Spring naar bijdragen

Evangelische beweging houdt zichzelf voor gek


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Lage drempels

Dit wat we lage drempels gewend zijn te gaan noemen, zijn zoals ik het zie vaak grofweg de bekende aanpakken, met een kernachtige boodschap voor beginners in het geloof of zoekenden. Bij de Rooms katholieken kan ik slechts een beetje mijn indruk er van geven.

Een Carnavalsmis, gezinsmis, kinderkoor in een mis, een alternatieve liturgie uit andere windstreken van de wereld. Een mis voor spaanstaligen er een keer tussen door.

Bij de brede grof weg op één hoop gegooide protestantse groep denken we meer aan amerikaans ogende varianten, wat trouwens ook wel eens bij de katholieken te zien is, bijvoorbeeld een band in de kerk, een beamer aan de wand, wat vlotte nummers. Bij de protestanten zie je getuigenissen.

Echter, je berijkt nog niet echt iedereen. De groep wordt ook nog steeds kleiner en kleiner.

Je ziet nu hele creatieve varianten tegenwoordig.

een spreekuur met de dominee in het cafe.

een inloophuis, waar je altijd terecht kan.

Sportactiviteiten die op straat georganiseerd worden, waarnaast de ruimte gevonden wordt om te getuigen van het christelijke geloof en er over in gesprek te kunnen gaan.

Van dat laatste dacht ik altijd dat het eigenlijk ze zaak voor de gek houden was. "Ja, we willen met je sporten" (maar eigenlijk evangeliseren)

De kracht is echter dat vele vrijwilligers die er aan mee doen nogal kritisch zijn ten aanzien van wat het beste is, het doel is en echt wat met ze willen gaan doen en mocht de gelegenheid zich voor doen, ook het geloof uit dragen.

Sommigen blijken dat positief op te pikken en ja, er ontstaan nog gesprekken ook en ja er landelijke berichten dat sommigen erdoor zelfs Jezus gevonden hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De nieuwe Pauluskerk Rotterdam

Hier nog in aanbouw (het kunstige gebouw op de hoek): 1378nkqvb8.jpg

Vind ik ook een geweldig mooie kerk. (Inmiddels dus al gevestigd)

Heel de week door kunnen mensen die een beetje aan de rand van de samenleving terecht zijn gekomen er terecht. Vluchtelingen, mensen die kampen met schulden, verslaafden, eenzamen etc.. Er worden vieringen gehouden waarin het heilig avondmaal gevierd wordt. redelijk wat van deze mensen doen er aan mee. De hele week door zijn er ook inhoudelijke avonden, waarin het geloof centraal staat, maar er zijn ook pastorale medewerkers in de gemeente die de bezoekers helpen met hun problemen. Zoals het Heil des Volks, het Leger des Heils of stichting de Hoop het ook zou doen, ongeveer.

Dit is wat mij betreft een kerk van de toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus zegt in de Bijbel:

"En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen." (NBV)

Het woord wat daar staat is ecclesia. "vergadering" of Kerk, of gemeente zo je wilt. Afhankelijk van welk woord je voor de vertaling wilt gebruiken.

Volgens mij is hier niet het woord 'kerk' het punt, maar de betekenis er achter.

De rooms Katholieke Kerk, ik weet wat je bedoelt. :D

Bedankt overigens voor deze brontekst, daar kan ik wel wat mee.

uitgelegd als de bruid van Christus over vele denominaties en daar buiten.

Maar in de Bijbelse tijd waren er geen denominaties zoals wij dat kennen.

En als we naar de oorsprong van die tekst kijken. Een voorloper van die tekst komt bij Ireneüs van Lyon vandaan. Wellicht dat die ouder is, maar dat is wel de oudste tekst die we kennen. En bij bisschop Ireneüs is er weinig twijfel over welke kerk die onder "Ecclesiam Catholicam" verstaat. ;)

Dat zie ik dus als een mooi voorbeeld van een visie hoe iedereen er toen over dacht. Ieder denominatie die in de middeleeuwen ontstond tot aan en in de twintigste eeuw toe

had een dergelijke visie op zijn eigen denominatie.

In de praktijk komt het er nog wel op neer dat ieder zijn waarheid heeft.

Deel van de rooms Katholieke leer is nu éénmaal dat het zelf het Lichaam is en dat de protestanten christelijke gemeentes buiten het lichaam zijn, waarvan velen wel zullen gaan behoren bij de zegenvierende kerk door hun geloof in Jezus Christus en de doop, heb ik begrepen.

Hoewel dat niet betekend dat de genen die niet gedoopt zijn of tot geloof gekomen zijn persee verloren is. Wat ik er van begrijp een barmhartige Samaritanen discussie, maar ik moet oppassen dat ik niet aan inlegkunde doe. Vaak blijkt dat ik er toch weer wat er naast zit :#

Er zijn zeker veel dingen die je als kerken samen kunt doen. En ik vind het ook goed dat kerken dingen samen doen. Maar tegelijk zijn er ook nog zaken die nog niet samen kunnen omdat daar de verschillen nog iets te groot voor zijn. En tegelijk die verschillen op punten zitten waarvan die stromingen ze als een heel belangrijk aspect van hun geloof zien.

Ben ik wel met je eens. Al was het maar vanwege de behoefte om diepgang en zeker net zo belangrijk: het gemeenschapsleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Pauluskerk is wel een voorbeeld van het "verstaan van Jezus opdracht". De ideale kerk, wat is dat? De kerk het lichaam van Christus waarvan wij de leden zijn. Die leden zijn verschillend en eigenlijk is dat best boeiend, Jezus ging ook met mensen om die verschillend waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Niet katholiek ook. Zover ik weet is Hij God.

Grappig, ik was er vrij zeker van dat deze reactie zou komen, en dat die van jou zou komen :)

Ja, ik dacht laat ik hem ook eens een plezier doen. :P

(K)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
De verschillen tussen de kerken zijn niet zo groot. Maar al die geloofsgemeenschappen die zich kerk noemen..... ;)

Huh, kerken? Bestaan er meerdere kerken dan? :P

Jazeker. De RKK, de geunieerden, de Orthodoxe kerken in schisma.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
De verschillen tussen de kerken zijn niet zo groot. Maar al die geloofsgemeenschappen die zich kerk noemen..... ;)

Ik ken mensen die niet zullen begrijpen wat je bedoelt, als je dit zegt :+

Ik ken mensen die beledigd zijn als ze het wel begrijpen

Link naar bericht
Deel via andere websites
De talloze hypes binnen de evangelische beweging zijn een gevaarlijke ontwikkeling. "Wij hebben het geloof ingewikkeld gemaakt en houden daarmee onszelf voor de gek," schrijft zendeling Hans Frinsel in 'De Oogst', het blad van Tot Heil des Volks. In duidelijke bewoordingen maakt de zendeling en schrijver, zelf behorend tot de pinksterbeweging, duidelijk dat de evangelische praktijk fors afwijkt van de leer van de twaalf apostelen.Het valt Frinsel op dat evangelische kerken vaak de gevestigde kerken verwijten maken. Zo zouden zij het Evangelie hebben verborgen achter veel theologie en een uitgebreide liturgie. "Maar de evangelisch-charismatische beweging heeft net zoveel of nog meer ingewikkelde stokpaardjes en nieuwe gebruiken toegevoegd," zegt Frinsel. Als voorbeelden noemt de zendingswerker hypes als succesformules voor gemeentestichting, modellen voor laagdrempelige gemeentes of megakerken, onfeilbare succesformules voor gebedsverhoringen en bevrijdingsleringen in alle vormen en maten.Frinsel merkt op dat de apostel Paulus in 2 Korinthiërs 11:3 al waarschuwde voor zaken die ons afleiden van de eenvoudige en loutere toewijding aan Christus. Ook citeert hij 2 Timotheus 3:4, 'Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen'.Bron: CIPTerug naar frontpage

Inderdaad zijn er veel onzinnige hypes. Het is altijd belangrijk de Bijbel te volgen en de hypes te onderkennen en/of te negeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Pauluskerk is wel een voorbeeld van het "verstaan van Jezus opdracht". De ideale kerk, wat is dat? De kerk het lichaam van Christus waarvan wij de leden zijn. Die leden zijn verschillend en eigenlijk is dat best boeiend, Jezus ging ook met mensen om die verschillend waren.

Ja, en Paulus wist dat ook goed te verwoorden. Hij was voor een ieder wel wat, om zo enigen voor Christus te winnen. Dat moet ook een bijzondere gave zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De verschillen tussen de kerken zijn niet zo groot. Maar al die geloofsgemeenschappen die zich kerk noemen..... ;)

Ik ken mensen die niet zullen begrijpen wat je bedoelt, als je dit zegt :+

Ik ken mensen die beledigd zijn als ze het wel begrijpen

Daar heeft bij ons de krant nog van vol gestaan, toen Rome er een uitspraak over deed.

Een protestantse kerk in twente ergens kreeg toen opeens in een dienst heel veel katholieken op bezoek, die wilden betuigen dat ze er wel bij horen.

Ik vond het allemaal wel interessant om te lezen toen. Door jullie uitleg op het gkv forum over dit soort zaken, ben ik het beter gaan begrijpen.

Ik ergerde me misschien er eerst ook wel een beetje aan. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
En ook daar gaat mijn topic over, 'waarom'. :#

Ik vraag me trouwens af of als mensen het echt goed begrijpen, of er dan nog veel van die ergernis zou zijn.

JG's of Mormonen aan mijn deur die me feitelijkvertellen dat ik geen fijn toekomst heb zonder hun geloof aan te nemen vind ik meestal juist boeiend, en ook oprecht lief dat ze moeite voor me doen. Waarom zou ik me daaraan ergeren? Protestanten met hun ware-kerk doctrine, mooi toch? Waarom zou ik me ergeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar serieus, waarom zou je je er aan ergeren? Je eigen kerk en haar rechtsvoorgangers beweren al pakweg 400 jaar hetzelfde :)

Het heeft met het oordelende verzuilde cultuur van vroeger nog te maken.

Dat zit diep in de genen, kort samen gevat. Daarbij, we hebben nog steeds verschillende kerken. Dat is gewoon irritatiewekkend.

Je weet wel.

Als een evangelische christen de handen om hoog steekt, dan wekt dat lichte irritatie.

Als babtisten beginnen over het werken volgens de formule van de Bethel Drachten, wekt dat irritatie.

Als in onze kerk iemand begint over dat het homohuwlijk moet kunnen, wekt dat ook irritatie.

Begint een vrijgemaakte over dominee Hendrikse of over de visieloosheid van de PKN, dan wekt dat irritatie.

Begint een katholiek over Maria, dan wekt dat ook irritatie.

Het zit er in. Die verdeeldheid. Het irriteerd, juist omdat ik het verlangen ervaar om er met elkaar er gewoon uit te komen. Dat hebben vast en zeker meer mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Maar serieus, waarom zou je je er aan ergeren? Je eigen kerk en haar rechtsvoorgangers beweren al pakweg 400 jaar hetzelfde :)

Het heeft met het oordelende verzuilde cultuur van vroeger nog te maken.

Dat zit diep in de genen, kort samen gevat. Daarbij, we hebben nog steeds verschillende kerken. Dat is gewoon irritatiewekkend.

Je weet wel.

Als een evangelische christen de handen om hoog steekt, dan wekt dat lichte irritatie.

Als babtisten beginnen over het werken volgens de formule van de Bethel Drachten, wekt dat irritatie.

Als in onze kerk iemand begint over dat het homohuwlijk moet kunnen, wekt dat ook irritatie.

Begint een vrijgemaakte over dominee Hendrikse of over de visieloosheid van de PKN, dan wekt dat irritatie.

Begint een katholiek over Maria, dan wekt dat ook irritatie.

Het zit er in. Die verdeeldheid. Het irriteerd, juist omdat ik het verlangen ervaar om er met elkaar er gewoon uit te komen. Dat hebben vast en zeker meer mensen.

Ik lees geen enkele verklaring. Wel herhaling van de bewering :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees geen enkele verklaring. Wel herhaling van de bewering :)

Okee. Het irriteerd, omdat we toch ergens in staat moeten zijn om met elkaar tot één lichaam te komen. Ergens moeten we toch steeds de conclusie trekken dat we toch wat verwende oren hebben, want Jezus zei dat zijn schapen zijn stem zullen herkennen en zij volgen Hem.

Waarom lopen we dan nog steeds dolend door de bergen allemaal stront eigenwijs de andere kant op?

Ik denk dat Jezus niet op zoek is naar één schaap, maar naar 99 en dat er één in de schaapskooi staat. :?

Ach ja, eigenwijs dat we zijn, verwachten we de hulp van de goede Herder.

Bééeh, waar is de kudde, waar de grazige weiden, waar de stal?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je weet wel.

Als een evangelische christen de handen om hoog steekt, dan wekt dat lichte irritatie.

Ik las een keer zo'n stripje in een christelijk boek:

Alle pinkstermensen die koffie willen, handen omlaag.

:)

1 Tim. 2:8

Ik wil dan, dat de mannen op iedere plaats bidden met opheffing van heilige handen, zonder toorn en twist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik lees geen enkele verklaring. Wel herhaling van de bewering :)

Okee. Het irriteerd, omdat we toch ergens in staat moeten zijn om met elkaar tot één lichaam te komen. Ergens moeten we toch steeds de conclusie trekken dat we toch wat verwende oren hebben, want Jezus zei dat zijn schapen zijn stem zullen herkennen en zij volgen Hem.

Waarom lopen we dan nog steeds dolend door de bergen allemaal stront eigenwijs de andere kant op?

Ik denk dat Jezus niet op zoek is naar één schaap, maar naar 99 en dat er één in de schaapskooi staat. :?

Ach ja, eigenwijs dat we zijn, verwachten we de hulp van de goede Herder.

Bééeh, waar is de kudde, waar de grazige weiden, waar de stal?

Geen idee waarom jullie dat doen, maar de vraag was waarom het je zo irriteert als iemand gelooft niet te dolen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees geen enkele verklaring. Wel herhaling van de bewering :)

Okee. Het irriteerd, omdat we toch ergens in staat moeten zijn om met elkaar tot één lichaam te komen. Ergens moeten we toch steeds de conclusie trekken dat we toch wat verwende oren hebben, want Jezus zei dat zijn schapen zijn stem zullen herkennen en zij volgen Hem.

Waarom lopen we dan nog steeds dolend door de bergen allemaal stront eigenwijs de andere kant op?

Ik denk dat Jezus niet op zoek is naar één schaap, maar naar 99 en dat er één in de schaapskooi staat. :?

Ach ja, eigenwijs dat we zijn, verwachten we de hulp van de goede Herder.

Bééeh, waar is de kudde, waar de grazige weiden, waar de stal?

Geen idee waarom jullie dat doen, maar de vraag was waarom het je zo irriteert als iemand gelooft niet te dolen?

Dat zeg ik: de verdeeldheid irriteerd me, niet de overtuiging dat iemand denkt het zelf bij het rechte eind te hebben. Waarom? Omdat het niet hoort. Daarom.

We geloven dat we allemaal bij één huisgezin van God horen, okee?

Dan horen we eigenlijk ook één gezin te zijn, maar dat zijn we niet.

Het is het zelfde als mijn eigen familie. Daarin zijn er ook spanningen en die spanningen irriteren ook. Omdat ze niet prettig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dat zeg ik: de verdeeldheid irriteerd me, niet de overtuiging dat iemand denkt het zelf bij het rechte eind te hebben. Waarom? Omdat het niet hoort. Daarom.

We geloven dat we allemaal bij één huisgezin van God horen, okee?

Dan horen we eigenlijk ook één gezin te zijn, maar dat zijn we niet.

Het is het zelfde als mijn eigen familie. Daarin zijn er ook spanningen en die spanningen irriteren ook. Omdat ze niet prettig zijn.

Daarmee verleg je het onderwerp van de vraag. Het ging niet om irritatie over de verdeeldheid, maar over de irritatie van mensen als ze horen dat iemand anders denkt in "de ware kerk" oid te zitten.

Ik deel overigens beide irritaties niet. Ik zie namelijk geen verdeeldheid, die jij wel ziet. De enige verdeeldheid die ik eventueel zie is die van het oosters schisma.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid