Spring naar bijdragen

Wat is 'de wereld'?


Aanbevolen berichten

God heeft wel deze aarde met liefde geschapen. Het is niet het zelfde als het hof van Eden, maar dit is wel zo geschapen dat je hier kan leren om in contact te komen met God.

Juist in de natuur kom je veel lessen tegen van God. God onderwijst ons door de natuur heen. Jezus maakt er gebruik van om ons de waarheid uit te leggen in termen als: "leer van de vijgenboom dit, aan een goede boom komen geen slechte vruchten, Ik ben de goede herder en jullie zijn mijn schapen, Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken en jullie zijn het zout van de aarde." De natuur is heel erg mooi. Hoe kan een mens zo iets bedenken wat God bedacht? Hoe bedenk je een boom, hoe een mens?

De natuur is schoon ontworpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 79
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@Jerommel: iemand niet gelovig noemen is imho een hele grove belediging, maar dat kan aan mijn sensitiviteit liggen. Dat het vanuit jouw perspectief gebeurt dat jouw (verwrongen) visie gebeurt dat jij het enige ware geloof bezit is niet eens dat wat het beledigend maakt, maar goed. Je hebt me er iig meer mee dan een kinderachtige opmerking over mijn leeftijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af waar in de Bijbel staat dat je een nieuw lichaam krijgt?

Johannes 5:28:

Verwondert u daar niet over, want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen; 29 En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis..

Zelf las ik voor een poos terug nog wel dat we nieuwe lichamen krijgen. Ook als ik hier over deze vers na denk, dan trek ik al de conclusie dat het zo zou moeten zijn. Immers mijn grootouders zijn redelijk vergaan in het graf. Als ze opstaan, moeten ze nieuwe lichamen hebben. Daarbij zullen ze ook niet meer grijs en rimpelig zijn. Oud en versleten. Iemand die een handicap had, zal het niet meer hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Jerommel: iemand niet gelovig noemen is imho een hele grove belediging, maar dat kan aan mijn sensitiviteit liggen. Dat het vanuit jouw perspectief gebeurt dat jouw (verwrongen) visie gebeurt dat jij het enige ware geloof bezit is niet eens dat wat het beledigend maakt, maar goed. Je hebt me er iig meer mee dan een kinderachtige opmerking over mijn leeftijd.

Je moet maar zo denken, de waarheid wordt er niet anders op. Jezus kent je nog net zo goed als voor zijn opmerking en Gods zijn plannen gaan gewoon door ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alleen bij het voltooien van de schepping was alles goed, zeer goed.

Maar de belofte is dat het weer goed, zeer goed zal zijn.

Maar niet in dit lichaam, op deze vervloekte bol.

Ons lichaam is nu sterfelijk; de aarde is vervloekt in die zin dat hij de mens zijn volle opbrengst niet meer geeft, bij bewerking. Het is zwoegen geblazen om er iets van te maken. En de aarde zal verslijten als een oud kleed en worden weggedaan, net zoals ons lichaam zal verslijten als een oude tent.

Echter dat wil niet zeggen, dat de aarde gelijk is aan 'de wereld' zoals dat woord in negatieve zin in de bijbel soms wordt gebruikt. Het wil ook niet zeggen dat ons lichaam 'het vlees' is. Het zegt alleen dat de schepping dienstbaar is aan vergankelijkheid, maar dat we mogen hopen omdat de schepping bevrijd zal worden en dat wij daar deel aan zullen hebben. (Romeinen 8:18-30)

In de schepping zoals die nu is, is het niet alles kommer en kwel; er zijn slechte dingen maar ook goede, en van die goede dingen mogen en kunnen we genieten.

"Ik heb gemerkt dat er voor hen niets beter is dan zich te verblijden en het goede te doen in hun leven, ja ook, dat ieder mens eet en drinkt en het goede geniet van al zijn zwoegen. Dat is een gave van God."

(Prediker 3:12-13)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is allemaal ter ere van God en Gods Werken, niet van de wereld en haar werken.

"Gods Rijk is niet van deze aarde"

Eden, het Paradijs, is sinds de zondeval afgesloten.

De hoofdstukken die ik noem prijzen de door God gemaakte aarde. Eens of oneens?

Half dan. ;)
Het vergankelijke kan het eeuwige niet beërven.

Zie de begraafplaatsen en wijs me aan wie er eeuwig leeft in het oude lichaam

Ik vraag me af waar in de Bijbel staat dat je een nieuw lichaam krijgt?

Jij vraagt je telkens af of dingen in de Bijbel staan.

Maar in dit geval kan je zien dat overledenen vergaan, in een graf of in een oven, of ergens in de natuur.

Johannes 5:28:

Verwondert u daar niet over, want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen; 29 En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis.

Dat is het Oordeel, en die schuldig worden bevonden krijgen de 2e dood, de terminale dood.

"Om uwentwil is de aarde vervloekt", aldus God.

Ja, wow inderdaad.

Dat negeer je dus?
Mijn mening is niet zo relevant.

Ik vraag me alleen af hoe jij jezelf gelovig kunt noemen.

Want je stelt eisen aan de waarheid, namelijk dat ze mooi moet zijn.

En van de basics heb je schijnbaar ook niet eerder gehoord.

Maar wel verwijtende vingerwijzingen als iemand dingen uit de Bijbel aan haalt die jij niet leuk vindt..

Jerommel, ik ga nu een aantal boze dingen inslikken, omdat ik ondanks dat ik denk dat je ze theologisch niet helemaal op een rijtje hebt,

Dat zal best, maar ik denk dat je zelf ook nog wel wat hout in je oog hebt.

Ik ben oprecht verbaasd over jouw verbaasde reacties op wat m.i. duidelijk in de Bijbel staat. Er staat nu eenmaal een hoop confronterende materie in de Bijbel.

je overal de slachtofferrol aantrekt en het vermogen een gestructureerde discussie te voeren ontbeert,
Tja, eigenlijk zijn we allemaal maar eieren in een doos..

Ik doe evengoed mijn best, want het zijn toch zaken van leven en dood.

ik je toch als een broeder zie.
Okay, maar ik zie eerlijk gezegd zo weinig gemeenschappelijke basis... :(
Degene die met de vinger wijst ben jij.
Ja, dat klopt. Maar ik wijs naar de Bijbel. Hopelijk kan ik het inhoudelijk onderbouwen. Want Gods Woord staat boven onze harten.

Wij zijn dodelijk ziek. Alleen in Christus is er herstel mogelijk, en dan nog niet eens in dit leven.

Want het eeuwige leven is niet in dit lichaam.

Het vergankelijke kan het eeuwige niet beërven.

Ik ga je vanaf nu af aan negeren.
Dat moet je zelf weten.

Ik vind het wel een beetje kinderachtig.

Ik wens je alle goeds.
Ik jou ook.
Ik wil niet eens weten hoe je tot de bizarre concusie komt dat ik eisen aan de waarheid stel;
Omdat je telkens reageert alsof iemand je ballon lek prikte
jij bent degene die bang is voor de Waarheid.
God is de Waarheid. En ja, Godvrezend ben ik wel.

De satan kan ons verleiden, maar God bepaalt ons lot.

Mijn mening is niet zo relevant.

Maar kerel, je bent toch niet blind?

J :*

Hee, ik heb dat niet voor niks weer weggehaald !

Was veel te beledigend. Ik reageerde te emotioneel..

Maar ik ben echt verbaasd over je reakties.

Blijkbaar geloven we heel verschillende dingen.

M.i. kan ik aardig aangeven waarom ik geloof wat ik geloof.

Het is allemaal op de Bijbel gebaseerd.

Niet op wat de wereld leert i.i.g.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af waar in de Bijbel staat dat je een nieuw lichaam krijgt?

Zie 1 Cor 15:35-45

"44 Een natuurlijk lichaam wordt gezaaid, een geestelijk lichaam wordt opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam en er is een geestelijk lichaam.

45 Zo staat er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levend wezen, de laatste Adam tot een levendmakende Geest."

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Jerommel: iemand niet gelovig noemen is imho een hele grove belediging
Tja, en goed lezen is een kunst.

Je hebt gelijk dat het een vervelende opmerking was, maar ik vraag me oprecht af hoe JIJ JEZELF gelovig kunt noemen als wat m.i. de basics zijn je telkens zo lijken te verafschuwen en / of verbazen dat je het verwerpt.

maar dat kan aan mijn sensitiviteit liggen.
Nee, het ligt wel aan mijn toonzetting.

Dat spijt me.

Maar het komt voort uit verbazing en bezorgdheid. Eerlijk waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jerommel ik vind het erg jammer dat jij t moeilijk vind mij als broeder te zien omdat je weinig gemeenschappelijk grond ziet. Ik ben er van overuigd (en die uitdrukking bezig ik nauwelijs, zeker niet op een forum) dat dat ligt aan jouw warrige manier van converseren en vele aannamen over mijn geloofsbeleving, en, last but not least, het feit dat jij denkt de enige ware visie op het geloof te hebben

Maar goed, ik waardeer je bezorgdheid en ga maar van je oprechte bedoelingen uit. Ik ga niet meer in discussie met je.

Zonder verder dramatisch te doen: ik wens je oprecht alles goeds toe, ook op dit forum :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar het is geen feit dat ik denk de enige ware visie te hebben.

Maar zo komt het blijkbaar wel over...

Ik denk wel dat ik wat dingen goed heb begrepen, maar dat denkt iedereen van zichzelf.

We zouden het inhoudelijk moeten houden, EN on-topic natuurlijk..

Wat jouw geloof betreft kan ik me alleen baseren op wat je zelf schrijft.

Dat is een nogal beperkte basis natuurlijk. Evengoed vormt er wel een beeld.

Bij mij van jou, zoals dat ook bij jou van mij het geval is.

Mogelijk begrijpen we elkaar niet goed, dat kan ook.

Jij ook alle goeds. ;)

Ik trek me verder maar terug van dit topic.

Het was min of meer voor jou in het leven geroepen.

Ik heb mijn zegje wel gedaan.

Dus ik hoop dat je door wat anderen schrijven zult begrijpen waarom de wereld tegenover God staat, volgens God dus.

En ach, als je in de wereld kijkt volgens de mens ook...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, nog één reaktie dan...

Alleen bij het voltooien van de schepping was alles goed, zeer goed.

Maar de belofte is dat het weer goed, zeer goed zal zijn.

Maar niet in dit lichaam, op deze vervloekte bol.

Ons lichaam is nu sterfelijk; de aarde is vervloekt in die zin dat hij de mens zijn volle opbrengst niet meer geeft, bij bewerking.

Maar niet alleen in die zin.

M.i. zijn we onder heerschappij van de serpent komen te vallen.

M.i. geldt dat voor de gehele aarde.

Het is zwoegen geblazen om er iets van te maken.
Maar we kunnen er niks van maken, ik bedoel, het is maar tijdelijk en vergankelijk.

Alleen Liefde heeft haar waarde nog.

En de aarde zal verslijten als een oud kleed en worden weggedaan, net zoals ons lichaam zal verslijten als een oude tent.

Echter dat wil niet zeggen, dat de aarde gelijk is aan 'de wereld' zoals dat woord in negatieve zin in de bijbel soms wordt gebruikt.

Ik denk van wel, want het vergankelijke kan het eeuwige niet beërven.

Door de zondeval is de mens ook vergankelijk geworden.

Alles dat zich van God keert is automatisch vergankelijk, alles waar God zich van afkeert ook.

Het wil ook niet zeggen dat ons lichaam 'het vlees' is.
Maar het IS vlees. Geest is het i.i.g. niet, dus blijft vlees over.

We zijn dieren met kennis. Meer niet. behalve in Christus, dan zijn we bekeerd van het vlees en bekeerd tot de Geest. Dan belooft God Gratie, omdat we zijn Liefde erkennen in het Offer.

Het zegt alleen dat de schepping dienstbaar is aan vergankelijkheid, maar dat we mogen hopen omdat de schepping bevrijd zal worden en dat wij daar deel aan zullen hebben. (Romeinen 8:18-30)
De gevallen schepping (ons domein) uit zichzelf bevrijd?

Nee, alleen in Christus is er bevrijding voor hen die in Hem geloven.

In de schepping zoals die nu is, is het niet alles kommer en kwel; er zijn slechte dingen maar ook goede,

God ziet het m.i. als een gecorrumpeerde schepping.

In Christus redt God wat Hij wil redden

en van die goede dingen mogen en kunnen we genieten.
Natuurlijk. Het moet wel een beetje uit te houden zijn hiero.

"Ik heb gemerkt dat er voor hen niets beter is dan zich te verblijden en het goede te doen in hun leven, ja ook, dat ieder mens eet en drinkt en het goede geniet van al zijn zwoegen. Dat is een gave van God."

(Prediker 3:12-13)

Yeah, lekker aftobben onder de zon !

Dat voelt inderdaad heel goed.

Maar ik dacht nog iets gelezen te hebben waar ik toch op wilde reageren, maar blijkbaar niet in deze post van Pyro. :$

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gevonden:

God heeft wel deze aarde met liefde geschapen. Het is niet het zelfde als het hof van Eden,
Goed punt.

M.i. wel een beetje onduidelijk wat nu het domein van de mens is. Was Eden daar deel van, of was ons domein enkel de aarde, voordat de zondeval plaats had?

maar dit is wel zo geschapen dat je hier kan leren om in contact te komen met God.
Dat heeft God bewerkt met de Bijbel i.m.o.

Zonder Bijbel ben je overgeleverd aan eigen bedenksels en eventueel de geestenwereld voor je levensbeschouwing.

Het Woord moet gehoord worden.

Juist in de natuur kom je veel lessen tegen van God.

Hier wilde ik specifiek op reageren.

Ik ga even wat uiteen zetten:

Zie de wilde levende natuur.

Zeer indrukwekkend geheel. Nog immer niet door de mens doorgrond.

Maar ook een keihard en medogenloos geheel, die levende natuur, met haar chemische en biologische wapens, met de dood als de ander zijn brood, waar het leven van een ander niets waard is.

Maar kijk nu eens naar gedomesticeerde, 'tamme' dieren.

Mits deze dieren goed en liefdevol worden verzorgd (ook voeding) door hun baasje, worden de dieren liefdevol tegenover elkaar én hun natuurlijke vijanden / maaltijden.

Zo zie je weleens een moederdier dat kindjes adopteert van buiten de eigen soort.

Deze dieren hebben liefde. Ze gedragen zich liefdevol, ook over de soortgrenzen.

Ik denk dan:

Kijk, die gedomesticeerde dieren, die zien baasje als opperwezen dat hen liefdevol verzorgt.

Concurrentie met andere dieren is dan niet meer relevant.

Ik denk dat de mens bij zijn Baasje ook liefdevol zal zijn.

Geen concurrentie meer, maar gemeenschappelijk vertrouwen in het Baasje.

Niet meer in de wildernis, maar thuis bij de Vader.

|P:Y

God onderwijst ons door de natuur heen. Jezus maakt er gebruik van om ons de waarheid uit te leggen in termen als: "leer van de vijgenboom dit, aan een goede boom komen geen slechte vruchten, Ik ben de goede herder en jullie zijn mijn schapen, Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken en jullie zijn het zout van de aarde." De natuur is heel erg mooi.
Ik noem het liever overweldigend, omdat in de levende natuur het bestaan keihard is, en een individueel leven geen barst waard is.

Belangeloze liefde is 'onnatuurlijk'.

Het is me alleen niet duidelijk in hoeverre dat aan de zondeval is te wijten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou, nog één reaktie dan...

Alleen bij het voltooien van de schepping was alles goed, zeer goed.

Maar de belofte is dat het weer goed, zeer goed zal zijn.

Maar niet in dit lichaam, op deze vervloekte bol.

Ons lichaam is nu sterfelijk; de aarde is vervloekt in die zin dat hij de mens zijn volle opbrengst niet meer geeft, bij bewerking.

Maar niet alleen in die zin.

M.i. zijn we onder heerschappij van de serpent komen te vallen.

M.i. geldt dat voor de gehele aarde.

Ik lees andere dingen in Genesis.

De rest van je reactie volgt dezelfde lijn. Het valt me met name op dat je de tegenstelling Geest - vlees, wereld als een automatisch mechaniek beschouwt. God zou zich hebben afgekeerd van de schepping omdat Hij die corrupt zou vinden, sindsdien zou de serpent heersen over de schepping.

In de bijbel lees ik heel andere dingen. Niet de slang, maar God heerst over Zijn schepping. Want God heeft zich niet afgekeerd, maar Hij ontfermt zich.

Wat jij vertelt is je eigen verhaal, het evangelie volgens Jerommel, zeg maar. Ik houd het op het evangelie volgens de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Nee, nee, jullie geloven allemaal niet goed genoeg. Jullie hebben geen kennis van de basic dingen van het geloof.

Zonder gekheid, wat je hier ziet gebeuren is hoe een autodidact, die vol is van zijn nieuwe geloof (wat op zich mooi is) alle context mist en daardoor eenvoudig tot onhoudbare overtuigingen komt. Ik weet dat sommige mensen het liever niet horen, maar je hebt gewoon een omgeving nodig waarin je kan leren. Het is niet voor niets dat van WTG tot GKv en van Lutheranen tot RKK, al die geloofsgemeenschappen een corpus aan theologie en exegese hebben ontwikkeld dat dwaling voorkomt. En natuurlijk, kerkloze autodidacten spugen daar op, vinden hun eigen persoonlijke inzichten die ze in een paar jaar ontwikkeld hebben veruit superieur aan het gezamenlijk denkwerk van ontelbaren in 2000 jaar.

en ach, als iemand daar nu gelukkig mee is, waarom niet? Alleen is het in gesprek vaak zo vermoeiend, omdat het zuiver eenrichtingsverkeer is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

[...]

en ach, als iemand daar [autodidactisch geloven] nu gelukkig mee is, waarom niet?

Goede vraag. Ik meen dat je die in het draadje over kerkloos christendom ook aan de orde stelt. Ik ga dat maar es lezen :=

Alleen is het in gesprek vaak zo vermoeiend, omdat het zuiver eenrichtingsverkeer is.

Daar lijkt het vaak op, ja. Anderzijds kunnen onze woorden natuurlijk toch wel een uitwerking hebben, ook al zien we die niet altijd, of niet altijd meteen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou, nog één reaktie dan...

Ons lichaam is nu sterfelijk; de aarde is vervloekt in die zin dat hij de mens zijn volle opbrengst niet meer geeft, bij bewerking.

Maar niet alleen in die zin.

M.i. zijn we onder heerschappij van de serpent komen te vallen.

M.i. geldt dat voor de gehele aarde.

Ik lees andere dingen in Genesis.

Dit is niet alleen op Genesis gebaseerd.

Het topic gaat m.i. over meer dan Genesis.

Maar chronologisch gezien is daar de scheiding begonnen tussen God en de wereld.

Voor het herstel gaf God zijn eniggeboren Zoon, de Weg tot de Vader.

Blijkbaar zijn we van God verwijderd.

Ik denk dat dat geen schokkende dwalend autodidactische conclusie is.

De rest van je reactie volgt dezelfde lijn. Het valt me met name op dat je de tegenstelling Geest - vlees, wereld als een automatisch mechaniek beschouwt.

Met ander woorden: Wetbreuk heeft gevolgen. Niet?

De mens was zeer duidelijk gewaarschuwd voor de gevolgen van het breken van de door God gestelde Wet: Niet van die boom eten, want het zal je dood betekenen, oorzaak en gevolg.

God zou zich hebben afgekeerd van de schepping omdat Hij die corrupt zou vinden,
Dat zijn niet mijn woorden.

Nee, nogal ondubbelzinnig verklaart God de aarde vervloekt.

sindsdien zou de serpent heersen over de schepping.
Wie denk je dan dat de god van de wereld is?

Een aantal keren moet God ingrijpen om 'het goede' nog te redden en (uiteindelijk) het kwade te vernietigen. De laatste keer was 2000 jaar geleden.

In de bijbel lees ik heel andere dingen. Niet de slang, maar God heerst over Zijn schepping. Want God heeft zich niet afgekeerd, maar Hij ontfermt zich.

Ja, dat lijkt inderdaad tegenstrijdig.

Hoewel ik de ontferming over alles behalve de inhoud van de ark van Noach nergens kan terug vinden, laat staan de inwoners van Sodom en Gomorra..

God is selectief: Wie een oor heeft hore, zoals Noach, zoals Lot, zoals Nineve.

God neemt telkens het verkondigen van het Woord voor zijn rekening. Ja, dat is ontferming.

Maar, ja, ik ben te stellig en verwacht meteen begrepen te worden...

Ik denk dat we in een normaal gesprek niet zo tegenover elkaar zouden staan qua standpunt.

PS: Ik verzin het niet allemaal zelf ofzo hoor. ;)

...en verder zijn er geen inhoudelijke of zinnige reakties om op te reageren...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, toch nog iets:

Anderzijds kunnen onze woorden natuurlijk toch wel een uitwerking hebben, ook al zien we die niet altijd, of niet altijd meteen.
Dat klopt.

En zo zeker van mijn zaak als het soms over komt ben ik niet.

Alleen is het vaak wel zo dat de reakties die ik krijg, als ze niet inhoudelijk zijn, mijn overtuiging (wat in feite ook maar een werkhypothese is) eerder versterkt dan nuanceert.

Fora en andere www communicatie werkt m.i. toch polariserender dan een echte conversatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het jammer dat e.e.a. is ondergesneeuwd, waar iedere gelovige zich m.i. wel in zou kunnen vinden.

Wil ik een tweede poging wagen dit topic te verlaten, maar dan met die mooiere gedachte, nogmaals:

Zie de wilde levende natuur.

Zeer indrukwekkend geheel. Nog immer niet door de mens doorgrond.

Maar ook een keihard en medogenloos geheel, die levende natuur, met haar chemische en biologische wapens, met de dood als de ander zijn brood, waar het leven van een ander niets waard is.

Maar kijk nu eens naar gedomesticeerde, 'tamme' dieren.

Mits deze dieren goed en liefdevol worden verzorgd (ook voeding) door hun baasje, worden de dieren liefdevol tegenover elkaar én hun natuurlijke vijanden / maaltijden.

Zo zie je weleens een moederdier dat kindjes adopteert van buiten de eigen soort.

Deze dieren hebben liefde. Ze gedragen zich liefdevol, ook over de soortgrenzen.

Ik denk dan:

Kijk, die gedomesticeerde dieren, die zien baasje als opperwezen dat hen liefdevol verzorgt.

Concurrentie met andere dieren is dan niet meer relevant.

Ik denk dat de mens bij zijn Baasje ook liefdevol zal zijn.

Geen concurrentie meer, maar gemeenschappelijk vertrouwen in het Baasje.

Niet meer in de wildernis, maar thuis bij de Vader.

|P:Y

Groetjes,

J.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid