Spring naar bijdragen

Gereformeerde eenheid (?)


Aanbevolen berichten

Het is maar net wat je interpretatie van 'vrijzinnigen' is. Ik heb op enkele reformatorische fora vertoeft en daar werd niet zelden bijvoorbeeld een vrouw die zo nu en dan broeken droeg vrijzinnig genoemd.

ik had het in m'n eerdere posts over het ontkennen v/h bestaan van God, het ontkennen dat Jezus God is, het ontkennen dat Jezus is opgestaan. Dus niet over het dragen van een broek. Ik heb geen behoefte om met mensen in één 'lichaam van Christus' te zitten, die Christus ontkennen.

Troost je, zelfs als het er uiterlijk op lijkt dat je samen in één lichaam van Christus zit, die Christus ontkennen maken er geen deel van uit.

Al kunnen ze er wel deel van uit gaan maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 62
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het is maar net wat je interpretatie van 'vrijzinnigen' is. Ik heb op enkele reformatorische fora vertoeft en daar werd niet zelden bijvoorbeeld een vrouw die zo nu en dan broeken droeg vrijzinnig genoemd.

ik had het in m'n eerdere posts over het ontkennen v/h bestaan van God, het ontkennen dat Jezus God is, het ontkennen dat Jezus is opgestaan. Dus niet over het dragen van een broek. Ik heb geen behoefte om met mensen in één 'lichaam van Christus' te zitten, die Christus ontkennen.

Troost je, zelfs als het er uiterlijk op lijkt dat je samen in één lichaam van Christus zit, die Christus ontkennen maken er geen deel van uit.

Al kunnen ze er wel deel van uit gaan maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is de westerse situatie ook de Nederlandse situatie. Geloven neemt af, neemt andere vormen aan. Hoe meer jongeren zullen gaan studeren hoe meer er met geloofstwijfel of geloof loslaten komen, daar ben ik van overtuigd. Geloven is geen automatisme meer; ouders gaan naar de kerk dus wij ook, er over nadenken hoeft niet. Geloven is nu meer een persoonlijke keus, zoals ik het zie. Maar wereldwijd neemt geloof toe. Is het zo erg dat er verschillende soorten kerken zijn? Zo kun je kiezen wat het meest bij je eigen beleving past, zelfs in geref synodale gemeentes is het verschillend; vrijzinnig maar velen ook niet.

Ik heb een oude tante en oom die nogal orthodox zijn maar geref synodaal, de vrijzinnigheid gaat wat aan hen voorbij, ze zijn gereformeerd opgevoed en ze blijven het. Ze worden regelmatig bezocht, er wordt naar ze omgezien. Ze voelen zich thuis in de kerk van hun vaderen, niks mis mee.Ze zingen de oude psalmen en geloven in Christus als hun opgestane Heer en dat voor synodalen. :)

Dat lijkt ten hemel prijzend, maar ik kom uit één van de meest confessioneel synodaal gereformeerde kerken in Nederland, al is het nu verenigd met de plaatselijke hervormden tot één nog confessionelerder Protestantse gemeente Nijverdal, het is nog net zo grijs.

Aan onze generatie van 30 jarigen is het voorbij gegaan.

Hoe komt dat? Dat is de vraag die we nu bij God pogen neer te leggen. :|

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hendrik,

Je stelt je een God voor die alleen barmhartig is en nooit zal optreden in het geval van onrecht. Maar dat klopt toch niet, de Bijbel staat vol met goddelijk ingrijpen zelfs tegen zijn eigen volk Israël. Daarom houd ik van de ware God en niet van de god van de NH kerk (mijn ex-kerk).

Hendrik, ik snap iets niet van jou, je zegt in de Bijbel te geloven maar ontkent bepaalde passages, zoals die van Openbaring over de 4 winden.

Als die winden niet gaan waaien in de nabije toekomst blijven we in een wereld van onrecht, immoraliteit, goddeloosheid en terreur leven. Dat wil jij toch ook niet!!!

Het is nu erger dan in de dagen van Sodom en Ghomorra.

Ik wens U eraan te herinneren, ofschoon GIJ alle dingen eens voor altijd weet, dat Jehovah, alhoewel hij een volk uit het land Egy̱pte heeft gered, naderhand hen die geen geloof toonden, heeft omgebracht. 6 En de engelen die hun oorspronkelijke positie niet hebben behouden maar hun eigen juiste woonplaats hebben verlaten, heeft hij met eeuwige banden onder dikke duisternis bewaard voor het oordeel van de grote dag. 7 Zo zijn ook So̱dom en Gomorra en de omliggende steden, nadat ze op dezelfde wijze als de voornoemden buitensporig hoererij hadden bedreven en vlees waren achternagegaan voor tegennatuurlijk gebruik, [ons] tot een [waarschuwend] voorbeeld gesteld doordat ze de gerechtelijke straf van eeuwig vuur ondergaan.

En de ware God zal moeten ingrijpen want anders zal geen “vlees†worden gespaard.

(Markus 13:19, 20) . . .want die dagen zullen [dagen van] een verdrukking zijn zoals er sedert [het] begin der schepping, welke God heeft geschapen, tot op die tijd niet is voorgekomen en niet meer zal voorkomen. 20 Indien Jehovah de dagen trouwens niet had verkort, zou geen vlees worden gered. Maar ter wille van de uitverkorenen, die hij heeft uitverkoren, heeft hij de dagen verkort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Sinds wanneer geloven WTG'ers in meerdere goden?

Sinds 1881? Kenmerkend aan het geloof dat door het WTG wordt verkondigd is dat "god" geen entiteit is, maar een titel, een functie.

Als je bedenkt dat de Bijbel Gods woord is, en het WTG er geen enkele moeite mee heeft de Bijbel te herschrijven, dan zie je al dat ze ook het WTG zelf als God zien. Voor christenen is dat nogal blasfemisch, maar binnen het denksysteem van het WTG geen enkel probleem. Ook al zal iedere JG het ontkennen natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hendrik, ik snap iets niet van jou, je zegt in de Bijbel te geloven maar ontkent bepaalde passages, zoals die van Openbaring over de 4 winden.

Wijs dan eens aan waar ik een bepaalde passage ontken... Ik weet van Gods "Eindoordeel" en ontken niet dat de Bijbel spreekt over een dergelijk Laatste Oordeel. Maar met dezelfde liefde waarmee God de wereld lief heeft (Joh 3:16) hoop ik dat het nog heeeeel lang duurt voordat God dat Oordeel zal uitspreken... En ja, dat is een hoop die lijden met zich mee zal brengen... Want "deze aeoon" is een kwade...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sinds wanneer geloven WTG'ers in meerdere goden?

Sinds 1881? Kenmerkend aan het geloof dat door het WTG wordt verkondigd is dat "god" geen entiteit is, maar een titel, een functie.

Als je bedenkt dat de Bijbel Gods woord is, en het WTG er geen enkele moeite mee heeft de Bijbel te herschrijven, dan zie je al dat ze ook het WTG zelf als God zien. Voor christenen is dat nogal blasfemisch, maar binnen het denksysteem van het WTG geen enkel probleem. Ook al zal iedere JG het ontkennen natuurlijk.

Die conclusie(s) heb ik ook getrokken nadat ik ruim een jaar met een JG in gesprek was...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is maar net wat je interpretatie van 'vrijzinnigen' is. Ik heb op enkele reformatorische fora vertoeft en daar werd niet zelden bijvoorbeeld een vrouw die zo nu en dan broeken droeg vrijzinnig genoemd.

ik had het in m'n eerdere posts over het ontkennen v/h bestaan van God, het ontkennen dat Jezus God is, het ontkennen dat Jezus is opgestaan. Dus niet over het dragen van een broek. Ik heb geen behoefte om met mensen in één 'lichaam van Christus' te zitten, die Christus ontkennen.

Troost je, zelfs als het er uiterlijk op lijkt dat je samen in één lichaam van Christus zit, die Christus ontkennen maken er geen deel van uit.

daar heb je gelukkig gelijk in. Maar dat is uiteraard geen excuus voor een kerk, om eenheid te zoeken met diegenen die zichzelf er al expliciet buiten plaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

ik had het in m'n eerdere posts over het ontkennen v/h bestaan van God, het ontkennen dat Jezus God is, het ontkennen dat Jezus is opgestaan. Dus niet over het dragen van een broek. Ik heb geen behoefte om met mensen in één 'lichaam van Christus' te zitten, die Christus ontkennen.

Troost je, zelfs als het er uiterlijk op lijkt dat je samen in één lichaam van Christus zit, die Christus ontkennen maken er geen deel van uit.

daar heb je gelukkig gelijk in. Maar dat is uiteraard geen excuus voor een kerk, om eenheid te zoeken met diegenen die zichzelf er al expliciet buiten plaatsen.

oh, helemaal mee eens. Het lijkt me een absoluut heldere eigenschap van Christus' Kerk, dat zij niet tot enig compromis bereid is waar het de geloofswaarheid betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

oh, helemaal mee eens. Het lijkt me een absoluut heldere eigenschap van Christus' Kerk, dat zij niet tot enig compromis bereid is waar het de geloofswaarheid betreft.

In hoeverre ga je dan met het verheffen van bijvoorbeeld bepaalde tradities tot geloofswaarheid? Ik kan me namelijk zo voorstellen dat ze op de rechterflank van bepaalde gereformeerde stromingen nog denken dat zij tot op het kleinste detail de waarheid in pacht hebben.

De vraag die de PKN stelt kan dus met een hele waslijst punten beantwoord worden. En indien men dan niet wil tornen aan bijvoorbeeld het zingen op hele noten en het enkel zingen van psalmen en de ander daar ook geen mogelijkheid toe gunnen, dan houd het al snel op met de gereformeerde eenheid.

In hoeverre zijn die mensen er dan ook van overtuigd dat binnen hun visie de PKN deel uitmaakt van het Lichaam van Christus? Zo las ik onlangs op het inmiddels opgeheven GKV forum een topic van een protestant die bij toeval een lutherse dienst had meegemaakt en zo'n beetje alles wat hij zag vervloekte. De Nederlandse lutherse gemeenschap is meegegaan met de fusie die tot de PKN heeft geleid, maar die PKN houd dus mogelijkheden open tot verscheidenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

oh, helemaal mee eens. Het lijkt me een absoluut heldere eigenschap van Christus' Kerk, dat zij niet tot enig compromis bereid is waar het de geloofswaarheid betreft.

In hoeverre ga je dan met het verheffen van bijvoorbeeld bepaalde tradities tot geloofswaarheid?

Dat lijkt me aan de gereformeerde broeders zelf. Ik kan daar niet zinnig iets over zeggen, aangezien ik het gereformeerde geloof hoe dan ook niet volledig als juist kan zien.
Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid