudie heb, dit is al best lang maar ook ik weet niet alles :) De vraag die je stelt over de leer en hoe je kan weten of het waarheid is daar heb ik misschien wel een antwoord op

Bid tot de Heer en vraag of hij je wilt helpen want wie de Waarheid zoekt zal hem vinden zegt de Schrift. Probeer altijd zelf op ontdekking te gaan en schrift met schrift te vergelijken en pak er desnoods een woordenboek bij als je dingen niet snapt. Ik weet als geen ander dat er vele kerken zijn met verschillende leringen omdat ik zelf ook op onderzoek ben uitgegaan toen ik tot geloof kwam. Ik zelf ben nergens aangesloten tot geen enkele kerk maar wel tot die ene ware Gemeente namelijk Christus Jezus zelf!

Wel heb ik 1x per maand Bijbelstudie en dat vind ik heerlijk. Gewoon lekker samen komen met gelovigen en samen de Bijbel door. En ja die discussie wat geloof en waarheid betreft dat is erg lastig want zet een Jehovah getuigen maar is tegen over een protestant of een katholiek ;) Welke van de drie is nu waar? haha Dus ik snap echt wel wat je bedoeld maar ik heb er niet echt een kant en klaar antwoord op.

De studies die ik tot mijn beschikking heb sta ik volledig achter en is voor mij waarheid en wil die met alle liefde verkondigen. Ik zal er altijd bij zeggen dat mensen het nooit klakkeloos moeten aannemen en altijd zelf de moeite moeten nemen om het zelf te onderzoeken en schrift met schrift te vergelijken.

Ik hoop van harte dat je toch iets kunt met mijn antwoord

Groetjes Sarena

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Siskaatje Over Elia kan ik wel een Bijbel tekst laten lezen dat die ook letterlijk terug komt

Meleachie 4:5-6

5 Zie, Ik zend tot u de profeet Elia, voordat de dag van de HEERE komt,

die grote en ontzagwekkende dag.

6 Hij zal het hart van de vaders tot de kinderen terugbrengen,

en het hart van de kinderen tot hun vaders,

opdat Ik niet zal komen en de aarde met de ban zal slaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wel heeft God leraren aangesteld om de Bijbel uit te leggen

Precies, de Kerk dus, je geeft het zelf al aan. ;) Want als er geen Kerk is die de geloofsschat bewaart en doorgeeft, wakend voor allerlei vorm van valse leer, wie gaat dan bepalen wanneer een leraar een juist woord spreekt en wanneer een leraar daadwerkelijk in de apostolische traditie staat? Niet de Schrift zelf, want elke scheuring en twist binnen zichzelf bijbelgetrouw genoemde gemeenschappen bewijst daarvan het tegendeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je bedoeld de Gemeente ;) kerk is niet bijbels ;) In de Bijbel komt kerk helemaal niet voor.

Nee, ik bedoel toch echt Kerk. Dat de Kerk in de bijbel niet voor zou komen betwijfel ik, wellicht niet in die exacte bewoording maar het is toch zeker terug te vinden. Of iets wel of niet voorkomt in de bijbel is voor mijn geloof ook niet zo'n absolute maatstaaf. De Kerk bestond immers al lang en breed voor de bijbel. De bijbel is een product van de Kerk en niet andersom. Daarnaast staat het woord bijbel ook nergens in de bijbel. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welke kerk bedoel je dan? als je de apostelen in de tijd Van JEzus had gevraagd van welke kerk bent u? Dan hadden ze je heel vreemd aangekeken

De Bijbel leert toch echt dat er maar 1 Gemeente is en niet 100.000 soorten kerken met ieder een eigen leer. Maar goed jij hebt een andere mening schijnbaar en dat mag

Link naar bericht
Deel via andere websites
Welke kerk bedoel je dan? als je de apostelen in de tijd Van JEzus had gevraagd van welke kerk bent u? Dan hadden ze je heel vreemd aangekeken

Dat klopt want het waren joden. Maar het christendom heeft zich verder ontwikkeld ook na de tijd van de apostelen. Bij het laatste bijbelboek stopt het verhaal ook niet en tot op de dag van vandaag blijft het christendom zich ontwikkelen.

De Bijbel leert toch echt dat er maar 1 Gemeente is en niet 100.000 soorten kerken met ieder een eigen leer. Maar goed jij hebt een andere mening schijnbaar en dat mag

Als ik het over Kerk heb dan bedoel ik in eerste instantie de katholieke Kerk. Een iets ruimer begrip is de alle kerkgenootschappen die als overeenkomst enkele belijdenisgeschriften hebben (zoals de apostolische geloofsbelijdenis).

Ik heb je andere topic gelezen. En zo'n manier van omgang (zonder er een waardeoordeel over te geven) is niet mijn manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Graag wil ik een aantal belangrijke uitgangspunten op een rijtje zetten voor een gezonde Schrift uitleg. Ze zijn onmisbaar voor Bijbelonderzoek en Bijbeluitleg.

1. Schrift met Schrift vergelijken, de Bijbel legt zichzelf uit.

2. De tekst in de normale letterlijke betekenis nemen, tenzij vanuit de tekst zelf goede redenen zijn te geven om dat niet te doen.

voor mij zijn deze uitspraken compleet leeg. Wat is 'normaal' wat is 'letterlijk'? Hoe legt de bijbel zichzelf uit? En ook moet je nadenken over wat taal is, en wat een vertaling doet. Zelf als jij vloeiend de talen spreekt waarin de boeken in de bijbel geschreven zijn, zul je nog niet altijd de betekenis verstaan die de schrijver misschien bedoelt heeft. Taal is betekenis geven aan iets, en dat staat, of je het wil of niet, nooit los van onder andere culturele achtergrond, cognitief vermogen, en intentie.

"Maar het Woord des Heeren blijft in der eeuwigheid;

en dit is het Woord, dat onder u verkondigd is". (1 Petrus 1 : 25)

Wat is het Woord in dit vers? Dan kan namelijk niet de bijbel zijn..

Link naar bericht
Deel via andere websites

het gevaarlijke van sommige kerkelijke leringen dat het niet brengt tot God ;) en daar pas ik voor beste Robert Frans. Ik zeg NIET dat alle kerken zo zijn maar ik vertrouw liever op de Bijbel en Christus. Dan op kerken die door mensen handen zijn gebouwd en daar ook les geven.

Mensen zijn niet te vertrouwen en Christus wel. Ik heb mijn geloof gevonden en studies waar ik volkomen achter sta als mens en als kind van God

Verder ga ik niet in discussie wat Gods Woord betreft

Link naar bericht
Deel via andere websites

In dat geval ben je van harte welkom binnen de katholieke Kerk, want zij is immers door Christus gesticht en aantoonbaar ononderbroken aanwezig geweest in de geschiedenis, tot op de dag van vandaag. ;) Ik had het echter niet over kerkelijke leringen, maar over de Schrift. Je mag mijn vraag ontwijken hoor als je wil, ieder is daar vrij in, maar ze lijken me wel vrij belangrijk als je je leer bijbels wil onderbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt ;) ja uh ik weet ook niet alles beste Robert Frans dus als ik er geen antwoord op heb omdat ik bepaalde dingen nog niet weet of heb geleerd dan is dat niet erg lijkt me? ben geen alles weter helaas. Fijn dat jij je geloof hebt gevonden binnen de katholieke kerk. Ik zelf geloof alleen niet dat de katholieke kerk door Christus is gesticht, en dan kunnen we daar uren over door speculeren maar dat heeft geen zin. Ik laat jou lekker geloven en vrij daar in net zoals ik dat doe bij een jehovah getuigen een pinktster gemeente ganger etc ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan je dan alleen aanraden om eerst te beginnen te studeren op mijn vraag, omdat het vreemd zou zijn als je eerste aanname (namelijk dat enkel de Schrift Gods Woord is) niet in de Schrift terug te vinden is. Je aanname, waarop je je hele verdere geloof bouwt, is dan vrij tegenstrijdig in zichzelf. En ik zelf geloof dat God nooit zichzelf zal tegenspreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sarena ik denk dat je bijvoorbeeld aan de brieven in het nieuwe testament kan zien dat er vaste groepen waren die bij elkaar kwamen op regelmatige wijze, om te leren over het christelijke geloof. ook zijn diensten/samenkomsten in het Joodse geloof heel normaal, iets dat ook niet afgeschreven is door Jezus. Dat is toch eigenlijk wat de kerk ook is, en dat is dan toch juist heel bijbels?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sarena ik denk dat je bijvoorbeeld aan de brieven in het nieuwe testament kan zien dat er vaste groepen waren die bij elkaar kwamen op regelmatige wijze, om te leren over het christelijke geloof. ook zijn diensten/samenkomsten in het Joodse geloof heel normaal, iets dat ook niet afgeschreven is door Jezus. Dat is toch eigenlijk wat de kerk ook is, en dat is dan toch juist heel bijbels?

Samen komen is idd heel Bijbels :):Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
het gevaarlijke van sommige kerkelijke leringen dat het niet brengt tot God ;) en daar pas ik voor beste Robert Frans. Ik zeg NIET dat alle kerken zo zijn maar ik vertrouw liever op de Bijbel en Christus. Dan op kerken die door mensen handen zijn gebouwd en daar ook les geven.

Mensen zijn niet te vertrouwen en Christus wel. Ik heb mijn geloof gevonden en studies waar ik volkomen achter sta als mens en als kind van God

Verder ga ik niet in discussie wat Gods Woord betreft

Beste sarena

Blijf maar bij het onderzoek van Gods woord en vraag Christus opdat hij tot de Vader bidt en Hem vraagt om u de H.Geest te zenden (Joh 14:15-17).zodat je meer inzicht in Gods bedoeling met de mens krijgt.

En behoud de zekerheid dat God steeds zijn beloftes getrouw is.

Laat je ook niet inpakken door hen die beweren God dienstig te zijn alsook de enige vertegenwoordigers van Christus op aarde te zijn . Maar door de geschiedenis heen bewezen en bewijzen dat zij hetgeen Christus vraagt als liefdesdienst aan hun laars lappen en hun eigen leerstellingen en tradities boven Gods Woord plaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid