Spring naar bijdragen

Stoppen met roken, hoe?


Aanbevolen berichten

Jaren geleden ben ik gestopt met roken en de reden waarom is in de eerste plaats omdat er zoveel rotzooi aan toegevoegd wordt (additieven) wat de consument oprookt en ziek van wordt. Tabaksfabrikanten stoppen van alles in de tabak zoals glycerine, suikers, cellulose, drop, cacao, menthol en vanille. De additieven en hun hoeveelheden verschillen per merk en product. Gemiddeld bevat een sigaret 25 verschillende toevoegingen, samen goed voor 10% van het gewicht. Suikers en bevochtigers worden het meest toegevoegd: ieder een paar procent.

De toegevoegde suikers produceren bij verbranding giftige en kankerverwekkende stoffen.

-bron-.

Er staat niet eens meer op de pakjes dat je ziek kan worden maar dat het roken aandoeningen zoals longkanker plus hart- en vaatziekten veroorzaakt. Deze aandoeningen krijgt de consument er dus geheel gratis bij.

Dit topic is echter niet bedoeld om te preken, maar om een steun in de rug te zijn voor de mensen die willen stoppen met roken. Door de ervaringen van rokers en ex-rokers met elkaar uit te wisselen kunnen we misschien helpen om het stoppen gemakkelijker te maken dan vaak gedacht wordt dat het is. De ervaring heeft mij geleerd dat het belangrijkste is dat je absoluut stoppen wilt alvorens het wat zal uithalen! Sterker nog: als je niet echt wilt stoppen zal het je nooit lukken. |:(

Kennelijk wilde ik eerst ook niet echt, want het heeft me maar liefst drie pogingen gekost om te stoppen. Om dat eerste en belangrijkste punt te onderstrepen, heeft de volgende slogan mij geholpen.

Als je niet wilt is de moeite verspild.

De beste methode om te roken is simpelweg nooit weer een peuk aansteken. Er wordt vaak geroepen dat stoppen met roken zo moeilijk is, maar altijd door mensen die zelf roken en dus zelf niet kunnen stoppen! Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, dat is een wijdverspreid misverstand onder rokers, maar de ex-rokers weten wel beter.

Het is een verkapte vorm van marketing, om de roker te laten geloven dat stoppen zo moeilijk is dat er een arts voor geraadpleegd dient te worden.

Niets is minder waar, maar dergelijke teksten op de pakjes hebben wel het gewenste psychologische effect. De consument blijft roken en het geld komt bij bakken binnen. Ze worden rijk van jou en hoe dat gebeurt boeit kennelijk niet. Een arts dient geraadpleegd te worden als we ziek zijn en zelf onmachtig om soelaas te bieden. Bij het stoppen met roken heeft iedereen genoeg aan zichzelf en voldoende wilskracht. Het is mij cold turkey gelukt en daar ben ik nog altijd blij om. Nu hoor ik de vogeltjes fluiten i.p.v. mijn longen.

Op- of aanmerkingen en/of aanvullingen zijn zeer welkom. Laat de discussie maar losbarsten en post je ervaringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

In de dienst zondag werd nog gezegd: "Als God zou willen dat mensen roken, dan had hij ons wel geschapen met een schoorsteen op ons hoofd." Het probleem is, denk ik, ook een beetje dat je aan de buitenkant de schade vanbinnen niet kan zien. Je ziet het teer niet in je longen plakken en het woord verslaving staat ook niet op je eigen voorhoofd, anders zouden mensen misschien sneller stoppen. Ik denk dat je als je christen bent ook God kan vragen om je hiermee te helpen, om je te helpen zorgen voor je eigen lichaam, om dat in ere te houden. Zou het niet helpen om bij elke drang naar een sigaret te bidden en zo rust vinden?

Ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee. Ik heb ooit eens, op schoolreis, een paar sigaretjes opgestoken, maar ik vond er gewoon niets bijzonders aan, dus ik daar is het ook bij gebleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Als God zou willen dat mensen roken, dan had hij ons wel geschapen met een schoorsteen op ons hoofd."

Met diezelfde redenering zou je kunnen zeggen dat vliegtuigen verkeerd zijn, want als God wilde dat we konden vliegen had Hij ons wel met vleugels geschapen. :)

Het probleem is, denk ik, ook een beetje dat je aan de buitenkant de schade vanbinnen niet kan zien. Je ziet het teer niet in je longen plakken en het woord verslaving staat ook niet op je eigen voorhoofd, anders zouden mensen misschien sneller stoppen.

Maandag in DWDD was er ook een longarts die beweerde dat alle rokers slachtoffers zijn. Dat gaat er bij mij niet zo goed in. Je kiest er zelf voor om te roken. Zeker, in veel gevallen is er sprake van een verslaving maar je kunt tegenwoordig niet meer zeggen dat men het niet had kunnen weten of iets dergelijks.

Roken is een genotsmiddel met een bepaald risico. Net als bij alcohol of drugs. We hoeven niet te doen of elke roker zielig is, want de meesten kiezen er zelf voor. En als ik twee oudjes van 80 bij de kassa een puut sjek zie kopen is dat alleen maar mooi. :P

Ik denk dat je als je christen bent ook God kan vragen om je hiermee te helpen, om je te helpen zorgen voor je eigen lichaam, om dat in ere te houden. Zou het niet helpen om bij elke drang naar een sigaret te bidden en zo rust vinden?

Dat kan. Van die vervangers helpen ook wel denk ik, een nicotinepleister of een stokje o.i.d.

Ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee. Ik heb ooit eens, op schoolreis, een paar sigaretjes opgestoken, maar ik vond er gewoon niets bijzonders aan, dus ik daar is het ook bij gebleven.

Ik heb zelf wel een periode gehad dat ik vaker rookte, maar nooit heel veel. Hoogstens drie of vier op een feestje oid (echte verslaafden roken om en nabij een pakje per dag). Ik heb ook nooit heel veel moeite gehad er van af te komen, misschien ook wel omdat ik het scherp in de gaten hield hoeveel ik rookte. Ik rook nu niet meer overigens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ursa, ik denk dat je m'n stukje niet altijd even goed begrijpt. Met de onzichtbaarheid van de schade bedoel ik enkel dat het stoppen misschien moeilijker kan zijn omdat men toch denkt dat de schade wel zal meevallen, dat men de ernst van de eigen situatie weglacht. Ik zeg nergens dat alle rokers slachtoffers zijn, ik heb het over de moeite om ermee te stoppen. Het kiezen om ermee te beginnen heeft niet veel te maken met de keuze om ermee te stoppen. Sowieso lijkt het eerste me erg dom, het tweede slim, maar anderzijds is het pas echt slim om er nooit mee te beginnen :+

Van die vervangers hoor ik tegenstrijdige ervaringen.

Vliegen en roken vergeljken houdt nu ook niet erg veel steek he ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ursa, ik denk dat je m'n stukje niet altijd even goed begrijpt. Met de onzichtbaarheid van de schade bedoel ik enkel dat het stoppen misschien moeilijker kan zijn omdat men toch denkt dat de schade wel zal meevallen, dat men de ernst van de eigen situatie weglacht. Ik zeg nergens dat alle rokers slachtoffers zijn, ik heb het over de moeite om ermee te stoppen. Het kiezen om ermee te beginnen heeft niet veel te maken met de keuze om ermee te stoppen. Sowieso lijkt het eerste me erg dom, het tweede slim, maar anderzijds is het pas echt slim om er nooit mee te beginnen :+

Van die vervangers hoor ik tegenstrijdige ervaringen.

Vliegen en roken vergeljken houdt nu ook niet erg veel steek he ;)

Als je voorganger weinig steekhoudende argumenten heeft lokt dat weinig steekhoudende vergelijkingen uit :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan nu weer ontopic...

Rokers roken toch het liefst in de momentjes tussendoor. Als je dan iets anders hebt (dat gezond is) dat je bezighoudt, kan dat helpen. Dat is beter dan negeren, want dan wordt het verlangen naar een sigaret alleen maar groter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat jij wil, het werd als mopje gebracht en onthaald afgelopen zondag. En je kan er van zeggen wat je wil, maar ik denk dat iedereen het er over eens is dat roken slecht is voor je lichaam en dat God het vast niet goedkeurt.

Ursa, idd, afleiding zoeken in iets anders zal vast helpen. Dat is met alles waarmee je wil stoppen zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat jij wil, het werd als mopje gebracht en onthaald afgelopen zondag. En je kan er van zeggen wat je wil, maar ik denk dat iedereen het er over eens is dat roken slecht is voor je lichaam en dat God het vast niet goedkeurt.

Whoeps, dan zit de GKv vol met zondaars... :#

Ik ben nog van het agadium 'geniet, maar met mate'. Als er in de bijbel staat: geniet van je wijntje, waarom dan niet van je sigaretje?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, er zit wel een verschil tussen roken en drinken. Maar een fles wijn op een zaterdag avond drinken is dan weer wat ongezonder.

Dat iets niet gezond is hoeft denk ik ook niet meteen fout en 'zondig' te zijn. Als iemand eens op vakantie in Turkijke een waterpijp rookt zal die daar echt niet aan dood gaan. Het is de mate waarop die ongezond is en ook de verslavende factor.

Het zelfde met voedsel. Een keer een frietje is niet gezond maar je gaat er niet aan dood. Elke dag fastfood eten, of elke dag veel te veel zout in je eten gooien is wel slecht voor je. Het zelfde als je elke dag een half pakje sigaretten weg rookt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooie Op Ken,

Ik ben het geheel met je uitgangspunt eens. Toen ik begon met lezen kwam bij mij de gedachte op: 'je moet het echt willen' en kijk eens aan, jij komt met precies hetzelfde als basis.

Ik heb zelf een paar jaar gerookt en ik ben zo'n 8 jaar geleden gestopt, ik weet niet meer precies waarom, maar het ging me wel aardig makkelijk af toen ik eenmaal echt wilde stoppen.

Mijn beste vriendin stopt op dit moment, ze is 10 dagen geleden gestopt. Dat wilde ze al maanden, maar het wilde maar niet lukken, ook hier omdat ze zichzelf nog voor de gek hield eerst in november, toen op 1 januari, steeds was er wel weer wat... Daarna heeft ze blijkbaar zoveel motivatie opgebouwd dat ze heel vastbesloten gestopt is op een tijdstip dat ze voor iedereen geheim hield (ze heeft ook via de medische zorg geprobeerd)

Tot nu toe houdt ze het vol.

Ze kauwt kauwgom en is fanatiek gaan klussen in huis om er minder aan te denken. Ook in de tuin werken was het plan, maar door het weer is dat even in de ijskast gezet....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar je zal niet bezig zijn met stoppen als het maar eens hier en daar gebeurt, want dan valt er niets te stoppen. Wat je zegt: een keer een frietje is niet ongezond, maar 3 keer per week bij de frituur staan, kan je moeilijk nog "een keer" noemen. Als je echt moet stoppen met iets, dan is het toch al een serieuze gewoonte die je moet doorbreken en dan lijkt het me toch geen gezonde gewoonte of iets "juist" meer. Je moet een kat een kat durven noemen: elke dag roken en dan vaak meerdere sigaretten opsteken is gewoon erg ongezond en bovendien vind ik het erg dom.

Elk jaar kost het zoveel geld om mensen met longproblemen of longkanker te behandelen, geld dat ergens anders ook broodnodig is. En dan nog vaak voor mensen die passief roken, dus er niet eens aan kunnen doen. Gelukkig hoor je toch positieve berichten, dat steeds minder mensen beginnen te roken en steeds meer mensen stoppen.

Ik had vorig jaar een kind in de klas dat echt gewoon... stonk naar de sigaretten. Het kind kon er niets aan doen, het was 6 jaar, maar ocharme. Alle boekjes, al het schrijfgerei, echt alles stonk naar de sigaretten. Dat mensen zelf hun lichaam naar de knoppen willen helpen, tot daaraan toe, maar hun kinderen van de rook laten "meegenieten"... Foei. (Maar ze mocht niet naar buiten als het een beetje slechter weer was, want ze had astma...)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat jij wil, het werd als mopje gebracht en onthaald afgelopen zondag. En je kan er van zeggen wat je wil, maar ik denk dat iedereen het er over eens is dat roken slecht is voor je lichaam en dat God het vast niet goedkeurt.

Whoeps, dan zit de GKv vol met zondaars... :#

Ik ben nog van het agadium 'geniet, maar met mate'. Als er in de bijbel staat: geniet van je wijntje, waarom dan niet van je sigaretje?

Sja, als je dat kunt, lijkt het me geen probleem. Er zijn er alleen niet zoveel die dat kunnen, af en toe een sigaretje. Ken ze alleen die verplicht en tegen hun zin zich volstoppen met de rook, omdat het zonodig moet. Daarom ben ik maar overgestapt op rum cola om van de sigaretten af te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat roken ongezond is weten we allemaal wel maar het stoppen is voor sommigen `a piece of cake` en voor de ander een moeilijke klus. Ik ben jaren geleden gestopt, makkelijk was het niet, maar inderdaad iets ondernemen, je zelf belonen, nicotine kauwgum het kan allemaal helpen. Maar je moet het zelf willen, ik wilde mijn kinderen niet meer in mijn rook laten zitten. Maar een peuk op steken durf ik nog steeds niet want dan ben ik w.s zo weer "verkocht".

2 weken niet roken ----- een lekker geurtje kopen.

6 weken niet roken ----- uit eten

10 weken niet roken----- naar de film

3 maanden niet roken-----die fantastische jurk kopen, welliswaar in een maatje meer maar dat is van latere zorg. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat roken ongezond is weten we allemaal wel maar het stoppen is voor sommigen `a piece of cake` en voor de ander een moeilijke klus. Ik ben jaren geleden gestopt, makkelijk was het niet....

3 maanden niet roken-----die fantastische jurk kopen, welliswaar in een maatje meer maar dat is van latere zorg. :)

Na enkele weken ben je er lichamelijk vanaf, maar de geestelijke verslaving duurt enkele jaren. Hoe ging dat bij jou? Is het langer dan 3 jaar geleden en ben je er helemaal van af? (Ik bedoel dus dat je in het dagelijks leven nooit naar roken verlangd.)

Ik ben helaas vergeten hoe het bij mij ging, wel weet ik dat ik er al jaren nooit meer aan denk, behalve bij situaties als deze bij het bespreken van het onderwerp. Maar ik heb er echt 0,0 behoefte aan gelukkig.

Na het stoppen heb ik nog wel eens gerookt, in Egypte, daar krijg je als man van elke Egyptenaar sigaretten aangeboden en was het erg lastig om die steeds af te slaan. Maar dat was inderdaad in de eerste periode na het stoppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid