Spring naar bijdragen

Dooperkenning Amerika


Aanbevolen berichten

Een vijftal kerken in de Verenigde Staten hebben dinsdag een document ondertekend waarin ze elkaars doop erkennen.

Na zes jaar overleg tekenden afgevaardigden van de Rooms-Katholieke Kerk van Amerika, de Reformed Church, de Presbyterian Church (PCUSA), de Christian Reformed Church en de United Church of Christ dinsdagavond een verklaring van wederzijdse erkenning van de doop tijdens een dankdienst in de kathedraal St. Mary’s in de Texaanse stad Austin. De dienst viel onder verantwoordelijkheid van de Amerikaanse kerkenkoepel The Christian Churches Together, een organisatie uit 2001 die kerken bij elkaar wil brengen. Dat maakte de Christian Post woensdag bekend.

Het document luidt als volgt: „Samen bevestigen we dat door het sacrament van de doop een persoon waarlijk is opgenomen in het lichaam van Christus (1 Kor. 12:13 en 27, Ef. 1:22 en 23), de kerk. De doop bevestigt de band van eenheid die bestaat tussen allen die deel uitmaken van het lichaam van Christus, en die is daarom de sacramentale basis voor onze inspanningen om te komen tot zichtbare eenheid. Wij verheugen ons in het algemeen geloof dat we delen en bevestigen dat in dit document. Wij zien in dat de weg naar volledige, zichtbare eenheid afhangt van openheid voor Gods genade en ootmoed voor de werking van Gods Geest onder ons.â€

Lees verder: Refdag

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een vijftal kerken in de Verenigde Staten hebben dinsdag een document ondertekend waarin ze elkaars doop erkennen.Na zes jaar overleg tekenden afgevaardigden van de Rooms-Katholieke Kerk van Amerika, de Reformed Church, de Presbyterian Church (PCUSA), de Christian Reformed Church en de United Church of Christ dinsdagavond een verklaring van wederzijdse erkenning van de doop tijdens een dankdienst in de kathedraal St. Mary’s in de Texaanse stad Austin. De dienst viel onder verantwoordelijkheid van de Amerikaanse kerkenkoepel The Christian Churches Together, een organisatie uit 2001 die kerken bij elkaar wil brengen. Dat maakte de Christian Post woensdag bekend.Het document luidt als volgt: „Samen bevestigen we dat door het sacrament van de doop een persoon waarlijk is opgenomen in het lichaam van Christus (1 Kor. 12:13 en 27, Ef. 1:22 en 23), de kerk. De doop bevestigt de band van eenheid die bestaat tussen allen die deel uitmaken van het lichaam van Christus, en die is daarom de sacramentale basis voor onze inspanningen om te komen tot zichtbare eenheid. Wij verheugen ons in het algemeen geloof dat we delen en bevestigen dat in dit document. Wij zien in dat de weg naar volledige, zichtbare eenheid afhangt van openheid voor Gods genade en ootmoed voor de werking van Gods Geest onder ons.â€Lees verder: RefdagTerug naar frontpage

Het is interessant vast te stellen hoe meer en meer de Protestantse kerken zich in de loop der tijd aaneensluiten en samenvloeien onder één hoofd; de RKK.

Onder invloed van het oecumenisch eenheidsgedachtengoed geraakte dit in de laatste decennia in een stroomversnelling en stellen we vast dat, om die eenheid te bevorderen, fenomenen als het erkennen van elkaars doop, eredienst, …enz., meer en meer voorkomen.

Zelfs is het in Duitsland, door de hoofverantwoordelijke van de Lutherse kerk, tot een verontschuldiging gekomen tegenover de RKK voor de houding die Luther tegen hen had aangenomen.

Het is dan ook voor mij merkwaardig vast te stellen hoe de profetieën uit het boek Daniël en het boek Openbaring voor onze ogen in vervulling gaan.

Nu is het nog wachten op een grote opwekking onder deze groepen gekoppeld aan een verplicht stellen door de burgerlijke overheid van kerkelijke inzettingen zoals de zondagsrust, waarschijnlijk later ook gevolgd door de zondagsplicht.

Wat dan automatisch ook een “vervolgen†zal inhouden voor hen die “de geboden Gods en het geloof van Christus bewaren en bewakenâ€.

Aan ons om de ogen en oren open te houden en te zien dat Gods Woord steeds vervuld wordt, hoe onwaarschijnlijk dit ons op een bepaald moment ook moge toeschijnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu is het nog wachten op een grote opwekking onder deze groepen gekoppeld aan een verplicht stellen door de burgerlijke overheid van kerkelijke inzettingen zoals de zondagsrust, waarschijnlijk later ook gevolgd door de zondagsplicht.

Wat dan automatisch ook een “vervolgen†zal inhouden voor hen die “de geboden Gods en het geloof van Christus bewaren en bewakenâ€.

Aan ons om de ogen en oren open te houden en te zien dat Gods Woord steeds vervuld wordt, hoe onwaarschijnlijk dit ons op een bepaald moment ook moge toeschijnen.

Volgens mij loop je een beetje achter want de steun voor zondagsrust brokkelt juist stukje bij beetje steeds verder af en een zondagsplicht is in die omstandigheden ondenkbaar. Secularisatie heet dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij loop je een beetje achter want de steun voor zondagsrust brokkelt juist stukje bij beetje steeds verder af en een zondagsplicht is in die omstandigheden ondenkbaar. Secularisatie heet dat.

Waarschijnlijk kan de literatuur uit Brooklyn niet 1 op 1 toegepast worden op de Nederlandse situatie maar dat weerhoud men er schijnbaar niet van de door Brooklyn verkondigde 'waarheden' ook hier te verkondigen.

Al met al fijn nieuws dat steeds meer kerken en geloofsgemeenschappen elkaars doop erkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu is het nog wachten op een grote opwekking onder deze groepen gekoppeld aan een verplicht stellen door de burgerlijke overheid van kerkelijke inzettingen zoals de zondagsrust, waarschijnlijk later ook gevolgd door de zondagsplicht.

Wat dan automatisch ook een “vervolgen†zal inhouden voor hen die “de geboden Gods en het geloof van Christus bewaren en bewakenâ€.

Aan ons om de ogen en oren open te houden en te zien dat Gods Woord steeds vervuld wordt, hoe onwaarschijnlijk dit ons op een bepaald moment ook moge toeschijnen.

Volgens mij loop je een beetje achter want de steun voor zondagsrust brokkelt juist stukje bij beetje steeds verder af en een zondagsplicht is in die omstandigheden ondenkbaar. Secularisatie heet dat.

Wat het door u genoemde "achterlopen en “ afbrokkelen†betreft; misschien is het interessant om eens op te zoeken hoeveel acties de kerken en andere instanties in Nederland ondernomen hebben i.v.m. de zondagsrust.

Belangrijker is echter ook even de Europese situatie van de jongste jaren onder de loep te nemen.

Hierbij enkele van de vele voorbeelden wat de Europese unie betreft:

In december 2008 was er een Schriftelijk vraag vanwege een parlementslid ( Thomas Mann) aan de Europese commissie in verband met het houden van de zondag.

Waarop de commissie in december 2009 antwoordde dat zij het voor mogelijk houdt dat de zondag als vaste wekelijkse rustdag in de EU-arbeidstijdenwetgeving wordt vastgelegd indien kan worden aangetoond dat omwille van de bescherming van de gezondheid van de werknemers de voorkeur moet worden gegeven aan de zondag boven iedere andere dag van de week.

In Februari 2010 lanceerde een Duits Europarlementslid een burgerinitiatief om om van de zondag een vrije dag te maken in de hele EU

Op 20 juni 2011 werd in Brussel een Europese Alliantie ter bescherming van de zondag opgericht. Met dit initiatief willen Europese vakbonden (waaronder FNV Bondgenoten), kerken, gezinsverenigingen en kerkelijke organisaties, onder wie de Commissie van Europese Bisschoppenconferenties en de Raad van Europese Kerken ertoe bijdragen dat de zondag als gemeenschappelijke rustdag in de hele Europese Unie wordt beschermd.

2012

In 2012 ging de "petitie zondagsrust" van start!

Eén miljoen EU-burgers krijgen het recht de Europese Commissie om een nieuwe EU-wet te vragen. In december 2010 heeft het Europees Parlement de tekst over het burgerinitiatief aangenomen, die het eerder met de Raad en de Commissie overeen was gekomen. De handtekeningen van een initiatief moeten uit ten minste zeven lidstaten komen…

4 Maart 2012 EUROPESE ACTIEDAG VOOR ZONDAGSRUST

BRUSSEL (KerkNet) – Vandaag wordt in de hele Europese Unie op initiatief van de ‘Alliantie van de Arbeidsvrije Zondag’, een koepel van vakbonden, kerken en maatschappelijke organisaties, actie gevoerd voor de zondagsrust. De initiatiefnemers vragen dat de Europese Unie en haar lidstaten garanderen dat burgers niet kunnen worden gedwongen om ’s avonds laat, ’s nachts, op zondag en op officiële feestdagen te werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het is interessant vast te stellen hoe meer en meer de Protestantse kerken zich in de loop der tijd aaneensluiten en samenvloeien onder één hoofd; de RKK.

_O-

Het is dan weer verbluffend te zien hoe weinig je kennelijk van de feiten weet. Maar goed, je hebt een boodschap, en die moet je nooit te veel door feiten laten hinderen.

Maar voor meelezers die niet weten wat er aan de hand is: de RKK erkent de protestantse geloofsgemeenschappen niet als kerken, en zal dus nooit toestaan dat dezen, al zouden ze het willen (quod non), zich onder de RKK zouden voegen. In tegendeel. Hoewel de RKK liefde en respect voor onze geloofsbroeders en -zusters in Christus voorstaat, en zij steeds meer ruimte schept voor hen om zich aan te sluiten bij de RKK met behoud van hun eigen ritus, doet zij niets om ruimte te maken voor deze gemeenschappen om als geloofsgemeenschap toe te trden tot de RKK.

En nee, vanuit protestantse hoek is werkelijk geen enkel initiatief zichtbaar gericht op een dergelijke toetreding als kerk.

Met de Orthodoxe kerken is dat natuurlijk anders. Dit zijn immers, in het verstaan van de RKK echte kerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is interessant vast te stellen hoe meer en meer de Protestantse kerken zich in de loop der tijd aaneensluiten en samenvloeien onder één hoofd; de RKK.

_O-

Het is dan weer verbluffend te zien hoe weinig je kennelijk van de feiten weet. Maar goed, je hebt een boodschap, en die moet je nooit te veel door feiten laten hinderen.

Maar voor meelezers die niet weten wat er aan de hand is: de RKK erkent de protestantse geloofsgemeenschappen niet als kerken, en zal dus nooit toestaan dat dezen, al zouden ze het willen (quod non), zich onder de RKK zouden voegen. In tegendeel. Hoewel de RKK liefde en respect voor onze geloofsbroeders en -zusters in Christus voorstaat, en zij steeds meer ruimte schept voor hen om zich aan te sluiten bij de RKK met behoud van hun eigen ritus, doet zij niets om ruimte te maken voor deze gemeenschappen om als geloofsgemeenschap toe te trden tot de RKK.

En nee, vanuit protestantse hoek is werkelijk geen enkel initiatief zichtbaar gericht op een dergelijke toetreding als kerk.

Met de Orthodoxe kerken is dat natuurlijk anders. Dit zijn immers, in het verstaan van de RKK echte kerken.

Hoewel de RKK liefde en respect voor onze geloofsbroeders en -zusters in Christus voorstaat, en zij steeds meer ruimte schept voor hen om zich aan te sluiten bij de RKK met behoud van hun eigen ritus!!!!! :?

Dank U dat u mij bevestigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het is interessant vast te stellen hoe meer en meer de Protestantse kerken zich in de loop der tijd aaneensluiten en samenvloeien onder één hoofd; de RKK.

_O-

Het is dan weer verbluffend te zien hoe weinig je kennelijk van de feiten weet. Maar goed, je hebt een boodschap, en die moet je nooit te veel door feiten laten hinderen.

Maar voor meelezers die niet weten wat er aan de hand is: de RKK erkent de protestantse geloofsgemeenschappen niet als kerken, en zal dus nooit toestaan dat dezen, al zouden ze het willen (quod non), zich onder de RKK zouden voegen. In tegendeel. Hoewel de RKK liefde en respect voor onze geloofsbroeders en -zusters in Christus voorstaat, en zij steeds meer ruimte schept voor hen om zich aan te sluiten bij de RKK met behoud van hun eigen ritus, doet zij niets om ruimte te maken voor deze gemeenschappen om als geloofsgemeenschap toe te trden tot de RKK.

En nee, vanuit protestantse hoek is werkelijk geen enkel initiatief zichtbaar gericht op een dergelijke toetreding als kerk.

Met de Orthodoxe kerken is dat natuurlijk anders. Dit zijn immers, in het verstaan van de RKK echte kerken.

Hoewel de RKK liefde en respect voor onze geloofsbroeders en -zusters in Christus voorstaat, en zij steeds meer ruimte schept voor hen om zich aan te sluiten bij de RKK met behoud van hun eigen ritus!!!!! :?

Dank U dat u mij bevestigd.

Lezen blijft lastig he?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tot nu toe slechts een hoop protestants complotdenken hier... Terwijl het juist iets moois is als deze kerken elkaars doop erkennen. Voorkomt een hoop ellende en is een mooi gebaar.

Een discussie over de doop mag overigens elders gevoerd worden. In één van de bestaande topics of d.m.v. een nieuw topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heeft niets met protestants denken te maken...wat zegt Godswoord wat vraagt God van ons!(en zeker niet met de woorden (dat voorkomt een hoop ellende)verantwoording aan God! en niet aan regeltjes gemaakt door mensen.en verdraaide uitleggingen.bestudeer de Bijbel en bid om inzicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heeft niets met protestants denken te maken...wat zegt Godswoord wat vraagt God van ons!(en zeker niet met de woorden (dat voorkomt een hoop ellende)verantwoording aan God! en niet aan regeltjes gemaakt door mensen.en verdraaide uitleggingen.bestudeer de Bijbel en bid om inzicht.

De discussie over de doop is niet bepaald nieuw op Credible, de laatste reincarnatie vind je hier viewtopic.php?f=12&t=28209 daar mag je verder discussieren zoals Ursa aangeeft. Dit om te voorkomen dat we straks 20 topics over de doop hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom was dit niet eerder al zo?

Misschien de facto wel. De OP spreekt over zes jaar overleg, en dat overleg komt ook niet uit de lucht vallen. Wellicht dat deze kerkgenootschappen de bestaande praktijk wilden bevestigen en daarmee ook een signaal afgeven.

In onze kerk is het iig zo dat mensen die op de juiste manier gedoopt zijn (in Naam van Vader, Zoon en Geest) niet opnieuw gedoopt te hoeven worden. Volgens mij hebben we met lang niet alle denominaties officieel dooperkenning maar in de praktijk zal het wel zo gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
lieve mensen lees je Bijbel...de zogenaamdekinderdoop (en dan ook nog besprenkeling) komt in de Bijbel niet voor,het is een leer uit de roomse gelederen.

Ik denk dat jij je bijbel nog eens goed moet lezen, als de Bijbel spreekt van het hele huis werd gedoopt...lijkt het mij dat er ook kinderen gedoopt werden.

Kinderen worden in het christendom niet pas op een 12de gezien als heel.... Laat de kleine tot mij komen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Sowieso vind ik het te kort door de bocht om uit te gaan dat je volwassen bent omdat er toevallig in de Bijbel een paar expliciete verhalen staan waarin het volwassenen zijn.

Overigens is het wel grappig op te merken dat die 'roomse gelederen' niet aan besprenkelen doen.

Ik heb al heel wat dopelingen gehad die zouden wensen dat ik alleen maar "besprenkel" :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
lieve mensen lees je Bijbel...de zogenaamdekinderdoop (en dan ook nog besprenkeling) komt in de Bijbel niet voor,het is een leer uit de roomse gelederen.

Ik denk dat jij je bijbel nog eens goed moet lezen, als de Bijbel spreekt van het hele huis werd gedoopt...lijkt het mij dat er ook kinderen gedoopt werden.

Kinderen worden in het christendom niet pas op een 12de gezien als heel.... Laat de kleine tot mij komen...

((((lijkt het mij dat er ook kinderen gedoopt werden.)))))zeg je....maar het staat er niet he??? lijkt,denkt,wie weet maar er staat niets over kinderen.!

Link naar bericht
Deel via andere websites
lieve mensen lees je Bijbel...de zogenaamdekinderdoop (en dan ook nog besprenkeling) komt in de Bijbel niet voor,het is een leer uit de roomse gelederen.

Ik denk dat jij je bijbel nog eens goed moet lezen, als de Bijbel spreekt van het hele huis werd gedoopt...lijkt het mij dat er ook kinderen gedoopt werden.

Kinderen worden in het christendom niet pas op een 12de gezien als heel.... Laat de kleine tot mij komen...

((((lijkt het mij dat er ook kinderen gedoopt werden.)))))zeg je....maar het staat er niet he??? lijkt,denkt,wie weet maar er staat niets over kinderen.!

Er staat wel dat Cornelius zich liet dopen met z'n hele huis, maar de leeftijd staat er niet bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sowieso vind ik het te kort door de bocht om uit te gaan dat je volwassen bent omdat er toevallig in de Bijbel een paar expliciete verhalen staan waarin het volwassenen zijn.

@Olorin de meeste voorstanders van "volwassendoop"zijn eigenlijk voorstander van geloofsdoop. Gelooft en laat u dopen. Dus dopen op grond van je geloof. Bij baby's kan daar nog geen sprake van zijn toch? Dus zo kort door de bocht is het ook weer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dan leg je het dus uit vanuit de theologische visie op wat de doop is. En voor die visie als argumentatie te gebruiken is ook wel wat te zeggen. Maar.... dat waren niet de argumenten die in stelling werden gebracht. het argument was namelijk het dat in de bijbel nergens expliciet iets zou staan over dopen van kinderen. Dát vind ik geen sterk argument.

Als je het daarentegen over doopvisie hebt als argument lijkt me dat meer zin hebben. En ook dan is het denk ik wel handig dat het niet alleen gaat over of je argumenten hebt voor je eigen visie, maar ook dat andere doopvisies wellicht ook argumenten hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid