Spring naar bijdragen

Stoppen met roken, hoe?


Aanbevolen berichten

@Dubito,

Ik heb nog zeker een jaar of 4 naar een cigaret verlangt maar dat klinkt zo ontmoedigend ik ben behoorlijk verslavingsgevoelig.

Mijn zus die een kettingroker was deed het op een psychologische manier. Niet ik moet stoppen, maar vandaag hoef ik niet te roken, morgen een trekje van haar man's cigaret maar...heb ik het nodig vandaag? Nee ik doe het niet, krijg ik trek dan overweeg ik het weer.Dag 3 hetzelfde maar moeten stoppen was er niet bij, ze voelde zich niet schuldig als ze een trekje nam van een ander, niets moest nl. En wat ik nooit verwachtte is haar gelukt, stoppen zonder problemen en zonder veel stress.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het jammere is dat er aan tabak stoffen worden toegevoegd die het roken aantrekkelijker moeten maken. Is het niet vreemd dat tabaksfabrikanten drop en chocolade toevoegen zodat wij willen roken? Als de regering geen moeite heeft de legale handel van tabak waarvan de risico's zijn aangetoond, waarom ligt hasj dan niet in de vitrine?

Ik heb de gevolgen die het roken van tabak teweegbrengt van dichtbij meegemaakt en geloof me: dat is het niet waard. De gebruiker moet wel heel erg houden van de geestvernauwende werking van tabak om er zoveel voor op het spel te zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
[Maandag in DWDD was er ook een longarts die beweerde dat alle rokers slachtoffers zijn. Dat gaat er bij mij niet zo goed in. Je kiest er zelf voor om te roken. Zeker, in veel gevallen is er sprake van een verslaving maar je kunt tegenwoordig niet meer zeggen dat men het niet had kunnen weten of iets dergelijks.

Roken is een genotsmiddel met een bepaald risico. Net als bij alcohol of drugs. We hoeven niet te doen of elke roker zielig is, want de meesten kiezen er zelf voor. En als ik twee oudjes van 80 bij de kassa een puut sjek zie kopen is dat alleen maar mooi. :P

Daar ben ik het niet mee eens. Als jij vrienden hebt op de middelbare school dan is de verleiding groot, je staat dan onder groepsdruk en om erbij te horen kan je ook de beslissing nemen om te gaan roken. Een mens is een sociaal dier en is dus zeer gevoelig voor groepsdruk. En als je eenmaal aan roken bent begonnen raak je verslaafd en dan is het lastig om te stoppen. En de een is verslavingsgevoeliger als de ander. Als je toevallig de pech hebt om verslavingsgevoelig te zijn dan kom je er erg lastig van af. Sommige mensen zal het ook niet lukken om te stoppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een overtuigend placebo is al genoeg om iemand te laten stoppen met roken dus m.i. kan iedereen het.

Simpelweg 's ochtends de eerste niet weer opsteken.

Zo ben ik dus gestopt. Daarmee is het overigens over vijf minuten precies veertien dagen geleden dat ik mijn laatste sigaret opstak, na ruim tien jaar roken.

En, inderdaad, je moet het willen. Ik heb zo lang gewacht op de echte motivatie, want wist wel dat het zonder niet wil. En vorige week donderdag ochtend was die er ineens, terwijl ik de datum op 1 april bepaald had. En dan is het ineens prima te doen. Niet makkelijk, wel te doen.

Ik ben naar één ding nog wel benieuwd, ex-rokers; als iemand me vraagt of ik rook, zal ik nu nog zeggen 'nee, ik ben gestopt'. Hoe lang duurt het voordat het niet meer voelt alsof je gestopt bent, maar alsof je 'gewoon' niet rookt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
tot je dood juffie.. :#

Nee hoor, mijn vader is inmiddels al 30 jaar geleden gestopt, ook ineens, met succes dus.

Ik geloof dat het bij hem maar een jaar heeft geduurd dat ie ex-roker was.

Volhouden dus.

Mijn vader is gestopt op 1 januari 2000/2001 (I think). |P Hij heeft nog wel maanden van die vieze nicotine-kauwgom gebruikt. Hij is nu enkele kilo's zwaarder, heeft zijn snor op tragische wijze verloren en zijn nicotineverslaving is omgezet in een pepermuntverslaving, maar ik ben blij dat ons huis rookvrij is. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een overtuigend placebo is al genoeg om iemand te laten stoppen met roken dus m.i. kan iedereen het.

Simpelweg 's ochtends de eerste niet weer opsteken.

Zo ben ik dus gestopt. Daarmee is het overigens over vijf minuten precies veertien dagen geleden dat ik mijn laatste sigaret opstak, na ruim tien jaar roken.

(YY)

En, inderdaad, je moet het willen. Ik heb zo lang gewacht op de echte motivatie, want wist wel dat het zonder niet wil. En vorige week donderdag ochtend was die er ineens, terwijl ik de datum op 1 april bepaald had. En dan is het ineens prima te doen. Niet makkelijk, wel te doen.

Ik ben naar één ding nog wel benieuwd, ex-rokers; als iemand me vraagt of ik rook, zal ik nu nog zeggen 'nee, ik ben gestopt'. Hoe lang duurt het voordat het niet meer voelt alsof je gestopt bent, maar alsof je 'gewoon' niet rookt?

Feitelijk direct want vanaf het moment dat je niet meer rookt ben je een niet-roker. Na een maand was ik alweer met andere dingen bezig dan met sigaretten en smaakte zelfs de koffie me reeds goed zonder een rokertje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lang geleden heb ik gerookt - gelukkig niet veel. Ik kon stoppen door het langzaam aan af te bouwen. Dagelijks rookte ik drie sigaretten per dag en in het weekend -toen ik nog uitging- 8 per dag. 3 sigaretten per dag werden er twee en twee werd een. Uiteindelijk rookte ik door de week niets meer en alleen nog in het weekend. Tot slot kon ik ook dat afbouwen en rook ik gelukkig nu al jaren niet meer.

Dat was trouwens in een periode dat ik nog lid was van een traditionele kerk en toen gebruikte ik een traditionele manier om 'af te kicken'. Tegenwoordig geloof ik in een veel meer effectieve manier om vrij te komen van een verslaving, door de hulp van de enorm grote kracht van de Heilige Geest van God. Ik ken een getuigenis van een gemeentelid die in een klap was bevrijd van de verslaving van roken door de kracht van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Best knap dat je zelfs in de koffiebar de heilige Geest er nog bij weet te slepen, ik dacht al, waar blijft ie nou! (P)

Het was mij niet opgevallen dat het de koffiebar betrof. De Geest is nooit ergens bij te slepen, maar Hij wil wel graag betrokken worden in elk aspect van het leven van een mens, omdat Hij het beste voor heeft met elk mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Best knap dat je zelfs in de koffiebar de heilige Geest er nog bij weet te slepen, ik dacht al, waar blijft ie nou! (P)

Het was mij niet opgevallen dat het de koffiebar betrof. De Geest is nooit ergens bij te slepen, maar Hij wil wel graag betrokken worden in elk aspect van het leven van een mens, omdat Hij het beste voor heeft met elk mens.

Prima, maar van jouw charismatische gepreek krijg ik ontzettende trek in een sigaret en dat is nou net niet de bedoeling van dit topic. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Stoppen met roken is niet zo moeilijk. Het is meer: hoe stop je ermee zonder weer die kauwgom te gebruiken en zonder de pan uit te flippen? Hoe lang duurt dat eigenlijk?

3 weken? Gezellig. Vooral als er ook nog geen koffie is.

Hoe kan er nou drie weken geen koffie zijn? ;)

De moeilijkheidsgraad van het stoppen met roken hangt nauw samen met je motivatie, want als je de wilskracht van een nat vloeitje hebt zal het een hels karwei worden om ooit te stoppen. Toen ik na de derde poging slaagde en met succes ben gestopt, waren de enige afkickverschijnselen dat ik een- of twee nachten moeilijk in slaap kwam.

Volgens mijn moeder echter, waren het meerdere afkickverschijnselen waar ik aan leed. Ik woonde toen nog bij mijn moeder, die stug doorrookte samen met mijn zusje die daar elke dag kwam. Ze zaten samen dagenlang onder de afzuigkap de ene na de andere peuk te roken terwijl kleintje krijsend door het huis heen en weer ging en alles op haar pad vernielde. Wat heb ik me daar blauw aan geërgerd zeg, vooral toen ik net gestopt was kon ik die stinkzooi niet meer luchten. Volgens mijn moeder was dat een typische trek van een ex-roker. Daar had ze gelijk in. Nu ik al jaren gestopt ben vind ik het doodnormaal als mensen hele dagen in de keuken zitten te paffen op het aanrecht. Dat is wat de Brabanders kei gezellig noemen. :+

Gelukkig is mijn moeder ook gestopt met roken en sindsdien is ze eindelijk voor rede vatbaar. |P

Link naar bericht
Deel via andere websites
De moeilijkheidsgraad van het stoppen met roken hangt nauw samen met je motivatie, want als je de wilskracht van een nat vloeitje hebt zal het een hels karwei worden om ooit te stoppen.

Welnee, ik zal je laten zien dat het zonder wilskracht ook kan. Dat is Harold Hill ook gelukt. Niet door wilskracht, noch geweld. Perfecte methode voor mij, want ik heb geen wilskracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De moeilijkheidsgraad van het stoppen met roken hangt nauw samen met je motivatie, want als je de wilskracht van een nat vloeitje hebt zal het een hels karwei worden om ooit te stoppen.

Welnee, ik zal je laten zien dat het zonder wilskracht ook kan. Dat is Harold Hill ook gelukt. Niet door wilskracht, noch geweld. Perfecte methode voor mij.

Als je de wil niet hebt om te stoppen dan zal je dat ook niet doen, tenzij je geen sigaretten meer hebt :P

Ik vond dit nog op internet, http://www.nu.nl/wetenschap/1962095/men ... aving.html

Mensen met een donkere huid zijn blijkbaar gevoeliger voor verslaving van nicotine. Het ligt dus niet alleen aan wilskracht, maar erfelijke eigenschappen spelen blijkbaar ook een rol.

Het was ook al bekend dat er voor alcohol verslaving een genetische basis is.

http://www.nu.nl/gezondheid/3009856/alc ... basis.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je de wil niet hebt om te stoppen dan zal je dat ook niet doen, tenzij je geen sigaretten meer hebt :P

Ik vond dit nog op internet, http://www.nu.nl/wetenschap/1962095/men ... aving.html

Mensen met een donkere huid zijn blijkbaar gevoeliger voor verslaving van nicotine. Het ligt dus niet alleen aan wilskracht, maar erfelijke eigenschappen spelen blijkbaar ook een rol.

Het was ook al bekend dat er voor alcohol verslaving een genetische basis is.

http://www.nu.nl/gezondheid/3009856/alc ... basis.html

Bedankt voor de links.

Maar misschien dat het daarom dan nu lukt, ik wilde niet echt, maar had gisteren gewoon geen geld meer om nog sigaretten te kopen. Nou ja, koffie dan maar en lollies.

Niet moeten stoppen en niet moeten roken spreekt me wel aan.

Ik wil wel stoppen, maar mijn pa zei altijd tegen mijn broer die al jaren tegen zijn zin rookt en honderden stoppogingen heeft gedaan: je hebt geen wilskracht. Toch eens opgezocht wat het is nu: discipline. That makes sense.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lang geleden heb ik gerookt - gelukkig niet veel. Ik kon stoppen door het langzaam aan af te bouwen. Dagelijks rookte ik drie sigaretten per dag en in het weekend -toen ik nog uitging- 8 per dag. 3 sigaretten per dag werden er twee en twee werd een. Uiteindelijk rookte ik door de week niets meer en alleen nog in het weekend. Tot slot kon ik ook dat afbouwen en rook ik gelukkig nu al jaren niet meer.

Dat was trouwens in een periode dat ik nog lid was van een traditionele kerk en toen gebruikte ik een traditionele manier om 'af te kicken'. Tegenwoordig geloof ik in een veel meer effectieve manier om vrij te komen van een verslaving, door de hulp van de enorm grote kracht van de Heilige Geest van God. Ik ken een getuigenis van een gemeentelid die in een klap was bevrijd van de verslaving van roken door de kracht van God.

Die eerste methode heb ik geprobeerd, resulteerde in een dubbele hoeveelheid aan nicotinekauwgom. De tweede heb ik al gedaan en dat hielp op zich wel, maar je moet het toch ook zelf doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is dus Gods schuld dat men niet stoppen wil met roken? Hoe heet die kerk? :?

Nee, niet Gods schuld. Het gebed was goed, alleen hadden ze daarna niet moeten drammen dat ik niet meer mocht roken. Dat vind ik altijd zo stom, als het dan een keer fout gaat, is het: ja, dat wil jij. Ik wil helemaal niet roken. Ik haat het. Nou, morgen weer de zoveelste poging. Ik houd je wel op de hoogte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid