Spring naar bijdragen

Filipijnse Paas traditie


Aanbevolen berichten

Op de Filipijnen hebben zeker zestien mensen zich laten kruisigen in een bloedige paastraditie.

De gelovigen willen hiermee op Goede Vrijdag boete doen voor hun zonden of God danken.

Spijkers

Hoewel de Rooms-Katholieke Kerk het gebruik afkeurt, kiest een handjevol mensen er elk jaar voor om het lijden van Jezus zelf te ondergaan. De gelovigen worden met echte spijkers aan het kruis genageld en dan enkele minuten rechtop gezet.

Het spektakel trok evenals andere jaren enkele duizenden toeristen. Voorafgaand aan de kruisiging hadden enkele boetedoeners zich tot bloedens toe gekastijd met zwepen.

Via Dolorosa

In Jeruzalem zijn duizenden gelovigen bijeengekomen om de Via Dolorosa te lopen, de weg die Jezus volgens de overlevering liep op weg naar zijn executie.

De dag begon met een mis in de Heilige Grafkerk, op de plek waar Jezus zou zijn begraven.

Paus

De paus leidt vanavond een Kruisweg in Rome. Nadat het lijdensverhaal van Jezus is voorgelezen op het Sint-Pietersplein voert hij dan een groep gelovigen met kruisen naar het Colosseum.

Bron: NOS

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Omdat ik niet geloof dat God wil dat de mensen pijn hebben, om het simpel te zeggen. Jullie kunnen er anders over denken, maar voor mezelf kan ik het niet goed praten als ik een ander pijn zou doen met mijn geloof.

Wat niet weg neemt dat aardig wat mensen ernstig lijden onder allerlei varianten van geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is genoeg lijden om te ervaren, zal lichamelijk pijniging je dichter bij Zijn lijden brengen? Traditie, gewoonten iets anders zie ik er niet in, ~doe wat je niet laten wil~ denk ik. Maar vergelijking tussen iemand die zichzelf kastijd omdat er zoveel spijt of zondebesef is lijkt me anders.Dat komt dieper en persoonlijker over. Maar goed dat is psychologie van de koude grond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Omdat ik niet geloof dat God wil dat de mensen pijn hebben, om het simpel te zeggen. Jullie kunnen er anders over denken, maar voor mezelf kan ik het niet goed praten als ik een ander pijn zou doen met mijn geloof.

Wie zijn kruis niet opneemt en Mij niet volgt, is Mij niet waard. (Mat 10,38)

Niet ter onderbouwing van dit ritueel, maar wel als tegenspraak dat God niet zou willen dat mensen pijn hebben, of lijden. God wil enkel dat ze bij Hem blijven en soms is dat door lijden en soms door vreugde. Het één is daarom niet beter dan het andere, als beiden je dichter tot God brengen. Niet dat God je bewust pijn doet (en ik denk ook niet bewust je een aangenaam gevoel geeft), maar Hij laat die gevoelens wel toe en nodigt je uit ze aan Hem op te dragen. Hij geeft door de gebeurtenissen en ervaringen die je overkomen vertroosting of wekt berouw op en soms voelt dat goed en soms doet dat pijn.

Zelf zal ik nooit aan dergelijke riten deelnemen en de Kerk keurt ze inderdaad ook af, maar dat geeft mij niet het recht om de gelovigen te veroordelen die deze riten wel volbrengen. Daarbij is in zekere zin, met toestemming van je biechtvader, enige vorm van versterving wel toegestaan. Dat is echter een heel teer, intiem onderwerp waarover wij dus niet zomaar kunnen oordelen hier, omdat dergelijke devoties voortkomen uit een bijzondere vorm van liefde voor het lijden van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omgaan met het lijden dat op je pad komt en dan niet meteen zeggen: "Er gebeuren mij veel rotdingen, dus er is geen God," natuurlijk. Maar dat is het leven, en pijn en leed hoort daarbij. Maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met doelbewust pijn opzoeken, zoals wat deze mensen doen.

Als zij er door voelen dat ze dichter bij God komen, dan mogen ze doen wat ze willen, maar voor mij voelt het verkeerd. En ik geloof dus niet dat dit iets is wat God van mensen verlangt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid