Spring naar bijdragen

Wat is 'de wereld'?


Aanbevolen berichten

Christenen maken vaak onderscheid tussen de wereld en de geest, of de wereld en zijzelf. Of tussen vlees en geest. Soms bedoelen ze hier ook nog eens verschillende dingen mee. Dus:

wat is volgens jou 'de wereld'?

OP begint: ik denk dat dat wat in de Bijbel wordt aangeduid als 'de wereld', de wereld los van God inhoudt. Daarmee bedoel ik niet alle niet-christenen, want deze wereld is van God vervuld. Voor niets gaat de zon op, we ontvangen allemaal genade van Hem. Ik denk dat de wereld weerspannigheid tegen God inhoudt, zonde, kwade gedachten, egoïsme etc. De wereld is dus ook niet iets externs maar zit evengoed in onszelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 79
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als ik "de wereld"volgens mijzelf in vul dan is het misschien anders dan wat "de Bijbel" er mee bedoeld.

Zelf zie ik de wereld als dat waar ik leef met zoveel anderen; arm rijk, gelovig niet gelovig. Mensen in allerlei soorten en maten en kleuren. Mooie mensen ook veel triestigheid, wreedheid, liefde, compassie, haat; alles wat in ons mensen zit.

Zelf heb ik gemerkt dat ik Jezus nodig heb; mijn leven zonder dat Hij er een rol in speelt was zo moeilijk en niet te dragen.

Maar dat is voor zoveel anderen niet zo, ze vinden het vreemd of hebben het geloof ontrafelt en dat begrijp ik rationeel. Toch heb ik moeite met de Bijbelse scheiding tussen "de wereld" en gelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het eerlijk gezegd altijd wat wonderlijk dat mensen die twee maar moeilijk van elkaar lijken te kunnen onderscheiden.

Het verschil tussen wereldse wijsheid en Gods wijsheid is desalniettemin een belangrijk gegeven in de Bijbel.

Misschien laat het zich condenseren tot

enerzijds het najagen van vervollediging in het vergankelijke / gevallene / onheilige,

tegenover het zoeken van Gods Wil, (waarbij je juist van najagen van het eigen vlees af keert)

Maar dat zal ook nog wel genoeg vragen oproepen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ursa, is het niet handiger om dit in de context van een of een paar specifieke teksten te bespreken? Want het woordje 'wereld' is natuurlijk een heel erg breed begrip dat vaak gekleurd word door de context.

Het woord 'wereld' kan verwijzen naar:

-planeet aarde

-op al het zondige in de tegenstelling wereld en kerk/gelovige

-op het tijdelijke in de tegenstelling wereld/aardse en hemel/eeuwigheid/hiernamaals

-werkelijkheid waar we in leven

Het woord 'wereld' wordt zeker in het NT natuurlijk vaak gebruikt als negatieve aanduiding voor al het zondige op deze wereld dat tegen God ingaat. Maar ik denk niet dat dit begrip enkel negatief geladen is in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt groot gelijk Chappo. Ik heb er maar even een tekst bij gepakt die me wel interessant lijkt om te bespreken:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:2 Ik heb u melk gegeven, geen vast voedsel; daar was u niet aan toe. En ook nu nog niet, 3 want u bent nog gebonden aan de wereld. Wanneer u afgunstig en verdeeld bent, dan bent u toch gebonden aan de wereld, dan leeft u toch als ieder ander?

Hier zitten eigenlijk twee elementen in: 1) zijn 'als ieder ander': niet te onderscheiden dus van de ongelovigen om je heen, en 2) zondig = gebonden aan de wereld. In de wereld buiten de kerk heerst de zonde sowieso. Meegaan in die zonde is de wereld accepteren, gebonden zijn aan die wereld. De hele aarde zucht onder het juk van de zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is deel van het domein waarin we leven: de gevallen aarde, verspeeld aan de slang.

Een onheilig, door God vervloekt domein, gevallen in Adam.

Daarom dienen we er van te bekeren, omdat het najagen er van tegenover Gods Wil staat.

We dienen het zelfs op te geven en dood te verklaren, en elke dag moeten we dat kruis weer op nieuw op nemen.

Dat is dagelijks besef van je positie tegenover de Heilige God: een onheilige vlezen sterveling tegenover de Superieure Onvergankelijke God.

Bijgevolg is dat dagelijks besef van de noodzaak van het Offer en de Gratie.

En dat is geloven in Gods Liefde.

En je medemens is niet meer een concurrent maar eerder een lotgenoot, hier, ver van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Christenen maken vaak onderscheid tussen de wereld en de geest, of de wereld en zijzelf. Of tussen vlees en geest. Soms bedoelen ze hier ook nog eens verschillende dingen mee. Dus:

wat is volgens jou 'de wereld'?

OP begint: ik denk dat dat wat in de Bijbel wordt aangeduid als 'de wereld', de wereld los van God inhoudt. Daarmee bedoel ik niet alle niet-christenen, want deze wereld is van God vervuld. Voor niets gaat de zon op, we ontvangen allemaal genade van Hem. Ik denk dat de wereld weerspannigheid tegen God inhoudt, zonde, kwade gedachten, egoïsme etc. De wereld is dus ook niet iets externs maar zit evengoed in onszelf.

Eigenlijk vind ik dit een typische bijbelstudie vraag. 'de wereld', 'vlees vs. geest' worden in de bijbel in heel bepaalde context gebruikt. Ook binnen de bijbel zelf kan de betekenis van deze begrippen nog verschillen per tekstgedeelte.

Bij vlees en geest denk ik vooral aan Romeinen 7 en 8 waar Paulus de betekenis van beide begrippen uitgebreid toelicht.

Bij wereld komt er niet direct een referentie tekst bij me op. Er valt te denken aan de wereld in zijn huidige toestand, die nog 'in het kwaad verkeert' vgls 1 Johannes 5:19. In positievere context worden dan weer andere woorden gebruikt, zoals (nieuwe) aarde en schepping (rom 8:22).

Misschien mag je simpel stellen dat 'het vlees' slaat op het kwaad in de mens, en 'de wereld' verwijst naar het kwaad in ... tja, de wereld.

Maar, zoals ik zei, om precies te duiden waarover we het hebben moet je eigenlijk kijken naar de betekenis van het begrip in de context van een specifiek bijbelgedeelte.

Naar mijn bescheiden mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp dat de context soms lastig is, en het goed is in te gaan op specifieke gevallen. Ik zie hier op het forum echter soms bijzondere interpretaties van het begrip 'werelds' of 'vleselijk' voorbij komen. Een topic als deze leek me dus wel goed en verhelderend, ook wat betreft de motivaties om iets werelds te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

M.i. is de Bijbel er toch best duidelijk over.

Het was een van de concepten die meteen bleven hangen, die tegenstelling.

Zoals het geloof dwaasheid voor de wereld is.

en de wereld zal in zijn geheel het beest volgen.

Het gaat doorheen de Bijbel over God die een aantal uit de woestenij of het spreekwoordelijke Babylon redt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik begrijp dat de context soms lastig is, en het goed is in te gaan op specifieke gevallen. Ik zie hier op het forum echter soms bijzondere interpretaties van het begrip 'werelds' of 'vleselijk' voorbij komen. Een topic als deze leek me dus wel goed en verhelderend, ook wat betreft de motivaties om iets werelds te noemen.

Ik zie de bijzondere interpretaties zelfs in dit topic weer. Volgens mij had God onze lichamen niet moeten scheppen, die stinkende en onhandige vleeslompen. Zelfde geldt voor deze lelijke planeet. Bah.bah.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ursa, daar haal je een leuk voorbeeld aan :)

Het woord dat er in 1 Korinthe 3:3 staat is namelijk 'σαÏκικός' (sarkikos) afgeleid van sarx (doorgaans: vlees). HSV vertaald hier ook met 'vleselijk'. Ik snap eerlijk gezegd ook niet helemaal waarom de NBV hier voor 'gebonden aan de wereld' kiest. Betekenis van

σαÏκικός,a \{sar-kee-kos'}

1) fleshly, carnal 1a) having the nature of flesh, i.e. under the control of the animal appetites 1a1) governed by mere human nature not by the Spirit of God 1a2) having its seat in the animal nature or aroused by the animal nature 1a3) human: with the included idea of depravity 1b) pertaining to the flesh 1b1) to the body: related to birth, linage, etc

Dus ik weet niet zo goed of dit nu de juiste tekst is om de term 'wereld' te bespreken... :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Chappo: of juist wel. Dat men voor de vertaling van 'wereld' heeft gekozen vind ik al behoorlijk spannend. Het is dus vooral een term die duidt op het zondige. Dat is iets waar je voor kiest, het bestaat niet in zichzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah en voor de zondeval hadden we geen lichamen? En komt er chronologisch daarna geen lofzang over de wereld in de Bijbel voor? Jerommel ik snap echt helemaal niets van wat je post meestal over vlees en wereld. Ik krijg heel erg t idee dat jij er n soort gnostisch feestje van maakt. Ja we leven in een door zonde gevallen wereld ja. Maar dat betekent niet dat de aarde slecht is, en dat onze lichamen slechts zijn. En het zal aan mij liggen maar ik proef dat uit je steeds maar herhaalde zinnen over vlees, hart en de wereld. Zit ik er naast?

Link naar bericht
Deel via andere websites
En komt er chronologisch daarna geen lofzang over de wereld in de Bijbel voor?
Hm.. Nu je het zegt, volgens mij niet.

Alleen bij het voltooien van de schepping was alles goed, zeer goed.

Maar de belofte is dat het weer goed, zeer goed zal zijn.

Maar niet in dit lichaam, op deze vervloekte bol.

Maar dat betekent niet dat de aarde slecht is, en dat onze lichamen slechts zijn.
In principe betekent het dat wel.

Maar 'slecht'is geen goed woord er voor.

Corrupt is een beter woord, gecorrumpeerd, gevallen onheilig.

Bedenk dan wel dat de maatstaf God is !

Link naar bericht
Deel via andere websites
Christenen maken vaak onderscheid tussen de wereld en de geest, of de wereld en zijzelf. Of tussen vlees en geest. Soms bedoelen ze hier ook nog eens verschillende dingen mee. Dus:

wat is volgens jou 'de wereld'?

OP begint: ik denk dat dat wat in de Bijbel wordt aangeduid als 'de wereld', de wereld los van God inhoudt. Daarmee bedoel ik niet alle niet-christenen, want deze wereld is van God vervuld. Voor niets gaat de zon op, we ontvangen allemaal genade van Hem. Ik denk dat de wereld weerspannigheid tegen God inhoudt, zonde, kwade gedachten, egoïsme etc. De wereld is dus ook niet iets externs maar zit evengoed in onszelf.

De wereld die was, die wereld die is en de wereld die zal zijn.

Want al zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn enig geboren Zoon ervoor gegeven heeft...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hm.. Nu je het zegt, volgens mij niet.

Psalmen 65, Psalmen 104, Romeinen 1, Psalnen 19, Psalmen 98 etc.

niet in dit lichaam, op deze vervloekte bol.

Ehm wel in dit lichaam (mocht je die teksten letterlijk nemen en vlgs mij ook geen RKKer zijn). Vervloekte bol...wauw. Je bent toch niet van mening dat deze wereld totaal vernietigd moet worden oid eerdat de 'nieuwe wereld' komt?

In principe betekent het dat wel.

Maar 'slecht'is geen goed woord er voor.

Corrupt.

En dat baseer je op?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Hm.. Nu je het zegt, volgens mij niet.

Psalmen 65, Psalmen 104, Romeinen 1, Psalnen 19, Psalmen 98 etc.

Is allemaal ter ere van God en Gods Werken, niet van de wereld en haar werken.

"Gods Rijk is niet van deze aarde"

Eden, het Paradijs, is sinds de zondeval afgesloten.

Ehm wel in dit lichaam (mocht je die teksten letterlijk nemen en vlgs mij ook geen RKKer zijn).

Het vergankelijke kan het eeuwige niet beërven.

Zie de begraafplaatsen en wijs me aan wie er eeuwig leeft in het oude lichaam.

Vervloekte bol...wauw.
"Om uwentwil is de aarde vervloekt", aldus God.

Ja, wow inderdaad.

Je bent toch niet van mening dat deze wereld totaal vernietigd moet worden oid eerdat de 'nieuwe wereld' komt?
Mijn mening is niet zo relevant.

Ik vraag me alleen af hoe jij jezelf gelovig kunt noemen.

Want je stelt eisen aan de waarheid, namelijk dat ze mooi moet zijn.

En van de basics heb je schijnbaar ook niet eerder gehoord.

Maar wel verwijtende vingerwijzingen als iemand dingen uit de Bijbel aan haalt die jij niet leuk vindt..

En dat baseer je op?

Kijk eens om je heen, hoe de mensenwereld werkt.

Zelfs de levende natuur doet iets als een zondeval vermoeden, met haar chemische en biologische oorlogvoering, doornen en distelen, ziekten en algeheel verval (zoals uitsterving van soorten).

Nogmaals: Bedenk wel dat God de maatstaf is !

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is allemaal ter ere van God en Gods Werken, niet van de wereld en haar werken.

"Gods Rijk is niet van deze aarde"

Eden, het Paradijs, is sinds de zondeval afgesloten.

De hoofdstukken die ik noem prijzen de door God gemaakte aarde. Eens of oneens?

Het vergankelijke kan het eeuwige niet beërven.

Zie de begraafplaatsen en wijs me aan wie er eeuwig leeft in het oude lichaam

Ik vraag me af waar in de Bijbel staat dat je een nieuw lichaam krijgt?

Johannes 5:28:

Verwondert u daar niet over, want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen; 29 En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis.

"Om uwentwil is de aarde vervloekt", aldus God.

Ja, wow inderdaad.

Mijn mening is niet zo relevant.

Ik vraag me alleen af hoe jij jezelf gelovig kunt noemen.

Want je stelt eisen aan de waarheid, namelijk dat ze mooi moet zijn.

En van de basics heb je schijnbaar ook niet eerder gehoord.

Maar wel verwijtende vingerwijzingen als iemand dingen uit de Bijbel aan haalt die jij niet leuk vindt..

Jerommel, ik ga nu een aantal boze dingen inslikken, omdat ik ondanks dat ik denk dat je ze theologisch niet helemaal op een rijtje hebt, je overal de slachtofferrol aantrekt en het vermogen een gestructureerde discussie te voeren intbeert, ik je toch als een broeder zie. Degene die met de vinger wijst ben jij. Ik ga je vanaf nu af aan negeren. Ik wens je alle goeds. Ik wil niet eens weten hoe je tot de bizarre concusie komt dat ik eisen aan de waarheid stel; jij bent degene die bang is voor de Waarheid.

Kijk eens om je heen, hoe de mensenwereld werkt.

Mijn mening is niet zo relevant.

Hoe oud ben jij eigenlijk? 12 ofzo?
J :*
Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid