Spring naar bijdragen

Hel en alomtegenwoordigheid van God


Aanbevolen berichten

"Hel" is een vertaling voor Sjeool of Hades. De Statenvertaling bijvoorbeeld bezigt deze vertaling 33x maar ook 32x worden Sjeool /Hades vertaald met "graf". Andere Nederlandse vertalingen zijn “dodenrijkâ€, „onderwereld†en „afgrondâ€.

De hel als een vurige plaats waar zondaars eeuwig worden gepijnigd bestaat gewoon niet, dat is een verzinsel van Katholieke bisschoppen in de Middeleeuwen. Een God van liefde (1Joh.4:8) pijnigt iemand die een zondig leven heeft geleefd niet in zo’n plaats. Iemand kan wel in Gehenna komen dat is te vergelijken met de dood waar geen opstanding uit mogelijk is.

Let wel dat zelfs de hel in zo’n dood terecht komt of “het meer van vuurâ€.

Openb. 20:13, 14, SV: „De zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel* gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken. En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs.†(De doden zullen dus uit de hel worden bevrijd. Merk tevens op dat de hel niet hetzelfde is als het meer van vuur, maar in het meer van vuur zal worden geworpen.) (*„Het dodenrijkâ€, GNB, NBG; „Hadesâ€, NW.)

Keep it cool man!

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Hel" is een vertaling voor Sjeool of Hades. De Statenvertaling bijvoorbeeld bezigt deze vertaling 33x maar ook 32x worden Sjeool /Hades vertaald met "graf". Andere Nederlandse vertalingen zijn “dodenrijkâ€, „onderwereld†en „afgrondâ€.

De hel als een vurige plaats waar zondaars eeuwig worden gepijnigd bestaat gewoon niet, dat is een verzinsel van Katholieke bisschoppen in de Middeleeuwen. Een God van liefde (1Joh.4:8) pijnigt iemand die een zondig leven heeft geleefd niet in zo’n plaats. Iemand kan wel in Gehenna komen dat is te vergelijken met de dood waar geen opstanding uit mogelijk is.

Let wel dat zelfs de hel in zo’n dood terecht komt of “het meer van vuurâ€.

Openb. 20:13, 14, SV: „De zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel* gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken. En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs.†(De doden zullen dus uit de hel worden bevrijd. Merk tevens op dat de hel niet hetzelfde is als het meer van vuur, maar in het meer van vuur zal worden geworpen.) (*„Het dodenrijkâ€, GNB, NBG; „Hadesâ€, NW.)

Keep it cool man!

Maar is God daar nou aanwezig, of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik las ergens dat 65% van de 'scholars' vonden dat Sjeool gemisinterpreteerd werd als hel en dat het inderdaad gewoon begraafplaats (graveyard) betekent.

Maarja daar hebben jullie nu niks aan want ik kan de bron niet meer vinden.

Sjeool is dan ook helemaal niet de hel, maar het dodenrijk in het oude testament. Modernere vertalingen zullen ook niet het woord 'hel' gebruiken in hun vertaling.

In het nieuwe testament gebruikt men voor het woord Sjeool de term 'Hades', terwijl 'gehenna' oa. ons begrip 'hel' is.

En wat betreft vroeger: Het woord 'hel' had vroeger meerdere betekenissen. Tegenwoordig niet meer, dus gebruiken we het woord hel nu nog alleen maar voor wat men vroeger "de hel van de verdoemden" zouden noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Hel" is een vertaling voor Sjeool of Hades. De Statenvertaling bijvoorbeeld bezigt deze vertaling 33x maar ook 32x worden Sjeool /Hades vertaald met "graf". Andere Nederlandse vertalingen zijn “dodenrijkâ€, „onderwereld†en „afgrondâ€.

De hel als een vurige plaats waar zondaars eeuwig worden gepijnigd bestaat gewoon niet, dat is een verzinsel van Katholieke bisschoppen in de Middeleeuwen. Een God van liefde (1Joh.4:8) pijnigt iemand die een zondig leven heeft geleefd niet in zo’n plaats. Iemand kan wel in Gehenna komen dat is te vergelijken met de dood waar geen opstanding uit mogelijk is.

Let wel dat zelfs de hel in zo’n dood terecht komt of “het meer van vuurâ€.

Openb. 20:13, 14, SV: „De zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel* gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken. En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs.†(De doden zullen dus uit de hel worden bevrijd. Merk tevens op dat de hel niet hetzelfde is als het meer van vuur, maar in het meer van vuur zal worden geworpen.) (*„Het dodenrijkâ€, GNB, NBG; „Hadesâ€, NW.)

Keep it cool man!

Maar is God daar nou aanwezig, of niet?

Ik denk zelf dat God daar niet is. Want in de hel is geen licht(en God is licht), en er is geen liefde( en God is liefde).

Zover ik kan opmaken uit de schrift is God daar niet. Maar in hoeverre dit in conflict is met de alomtegenwoordigheid van God dat moet ik nog overdenken. Want dat is uiteindelijk de vraag neem ik aan? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

In plaats van te veel te focussen op de hel - daar zijn al genoeg topics voor - lijkt het me interessanter onder de loep te nemen wat we verstaan onder de alomtegenwoordigheid van God. Alomtegenwoordigheid is een bijzonder begrip. Het Christendom wijst pantheïsme af, d.w.z. God zit niet 'in' de natuur. Het universum, de schepping is het product en daarom niet heilig op zich. Is het niet mogelijk te zeggen dat naast dat God overal in het universum 'is' Hij ook alles 'onderhoudt', d.w.z. doet? Alles wat we doen, elke beweging, elke rondcirkelende atoom bewogen door God. Wat vinden jullie van dat idee?

Ik weet niet welke plaats de hel, maar ook de hemel daarin hebben. Is de hemel overal, een andere dimensie? Is de hel een aanwijsbare plek in het universum, 'de buitenste duitsternis'? Is het, zoals Lewis beschreven heeft, een miniem aspect, een speldenknop in Gods werkelijkheid?

Ik denk wel dat God kan kiezen ergens *niet* te zijn, denk aan Jezus' tijd aan het kruis. Dat is het enige moment in onze geschiedenis waarin God ergens niet is geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Het Christendom wijst pantheïsme af, d.w.z. God zit niet 'in' de natuur.

Maar het christendom ziet God echter niet alleen als transcendent, maar ook als immanent. Dat betekent dat God volledig buiten, boven, de schepping staat EN dat God volledig met de schepping verbonden is. Het pantheïsme wordt afgewezen, in zoverre dat de substantie van de wereld niet (mede) bestaat uit de substantie van God. Maar het pantheïsme vertoont wel grote overeenkomsten met de immanentie van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk wel dat God kan kiezen ergens *niet* te zijn, denk aan Jezus' tijd aan het kruis. Dat is het enige moment in onze geschiedenis waarin God ergens niet is geweest.

Als je dat heel letterlijk neemt, zou dat inhouden dat Jezus op dat moment geen God was. ;)

Hangt er maar vanaf hoe je 'er zijn' wilt interpreteren he? God kan je verlaten hebben, dan ervaar je Hem niet meer, maar Hij is er dan nog wel. In die zin dat God overal is. Anders zou er iets buiten God om gaan waar Hij geen weet van heeft en dat kan natuurlijk niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hangt er maar vanaf hoe je 'er zijn' wilt interpreteren he? God kan je verlaten hebben, dan ervaar je Hem niet meer, maar Hij is er dan nog wel. In die zin dat God overal is. Anders zou er iets buiten God om gaan waar Hij geen weet van heeft en dat kan natuurlijk niet.

God heeft Jezus verlaten maar toch ook weer niet. Leg eens uit als je wil? Voor dit topic wel van belang. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk wel dat God kan kiezen ergens *niet* te zijn, denk aan Jezus' tijd aan het kruis. Dat is het enige moment in onze geschiedenis waarin God ergens niet is geweest.

Als je dat heel letterlijk neemt, zou dat inhouden dat Jezus op dat moment geen God was. ;)

Hm, goed punt. Dan kom je uit op een mystiek iets. De Vader die de Zoon vervloekt.

Ik denk wel dat God kan kiezen ergens *niet* te zijn, denk aan Jezus' tijd aan het kruis. Dat is het enige moment in onze geschiedenis waarin God ergens niet is geweest.

Als je dat heel letterlijk neemt, zou dat inhouden dat Jezus op dat moment geen God was. ;)

Hangt er maar vanaf hoe je 'er zijn' wilt interpreteren he? God kan je verlaten hebben, dan ervaar je Hem niet meer, maar Hij is er dan nog wel. In die zin dat God overal is. Anders zou er iets buiten God om gaan waar Hij geen weet van heeft en dat kan natuurlijk niet.

Ik zou niet van verlaten spreken dan. Je kunt ervaren dat God er niet is, maar dat betekent niet dat Hij er niet altijd en overal is. Ook bij mensen die Hem niet geloven.

In een eerder topic stelde ik: er is geen mens die weet wat het is werkelijk van God verlaten zijn. Iedere ademtocht is genade. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De hel is niet zozeer een echte lokatie die je kunt aanwijzen, waar zielen zouden rondzweven en branden alsof ze nog een soort van lichamen zouden hebben, maar meer een geestestoestand, net als de hemel. Het is dus iets puur bovennatuurlijks, het is uitsluitend een absoluut zijn zonder God. Daar het dus geen lokatie is, maar een manier van zijn, is het zonder God zijn in de hel naar mijn idee daarom niet strijdig met Gods alomtegenwoordigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk wel dat God kan kiezen ergens *niet* te zijn, denk aan Jezus' tijd aan het kruis. Dat is het enige moment in onze geschiedenis waarin God ergens niet is geweest.

Als men naar de oorspronkelijke tekst zou kijken aangaande dit stukje in de bijbel zou men zien dat als dat ene woord Sjabachtani (uitgesproken met een g of een k) al het verschil tussen twee betekenissen uitmaakt.

Mijn God, waarom, u hebt mij verlaten. / Mijn God, waarom, u hebt mij verhoogd.

Nu moet je je voorstellen dat Christus aan het kruis hangt, vele mensen scharen zich eromheen en de schrijver heeft dit gehoord ondanks de rumoerige omgeving (er waren natuurlijk intens wenende mensen aanwezig). Zou de schrijver het verschil tussen een K en een G gehoord hebben, men moet daarbij ook bedenken dat wanneer je aan een kruis hangt en intens lijdt je spreken ook niet meer zo klankzuiver zou kunnen zijn.

Mijn God, waarom, U hebt mij verhoogd klinkt mij dan eerlijk gezegd veel logischer in de oren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft Jezus verlaten maar toch ook weer niet. Leg eens uit als je wil? Voor dit topic wel van belang. :)

Zoals gezegd je kunt van God verlaten zijn in de zin dat je Hem niet meer ervaart, dat Hij geen antwoord geeft. 1 oorzaak kan zijn dat je zondigt zonder tot inkeer te komen. Zoals bij Saul wordt beschreven, dat de Geest van de Heer van hem geweken was (1 samuel 16) en later dat God hem verlaten had en zich tegen hem had gekeerd (1 samuel 28).

Bij Jezus, die bij zijn kruisiging uitriep 'Mijn God waarom hebt Gij mij verlaten' ga ik ervan uit dat Hij psalm 22 citeerde. In die psalm heeft het 'verlaten' niet met zonde te maken. Daar gaat het over het gebed van zwakke, vernederde mensen die in nood verkeren. De psalm bevestigt dat God dan toch naar dat hulpgeroep hoort zelfs al lijkt het alsof Hij hen heeft verlaten. Zelfs al zou je het ook in je geest zo ervaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Fee, de hel als een plaats van eeuwige foltering bestaat niet dus kan God er ook niet zijn.

De hel (Hebreeuws Sjeool, Grieks Hades) is de plaats waar jij en ik en alle mensen komen als we sterven. Niet en letterlijke plaats maar meer een "toestand" van het "niet" zijn, van totale inactiviteit zowel fysiek, mentaal als geestelijk.

Zoals Dannyr al zei God is licht en in verband met hem is er geen duisternis noch letterlijk noch geestelijk.

Dus:...(Jakobus 4:8-10) 8 Nadert tot God en hij zal tot U naderen. Reinigt UW handen, zondaars, en zuivert UW hart, besluitelozen. 9 Maakt plaats voor ellende en treurt en weent. UW lachen ga over in treuren, en [uW] vreugde in neerslachtigheid. 10 Vernedert U in de ogen van Jehovah en hij zal U verhogen.

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Fee, de hel als een plaats van eeuwige foltering bestaat niet dus kan God er ook niet zijn.

De hel (Hebreeuws Sjeool, Grieks Hades) is de plaats waar jij en ik en alle mensen komen als we sterven. Niet en letterlijke plaats maar meer een "toestand" van het "niet" zijn, van totale inactiviteit zowel fysiek, mentaal als geestelijk.

Zoals Dannyr al zei God is licht en in verband met hem is er geen duisternis noch letterlijk noch geestelijk.

Dus:...(Jakobus 4:8-10) 8 Nadert tot God en hij zal tot U naderen. Reinigt UW handen, zondaars, en zuivert UW hart, besluitelozen. 9 Maakt plaats voor ellende en treurt en weent. UW lachen ga over in treuren, en [uW] vreugde in neerslachtigheid. 10 Vernedert U in de ogen van Jehovah en hij zal U verhogen.

groet,

Ed

Wel lees ik dat de duivel en zijn engelen in deze poel van vuur terrecht zullen komen en voor eeuwig gepijnigd zullen worden.

Er zijn overigens diverse ideeën over de hel. 1 is de vernietigingsleer 2. maar ook de leer van een hel waarin mensen eeuwig zullen lijden en gestraft worden. 3. alverzoeningsleer en alverlossingsleer, dat alle mensen uiteindelijk gered worden.

Vast staat in ieder geval dat het een verschrikkelijke plaats is waar God niet is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ursa, ik ben het met je eens dat God alles onderhoud. Jezus zei eens "mijn Vader blijft werken en ik blijf werken".

Hij heeft in alles levenskracht gebouwd, zelfreproducerend vermogen zou je kunnen zeggen.

Dus hij zwengelt alles niet aan dat gebeurt buiten zijn directe inmenging. Hij houdt alles wel in stand, als Hij zijn geest van iets terugtrekt dan sterft het in de loop van de tijd.

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja de dood komt ook in die poel van vuur, de dood wordt voor eeuwig gedood, nou ja!

Satan en de demonen lijden nu al want ze zijn afgesloten van Gods zegeningen en zijn Heilige Geest. Maar straks na de 1000-jarige regering van Jezus zullen zij voor eeuwig worden vernietigd in die poel dus.

Zinnebeeldig worden zij dan eeuwig gepijnigd omdat ze "nooit" meer mogen leven onder Gods heilzame bestuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja de dood komt ook in die poel van vuur, de dood wordt voor eeuwig gedood, nou ja!

Satan en de demonen lijden nu al want ze zijn afgesloten van Gods zegeningen en zijn Heilige Geest. Maar straks na de 1000-jarige regering van Jezus zullen zij voor eeuwig worden vernietigd in die poel dus.

Zinnebeeldig worden zij dan eeuwig gepijnigd omdat ze "nooit" meer mogen leven onder Gods heilzame bestuur.

Dat is inderdaad een manier om naar deze schriftpassages te kijken over de hel. Maar er zijn ook andere ideeën over dit thema, en ook zat schriftuurlijke verklaringen die kunnen pleiten voor een eeuwigdurende straf waarbij er sprake is van een eeuwige straf waar geen einde aan komt.

Maar ik hou beide opties open wat dat betreft. JG hebben hun manier van hoe ze deze teksten lezen. Maar behalve JG zijn er meer stromingen die deze gedachte hebben dat de mens wordt vernietigd in de hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid