Spring naar bijdragen

Alcohol en de Bijbel


Aanbevolen berichten

Juist ; er staat : "dan kunt u daar ETEN voor het aangezicht van de Heere" en bij het lezen van Leviticus zal je dan merken wat er dan ook wel en wat er dan ook niet kan of mag gegeten worden.

Trouwens de uitdrukking "eten voor het aangezicht van de Heere" heeft te maken met de tabernakeldienst (offerdiensten) en niet met een gewone maaltijd.

m'n post is later (maar voordat jij je reactie postte) geupdated. Lees de rest a.u.b. ook even.

w.b.t. 'eten':

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:23 Voor het aangezicht van de HEERE, uw God, op de plaats die Hij zal uitkiezen om Zijn Naam daar te laten wonen, moet u de tienden van uw koren, van uw nieuwe WIJN en van uw olie, en de eerstgeborenen van uw runderen en van uw kleinvee eten, om de HEERE, uw God, te leren vrezen, alle dagen.

In vers 23 is het kennelijk geen probleem: dan moet u koren, WIJN, olie, runderen, vee ... eten.

Nogmaals; lees even de offerdiensten dan zal je merken dat alles wat men medebrengt of "vertiend " in de eerste plaats aan de priesters toekomt (gegeven wordt), die naargelang het soort offer er bepaalde handelingen moeten mede verrichten en waarvan de mens dan afhankelijk van het soort offer een deel ervan kan terugkrijgen.

Dus om zomaar uit deze teksten te concluderen dat de (vertiende) dranken dan ook door de mensen geconsumeerd worden (want hier gaat het toch over ) is een brug te ver.

aha, en omdat het niet gegeten wordt, staat er juist 'eten' in Deut.14? Juist ja. (H)

Overigens wordt dit woord elders ook zo gebruikt voor o.a. wijn en bloed:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:15 Wel mag u naar het volle verlangen van uw ziel binnen al uw poorten slachten en vlees eten, overeenkomstig de zegen van de HEERE, uw God, die Hij u geeft. De onreine en de reine mag daarvan eten, zoals van een gazelle en van een hert.

16 Alleen het bloed mag u niet eten; u moet het op de aarde uitgieten als water.

17 U mag binnen uw poorten niet de tienden van uw koren, van uw nieuwe wijn en van uw olie eten, evenmin de eerstgeborenen van uw runderen en van uw kleinvee of enige van uw gelofteoffers, die u beloofd hebt, ook niet uw vrijwillige gaven of de hefoffers van uw hand.

18 Alleen voor het aangezicht van de HEERE, uw God, op de plaats die de HEERE, uw God, zal uitkiezen, mag u dat eten: u, uw zoon en uw dochter, uw slaaf en uw slavin, en de Leviet die binnen uw poorten is; en u zult u voor het aangezicht van de HEERE, uw God, verblijden over alles wat u ter hand genomen hebt.

19 Wees op uw hoede dat u de Leviet niet in de steek laat, al uw dagen in uw land.

20 Wanneer de HEERE, uw God, uw gebied ruim gemaakt heeft, zoals Hij tot u gesproken heeft, en u zegt: Ik wil vlees eten, omdat uw ziel ernaar verlangt om vlees te eten, dan mag u naar het volle verlangen van uw ziel vlees eten.

Deut.12:16 is vooral een makkelijk gebod om je aan te houden. Er staat immers, dat je geen bloed mag eten, maar ja, het is een vloeistof die je kunt drinken, dus zolang je bloed drinkt, is er geen vuiltje aan de lucht. (H)

In 12:18 zie je overigens weer (net als 14:23) dat de tienden gegeten worden. 12:16+17 - van de tienden mag je in je eigen stad niet eten. Vers 18: je moet ze eten in de tempel. Dat is wat ik zie staan, maar ik hoor graag onderbouwd, waarom het er toch niet staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het woord dat voor wijn wordt gebruikt bij de bruiloft te Kana is oinos: alcoholische wijn. Dit woord wordt ook gebruikt in Efeze 5:18 Bedrink u niet aan wijn, waarin bandeloosheid is. In druivensap is geen bandeloosheid.

nou, je zou mij eens los moeten zien gaan op een paar liter druivensap :E

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat zegt de Bijbel over alcohol?

Zie niet naar de wijn, wanneer hij roodachtig fonkelt, wanneer hij in de beker parelt; vlot glijdt hij naar binnen, ten slotte bijt hij als een slang en spuwt gif als een adder. (Spreuken 23: 31-31 )

Wijn - bereiding en gebruik

...

Sommigen zeggen dat men in vroegere tijden niet wist hoe men kon voorkomen dat vruchtensappen begonnen te gisten. Zij beweren dat daarom alle wijnen alcoholisch zijn. Integendeel, er is bewijs van vroegere schrijvers die de stelling ondersteunen dat non-alcoholische wijnen veelvuldig gedronken werden en dat zij soms als de beste wijn genoemd werden. In hun zorgvuldig op authenticiteit gecontroleerde 'Temperance Bible Commentary' citeren de schrijvers F.R. Lees (Ph.D.) en Dawson Burns (M.A.) citaten van Aristoteles, Herodutus, Jozephus, Pliny, Columella en andere Griekse en Romeinse schrijvers.

Het is, denk ik, goed om te weten wat die twee schrijvers in hun boekwerk noteerden over dat "bijbelse wijngebruik":

In the absence of precise knowledge of the nature of the wines and other 'liquid of grapes', which the ancient Jews in Palestine were in the habit of using, an approximation has been sought among those in ordinary consumtion by the Greeks and Romans... (pag. 434)

bron: http://archive.org/stream/temperancebib ... 0/mode/1up

"Wegens de afwezigheid van exacte kennis over de aard van de wijnen en andere "druivensappen" welke de Joden in Palestina gewoon waren te nuttigen, heeft men vergelijkingsmateriaal gezocht in het "gewone gebruik" (ervan) van de Grieken en Romeinen"...

NB: hoewel "je argumenten" gebruikt zouden kunnen worden om een inschatting te maken van de breedte van het begrip "wijn" in de Oudheid, voert je bron tegelijk aan dat men (toendertijd - 1870) eigenlijk helemaal geen precieze kennis had over de aard van de Israelische wijnen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
en laat het nu net deze 'shekar' zijn, waar God het in Deut.14 over heeft bij het vieren van de eerstelingen

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:24 Als de weg voor u te lang is, zodat u dat alles niet kunt meenemen, omdat de plaats die de HEERE, uw God, zal uitkiezen om Zijn Naam daar te vestigen, te ver bij u vandaan is, dan moet u, wanneer de HEERE, uw God, u gezegend heeft,

25 het te gelde maken, het geld in een buidel meenemen en naar de plaats gaan die de HEERE, uw God, zal uitkiezen.

26 Daar moet u dat geld besteden aan alles wat uw ziel verlangt: runderen en kleinvee, wijn en sterkedrank, ja, alles wat uw ziel maar wenst. Dan kunt u daar eten voor het aangezicht van de HEERE, uw God, en u verblijden, u en uw gezin.

Die Lees en Burnes geven in hun 'Temperance Bible Commentary' commentaar op dit bijbelgedeelte. Ik citeer:

The vulgar notion that this verse embodies a divine prescription to the Israelites to drink freely of intoxicating liquors, along with their households, till their money was expended, though often faithfully carried out, is a dangerous handling of the word of God. Such an interpretation, acted upon by the Jews, must have converted these festivals into scenes of debauch. No man of ordinary prudence and benevolence would now issue such an unguarded order. (Pag 54)

bron: http://archive.org/stream/temperancebib ... 0/mode/1up

"De abjecte gedachte dat dit vers een goddelijk voorschrift in zou houden dat de Israelieten vrijuit alcoholische ("toxische") dranken mochten drinken, samen met hun huisgenoten, totdat het geld op was, komt, hoewel er vaak getrouw naar werd gehandeld, neer op een gevaarlijke wijze van omgaan met het woord van God. Zo'n interpretatie, waarnaar werd gehandeld door de Joden, moet deze feesten hebben laten uitlopen in orgieën. Geen enkel weldenkend en welwillend mens zou tegenwoordig nog zo'n onbezonnen opdacht geven"...

Ze zeggen hier nogal wat...!

"In de Schrift staat een "unguarded order" - een "onbezonnen opdracht" die in de Joodse praktijk uitliep op "orgieën en bacchanalen"...

Een weldenkend mens zou tegenwoordig niet zo iets "stoms" hebben geschreven..."

Je reinste "schriftkritiek" als je het mij vraagt!!! Met een antisemitische ondertoon...

Men schiet op interpretatie en meteen ook maar op de vermeende onbezonnenheid van de auteur (?!) van de Schrift... En plaatst en passant ook de "weldenkende hedendaagse mens" nog eens even fijntjes tegenover de "losbandige Jood"... :$

edit:

Er zou nog een "ironische ondertoon" in de tekst kunnen liggen... Waarmee men dan wel op onsmakelijke wijze een interpretatie in het belachelijke wil trekken die gewoon voor de hand ligt... Want wellicht WAS het Israël gewoon toegestaan om alcohol te nuttigen... En in alle ironie staat die vergelijking tussen de 'weldenkende moderne mens' en 'de vermeende losbandige Jood' er toch maar gewoon...

(Gen 9 leert ons weliswaar iets over "de keerzijden van alcohol", maar Noach sprak zijn "ongenoegen" uit over het gedrag van Cham, niet over zijn eigen gedrag - en hij vervloekte de wijnstok niet... Maar Kanaän ("stamvader van al het latere excessieve gedrag" - "Pas de vierde generatie zal hierheen terugkeren, want pas dan hebben de Amorieten zo veel misdaden bedreven dat de maat vol is - Gen 15"...))

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het woord dat voor wijn wordt gebruikt bij de bruiloft te Kana is oinos: alcoholische wijn. Dit woord wordt ook gebruikt in Efeze 5:18 Bedrink u niet aan wijn, waarin bandeloosheid is. In druivensap is geen bandeloosheid.

nou, je zou mij eens los moeten zien gaan op een paar liter druivensap :E

Wat voor uitwerking heeft het op je, dat je wat lang van stof wordt? :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...)

Niet voor niets zegt Gods Woord dat het hart arglistig is zodat men steeds maar een uitvlucht zoekt om zijn eigen zin te doen of te volharden in gewoontes die door de maatschappij ondersteund worden maar volledig in tegenspraak zijn met de Bijbel

wellicht kun je even uitleggen, waarom God in Deuteronomium 14 het volgende liet optekenen?

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:22 Van heel de opbrengst van uw zaad, wat het veld jaar op jaar voortbrengt, moet u getrouw het tiende deel geven.

23 Voor het aangezicht van de HEERE, uw God, op de plaats die Hij zal uitkiezen om Zijn Naam daar te laten wonen, moet u de tienden van uw koren, van uw nieuwe wijn en van uw olie, en de eerstgeborenen van uw runderen en van uw kleinvee eten, om de HEERE, uw God, te leren vrezen, alle dagen.

24 Als de weg voor u te lang is, zodat u dat alles niet kunt meenemen, omdat de plaats die de HEERE, uw God, zal uitkiezen om Zijn Naam daar te vestigen, te ver bij u vandaan is, dan moet u, wanneer de HEERE, uw God, u gezegend heeft,

25 het te gelde maken, het geld in een buidel meenemen en naar de plaats gaan die de HEERE, uw God, zal uitkiezen.

26 Daar moet u dat geld besteden aan alles wat uw ziel verlangt: runderen en kleinvee, wijn en sterkedrank, ja, alles wat uw ziel maar wenst. Dan kunt u daar eten voor het aangezicht van de HEERE, uw God, en u verblijden, u en uw gezin.

In verband met de bovenstaande vraag heb ik even de tijd genomen om verder te gaan onderzoeken wat hier in Deut 14:26 aan ons medegedeeld wordt.

Daarbij stel ik het volgende vast:

1) Dit is blijkbaar de enige tekst die voorkomt in de Bijbel waarbij op het eerste gezicht het gebruik van alcoholische drank in een positief daglicht wordt geplaatst. Uit alle andere passages in de Bijbel blijkt duidelijk dat gegiste of gefermenteerde dranken slecht zijn en moeten vermeden worden.

2) In tegenstelling tot wat ik eerder dacht, dat de in Deuteronomium 14 vernoemde “sterke drank†door de priesters bij het plengoffer kon gebruikt worden, blijkt dat het nergens voorkomt in Gods Woord dat gefermenteerde drank gebruikt wordt in één van de offerdiensten. Alles wat Christus vertegenwoordigt of verbeeld moest perfect zijn; een lam zonder gebreken, geen gebruik van gist (dat fermentatie veroorzaakt)..enz.

Bijvoorbeeld bij de verlossing uit Egypte moest het Pascha brood ongedesemd zijn.(daarom dat ook de “wijn†gebruikt bij het “Laatste Avondmaal†niet mocht gefermenteerd zijn daar deze Christus verzinnebeeld ). In Gods Woord is gist(ting) een zowat eufemistische (verbloemende) manier om aan te geven dat er een ontbindingsproces aan de gang is en daarom zal er dan ook nooit iets dat gegist is gebruikt of in verband gebracht worden met Christus en zijn perfect en onbesmet offer(dienst)

3) In Bacchiocchi's boek, "Wine in the Bible." In hoofdstuk 7 , "A Look at Some Misunderstood Passages" vond ik het volgende :

"Robert Teachout presents a noteworthy resolution to the apparent tension in Deuteronomy 14:26. In brief, Teachout shows in his dissertation that all the times that yayin and shekar ("wine and strong drink") occur together, the two words constitute a hendiadys, that is, they express the same idea of wine. In most instances they refer to intoxicating wine, but in Deuteronomy 14:26 the two words yayin and shekar give together the one idea of "satisfying grape juice."

Teachout bases his conclusions on textual and contextual considerations. Textually, he notes that the word shekar, like yayin "can refer to grape juice as well as to wine (cf Deut. 29:6; Num 28:7; Ex 29:40." The verb shakar, which is etymologically related to the noun shekar, means primarily, "to drink deeply," as indicated by its use in Haggai 1:5-6 and Song of Solomon 5:1. Thus the idea of drunkenness is not the innate meaning of the noun or verb, but is determined by its context and the beverage being imbibed.

"The context also suggests very strongly that only fresh juice is in view in verse 26 in light of the preceding verses. In verse 23 it is clear that all who come to this harvest festival will be bringing and drinking tirosh, not yayin. Whereas yayin can be legitimately considered to be a somewhat ambiguous term (referring to either fresh juice or fermented wine depending on the context), tirosh only refers to grape juice in every one of its 38 occurrences in the Old Testament. " (Wine in the Bible pp 227, 228, Samuele Bacchiocchi)

Ik hoop hiermede aangetoond te hebben dat een éénmalige (weliswaar ingewikkelde) Bijbelpassage voor de volgeling van Christus geen argument kan zijn om zoals eerder gezegd het gebruik van hard drugs, waarvan alcohol er één is, te legitimeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In verband met de bovenstaande vraag heb ik even de tijd genomen om verder te gaan onderzoeken wat hier in Deut 14:26 aan ons medegedeeld wordt.

Daarbij stel ik het volgende vast:

1) Dit is blijkbaar de enige tekst die voorkomt in de Bijbel waarbij op het eerste gezicht het gebruik van alcoholische drank in een positief daglicht wordt geplaatst. Uit alle andere passages in de Bijbel blijkt duidelijk dat gegiste of gefermenteerde dranken slecht zijn en moeten vermeden worden.

Wat ben je toch een grapjas. *:}

Probeer het topic nu eens te lezen met je leesbril op. Misschien valt het je dan op dat er posts zijn waarin nog meer teksten worden gequote met een positieve kijk op alcoholische dranken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In verband met de bovenstaande vraag heb ik even de tijd genomen om verder te gaan onderzoeken wat hier in Deut 14:26 aan ons medegedeeld wordt.

Daarbij stel ik het volgende vast:

1) Dit is blijkbaar de enige tekst die voorkomt in de Bijbel waarbij op het eerste gezicht het gebruik van alcoholische drank in een positief daglicht wordt geplaatst. Uit alle andere passages in de Bijbel blijkt duidelijk dat gegiste of gefermenteerde dranken slecht zijn en moeten vermeden worden.

Wat ben je toch een grapjas. *:}

Probeer het topic nu eens te lezen met je leesbril op. Misschien valt het je dan op dat er posts zijn waarin nog meer teksten worden gequote met een positieve kijk op alcoholische dranken.

bijvoorbeeld???

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Deze tekst wordt vaak aangehaald als bewijs dat dronkenschap bestraft zal worden.

Toch minstens dat dronkenschap heel slecht is.

Echter dat staat er helemaal niet.

Op geen enkele manier is hier het verbouwen van wijn en het drinken ervan gelaakt, ook niet dronkenschap.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ge ... =nl&set=10

Genesis 9

20 Noach was landbouwer en legde als eerste een wijngaard aan. 21 Hij dronk van de wijn, werd dronken en ging in zijn tent liggen, zonder kleren aan. 22 Toen Cham, de vader van Kanaän, zag dat zijn vader naakt was, vertelde hij dat aan zijn twee broers, die buiten waren. 23 Daarop namen Sem en Jafet een mantel, legden die over hun schouders, liepen achteruit de tent binnen en bedekten het naakte lichaam van hun vader, met afgewend gelaat, zodat zij hem niet naakt zagen.

24 Toen Noach uit zijn roes ontwaakte en te weten kwam wat zijn jongste zoon hem had aangedaan, 25 zei hij:

‘Vervloekt zij Kanaän,......

Vaak heb ik het verhaal gehoord over het bespotten van Noach door Cham, maar ook dat staat er niet.

Het is het naakt laten liggen van de man in dronkenschap, die zich had uitgekleed, zonder voor hem te zorgen en alleen het te gaan vertellen aan de anderen.

Waarna de anderen wel voor hun vader zorgden.

Daarvan staat geschreven, dat het door Noach werd vervloekt.

Als je goed leest:

Hij zelf was die man, die zich te schande had gemaakt in zijn dronkenschap.

Wat zal Noach zich geschaamd hebben, maar Noach is niet degene hier, die werd gestraft.

Bovendien:

God komt in dit stukje verhaal in de Bijbel niet voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je de Bijbel ook als een soort van regeltjes boek gaat gebruiken, dan krijg je ook nogal vreemde situaties. Bepaalde verzen zijn namelijk schijnbaar het tegenovergestelde als bepaalde andere verzen.

Nou ja, 'regeltjes'... het zijn wel allerhande raadgevingen. Dus als je op zoek bent naar goede bijbelse raad wat betreft alcohol gebruik, kan ik me voorstellen dat het best verwarrend kan zijn dat de adviezen zo links en rechts tegenstrijdig lijken.

Overigens heb ik zelf geen problemen op dit gebied :# . Ik weet echter wel van ex-alcoholisten die geeneens avondmaalswijn drinken omdat ze anders risico lopen terug te vallen in hun verslaving. Ik bedoel maar, als je in verleiding bent kan zo'n bijbeltekst als 'wordt dronken!' uit hooglied best hard aankomen. -O-

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Katholiek worden, daar krijgen de leken niet eens wijn ;)

In dat geval zou ik toch overwegen om geestelijke te worden. :)

Ik kan je melden, altaarwijn is best lekker :# (en als je bedenkt dat ik verder geen alcohol drink, omdat ik alcoholische dranken veelal gewoon niet lekker vind...)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid