Spring naar bijdragen

Grote mensenmassa plots verdwenen


Aanbevolen berichten

We zagen vandaag een film "vanished" over wat er na de opname gebeurt. De opname is het moment dat Christus zijn Kinderen naar huis roept en in een flits heel wat christenen verdwijnen.

Ik vroeg me af hoe de mensen nadien, nog niet in God kunnen geloven. Er verdwijnen ineens superveel mensen, dan denk je toch onmiddellijk aan de Bijbel en Openbaring? Of ben ik mis?

En als je de link ontdekt: Christen zijn, dan ben je toch helemaal overtuigd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Misschien wel omdat het idee dat alle christenen ineens zouden verdwijnen slechts door een minderheid der christenen wordt aangehangen en dat die christenen vooral in Amerika zitten. Ik denk dat menigeen, ook in christelijke kerken, nog nooit van die theorie heeft gehoord en ook niet echt veel interesse heeft in dat eindtijdgebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
We zagen vandaag een film "vanished" over wat er na de opname gebeurt. De opname is het moment dat Christus zijn Kinderen naar huis roept en in een flits heel wat christenen verdwijnen.

Ik vroeg me af hoe de mensen nadien, nog niet in God kunnen geloven. Er verdwijnen ineens superveel mensen, dan denk je toch onmiddellijk aan de Bijbel en Openbaring? Of ben ik mis?

En als je de link ontdekt: Christen zijn, dan ben je toch helemaal overtuigd?

Zelf geloof ik niet in zo'n opname maar ook al zou die er wel komen dan nog hoef je niet te verwachten dat er veel veranderd. Zoals Abraham in de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus zegt: “Ze hebben Mozes en de profeten: laten ze naar hen luisteren!†De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.†Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.â€â€™

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof ook niet in een dergelijke opname. Ik had begrepen dat die leer binnen de katholieke Kerk ook nogal stevig wordt veroordeeld. De Kerk moet eerst door de grote verdrukking ofwel beproeving heen, ze moet eerst haar Pasen doorstaan, en dan komt Christus terug en breekt de Laatste Dag aan. Ofwel:

Dag der toorn, o die dag

zal de wereld in de as vergaan

zoals voorzegd door David en de Sibylle.

Welk een angst zal er zijn

wanneer de rechter zal komen

om alles streng te oordelen

De bazuin, een zonderling geschal verspreidend

over de graven van alle landstreken,

zal allen vóór de troon ontbieden.

Dood en leven zullen verstommen,

wanneer de schepping zal herrijzen

om zijn rechter rekenschap te geven.

Het boek met aantekeningen zal worden aangebracht

waarin alles staat opgetekend

waarop de wereld zal geoordeeld worden.

Als dan de rechter zetelen zal,

zal al wat verborgen is verschijnen,

niets zal ongewroken blijven.

Wat zal ik, ellendige, dan te zeggen hebben,

welke pleiter zal ik vragen,

als zelfs de rechtvaardige nauwelijks zeker is?

Vorst met geduchte majesteit,

die genadig heelt wie verdient geheeld te worden,

red ook mij, bron van genade!

Gedenk, lieve Jezus,

dat ik de reden van uw komst ben,

laat mij die dag dan niet verloren gaan.

Op zoek naar mij, zijt gij vermoeid gaan zitten,

hebt mij vrijgekocht door uw lijden aan het kruis,

laat zulk lijden niet vergeefs zijn.

Rechtvaardige Rechter der Wrake,

schenk mij de gave der vergiffenis,

nog vóór de dag der rekenschap.

Ik zucht, als de zondaar die ik ben,

van de schuld kleurt mijn aangezicht rood,

God, wees deze smekeling genadig!

Gij, die Maria van schuld hebt bevrijd,

en die de rover hebt verhoord,

hebt ook mij hoop gegeven.

Mijn gebeden zijn niet waardig,

maar gij, die goed zijt, wees mild en maak

dat ik niet verteerd word door het eeuwig vuur.

Bereid mij een plaats tussen uw schapen,

zonder mij af van de bokken,

en laat mij staan aan uw rechterzijde.

Wanneer de vervloekten zijn verslagen

en aan de verterende vlammen prijsgegeven,

roep mij dan onder de gezegenden.

Ik bid u, deemoedig en neergeknield,

en mijn hart bijna tot as gekrompen,

draag zorg voor mij in mijn laatste uur.

Die tranenrijke dag,

waarop uit zijn as verrijzen zal

de zondige mens, om geoordeeld te worden.

Ontzie dan deze mens, mijn God;

Here Jezus lief,

schenk hen de rust. Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En hoe interpreteer je dan wat er in Openbaring staat?

Dat gebeurt allemaal nu of het is al gebeurd (namelijk in de eerste eeuw na Christus). Al die rampen en vervolging die genoemd worden, zie je die niet om je heen? Hongersnood, aardverschuivingen, overstromingen, het doden van christenen...

Wat Ursa zegt: Christus komt nog éénmaal terug om de levenden en de doden te oordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik ben even niet mee, dus jullie geloven niet in het opnamemoment?

eh nee. Sorry. Ik geloof wel dat het vrij ongezonde eindtijdhobbyisme van kleine maar fanatieke groepjes christenen hen geestelijk geen goed doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik geloof ook niet in een dergelijke opname. Ik had begrepen dat die leer binnen de katholieke Kerk ook nogal stevig wordt veroordeeld.
"U gaat naar de eeuwige gevangenis, u gaat niet via start, u ontvangt geen 20.000"-sterk. Er zijn weinig ketterijen die in de CKK zo sterk veroordeeld worden te vinden.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Dus de antichrist, het teken van het beest enzo, gebeurt niet?

Sterker, het is de antichrist zelf die aanzet tot al dat moderne Apokalyps-geinterpreteer met rapture, duizendjarig rijk en andere kul.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus de antichrist, het teken van het beest enzo, gebeurt niet?

Sterker, het is de antichrist zelf die aanzet tot al dat moderne Apokalyps-geinterpreteer met rapture, duizendjarig rijk en andere kul.

Zo ver wil ik niet gaan maar dat het voornamelijk heel veel speculatie is en niet gebaseerd is op feiten daar zijn we het wel over eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Openbaringen bestaat uit apocalyptische, symbolische beelden in een genre dat wij niet echt meer kennen. Feitelijk is Openbaringen niet eens echt een chronologisch geheel, maar een verzameling zich herhalende en intensiverende visioenen waarin de strijd tussen goed en kwaad in epische proporties wordt omschreven, met beelden uit het Oude Testament en de apocalytpische literatuur uit die tijd. Je kunt het het beste lezen in de context van de vervolgingen waar de Kerk destijds mee te maken had en de bemoediging dat het boek daarover wil geven.

De christelijke geloofstraditie heeft nooit een dergelijke lezing van de Openbaringen gekend, ook niet bij de Reformatie. Dergelijke theorieën kwamen pas ergens in de achttiende eeuw op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het is, vrees ik, de wat al te rijke fantasie van inderdaad vooral amerikaanse evangelicals, die denken dat ieder woord in de Schrift speciaal voor hen bedacht is.

Neem genoegen met het hier en nu, daar heb je je handen vol aan.

En oh ja, de chipknip? Dat is NIET het teken van het beest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Dus de antichrist, het teken van het beest enzo, gebeurt niet?

Sterker, het is de antichrist zelf die aanzet tot al dat moderne Apokalyps-geinterpreteer met rapture, duizendjarig rijk en andere kul.

Zo ver wil ik niet gaan maar dat het voornamelijk heel veel speculatie is en niet gebaseerd is op feiten daar zijn we het wel over eens.

Je mag een gereformeerde knorrepot zijn soms, op dit vlak hebben de ouden een gezonde eensgezindheid ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal het nog eens nazoeken joon, hoe 'wij' (lees: mijn kerk) deze dingen verklaart. Het is nu een beetje laat om daar uitgebreid op in te gaan. In de Nederlandse Geloofsbelijdenis (of Confessio Belgica)* staat het volgende over het laatste oordeel:

ARTIKEL 37

Het laatste oordeel

Tenslotte geloven wij in overeenstemming met Gods Woord, dat als de door de Here bepaalde tijd - die aan alle schepselen onbekend is - gekomen en het getal van de uitverkorenen vol zal zijn, onze Here Jezus Christus uit de hemel zal komen, lichamelijk en zichtbaar, op dezelfde wijze als Hij naar de hemel is opgevaren (Handelingen1 : 11), met grote heerlijkheid en majesteit. Hij zal Zich openbaren als Rechter over levenden en doden, terwijl Hij deze oude wereld in vuur en vlam zet om haar te zuiveren.

Dan zullen voor deze grote Rechter persoonlijk verschijnen alle mensen die ooit geleefd hebben: mannen, vrouwen en kinderen, gedagvaard door de stem van een aartsengel en het geklank van een goddelijke bazuin (1 Tess. 4 : 16). Want al de gestorvenen zullen uit de aarde verrijzen en de zielen zullen verenigd worden met het eigen lichaam waarin zij geleefd hebben. Zij die dan nog leven zullen niet sterven zoals de anderen, maar in één ogenblik veranderd worden en van vergankelijk onvergankelijk worden. Dan zullen de boeken geopend en de doden geoordeeld worden (Openb. 20 :12) naar wat zij in deze wereld gedaan hebben, hetzij goed hetzij kwaad (2 Kor. 5 : 10). Ja, de mensen zullen rekenschap moeten geven van elk ijdel woord dat zij gesproken hebben (Matt.12 : 36), al vindt de wereld zulk spreken slechts spel en tijdverdrijf. Dan zal wat door de mensen in het verborgen bedreven is, ook hun huichelarij, openlijk voor allen aan het licht gebracht worden.

Terecht is daarom de gedachte aan dit oordeel schrikwekkend en angstaanjagend voor de slechte en goddeloze mensen, maar de rechtvaardigen en uitverkorenen verlangen er vurig naar en putten er rijke troost uit. Hun verlossing zal dan immers helemaal voltooid worden en zij zullen dan de vruchten van hun moeitevolle arbeid ontvangen. Hun onschuld zal dan door allen worden erkend en zij zullen zien de verschrikkelijke manier waarop God Zich wreekt op de goddelozen, die hen in deze wereld getiranniseerd, verdrukt en gekweld hebben. Die zullen tot erkenning van hun schuld gebracht worden, maar alleen om gepijnigd te worden in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is (Matt. 25 : 41).

De gelovigen en uitverkorenen daarentegen zullen gekroond worden met heerlijkheid en eer. De van God zal hun naam belijden voor God, zijn Vader (Matt.10 : 32), en zijn uitverkoren engelen, en God zal alle tranen van hun ogen afwissen (Openb. 21 : 4). Dan zal blijken dat hun zaak, die nu door veel rechters en overheden als ketters en goddeloos veroordeeld wordt, de zaak van de Zoon van God is. En als een genadige beloning zal de Here hun zo'n heerlijkheid doen bezitten als in het hart van een mens nooit zou kunnen opkomen.

Daarom verwachten wij die grote dag met sterk verlangen, om ten volle te genieten de beloften van God in Jezus Christus, onze Here.

Bron: http://members.home.nl/a.janssen/evangelie/ngb.html

* De NGB stamt uit 1561 en geeft het gereformeerd belijden weer. Het is één van de 'drie Formulieren van enigheid', de uitwerking van de gereformeerde leer op basis van de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
We zagen vandaag een film "vanished" over wat er na de opname gebeurt. De opname is het moment dat Christus zijn Kinderen naar huis roept en in een flits heel wat christenen verdwijnen.

Ik vroeg me af hoe de mensen nadien, nog niet in God kunnen geloven. Er verdwijnen ineens superveel mensen, dan denk je toch onmiddellijk aan de Bijbel en Openbaring? Of ben ik mis?

En als je de link ontdekt: Christen zijn, dan ben je toch helemaal overtuigd?

Geen idee. In films over dat soort onderwerpen (bijv. left behind) komen ze met cover ups.

Minst zo interessante vraag vind ik waarom er een grote opname zou plaatsvinden. Leed voorkomen? Nou, je zou dat maar horen terwijl je in een concentratiekamp in Noord Korea zit omdat je Christen bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben even niet mee, dus jullie geloven niet in het opnamemoment?

Op die manier? Nee, daar geloof ik totaal niet in. De Bijbelteksten die daarvoor worden aangehaald zijn ook volstrekt anders te interpreteren en ik heb die opname ook niet zo goed kunnen plaatsen in het verhaal over de wederkomst.

Het is ook een vrij recent iets in het christendom, iets van uit mijn hoofd uit de 19e eeuw, op grond van de leer van Darby, op basis van meen ik een droom van een meisje.

Voor die tijd geloofde mensen er niet in, terwijl ze al die tijd wel geloofden in de wederkomst en van alles riepen over de antichrist. Dat zette mij wel aan het denken. En voor mezelf kwam ik toen tot de conclusie dat ik daar niet in kan geloven.

Het is met name populair in bepaalde(!) evangelische kringen.

(Bepaalde: Ik ken in mijn woonplaats een flink grote evangelische gemeente die er niet in gelooft.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
En hoe interpreteer je dan wat er in Openbaring staat?

Ik denk niet dat je nu op basis van het visioen van Johannes een letterlijke volgorde kunt bepalen. Visioenen snap je denk ik pas echt wanneer ze plaats vinden. Zelfs de discipelen van Jezus snapten niet vooraf wat er in de bijbel al was voorspeld, althans dat zegt het evangelie.

Ik geloof dat we in de eindtijd leven (al 2000 jaar...) Ik geloof dat Jezus zal terug komen. En dat dan het laatste oordeel zal plaats vinden. En dat dan de nieuwe hemel en de aarde zal komen. Hoe het verder gebeurd geen idee. Het Beest? Ik zie veel lagen in de bijbel. Het Beest is al geweest in de tijd van Openbaringen (die keizer was nogal een christenvervolger toen!). Het beest is er geweest verschillende periodes in de geschiedenis (Hitler is een goede nominatie, N. Korea momenteel ook). Komt vlak voor de komst van Christus het Beest? Zou prima kunnen.

Het mooie is: Openbaringen is geen verhaal om mensen bang te maken. Openbaringen is een boek van hoop! Een boek vooral voor christenen bedoeld om hoop uit te putten. Hoe moeilijk je het ook hebt, de tekenen van de eindtijd zijn er. Er komt een dag dat Jezus terugkeert en alles anders zal worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Nog een aardig detail: 'de antichrist' met het beest vereenzelvigen is een mooi stukje traditie, maar in de Bijbel zijn er geen teksten die dat doen. ;)

tssss. Het beest is Rome. en de hoer is de Kerk. Dat wist je nou toch wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nog een aardig detail: 'de antichrist' met het beest vereenzelvigen is een mooi stukje traditie, maar in de Bijbel zijn er geen teksten die dat doen. ;)

tssss. Het beest is Rome. en de hoer is de Kerk. Dat wist je nou toch wel?

:# Ja dat is een mooie.

Mijn favoriete verhaal is trouwens van rond 1000. Ik bedoel, dat is wel een indicatie dat de Heer terug komt. Dus, iemand van het keizerlijk hof nam een schip naar Jeruzalem. En het mooie van het verhaal is: Hij is bij de Heer, hij stierf onderweg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

tssss. Het beest is Rome. en de hoer is de Kerk. Dat wist je nou toch wel?

tsja, nu je het zegt... ik heb zelfs wel eens gelezen dat kerken met twee torens en een poort in het midden de benen van een vrouw symboliseren, dat het de moederkerk moet voorstellen zeg maar. |P

Het lijkt me vruchtbare mystiek, deze benadering van kerkgang, maar ik vraag me af of de Kerk het zo bedoeld heeft...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid