Spring naar bijdragen

Jezus' vijanden gedood


Aanbevolen berichten

Lucas 19

11 Aan de mensen die stonden te luisteren, vertelde hij nog een gelijkenis, aangezien hij nu dicht bij Jeruzalem was en zij dachten dat het koninkrijk van God nu spoedig zou aanbreken. 12 Hij zei: ‘Een man van voorname afkomst ging op reis naar een ver land om het koningschap in ontvangst te nemen en dan terug te keren. 13 Hij riep tien van zijn dienaren bij zich, gaf elk van hen honderd drachme en zei tegen hen: “Ga daarmee handeldrijven terwijl ik weg ben.†14 Maar zijn landgenoten haatten hem en stuurden afgevaardigden achter hem aan met de boodschap: “We willen niet dat die man koning over ons wordt!†15 Bij zijn terugkeer, toen hij het koningschap had ontvangen, liet hij de dienaren aan wie hij het geld had gegeven bij zich roepen om te vernemen wat ze met handeldrijven hadden verdiend. 16 De eerste kwam en zei: “Heer, uw geld heeft het tienvoudige opgeleverd.†17 Zijn meester zei: “Voortreffelijk, je bent een goede dienaar. Omdat je betrouwbaar bent geweest in iets zeer gerings verleen ik je het bestuur over tien steden.†18 De tweede kwam zeggen: “Uw geld, heer, heeft het vijfvoudige opgebracht.†19 Tegen hem zei hij: “Jij krijgt het bestuur over vijf steden.†20 Toen kwam de derde dienaar, die zei: “Heer, hier is uw geld, ik heb het in een doek voor u bewaard. 21 Ik was bang voor u, omdat u een streng man bent die terugvordert wat hij niet heeft gestort en oogst wat hij niet heeft gezaaid.†22 Zijn meester zei tegen hem: “Je bent een slechte dienaar, met je eigen woorden zal ik je veroordelen! Je wist dat ik een streng man ben en terugvorder wat ik niet heb gestort en oogst wat ik niet heb gezaaid? 23 Waarom heb je mijn geld dan niet bij de bank in bewaring gegeven? Dan had ik het bij mijn terugkeer met rente kunnen opvorderen.†24 En tegen degenen die erbij stonden zei hij: “Neem hem de honderd drachme af en geef ze aan de knecht die het tienvoudige verworven heeft.†25 Ze zeiden tegen hem: “Heer, hij heeft al het tienvoudige!†26 “Ik zeg jullie: wie heeft zal nog meer krijgen; maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft worden ontnomen. 27 En die vijanden van mij die niet wilden dat ik koning over hen werd, breng hen hier en dood ze voor mijn ogen.â€â€™

28 Na deze woorden trok Jezus verder, op weg naar Jeruzalem.

Nou heeft iedereen altijd zo'n vredelievend beeld van Here Jezus, maar hoe moet ik dit zien? Met name vers 27. In de 'vertrouwen-beloning'-vergelijking kan ik nog wel wat symbolisch zien, maar er staat expliciet dat 'vijanden van mij die niet wilden dat ik koning over hen werd' voor zijn ogen gedood moesten worden. Vervolgens reisde hij rustig door naar Jeruzalem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vers 27 ging over de Farizeeen volgens mij en daar was Hij nou niet bepaald vriendelijk tegen.

Marcus 12:

En Hij begon tot hen in gelijkenissen te spreken. Een mens plantte een wijngaard en zette er een heg omheen en groef een wijnpersbak en bouwde een toren en hij verhuurde die aan pachters, en ging buitenslands. 2 En hij zond op zijn tijd een slaaf naar de pachters om van hen (zijn deel) der vruchten van de wijngaard in ontvangst te nemen. 3 En zij grepen hem, sloegen hem en zonden hem met lege handen weg. 4 En weder zond hij tot hen een andere slaaf en die sloegen zij op het hoofd en behandelden zij smadelijk. 5 En hij zond een andere en die doodden zij, en nog vele anderen, die zij òf sloegen òf doodden. 6 Toen had hij nog één over, zijn geliefde zoon. En ten laatste zond hij deze tot hen, zeggende: Mijn zoon zullen zij ontzien. 7 Maar die pachters zeiden tot elkander: Dit is de erfgenaam; komt, laten wij hem doden en de erfenis zal aan ons komen. 8 En zij grepen en doodden hem en wierpen hem buiten de wijngaard. 9 Wat zal de heer van de wijngaard doen? Hij zal komen en de pachters ombrengen en de wijngaard aan anderen geven.

Johannes de Doper in Matteus 3: Toen hij nu zag, dat vele van de Farizeeën en Sadduceeën tot de doop kwamen, zeide hij tot hen: Adderengebroed, wie heeft u een wenk gegeven om de komende toorn te ontgaan? 8 Brengt dan vrucht voort, die aan de bekering beantwoordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In die gelijkenis is een koning uit die tijd aan het woord. En in die tijd was het vrij normaal dat een koning zijn vijanden doodde of liet doden. Jezus wil met die gelijkenis aangeven dat zijn vijanden uiteindelijk verloren zullen gaan, de eeuwige dood zullen sterven. Het aloude hemel-helverhaal dus. Het is dus geen opdracht om niet-christenen te doden, maar enkel een gelijkenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Humanist, knap dat je in de gaten hebt dat Jezus die gelijkenis over zichzelf vertelt!

De passieve Jezus die zich laat slaan en de andere wang toekeert heeft alleen betrekking op zijn aardse bediening.

Mattheus 10

34 Denk niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.

35 Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader, en tussen een dochter en haar moeder, en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder;

36 en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn.

37 Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waard; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waard.

38 En wie zijn kruis niet op zich neemt en Mij navolgt, is Mij niet waard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie niet echt een verband tussen jouw passages en die in de openingspost, waaruit je kan afleiden dat Jezus duidelijk over zichzelf spreekt, eerlijk gezegd. De enige overeenkomst is dat ze beiden nogal dreigend overkomen.

Dan kunnen we gelijk doorgaan met Matt.10:34-38. Waarom 'tweedracht' en 'zwaard'? Dat Jezus niet op aarde kwam om vrede te brengen had ik al begrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan kunnen we gelijk doorgaan met Matt.10:34-38. Waarom 'tweedracht' en 'zwaard'? Dat Jezus niet op aarde kwam om vrede te brengen had ik al begrepen.

Zwaard is het Woord van God. Tegen Maria werd gezegd: door uw ziel zal een zwaard gaan, dat lijkt me niet letterlijk.

Waarom tweedracht en het zwaard? Als je Hem volgt, komt er vervolging door huisgenoten die dat niet willen. Je ziet hier misschien hooguit dat iemand die het niet meer uithoudt het huis uitgaat, maar als bijvoorbeeld in Iran iemand zich bekeert, geeft het wat meer problemen en zorgt het niet echt voor vrede in huis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie niet echt een verband tussen jouw passages en die in de openingspost, waaruit je kan afleiden dat Jezus duidelijk over zichzelf spreekt, eerlijk gezegd. De enige overeenkomst is dat ze beiden nogal dreigend overkomen.

Daar ging het topic toch over, dat Jezus niet zo vredelievend is als vaak gedacht wordt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Humanist schreef: "Nou heeft iedereen altijd zo'n vredelievend beeld van Here Jezus".

Vele christenen hebben inderdaad een heel zoetsappige kijk op jezus, een passifist, iemand die altijd maar alles vergeeft even als zijn hemelse Vader dat zou doen.

Maar de Jezus en JHWH van de Bijbel stellen de voorwaarden voor redding en mensen die hen niet aanvaarden of gehoorzamen zullen volgens de Schrift worden vernietigd.

Ik ben het met Ken eens dat de 1ste post (Lukas 19) gaat over Jezus. Jezus is vandaag (Hemelvaartsdag) zo'n 1980 jaar geleden naar de hemel opgestegen (een ver land) om van zijn Vader koningsmacht te krijgen en inmiddels heeft hij die gekregen.

De minen (of drachmen) beelden middelen en mogelijkheden af die de door de geest verwekte discipelen konden gebruiken om tot aan Jezus’ komst als Koning in het beloofde Koninkrijk, meer erfgenamen van het hemelse koninkrijk voort te brengen. Nadat Jezus was opgestaan en aan zijn discipelen was verschenen, gaf hij hun de symbolische minen, die gebruikt moesten worden om meer discipelen te maken.

Dat Jezus koning zou worden is voorzegd o.a. in David's psalm....

(Psalm 110:1, 2) . . .De uitspraak van Jehovah tot mijn Heer luidt: „Zit aan mijn rechterhand, Totdat ik uw vijanden tot een voetbank voor uw voeten stel.† 2 De staf van uw sterkte zal Jehovah uit Sion zenden, [zeggend] „Ga onderwerpen te midden van uw vijanden.â€

Niet iedereen streeft naar vrede en vrede moet soms met geweld worden afgedwongen ten koste van goddeloze mensen, boosdoeners.

Bovendien zijn er veel christenen die geen moeite hebben om in het leger te dienen en eventueel mensen te moeten doden in 's lands belang! Is het dan vreemd dat hun heer Jezus zal strijden en doden voor universele vrede.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel van dat soort teksten, zoals ook psalm 110, spreken van wat nog komen gaat. De dag dat Jezus terugkomt, ofwel de 'dag des oordeels'. De beelden uit Openbaringen zijn niet mals. Iedereen die Jezus weerstreeft zal ten val komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja het is natuurlijk zo dat de zoon van God niet zichzelf tot koning maakt.

Bij zijn doop in de Jordaan door Johannes de Doper gaf God de Vader zijn goedkeuring aan zijn zoon (Heilige Geest in gedaante van een witte duif en Gods stem). Door deze zalving met Heilige Geest gaf God te kennen dat hij zijn zoon had goedgekeurd voor toekomstig koningschap.

Jezus zei ook later...(Mattheüs 12:28) . . .dan is het koninkrijk Gods werkelijk onverwachts tot U gekomen. 

Op Pilatus’ vraag: ’Zijt gij een koning?’ antwoordt Jezus: „Gijzelf zegt dat ik een koning ben. Hiertoe ben ik geboren en hiertoe ben ik in de wereld gekomen, om getuigenis af te leggen van de waarheid†(18:37).

En Ja Ursa, Ps 110 is een toekomstige profetie maar in onze tijd vervuld.

Openb 12:9 is de 1ste daad van Jezus als koning, namelijk het schoonmaken van de hemel door Satan en zijn demonen eruit te werpen naar de aarde........

(Openbaring 12:7-9) . . .En er brak oorlog uit in de hemel: Mi̱chaël en zijn engelen streden tegen de draak, en de draak en zijn engelen streden, 8 maar hij zegevierde niet, en ook werd er voor hen geen plaats meer gevonden in de hemel. 9 Neergeslingerd werd daarom de grote draak, de oorspronkelijke slang, die Duivel en Sa̱tan wordt genoemd, die de gehele bewoonde aarde misleidt; neergeslingerd werd hij naar de aarde, en zijn engelen werden met hem neergeslingerd. 

Dit is een vervulling van (Psalm 110:1) . . .De uitspraak van Jehovah tot mijn Heer luidt: „Zit aan mijn rechterhand, Totdat ik uw vijanden tot een voetbank voor uw voeten stel.â€

De aarde is namelijk Gods voetbank.

(Jesaja 66:1) . . .Dit heeft Jehovah gezegd: „De hemel is mijn troon en de aarde mijn voetbank. . .

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou ja het is natuurlijk zo dat de zoon van God niet zichzelf tot koning maakt.

Wat vinden jullie van de teksten in Openbaring 11:17 en 19:6?

Daar staat dat de Here God het Koningschap aanvaard heeft.

Hij is natuurlijk allang de Heerser van het heelal.

Toch aanvaardt Hij hier het koningschap en wordt daarom geprezen en geloofd.

Wie hier niet voor Hem kiest, zal niet in de hemel de eeuwigheid doorbrengen, maar in de hel. Dat is vreselijk! Misschien nog wel erger dan "breng hen en dood ze voor Mijn ogen".

Is dit misschien de context waarin we de openings-post beter kunnen begrijpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou ja het is natuurlijk zo dat de zoon van God niet zichzelf tot koning maakt.

Wat vinden jullie van de teksten in Openbaring 11:17 en 19:6?

Daar staat dat de Here God het Koningschap aanvaard heeft.

Hij is natuurlijk allang de Heerser van het heelal.

Toch aanvaardt Hij hier het koningschap en wordt daarom geprezen en geloofd.

Misschien is het beter te begrijpen in combinatie met Lukas 4:5,6. Hier wordt Jezus door Satan beproefd. Satan toont hem alle koninkrijken van de wereld en voor één daad van aanbidding zou Satan ze aan Jezus gegeven. Als je niet de macht over die koninkrijken hebt, kun je die ook niet aan een ander overdragen. Satan zegt erover: "Ik zal u al deze autoriteit en de heerlijkheid ervan geven, want ze is mij overgegeven en ik geef ze aan wie ik ook wens". De vraag is dan, spreekt Satan wel de waarheid. Dat weet je immers maar nooit bij hem. Jezus spreekt het in ieder geval niet tegen. En in Johannes 14:30 spreekt Jezus over Satan als "heerser van de wereld". - Zie ook 1 Johannes 5:19.

Adam en Eva kozen ervoor om zichzelf te besturen onder leiding van Satan. Zij verwierpen God als regeerder en dachten zo beter af te zijn. Het zal uitlopen op een grote mislukking. In Mattheus 24:21,22 voorzei Jezus dat er zo'n "grote verdrukking" over de aarde zal komen dat als God niet ingrijpt "geen vlees" gered zou worden. Maar Jehovah God grijpt wel in en wel door middel van zijn koninkrijk, met Jezus als koning. In Daniël 7:13,14 zie je dat God zelf het koninkrijk geeft aan "een mensenzoon", Jezus Christus en dat koninkrijk zal eeuwigdurend zijn. Jezus zal inderdaad afrekenen met al Gods vijanden en hij zal regeren over degenen die door God geregeerd willen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je snapt hoe dit deel van het gezegde in Lucas terecht kwam, weet je ook hoe zo'n stuitende uitspraak in de mond van Jezus is gelegd kunnen worden.

Maar in dit deel van het forum mag je daar niet expliciet op ingaan, omdat dat immers geen zuiver christelijke manier van denken is over het Nieuwe Testament.

Link naar bericht
Deel via andere websites

door Humanist screef:

Betkende het niet gewoon 'Koning van de Joden' worden, ipv koningsmacht krijgen van de Vader in de hemel?

Jezus zou veel meer dan alleen de koning van de Joden worden, hij zou heerser worden over de hele aarde.....

(Daniël 7:13, 14) . . .Ik bleef aanschouwen in de nachtvisioenen, en ziedaar! met de wolken des hemels bleek iemand gelijk een mensenzoon (Jezus) te komen; en tot de Oude van Dagen (JHWH) verkreeg hij toegang, en men bracht hem dicht bij, ja vóór Deze. 14 En hem werd heerschappij en waardigheid en [een] koninkrijk gegeven, opdat de volken, nationale groepen en talen alle hém zouden dienen. Zijn heerschappij is een heerschappij van onbepaalde duur, die niet zal voorbijgaan, en zijn koninkrijk een dat niet te gronde gericht zal worden.

(Daniël 2:44) En in de dagen van die koningen zal de God des hemels een koninkrijk oprichten dat nooit te gronde zal worden gericht. En het koninkrijk zelf zal aan geen ander volk worden overgedragen. Het zal al deze koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken, en zelf zal het tot onbepaalde tijden blijven bestaan,

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je snapt hoe dit deel van het gezegde in Lucas terecht kwam, weet je ook hoe zo'n stuitende uitspraak in de mond van Jezus is gelegd kunnen worden.

Maar in dit deel van het forum mag je daar niet expliciet op ingaan, omdat dat immers geen zuiver christelijke manier van denken is over het Nieuwe Testament.

Waarom vindt je dat stuitend?

Wat is "zuiver Christelijk" denken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 8 months later...
door Humanist screef:

Betkende het niet gewoon 'Koning van de Joden' worden, ipv koningsmacht krijgen van de Vader in de hemel?

Jezus zou veel meer dan alleen de koning van de Joden worden, hij zou heerser worden over de hele aarde.....(Daniël 7:13, 14) . . .Ik bleef aanschouwen in de nachtvisioenen, en ziedaar! met de wolken des hemels bleek iemand gelijk een mensenzoon (Jezus) te komen; en tot de Oude van Dagen (JHWH) verkreeg hij toegang, en men bracht hem dicht bij, ja vóór Deze. 14 En hem werd heerschappij en waardigheid en [een] koninkrijk gegeven, opdat de volken, nationale groepen en talen alle hém zouden dienen. Zijn heerschappij is een heerschappij van onbepaalde duur, die niet zal voorbijgaan, en zijn koninkrijk een dat niet te gronde gericht zal worden.

(Daniël 2:44) En in de dagen van die koningen zal de God des hemels een koninkrijk oprichten dat nooit te gronde zal worden gericht. En het koninkrijk zelf zal aan geen ander volk worden overgedragen. Het zal al deze koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken, en zelf zal het tot onbepaalde tijden blijven bestaan,

groet,

Ed

Tegen Pilatus zei Jezus het volgende over Zijn koninkrijk:

joh 18 vers : 36-37 ...Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld; Indien mijn Koninkrijk van deze wereld geweest was, zouden mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik niet aan de joden zou worden overgeleverd; nu echter Mijn Koninkrijk is niet van hier.

Hoe zie jij deze uitspraak van Jezus in het licht van jouw andere bijbelteksten uit het OT?

Ik zelf denk dat Jezus zal heersen samen met God de Vader op de troon en de hemel en aarde 1 geheel zullen worden. En dat er zoals openb 21 voorzegd een nieuwe hemel en aarde zullen komen.

Btw ik ken de visie van het WTG vh 2 klassenstelsel(144000 gezalfden die naar de hemel gaan en de andere groep op de paradijselijke aarde eeuwig bewonen)

Ik denk daar wat anders over. Ik zie zeker dat er een nieuwe aarde komt, maar niet dat de hemel en de aarde 2 losse departementen zullen worden voor 2 klassen mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid