Spring naar bijdragen

Mensen trekken de domineescultuur niet langer


Aanbevolen berichten

"Sommige dominees zitten vast in een bepaalde manier van denken. Dat is de doodsteek voor veel kerken. Mensen trekken die cultuur niet langer en blijven daardoor weg uit de kerk," zegt Gertjan ten Brinke, oprichter van jongerenbeweging Warming-Up Wierden. Samen met een team zet Gertjan zich in om kerkverlaters enthousiast te maken voor de boodschap van het Evangelie. CIP.nl sprak met de christen die ooit een predikant adviseerde om "op te houden met het entertainen van bokken" en opriep om "zijn schapen te hoeden".

Gertjan ging zijn hele leven naar de kerk. Op 16-jarige leeftijd kwam daar tijdelijk verandering in. "Na meerdere tragische gebeurtenissen had ik voor mezelf besloten dat God niet zou bestaan. Ik werd in mijn omgeving geconfronteerd met overlijden en echtscheiding. Daardoor zag ik om mij heen veel verdriet en ellende. Daarnaast zei de kerk mij simpelweg niet zoveel." Drie jaar later kwam een vraag telkens terug bij Gertjan: waartoe ben ik op aarde? "In die tijd leerde ik mijn huidige vriendin kennen. Haar vader was op jonge leeftijd overleden, maar haar rotsvaste geloof maakte diepe indruk op mij. Na jaren vond ik weer de weg naar de kerk."

Kerkmuren
In 2009 ontstond bij Gertjan en zijn vrienden uit de Hervormde Gemeente te Wierden het idee om op een laagdrempelige wijze het Evangelie te brengen met dit concept: een samenkomst met eten en een gastspreker. "We gingen bewust op zoek naar predikers met een ander geluid dan de predikant op zondag. Daardoor liepen we al gauw tegen kerkmuren op. Want we begaven ons op predikantengebied en dat ligt gevoelig. De manier waarop wij dit invullen, zien wij als jongeren anders dan de oudere generatie. Ik kan mij meerdere dramatische gebeurtenissen herinneren tijdens het regelen van bepaalde gastsprekers. Met name bij verdiepingsavonden over Israël. Op die momenten is het lastig je ego opzij te zetten en de minste te zijn."

De tijd dat de jongeren toestemming moeten vragen aan de kerkenraad voor de invulling van 'hun' avond is voorbij. "Inmiddels zijn we een zelfstandig orgaan met een eigen budget," maakt de 23-jarige Gertjan duidelijk. "Wij willen bewust verschillende visies de ruimte geven. Dat is de manier om randkerkelijken te bereiken." Hij wijst op de recente spreker Eric van Otten die een uitdagend verhaal vertelde over zijn 'Paulus-bekering'. Eerder liet Warming-Up Wierden een ex-moslim en ex-satanist aan het woord. "Daarmee laten we hele andere dingen horen en zien dan op zondag. Er is duidelijk behoefte aan. Tijdens onze laatste avond waren er bijna 200 aanwezigen, waaronder mensen die niet meer echt zijn aangesloten bij de kerk."

Tijd voor andere vorm
Gertjan wijst op de domineescultuur die mensen volgens hem van de kerk vandaan houden. "Sommigen zitten vast in een bepaalde manier van denken die mensen niet langer trekken." Hij wijst op de terugloop van traditionele kerken in 'zijn' eigen Wierden en een naburige moderne gemeente die wel groeit. "Hiermee wil ik niet aangeven dat de traditie vaarwel gezegd moet worden. Maar een dominee die in de 'talen Kanaäns' een te lange preek houdt, ziet niet in dat tijden zijn veranderd. Soms hebben predikanten na een kwartier hun punt gemaakt en gaan ze te lang door. Dat gaat ten koste van hun boodschap. En vaak klinkt bovendien de alsmaar terugkerende oproep tot bekering. Maar bespreek ook eens andere onderwerpen in de prediking."

"Wij willen als jongeren de kerk niet veranderen," onderstreept Gertjan. "Het gaat ons maar om één ding: Jezus Christus. Aan Hem houden we ons vast, ook als het tegenzit. En dat zal uiteindelijk vruchten afwerpen. Diverse mensen hebben door het bezoeken van Warming-Up hun kerkgang weer opgepakt. Onze Bijbelstudiegroep is verdubbeld en sommige christenjongeren hebben belijdenis van hun geloof afgelegd. Een eredienst op zondag kan net zo belangrijk zijn als onze avonden. Maar als steeds minder mensen komen, moet de vraag gesteld worden of het wijsheid is op deze voet verder te gaan." Daarom is Gertjan van mening dat de (traditionele) kerken in de toekomst een andere richting in moeten slaan.

Vrijer en meer ruimte
"Als het aan mij ligt, voorzie ik een gemeente waarin je je kind kunt opdragen of laten dopen en waarin je er als volwassene voor kunt kiezen belijdenis te doen of je (opnieuw) te laten dopen. Geef elkaar wat meer de ruimte. Ga wat vrijer om met dogmatiek. Behandel onder andere wat meer openstaande profetieën met betrekking tot zowel Israël als de kerk. Houd meerdere visies open en laat het oordelen aan God over. Bewaar te allen tijde de eenheid en stap af van het idee dat de eigen kerkelijke gezindte de echte waarheid in pacht heeft. Het gaat om de navolging van Jezus. Want aan Gods zegen is het al gelegen."

Bezoek hier de website van Warming-Up Wierden.

Bron & foto: CIP

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar als steeds minder mensen komen, moet de vraag gesteld worden of het wijsheid is op deze voet verder te gaan." Daarom is Gertjan van mening dat de (traditionele) kerken in de toekomst een andere richting in moeten slaan.Vrijer en meer ruimte

Hij is pas begonnen. Hoeveel van die mensen die nu naar zijn ‘warm up’ komen zijn er over twintig jaar nog? Misschien dat voor de nuance het wel wat voor hem wat is om eens bij andere kerken te kijken hoe zijn ideeën uitpakken. Misschien kan die dan nog goede tips op doen en tot inspiratie komen, maar ook tegelijk leren van de valkuilen en de fouten.

Het gaat om de navolging van Jezus. Want aan Gods zegen is het al gelegen.

Mag ik ook met deze dogmatiek van hem vrijer omgaan, of heeft hij hier zelf de waarheid in pacht? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als het aan mij ligt, voorzie ik een gemeente waarin je je kind kunt opdragen of laten dopen en waarin je er als volwassene voor kunt kiezen belijdenis te doen of je (opnieuw) te laten dopen. Geef elkaar wat meer de ruimte.

Er zijn in ieder geval al kerken waar dit de realiteit is (denk aan de Kerk vd Nazarener en de Vrije Evangelische Gemeenten). Nu zou ik me niet heel erg verbazen als dit op termijn ook in de PKN zijn ingang vind, in al haar pluriformiteit, maar voor zover ik weet is dat nu (nog) niet zo

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aardig dat deze meneer toekomst ziet in het christelijk relativisme en dus in een "vrijere omgang met dogmatiek." Als hij zich maar wel blijft beseffen dat dat relativisme slechts één van de verschillende christelijke visies op kerk en leer is en vaak nog veel dogmatischer is ook. Dat is wel handig om je te beseffen, als je meent dat men de waarheid niet in pacht mag hebben en je ook meent dat wat voor anderen geldt, ook voor jou geldt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Timon,

Inderdaad bij ons in de gemeente ¨¨vrije evangelische gemeente¨¨ is dat al zo. Er is volwassen en kinderdoop. Maar daar is wel 2 jaar aan bezinning, bijbelstudie etc aan vooraf gegaan.

Omdat het goed doorgesproken is met de hele gemeente gaat het heel goed, geen wanklanken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Juist hierom gaan dominee's toch eens in de zoveel tijd weg bij de gemeente om bij een andere gemeente aangesteld te worden (beroepen oid)? Het is vervolgens taak van een groepje gelovigen om voor de gemeente weer een passende dominee te vinden.

Valt in de praktijk tegen. Tegenwoordig blijven dominee's doorgaans hangen, volgens een dominee bij ons. Zelf persoonlijk vind ik dat trouwens wel prettig, dan bouw je een band op met ze. Bij ons staat een dominee al meer dan 25 jaar op de kansel. 3 anderen ook al meer dan 10 jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als het aan mij ligt, voorzie ik een gemeente waarin je je kind kunt opdragen of laten dopen en waarin je er als volwassene voor kunt kiezen belijdenis te doen of je (opnieuw) te laten dopen. Geef elkaar wat meer de ruimte.

Er zijn in ieder geval al kerken waar dit de realiteit is (denk aan de Kerk vd Nazarener en de Vrije Evangelische Gemeenten). Nu zou ik me niet heel erg verbazen als dit op termijn ook in de PKN zijn ingang vind, in al haar pluriformiteit, maar voor zover ik weet is dat nu (nog) niet zo

Het is al zo. Ik heb een tienerclub geleid van de YFC, waar de meerderheid van de tieners lid waren van de nieuwbouwkerk "de Schaapskooi" van de PKN te Nijverdal (kerkelijk een wijkgemeente van de Protestantse Gemeente Hellendoorn overigens) en enkelen van hen zijn opgedragen als baby in plaats van gedoopt. Vind ik trouwens prima.

Ik ben overigens wel positief over deze Wierdense initiatieven. Wierden is trouwens onze oosterburen. Daarbij werkt ook de Rijssense initiatieven van Transformed ten zuiden van ons heel goed. De goed draaiende gemeente in de buurt kan er maar één zijn: de Babtisten in Notter. Een gemeente tussen ons (Nijverdal/Hulsen/Hellendoorn), Wierden en Rijssen in.

Die gebruiken de methode van de Bethel Drachten.

Hoewel ik wat genuanceerder ben over dominee's (zo makkelijk is het niet een dominee te zijn, ga er maar aan staan) zit de kracht het hem vooral in elke vorm van samenwerking die je maar kan vinden. Binnen je eigen gemeente en met andere gemeentes.

Daarbij: de hervormde kerk te Wierden is een gereformeerde bondsgemeente.

Bij ons hebben we dat niet in zien de preken vast wat anders uit. Maar leegloop is hier nog een groter probleem dan daar. Geen enkele kerk in ons dorp (ook de vol evangelischen niet) groeit nog. Alles wordt kleiner en kleiner. Je moet gewoon wat. De PKN ziet bijvoorbeeld in dat als er niets gebeurd, we binnen een halve eeuw alle kerkgebouwen gesloten hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor de telling: in de jaren negentig waren er 2 gereformeerde kerkgebouwen, 2 hervormde en 1 s.o.w. gemeente (deel van Hellendoorn) in Nijverdal. Nu zijn het 2 gebouwen van PKN Nijverdal en 1 wijkgemeente onder Hellendoornse vlag.

In Hellendoorn is de gereformeerde kerk dicht gegaan, met de fusie tot de PKN.

En dit is het oosten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Evangelischen hebben ook uitstroom. Alleen bij bepaalde kerken is de instroom groter. Maar die komen meestal wel uit andere kerken vandaan (ook evangelische kerken), soms direct, soms met een tijdje van niet meer kerkelijk of zelfs gelovig te zijn geweest.

Evangelische gemeenten merken ook dat ze uitstroom hebben naar andere evangelische gemeenten. En dat er dikke kans is dat een deel van die uitstroom ook weer hun nieuw gevonden gemeente uiteindelijk weer verlaten voor iets nieuws.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat klopt. Dat zie je nu met de vol evangelischen, die worden steeds meer babtist bij ons. Nou moet er wel van de babtisten Drachten gezegd worden, dat er nog geen stop op lijkt te zitten.

Maar het initiatief van Wierden is geen gemeentestichting. Het is een jongerenbeweging, een evangelisatiebeweging. De jongeren blijven betrokken bij een kerk waar ze dan zitten.

Daar zal dat veel hervormd zijn. Dat schaad geen enkele gemeente, maar bouwt juist gemeentes op.

Ook bij ons merken we dat je bepaalde activiteiten beter buiten de kerken kan opzetten, omdat je dan vrij bent van regels als dat er altijd een dominee aanwezig moet zijn en dat het moet passen in het kerkelijk rooster wat een tijd slopende karwei is, omdat alles afgestemd moet worden met vele commissies, kerkenraden en voorgangers in de kerk.

Je zit in een kerk ook altijd gebonden aan de zelfde mensen, die vaak ook nog eens erg veel hooi op hun vork hebben. Met meerdere kerken samen, vrijwilligers uit meerdere kerken kan je zo'n beweging naast de kerken mooi opzetten. Het werkt motiverend vaak. Al denk ik dat het model van Wierden niet in Nijverdal zal werken. Elke plaats is anders.

Bij ons proberen we ook activiteiten uit vanuit de YFC, maar dat is niet een beweging bij ons dat kerken bestempeld als logge oude bolwerken met een domineecultuur die zo stroef vooruitgang zou tegenwerken, maar als gemeentes van waaruit juist de beweging op bloeit.

Samen er de schouders er onder zetten. Van elkaar leren en op elkaar afstemmen.

Wij zijn niet de babtisten of vol evangelisch. We zijn wie we zijn en die gerichtheid wat de initiatiefnemers in Wierden wel laten zien is de onze ook: gewoon het evangelie van Jezus Christus. De nadruk op Israël of persee anders dan de dominee hoor je bij ons niet.

Eigenlijk ook wel logisch, want bij ons zijn twee dominee's belangrijke initiatiefnemers van de beweging. Eén van de PKN en één van de Nederlands Gereformeerde Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar nog zo iets.

mijn broertje gaat steeds minder naar de kerk, omdat er vrijwel geen leeftijdgenoten in onze kerk zitten tijdens de diensten.

Echter zie je ze bij de Babtisten wel meer, dus is hij benieuwd naar die gemeente.

Vind ik eigenlijk wel logisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid