Spring naar bijdragen

Waarom een christelijk forum?


Aanbevolen berichten

Op dit forum zitten veel christenen maar ook veel atheisten, agnosten, 'andersgelovigen'.

Nu vraag ik me af waarom deze laatste groep lid is geworden en nog steeds lid blijft van een christelijk forum. Vinden jullie het christendom interessant, wil je er meer over weten of wil je de felle discussies aangaan, etc.? Dit vraag ik omdat veel andersgelovigen geen interesse hebben in een ander geloof, zo zou ik me ook niet zo snel aanmelden op een islamforum/boeddhistenforum, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goede vraag, iets dat ik mij ook afvraag. Het is wel apart dat mensen die niks van het Christendom geloven, toch jaren blijven om mee te discussieren. Maar veel niet-gelovige users hier lijken wel oprechte interesse te hebben, en dan is het ook goed om in een discussie hun denkwijze te horen.

Atheisten die hier zijn 'om die domme gelovigen eens even te bekeren of ze in te laten zien hoe fout ze zijn met hun geloof,' tja. Die komen ook voor, maar meestal blijven die niet zo lang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op dit forum zitten veel christenen maar ook veel atheisten, agnosten, 'andersgelovigen'.

Nu vraag ik me af waarom deze laatste groep lid is geworden en nog steeds lid blijft van een christelijk forum. Vinden jullie het christendom interessant, wil je er meer over weten of wil je stiekem kijken hoe dom christenen wel niet zijn, etc.? Dit vraag ik omdat veel andersgelovigen geen interesse hebben in een ander geloof, zo zou ik me ook niet zo snel aanmelden op een islamforum/boeddhistenforum, etc.

Sommige mensen hebben nou eenmaal een gezonde interesse in alles wat ze vreemd is, hebben niet de behoefte om zich af te zonderen in hun eigen beperkte wereld. Het leven is een stuk eenvoudiger als je leeft in een gecreëerde wereld waarin een groot deel van je mening vastligt omdat het je zo geleerd is of omdat je anders gek word van het altijd maar alles van twee kanten bekijken en analyseren.

Je kan de vraag ook omdraaien, vind je het vervelend dat hier ook atheïsten, agnosten en 'andergelovigen' komen omdat ze je een wereld laten zien die minder eenvoudig in elkaar zit dan het lijkt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het wel gezellig, en je leert veel van de verschillende visies en het gesprek an sich. Ik denk dat het ook belangrijk is dat je je geloof kunt uitleggen en verantwoorden, zodat je niet met je mond vol tanden staat als je een keer in gesprek komt.

Omgekeerd zou ik niet zo gauw op een niet-christelijk forum gaan, omdat je dan constant je geloof moet verdedigen (op fok.nl of freethinker bijv.). Ik vind het ook prettig om ergens thuis te kunnen zijn, je schoenen uit te gooien en in je pantoffels voor de open haard te zitten met een goed boek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op dit forum zitten veel christenen maar ook veel atheisten, agnosten, 'andersgelovigen'.

Nu vraag ik me af waarom deze laatste groep lid is geworden en nog steeds lid blijft van een christelijk forum. Vinden jullie het christendom interessant, wil je er meer over weten of wil je stiekem kijken hoe dom christenen wel niet zijn, etc.? Dit vraag ik omdat veel andersgelovigen geen interesse hebben in een ander geloof, zo zou ik me ook niet zo snel aanmelden op een islamforum/boeddhistenforum, etc.

Sommige mensen hebben nou eenmaal een gezonde interesse in alles wat ze vreemd is, hebben niet de behoefte om zich af te zonderen in hun eigen beperkte wereld. Het leven is een stuk eenvoudiger als je leeft in een gecreëerde wereld waarin een groot deel van je mening vastligt omdat het je zo geleerd is of omdat je anders gek word van het altijd maar alles van twee kanten bekijken en analyseren.

Je kan de vraag ook omdraaien, vind je het vervelend dat hier ook atheïsten, agnosten en 'andergelovigen' komen omdat ze je een wereld laten zien die minder eenvoudig in elkaar zit dan het lijkt?

Is dat wat je denkt dat ik bedoel met dit topic? Dat is namelijk absoluut niet zo, ik vind het juist fijn dat dit forum (en het leven) niet alleen uit christenen en één visie bestaat, dan is de waarheid ook maar relatief... Maar ik kan me niet goed bedenken waarom atheisten zich zouden aanmelden op een forum zo specifiek gericht op één geloof. Komt dat doordat we in Nederland zo veel christelijke wortels hebben waar mensen meer over willen weten of zich juist ertegen willen afzetten? Ik vraag het me oprecht af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omgekeerd zou ik niet zo gauw op een niet-christelijk forum gaan, omdat je dan constant je geloof moet verdedigen (op fok.nl of freethinker bijv.). Ik vind het ook prettig om ergens thuis te kunnen zijn, je schoenen uit te gooien en in je pantoffels voor de open haard te zitten met een goed boek.

Nee precies dat idee heb ik ook. Op een ander forum waar mensen meestal één visie hebben, zoals een islamitisch forum, ben jij toch een beetje een 'buitenbeentje' en is jouw visie voor hen per defenitie niet waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat geldt op het ene forum natuurlijk meer dan het andere. Op fok.nl (tenminste, in de tijd dat ik er was) kwam je van alles tegen. Toch viel je als christen wel op, tussen de hoofdstroom van evolutionisten-ietsisten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op dit forum zitten veel christenen maar ook veel atheisten, agnosten, 'andersgelovigen'.

Nu vraag ik me af waarom deze laatste groep lid is geworden en nog steeds lid blijft van een christelijk forum. Vinden jullie het christendom interessant, wil je er meer over weten of wil je stiekem kijken hoe dom christenen wel niet zijn, etc.? Dit vraag ik omdat veel andersgelovigen geen interesse hebben in een ander geloof, zo zou ik me ook niet zo snel aanmelden op een islamforum/boeddhistenforum, etc.

Sommige mensen hebben nou eenmaal een gezonde interesse in alles wat ze vreemd is, hebben niet de behoefte om zich af te zonderen in hun eigen beperkte wereld. Het leven is een stuk eenvoudiger als je leeft in een gecreëerde wereld waarin een groot deel van je mening vastligt omdat het je zo geleerd is of omdat je anders gek word van het altijd maar alles van twee kanten bekijken en analyseren.

Je kan de vraag ook omdraaien, vind je het vervelend dat hier ook atheïsten, agnosten en 'andergelovigen' komen omdat ze je een wereld laten zien die minder eenvoudig in elkaar zit dan het lijkt?

Is dat wat je denkt dat ik bedoel met dit topic? Dat is namelijk absoluut niet zo, ik vind het juist fijn dat dit forum (en het leven) niet alleen uit christenen en één visie bestaat, dan is de waarheid ook maar relatief... Maar ik kan me niet goed bedenken waarom atheisten zich zouden aanmelden op een forum zo specifiek gericht op één geloof. Komt dat doordat we in Nederland zo veel christelijke wortels hebben waar mensen meer over willen weten of zich juist ertegen willen afzetten? Ik vraag het me oprecht af.

Volgens mij dus gewoon uit interesse, dat is hoe ik hier ooit terecht gekomen ben, natuurlijk heb je af en toe de kortstondig trolls er tussen zitten, maar die heb je overal. Ik vond je vraag interessant omdat er in je openingspost staat 'wil je er meer over weten of wil je stiekem kijken hoe dom christenen wel niet zijn' waarmee het lijkt alsof het je interesseert of mensen hier komen omdat ze christenen dom vinden.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Omgekeerd zou ik niet zo gauw op een niet-christelijk forum gaan, omdat je dan constant je geloof moet verdedigen (op fok.nl of freethinker bijv.). Ik vind het ook prettig om ergens thuis te kunnen zijn, je schoenen uit te gooien en in je pantoffels voor de open haard te zitten met een goed boek.

Nee precies dat idee heb ik ook. Op een ander forum waar mensen meestal één visie hebben, zoals een islamitisch forum, ben jij toch een beetje een 'buitenbeentje' en is jouw visie voor hen per defenitie niet waar.

Ook op islamitische fora, fok, geenstijl of waar dan ook hebben mensen niet 1 visie tenminste zo is mijn ervaring. Is het een probleem als je steeds je geloof moet verdedigen en waarom voelt het aan als verdedigen, komt het omdat je argumenten om de oren krijgt waar je bang voor bent en die je niet zo goed kunt plaatsen binnen je christelijk geloof?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Omgekeerd zou ik niet zo gauw op een niet-christelijk forum gaan, omdat je dan constant je geloof moet verdedigen (op fok.nl of freethinker bijv.). Ik vind het ook prettig om ergens thuis te kunnen zijn, je schoenen uit te gooien en in je pantoffels voor de open haard te zitten met een goed boek.

Nee precies dat idee heb ik ook. Op een ander forum waar mensen meestal één visie hebben, zoals een islamitisch forum, ben jij toch een beetje een 'buitenbeentje' en is jouw visie voor hen per defenitie niet waar.

Ook op islamitische fora, fok, geenstijl of waar dan ook hebben mensen niet 1 visie tenminste zo is mijn ervaring. Is het een probleem als je steeds je geloof moet verdedigen en waarom voelt het aan als verdedigen, komt het omdat je argumenten om de oren krijgt waar je bang voor bent en die je niet zo goed kunt plaatsen binnen je christelijk geloof?

Volgens mij ga jij een hele andere kant op dan ik bedoel, ik heb ook niet zo veel zin om daar verder op te reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op dit forum zitten veel christenen maar ook veel atheisten, agnosten, 'andersgelovigen'.

Nu vraag ik me af waarom deze laatste groep lid is geworden en nog steeds lid blijft van een christelijk forum.

Het maakt heel veel uit of mensen nooit christen zijn geweest of juist wel.

Dat geldt ook voor de andere levensovertuigingen.

Daarom zal ik je vragen beantwoorden voor zover het mezelf betreft.

Ik was ooit overtuigt christen.

  • - Vinden jullie het christendom interessant?

Niet zozeer alleen christendom.

Alle levensovertuigingen en wat mensen beweegt om volgens een bepaald geloof te (willen) leven, of juist niet.

  • -wil je er meer over weten

Niet alleen over het christendom.

In het protestantisme ben ik gepokt en gemazeld.

Over de RK leer begin ik meer te leren.

Verder zie boven.

  • -of wil je stiekem kijken hoe dom christenen wel niet zijn, etc.?

Deze manier van vraagstelling nodigt niet uit tot een eerlijk respectvol antwoord.

Als je het iets anders zou willen formuleren:

Wil je kijken hoe christenen zijn (en denken) of niet.....?

Dan krijg je ook een ander antwoord.

Ik zeg dan: Ja.

Ik wil kijken hoe mensen, christenen, ertoe komen om te (willen) geloven en hoe zij ermee omgaan, als ze twijfelen.

Dit vraag ik omdat veel andersgelovigen geen interesse hebben in een ander geloof,

Klopt, die zie je hier dan ook zelden.

zo zou ik me ook niet zo snel aanmelden op een islamforum/boeddhistenforum, etc.

Komt direct mijn vraag aan jou:

Waarom heb jij geen interesse in wat mensen beweegt buiten je eigen groep?

Anderen hebben net zo'n overtuiging voor hun geloof, als jij voor het jouwe.

Heb je je nooit afgevraagd, hoe dat zou komen en hoe dat kan?

Dat zou je dan kunnen onderzoeken.

Maar misschien is dat ook geen juiste of eerlijke manier van vragen, want ook ik impliceer al een antwoord, terwijl ik weet dat je alleen een overdacht/eerlijk antwoord kunt verwachten, als je een open vraag stelt.

Dus daarom alleen:

Waarom niet?

PS.

Ik heb dit antwoord geschreven direct in reactie op OP.

Er wat lang over gedaan om het te posten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omgekeerd zou ik niet zo gauw op een niet-christelijk forum gaan, omdat je dan constant je geloof moet verdedigen (op fok.nl of freethinker bijv.). Ik vind het ook prettig om ergens thuis te kunnen zijn, je schoenen uit te gooien en in je pantoffels voor de open haard te zitten met een goed boek.

Nee precies dat idee heb ik ook. Op een ander forum waar mensen meestal één visie hebben, zoals een islamitisch forum, ben jij toch een beetje een 'buitenbeentje' en is jouw visie voor hen per defenitie niet waar.

Ook op islamitische fora, fok, geenstijl of waar dan ook hebben mensen niet 1 visie tenminste zo is mijn ervaring. Is het een probleem als je steeds je geloof moet verdedigen en waarom voelt het aan als verdedigen, komt het omdat je argumenten om de oren krijgt waar je bang voor bent en die je niet zo goed kunt plaatsen binnen je christelijk geloof?

Je zoekt wel een beetje naar problemen. In mijn visie is het zo:

- je hebt niet altijd tijd en zin de 'basics' steeds weer uit te leggen, of er over in discussie te gaan.

- dit belemmert je ook nog eens het over de dingen te hebben die aan de orde zijn in je geloof

- daarnaast mis je op niet-christelijke fora vaak andere christenen waarvan je zelf kunt leren

Vergelijk het met breien: je wilt een ingewikkeld patroon maken, maar je moet steeds weer uitleggen waarom je breit, welke naalden je gebruikt, wat voor wol e.d. en je komt aan het ingewikkelde patroon niet toe. Ook is er niemand die ervaring heeft met ingewikkelde breipatronen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Komt direct mijn vraag aan jou:

Waarom heb jij geen interesse in wat mensen beweegt buiten je eigen groep?

Anderen hebben net zo'n overtuiging voor hun geloof, als jij voor het jouwe.

Heb je je nooit afgevraagd, hoe dat zou komen en hoe dat kan?

Dat zou je dan kunnen onderzoeken.

Maar misschien is dat ook geen juiste of eerlijke manier van vragen, want ook ik impliceer al een antwoord, terwijl ik weet dat je alleen een overdacht/eerlijk antwoord kunt verwachten, als je een open vraag stelt.

Dus daarom alleen:

Waarom niet?

PS.

Ik heb dit antwoord geschreven direct in reactie op OP.

Er wat lang over gedaan om het te posten.

Fijn dat je je vraag corrigeert. :) Ik zou me niet aanmelden op zo'n forum omdat je op zo veel manieren de wereld om je heen kunt verkennen, anders dan via een forum. Dus dan zou ik op zich me wel willen aanmelden op zo'n forum om kennis te vergaren, maar meediscussiëren zou ik nog achterwege laten totdat ik er meer van weet.

Daarbij, als ik me op elk forum me zou moeten aanmelden met een onderwerp waar ik meer van af wil melden, dan heb ik een dagtaak eraan...

Edit: daarom vraag ik me juist ook af waarom andersgelovigen zich aanmelden op een christelijk forum, anders dan interesse in wat het christendom leert en hoe christenen geloven.

Overigens was dit topic bedoeld als een koffiebar topic, mijn vraag over of men christenen dom zijn was dan ook meer een knipoog dan een serieuze vraag. Excuus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omgekeerd zou ik niet zo gauw op een niet-christelijk forum gaan, omdat je dan constant je geloof moet verdedigen (op fok.nl of freethinker bijv.). Ik vind het ook prettig om ergens thuis te kunnen zijn, je schoenen uit te gooien en in je pantoffels voor de open haard te zitten met een goed boek.

Nee precies dat idee heb ik ook. Op een ander forum waar mensen meestal één visie hebben, zoals een islamitisch forum, ben jij toch een beetje een 'buitenbeentje' en is jouw visie voor hen per defenitie niet waar.

Ook op islamitische fora, fok, geenstijl of waar dan ook hebben mensen niet 1 visie tenminste zo is mijn ervaring. Is het een probleem als je steeds je geloof moet verdedigen en waarom voelt het aan als verdedigen,

Ik kom vaak mensen tegen met verschillende overtuigingen.

Mijn idee is dat de meest fanatiekelingen diegenen zijn, die de ander wil overtuigen.

Alleen communiceren en leren van elkaar is bijna nergens een probleem.

Als je respondent dan zo'n fanatiekeling is, kun je dat signaleren en aangeven dat je geen behoefte hebt aan een harde discussie.

Ik zelf ga dit soort discussies sowieso meestal uit de weg,als het onderwerp mij verder persoonlijk niet raakt.

Raakt het me wel, dan is het zaak iets te schrijven en niet direct te posten, maar 10 minuten later nog eens te lezen.

Veel van mijn schrijfsels verdwijnen dan in de prullenmand. :Y

komt het omdat je argumenten om de oren krijgt waar je bang voor bent en die je niet zo goed kunt plaatsen binnen je christelijk geloof?

Volgens mij ga jij een hele andere kant op dan ik bedoel, ik heb ook niet zo veel zin om daar verder op te reageren.

Was te voorspellen :+

Zo'n implicerende vraag kun je verwachten, als je zelf al retorische vraag stelt.

Edit:

@ Henriëtte

Het gaat me even te snel.

We overlappen elkaar.

Begrepen.

We weten van de hoed en de rand :E

Enne...

Als het even te scherp wordt, dan zeggen we dat gewoon. _O-

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee precies dat idee heb ik ook. Op een ander forum waar mensen meestal één visie hebben, zoals een islamitisch forum, ben jij toch een beetje een 'buitenbeentje' en is jouw visie voor hen per defenitie niet waar.

Ook op islamitische fora, fok, geenstijl of waar dan ook hebben mensen niet 1 visie tenminste zo is mijn ervaring. Is het een probleem als je steeds je geloof moet verdedigen en waarom voelt het aan als verdedigen, komt het omdat je argumenten om de oren krijgt waar je bang voor bent en die je niet zo goed kunt plaatsen binnen je christelijk geloof?

Volgens mij ga jij een hele andere kant op dan ik bedoel, ik heb ook niet zo veel zin om daar verder op te reageren.

neuh, je wilt me niet begrijpen of je bent het gewoon niet eens met wat ik schrijf, dat mag, ik schrijf in ongeveer hetzelfde als MariaK. Er zijn nou eenmaal mensen met andere interesses of behoeften en daarom komen ze op dit forum en op andere fora, anders dan jij blijkbaar, als dat geen bevredigend antwoord is, sorry daarvoor.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook op islamitische fora, fok, geenstijl of waar dan ook hebben mensen niet 1 visie tenminste zo is mijn ervaring. Is het een probleem als je steeds je geloof moet verdedigen en waarom voelt het aan als verdedigen, komt het omdat je argumenten om de oren krijgt waar je bang voor bent en die je niet zo goed kunt plaatsen binnen je christelijk geloof?

Er zijn nou eenmaal mensen met andere interesses of behoeften en daarom komen ze op dit forum en op andere fora

Prima, dan zijn we het samen eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
- je hebt niet altijd tijd en zin de 'basics' steeds weer uit te leggen, of er over in discussie te gaan.

- dit belemmert je ook nog eens het over de dingen te hebben die aan de orde zijn in je geloof

- daarnaast mis je op niet-christelijke fora vaak andere christenen waarvan je zelf kunt leren

Inderdaad. Als forum ontdekkende tiener was het in het begin wel leuk. Maar op een gegeven moment wil je wel eens meer de diepte in gaan in plaats van voor de duizendste keer het zelfde beantwoorden waarom christenen in een platte aarde geloven terwijl de wetenschap duidelijk heeft aangetoond dat die vierkant is. Dat gaat op een gegeven moment ook zo saai worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Me aangemeld uit interesse, en onderhand al 8 jaar blijven hangen.

Een paar kennissen van me, van toen, waren hier actief en ben een beetje op sleeptouw genomen geloof ik. Ik wou meer weten van het christendom, wat houdt dat nou precies in?

Onderhand ben ik niet bepaald een expert, maar heb ik hier wel meer geleerd. Ik vind dat er nog steeds vrij veel interessante discussies worden gevoerd. Helaas begrijp ik in de helft van de gevallen na een tijdje niet meer waar het over gaat, in die 8 jaar is het niveau, taalgebruik en de onderwerpen me boven het hoofd uitgegroeid. :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb (deels) van de mensen op dit forum geleerd waarom het christelijk geloof niks voor mij is. Voor mij was dat erg nuttig, een heleboel vragen zijn beantwoord of vielen weg. Maar andere vragen komen er voor terug: Wat is nu de manier van denken van 'de religieuze mens?' om het maar even te generaliseren. Dat blijf ik een interessant onderwerp vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook al bevragen atheisten of anders gelovigen ons dat maakt me niet uit. Rationeel kan ik geen discussie winnen van een atheist, maar een discussie winnen is ook niet wat ik wil.

Wel heb ik geleerd door o.a atheisten om anders te kijken naar wat ik geloof en dat is voor mij ondanks verwarring ook winst geweest.

Dus in het algemeen lees ik graag de mening van niet of anders gelovigen en vind daar in absoluut niet minder diepgang dan wanneer christenen discusieren.

De atheisten hier zijn m.i niet respectloos, er wordt snel ingegrepen wanneer ze het christelijk geloof aanvallen. Misschien zijn we iets te bang dat heilige huisjes omgegooid worden.

Net als Olorin ken ik door de jaren heen wel een vast soort kritiek die nog graag door jonge atheisten (die zich trots voor het eerst atheist noemen) benoemd worden. Dat raakt me dan niet zo; Zeitgeist gezien, de beren van Eliza, de gruwelen uit leviticus enz enz.

Maar de vaste kern hier; fijne mede-forummers. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
De atheisten hier zijn m.i niet respectloos, er wordt snel ingegrepen wanneer ze het christelijk geloof aanvallen. Misschien zijn we iets te bang dat heilige huisjes omgegooid worden.

Nee hoor. Als ex-medewerker kan ik vertellen dat het vooral met de doelstellingen te maken heeft van dit forum. Dit forum is opgezet om met elkaar over het geloof te kunnen praten in een relatief veilige omgeving. Dus zonder dat meteen alles off-topic gaat, je dingen moet verdedigen waar je discussie niet over gaat, mensen je geloof belachelijk maken of je steeds in de verdediging drukken op wederom gebieden waar de discussie dus niet over gaat, of... het gewoon geen discussie topic is.

Ik heb me hard gemaakt dat in principe elke inhoudelijke discussie(!!!) in het juiste subforum te voeren is. En in de crew was daar ook consensus over en dat is er m.i. nog steeds. Als je je als user een beetje in de regels verdiept kun je best veel maken. Er zijn best een aantal niet-christelijke users die hele boeiende scherpe discussies ooit in hun user bestaan hebben opgezet. TBM is daar een goed voorbeeld van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid