Spring naar bijdragen

Wat gebeurt er na de dood?


Aanbevolen berichten

Ja Hitchens, wel even nadenken he :P Als je bidt naar 1 of andere God van de Maya's en je hebt een religieuze ervaring, dan komt die natuurlijk van de christelijke God want er is natuurlijk maar 1 God. Hoe men dat wilt rijmen met het gebod "Gij zult geen valse Goden of afgoden aanbidden" is mij niet bekend...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 186
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Da's niet een antwoord op mijn vraag. :E

Wel degelijk. :D

Mijn vraag was wat maak je van de religieuze ervaring van mensen die niet in de God van Abraham geloven. Als je dan stelt dat er maar één God is, dan is dus mijn vraag hoe je die religieuze ervaring van deze mensen moet duiden. Dus geen antwoord op de vraag.

Vergelijk het met zoiets. Die Hindoe waar je het over had sterft, staat voor de hemelpoort en ziet daar een troon:

"Dag mijn Zoon:

"Dag mijn Heer!"

"Fijn je weer te zien, kom binnen!"

Dan ziet de man dat er gaten door de handen zitten van zijn Heer.

"Huh, hande... Ow..... wacht....

"Haha, we praten binnen wel even bij."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat verstaan jullie dan onder een valse God of een afgod. De Bijbelse God is wat dat betreft nogal jaloers, en om te werken door die andere beelden van God/Goden en effectief die valse (af)goden erkenning geven voor dat werk..hoe ondersteun je die uitspraak met de bijbel?

Zoek het maar terug op dit forum want het is meerder keren langsgekomen sinds 23 februari 2012.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat verstaan jullie dan onder een valse God of een afgod. De Bijbelse God is wat dat betreft nogal jaloers, en om te werken door die andere beelden van God/Goden en effectief die valse (af)goden erkenning geven voor dat werk..hoe ondersteun je die uitspraak met de bijbel?

Dat waren dus wetten voor het Joodse volk. Het is nogal wat anders of iemand vanuit zijn eigen religie Krishna vereert of dat ik als Christen een soort pantheon ga maken met een hele zooi goden naast JHWH.

Ook in de Bijbel is dat vooral de bedreiging, dat Joden naast JHWH ook heidense goden gingen vereren, wat trouwens ook diverse keren gebeurde.

En wat godsbeeld betreft: Ook dat ontwikkeld zich door de Bijbel heen. Een Abraham had ook een ander godsbeeld dan ik nu heb. Ik vermoed niet dat hij in de drie eenheid geloofde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het christelijke kan je dus wegstrepen wat het vervolgens een retorische vraag maakt adhv het voorgaande. Kortom, je had het antwoord al lang en breed zelf kunnen bedenken aangezien je ook al meerdere keren verteld is dat er 1 God is.

Misschien moet je eerst even lezen vanuit welk kader ik deze vraag stel. In de voorgaande discussie gaat het namelijk over hersenactiviteit die plaatsvindt bij religieuze ervaringen, en of de ervaring meer is dan het effect in de hersenen zelf. Daarom is je antwoord te oppervlakkig en is het een antwoord op een vraag die ik niet stel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel degelijk. :D

Mijn vraag was wat maak je van de religieuze ervaring van mensen die niet in de God van Abraham geloven. Als je dan stelt dat er maar één God is, dan is dus mijn vraag hoe je die religieuze ervaring van deze mensen moet duiden. Dus geen antwoord op de vraag.

Vergelijk het met zoiets. Die Hindoe waar je het over had sterft, staat voor de hemelpoort en ziet daar een troon:

"Dag mijn Zoon:

"Dag mijn Heer!"

"Fijn je weer te zien, kom binnen!"

Dan ziet de man dat er gaten door de handen zitten van zijn Heer.

"Huh, hande... Ow..... wacht....

"Haha, we praten binnen wel even bij."

Dit verhaaltje kan je natuurlijk prima omdraaien en dan is het de Christen die verbaasd is als hij niet bij een hemelpoort verschijnt. Zelfde laken een pak. Maar dat is dus ook niet mijn punt. Misschien was mijn vraag niet duidelijk genoeg, of jullie hebben de voorgaande berichten niet gelezen.

Als een Christen een religieuze ervaring heeft dan heeft deze schijnbaar contact met God. Ik zou stellen dat hij een ervaring heeft die hij zelf bestempeld als goddelijk, maar daar is al een discussie over geweest. Maar wat gebeurt er dan in het brein van een gelovige die visioenen heeft van God, die geen aspecten heeft van de 'echte' God zoals jullie hem noemen. Komt de echte God niet binnen? Hebben ze een illusie? Hebben ze een ervaring met de echte God, maar geleerd om alles totaal anders te interpreteren? Wat gebeurt er in het brein, anders dan bij een Christen, en wat is daarvan de oorzaak?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit verhaaltje kan je natuurlijk prima omdraaien en dan is het de Christen die verbaast is als hij niet bij een hemelpoort verschijnt. Zelfde laken een pak. Maar dat is dus ook niet mijn punt. Misschien was mijn vraag niet duidelijk genoeg, of jullie hebben de voorgaande berichten niet gelezen.

En als de hemel op ons hoofd valt hebben we allemaal een blauwe muts.

Als een Christen een religieuze ervaring heeft dan heeft deze schijnbaar contact met God. Ik zou stellen dat hij een ervaring heeft die hij zelf bestempeld als goddelijk, maar daar is al een discussie over geweest. Maar wat gebeurt er dan in het brein van een gelovige die visioenen heeft van God, die geen aspecten heeft van de 'echte' God zoals jullie hem noemen. Komt de echte God niet binnen? Hebben ze een illusie? Hebben ze een ervaring met de echte God, maar geleerd om alles totaal anders te interpreteren? Wat gebeurt er in het brein, anders dan bij een Christen, en wat is daarvan de oorzaak?

Zou allemaal kunnen en het is ongetwijfeld niet anders dan bij christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit verhaaltje kan je natuurlijk prima omdraaien en dan is het de Christen die verbaast is als hij niet bij een hemelpoort verschijnt. Zelfde laken een pak. Maar dat is dus ook niet mijn punt. Misschien was mijn vraag niet duidelijk genoeg, of jullie hebben de voorgaande berichten niet gelezen.

En als de hemel op ons hoofd valt hebben we allemaal een blauwe muts.

Als een Christen een religieuze ervaring heeft dan heeft deze schijnbaar contact met God. Ik zou stellen dat hij een ervaring heeft die hij zelf bestempeld als goddelijk, maar daar is al een discussie over geweest. Maar wat gebeurt er dan in het brein van een gelovige die visioenen heeft van God, die geen aspecten heeft van de 'echte' God zoals jullie hem noemen. Komt de echte God niet binnen? Hebben ze een illusie? Hebben ze een ervaring met de echte God, maar geleerd om alles totaal anders te interpreteren? Wat gebeurt er in het brein, anders dan bij een Christen, en wat is daarvan de oorzaak?

Zou allemaal kunnen en het is ongetwijfeld niet anders dan bij christenen.

Diep. Bedankt voor deze verheldering. Punt is dus dat men in dit topic claimt dat het dus wél anders is bij Christenen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid