Spring naar bijdragen

Paus: Geboortedag Jezus klopt niet


Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Ik vroeg me af wie er allemaal het kerst nog viert en waarom.

Groetjes

De christelijke kalender is gebaseerd op een misberekening door een zesde-eeuwse monnik, aldus Paus Benedictus. De huidige kerkleider beweert dat Jezus een aantal jaren eerder ter wereld kwam dan tot nu toe door christenen wordt geloofd.

In zijn meest recente boek "Jezus van Nazareth: De verhalen van de kinderjaren" geeft de paus aan dat een misberekening is gemaakt door de zesde-eeuwse monnik, Dionysius Exiguus, oftewel Dennis de Kleine.

"De berekening van het begin van onze kalender - gebaseerd op de geboorte van Jezus - werd gemaakt door Dionysius Exiguus. Hij maakte een fout van enkele jaren", aldus de Paus in zijn nieuwste boek dat in de eerste druk met één miljoen exemplaren wereldwijd is verspreid. "De daadwerkelijke datum van de geboorte van Jezus was een aantal jaren eerder."

De bewering dat de christelijke kalender is gebaseerd op valse argumenten is niet nieuw. Vele historici geloven dat Jezus twee tot zeven jaar eerder is geboren dat tot nu toe werd aangenomen. Ook de Islam geeft op verschillende cruciale punten een ander beeld van Christus dan de Christenen tot dusverre willen geloven. Wat echter verbazing wekt is dat nu ook het "traditionele" christelijke verhaal door de paus, nota bene de kerkleider van honderden miljoenen rooms-katholieken, ontkend wordt.

Naast de datum, brengt de paus ook het traditionele kerstverhaal verder aan het wankelen. Zo geeft de paus te kennen dat geen os, ezel of welk ander dier dan ook, aanwezig was bij de geboorte van Jezus.

John Barton, professor in Bijbelexegese aan het Oriel College te Oxford, geeft te kennen dat de meeste academici het eens zijn wat betreft de fout van het begin van de christelijke kalender. Ook het idee dat Jezus zou zijn geboren op 25 december kent geen enkele basis. "Het hele idee van het vieren van zijn geboorte gedurende het donkstere gedeelte van het jaar staat hoogstwaarschijnlijk in verband met heidense tradities en de winter", aldus Barton.

Bron: Vancouversun.com

Link naar bericht
Deel via andere websites

Blijkbaar vind de Paus ook het wanneer (de exacte datum en jaar, (minder belangrijk dan het waarom.

Zolang men weet dat de datum nooit exact vastgesteld kan worden, heeft men het dan ook bijna nooit echt wezenlijk van belang gevonden.

Wat gevierd wordt is de geboorte van Christus.

Maar wat wezenlijk is voor de hele wereld, is de geboorte van nieuw leven na het symbolische dieptepunt van de donkere nacht en dat dit voor iedereen begrijpbaar is.

Voor iedereen in de hele wereld en van alle tijden.

Dat samen vieren en beleven geeft een intens saamhorigheidsgevoel tussen mensen, wat nu voor iedereen, die Kerst wil vieren ook hoop op vrede en nieuw leven betekent en vrede.

Zelfs niet-christenen van de hele wereld begrijpen dit.

Voor wat het waard is, ;( , ook niet-christenen hebben vaak een staakt-het-vuren in tijden van oorlogsgeweld.

Dat voor de hele wereld samen laten vallen op één tijdstip is dus het belangrijkste.

Zelfs als aan de andere kant van de aardbol het hoogzomer is.

Mensen, die muggeziften over een exacte datum, zijn mensen, die dit nooit begrepen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik moet eerlijk zeggen dat het me veel raarder had geleken als de paus had gezegd dat het wel de exacte datum was geweest, want dan lagen die herdertjes toch wel echt heel erg kou te lijden in dat veld. Maar ik ga niet zeggen dat ik daarom kerst maar ergens in de zomer vier, ik ga gewoon naar de kerk en de diensten nu en we vieren het thuis ook met lekker eten en het verhaal nog een keer lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke, ik dacht namelijk eerst dat de ´strengere´ christelijke het niet meer vieren vandaar.

Heb namelijk een vriendin die geen kerstboom in huis neemt omdat ze zegt dat het niet mag.

Maar ze doet ook meer dingen niet, namelijk alchohol drinken, uitgaan, muziek beluisteren etc.

Is dit dan een bepaalde groepering ofzo?

In mijn omgeving zie ik toch wel heel wat kerstbomen en kerstlichtjes.

Vandaar dat ik het niet echt begreep.

Maar het gaat dus alleen om het idee, er even stil erbij staan.

Maar als het dan word gedaan, word het dan als aanbiddingsvorm gedaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je dawah wilt doen, doe het dan goed en kom met iets nieuws en goed onderbouwd :)

Zou je misschien zo vriendelijk willen zijn om alleen nederlands hier te willen praten.

Is denk ik niet zo erg leuk voor diegene die het niet verstaan.

Gelukkig dat de andere wel met uitleg komen en niet mij gelijk komen aanvallen.

Zo geef je geen goede voorbeeld he.

Die nieuwsartikel las ik vandaag pas en zat met een vraag daardoor, gelukkig ken ik deze site dus kon ik mijn vraag hier plaatsen.

Maar als je denkt dan ik een verkeerde intentie heb dan heb jij gewoon pech.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meeste christenen vieren de geboorte van Jezus. Er zijn idd een aantal stromingen die dat niet doen (meestal omdat ze uberhaupt een verjaardag vieren een heidens gebruik vinden, of soms omdat idd niemand de preciese verjaardag van Isa weet).

Wat bedoel je 'mijn omgeving'? De moslims om je heen? Of woon je wellicht niet in NL?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christenen die geen kerst vieren zijn heel erg in de minderheid. Meestal gaat het om kleine splintergroepjes of sekten. Alle grotere kerken en kerkgemeenschappen vieren het kerstfeest, waarbij sommige orthodoxe kerken het op 6 januari vieren in plaats van op 25 december, omdat zij de Juliaanse kalender aanhouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De meeste christenen vieren de geboorte van Jezus. Er zijn idd een aantal stromingen die dat niet doen (meestal omdat ze uberhaupt een verjaardag vieren een heidens gebruik vinden, of soms omdat idd niemand de preciese verjaardag van Isa weet).

Wat bedoel je 'mijn omgeving'? De moslims om je heen? Of woon je wellicht niet in NL?

Ik woon naast een kerk in een dorpje in Nederland.

Dat bedoel ik met mijn omgeving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zou je misschien zo vriendelijk willen zijn om alleen nederlands hier te willen praten.

Is denk ik niet zo erg leuk voor diegene die het niet verstaan.

Gelukkig dat de andere wel met uitleg komen en niet mij gelijk komen aanvallen.

Zo geef je geen goede voorbeeld he.

Die nieuwsartikel las ik vandaag pas en zat met een vraag daardoor, gelukkig ken ik deze site dus kon ik mijn vraag hier plaatsen.

Maar als je denkt dan ik een verkeerde intentie heb dan heb jij gewoon pech.

Tsja, je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor. Ik ga er, wellicht bij jou ten onrechte, bij een moslim op een christtelijk forum meestal van uit dat men dawah probeert te doen. Zo het bij niet het geval is: mijn oprechte excuses.
Link naar bericht
Deel via andere websites

DE GEBOORTE VAN JEZUS CHRISTUS .

Enkel de evangeliën van Mattheüs & Lucas vertellen ons een geboorteverhaal . Beide evangeliën geven ook een geslachtsregister .

Mattheüs vermeldt

+: de wijzen uit het oosten .

+ de vlucht naar Egypte & de kindermoord

+ de terugkeer uit Egypte en de vestiging in NAZARETH .

Lucas vermeldt : + de aankondiging van de geboorte van Johannes de Doper

+ de aankondiging van Jezus’ geboorte

+ bezoek van Maria aan haar nicht Elisabeth .

+ de geboorte van Jezus & het bezoek van de herders

+ de besnijdenis & de reiniging in de tempel (Simeon en Anna )

Poging tot synchroniseren van beide verhalen & datering van de geboorte.

 Luc. 1:13-17 : aankondiging van Johannes’ geboorte & zwangerschap Elisabeth .

 Luc. 1:26-38 : aankondiging van Jezus’ geboorte & zwangerschap Maria .

Negen tot zes maand voor Jezus’ geboorte :

 Luc. 1:39 : Maria gaat naar haar nicht Elisabeth

 Luc. 1:56 : Maria blijft drie maand bij haar nicht, tot de geboorte van Johannes .

Zes maand voor tot de geboorte van Jezus :

 Mth. 1:20 Droom van Jozef .

 Mth. 1:24 Huwelijk van Maria & Jozef

 Mth. 2:4-5 Reis naar Bethlehem .

  GEBOORTE VAN JEZUS . & Luc.2:1-20 : het bezoek van de herders

8 dagen na de geboorte :  Luc.2:21 Besnijdenis van Jezus . .

40 dagen na de geboorte :  Luc.2:22-24 : Reinigingsoffer na de geboorte (zie Lev.12)

 Luc.2:26-38 : Simeon & Anna .

50 à 60 dagen na de geboorte ?? :

 Mth. 2:1-7 : De wijzen bij Herodus in Jeruzalem

 Mth. 2:7-12 : Bezoek van de Wijzen .

 Mth. 2:13-18 : Vlucht naar Egypte & de kindermoord .

2 à 3 jaar na de geboorte :

 Mth. 2:19-23 : terugkeer uit Egypte en vestiging in NAZARETH in Galiléa uit vrees voor Archelaus, de zoon van Herodes (De Grote)

Mth. 2:19-23 21 En hij stond op en hij nam het kind en zijn moeder en kwam in het land Israel. 22 Toen hij echter hoorde, dat Archelaus koning over Judea was in de plaats van zijn vader Herodes, vreesde hij daarheen te gaan. En van Godswege in de droom gewaarschuwd, ging hij naar het gebied van Galilea, 23 en, daar gekomen, vestigde hij zich in een stad, genaamd Nazareth, opdat in vervulling zou gaan hetgeen door de profeten gesproken is, dat Hij Nazoreeër zou heten.

DATERING :

 Het jaar van Jezus’ geboorte : - 6 .

Uit de geschiedenis weten we dat Herodus De Grote stierf in het jaar 4 voor Christus .

Het laatste anderhalf jaar van zijn leven bracht, de door ziekte geplaagde Herodus, door in zijn winterpaleis in Jericho, waar hij ook gestorven is . De wijzen heeft hij ontvangen in Jeruzalem (Mth.2:7-12) en van daaruit heeft hij ook de kindermoord bevolen . Dit had vermoedelijk plaats in het jaar -6 (-7 volgens anderen)

 De periode van het jaar :

Uit het verhaal van Lucas weten we dat de herders hun schapen hoedden op het veld, zowel bij dag als bij nacht . Dit kon enkel na de regens van april en voor de regens van november . Enkel gedurende die periode bleven de schapen in het veld . De periode tussen november en april is koud en nat in de bergstreek van Judea . Gedurende die periode zochten de herders en hun schapen beschutting tegen koude en regen .

Dat de door keizer Augustus bevolen volkstelling (Luc.2:1-3) plaats gevonden zou hebben in de winter klinkt ook niet erg logisch , als men weet dat iedereen, ook vrouwen en kinderen, zich moesten begeven naar de plaats vanwaar hun familie afkomstig was, soms dagreizen ver .

Jezus zal dus geboren zijn in de periode tussen april en november .

NOTA’S .

+ De woonplaats van Jozef & Maria voor de geboorte van Jezus’ kunnen we waarschijnlijk

situeren in Judea en vermoedelijk zelfs niet ver van Bethlehem . ( beiden waren van de stam

Juda) . Op het eerste zicht lijkt dit in tegenspraak met Luc.2:39 : (En toen zij alles volbracht

hadden, wat volgens de wet des Heren te doen was, keerden zij terug naar Galilea, naar hun

stad Nazareth .) maar Lucas vermeldt het bezoek van de wijzen en de vlucht naar Egypte niet ,

maar vervolgt zijn evangelie met het verhaal van de twaalfjarige Jezus in de tempel .

Als we vergelijken met de tekst van Mth.2:19-23 (zie hierboven) is het duidelijk dat ze Judea

verlaten hebben omwille van hun vrees voor koning Archelaus .

+ Vanwaar de “wijzen uit het oosten†vandaan kwamen vermeld de bijbel niet .Toch kunnen we

veronderstellen dat ze kwamen uit de streek van Perzië of Babylon ( het huidige Irak of Iran),

dit is de streek waar Daniël zijn profetieën schreef . We spreken dan over een afstand tussen de

duizend en de twaalfhonderd km . Vandaar dat we het bezoek van de wijzen kunnen stellen op

een 50 à 60 dagen na de geboorte . (Een dagreis per kameel is 20 à 30 km) . Mijns inziens is het

dan ook niet logisch om te veronderstellen dat de bezoekplaats van de herders onmiddellijk na de

geboorte (de stal of de grot, omdat er geen plaats was in de herberg) dezelfde was als de

bezoekplaats van de wijzen een 50 à 60 dagen na de geboorte . Maria, Jozef en het kind waren

gewoon terug gekeerd naar hun woonplaats niet ver van Bethlehem ; en het is daar dat ze het

bezoek kregen van de wijzen . Het feit dat Herodus de kinderen liet vermoorden in het gehele

gebied rond Bethlehem (Mth.2:16) kan dit vermoeden enkel bevestigen .

Martootje

.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vroeg me af wie er allemaal het kerst nog viert en waarom.

De christelijke kalender is gebaseerd op een misberekening door een zesde-eeuwse monnik, aldus Paus Benedictus. De huidige kerkleider beweert dat Jezus een aantal jaren eerder ter wereld kwam dan tot nu toe door christenen wordt geloofd.

In zijn meest recente boek "Jezus van Nazareth: De verhalen van de kinderjaren" geeft de paus aan dat een misberekening is gemaakt door de zesde-eeuwse monnik, Dionysius Exiguus, oftewel Dennis de Kleine.

"De berekening van het begin van onze kalender - gebaseerd op de geboorte van Jezus - werd gemaakt door Dionysius Exiguus. Hij maakte een fout van enkele jaren", aldus de Paus in zijn nieuwste boek dat in de eerste druk met één miljoen exemplaren wereldwijd is verspreid. "De daadwerkelijke datum van de geboorte van Jezus was een aantal jaren eerder."

De bewering dat de christelijke kalender is gebaseerd op valse argumenten is niet nieuw. Vele historici geloven dat Jezus twee tot zeven jaar eerder is geboren dat tot nu toe werd aangenomen. Ook de Islam geeft op verschillende cruciale punten een ander beeld van Christus dan de Christenen tot dusverre willen geloven. Wat echter verbazing wekt is dat nu ook het "traditionele" christelijke verhaal door de paus, nota bene de kerkleider van honderden miljoenen rooms-katholieken, ontkend wordt.

Naast de datum, brengt de paus ook het traditionele kerstverhaal verder aan het wankelen. Zo geeft de paus te kennen dat geen os, ezel of welk ander dier dan ook, aanwezig was bij de geboorte van Jezus.

John Barton, professor in Bijbelexegese aan het Oriel College te Oxford, geeft te kennen dat de meeste academici het eens zijn wat betreft de fout van het begin van de christelijke kalender. Ook het idee dat Jezus zou zijn geboren op 25 december kent geen enkele basis. "Het hele idee van het vieren van zijn geboorte gedurende het donkstere gedeelte van het jaar staat hoogstwaarschijnlijk in verband met heidense tradities en de winter", aldus Barton.

Bron: Vancouversun.com

(Ik quote even het geheel)

Misschien komt het misverstand door je introductie.

Je stelt een vraag over Kerst, maar die klonk ook voor mij niet echt als een open leergierige vraag, vooral door het woordje "nog".

Dat leek te betekenen, dat je de wel weet wat Kerst betekent en inhoudt, maar denkt dat velen geen kerst "meer" vieren.

Mijn eerste indruk dus, mede veroorzaakt door je begeleidende tekst:

Het gequote stukje heeft geen enkele (open) vraag, maar wel een kritische bijna afkeurende toon, die doet denken dat de manier van Kerst vieren enkel is gebaseerd is op fake en leugens en heidense tradities en dat velen dat nu gaan zien, niemand dat ooit wist en nu zullen afhaken.

Nu na je opmerkingen naar MysticN. toe, wil ik dit toch even ook opmerken.

Ook nog even over het woord "dawah"

Kun jij ons een nederlands woord geven voor "dawah"?

Ik heb het woord ook vaker gehoord, op de Nederlandstalige islamitische fora gebruiken ze er ook nooit een ander woord voor, ik ken dan ook geen Nederlandse vorm.

Ik weet wat het betekent en ken wel de omschrijvingen en daarom zou ik dit woord ook gebruiken.

Het is in Nederland dan ook gebruikelijk, als we kennismaken met niet Nederlandse gebruiken en hun benamingen, dat we ook het bijbehorende woord ervoor overnemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik houd het echter niet helemaal voor onmogelijk dat de wijzen pas twee jaar na de geboorte bij Herodes aankwamen. Toen zij immers bij hem waren, vroeg hij hen wanneer zij de ster hadden gezien, dus wanneer het Kind geboren was. Waarop hij vervolgens alle kinderen van twee jaar en jonger liet ombrengen. Als de wijzen echter binnen een jaar waren gekomen, had hij dan niet enkel de kinderen jonger dan een jaar hoeven ombrengen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oke, ik dacht namelijk eerst dat de ´strengere´ christelijke het niet meer vieren vandaar.

Heb namelijk een vriendin die geen kerstboom in huis neemt omdat ze zegt dat het niet mag.

Maar ze doet ook meer dingen niet, namelijk alchohol drinken, uitgaan, muziek beluisteren etc.

Is dit dan een bepaalde groepering ofzo?

In mijn omgeving zie ik toch wel heel wat kerstbomen en kerstlichtjes.

Vandaar dat ik het niet echt begreep.

Maar het gaat dus alleen om het idee, er even stil erbij staan.

Maar als het dan word gedaan, word het dan als aanbiddingsvorm gedaan?

Ook bij christen heb je meer en minder orthodoxe groepen tot zelfs fundamentalisme toe.

Zie oa. de beschrijving van refo's

viewtopic.php?p=1086772#p1086772

De meest strenge groepen daarvan vieren geen Kerst, omdat ze geen verjaardagen vieren en anderen vieren wel Krst als gedenkdag van de geboorte van Jezus, maar hebben geen versieringen zoals een kerstboom, omdat ze daar niet alleen een oude oorsprong van het zonnewende feest in zien, maar nog steeds als een heidens gebruik beschouwen.

Ook Jehova's Getuigen vieren geen verjaardagen.

Bijna alle andere christenen vieren het kerstfeest van de geboorte van Jezus en de niet gelovigen vieren het feest van de terugkeer van het licht en het nieuwe leven en het feest van de familie en van de vrede.

Velen vieren het ook alleen als een midwinterfeest met veel vreten en zuipen.

Zo heeft ieder zijn reden van feesten :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...)

Maar als het dan word gedaan, word het dan als aanbiddingsvorm gedaan?

nee, tenminste niet voor zover ik weet. Er wordt (als het goed is) gevierd dat Jezus naar de aarde is gekomen om mensen van hun zonden te verlossen. Jezus wordt uiteraard aanbeden (aangezien Hij God is) maar vieren van kerstfeest is niet echt een bepaalde aanbiddingsvorm ofzo.

Maar voor de meeste (niet christelijke) Nederlanders is kerst gewoon een leuk feest dat draait om veel te veel zoet eten, gezelligheid, familiebezoekjes, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik houd het echter niet helemaal voor onmogelijk dat de wijzen pas twee jaar na de geboorte bij Herodes aankwamen. Toen zij immers bij hem waren, vroeg hij hen wanneer zij de ster hadden gezien, dus wanneer het Kind geboren was. Waarop hij vervolgens alle kinderen van twee jaar en jonger liet ombrengen. Als de wijzen echter binnen een jaar waren gekomen, had hij dan niet enkel de kinderen jonger dan een jaar hoeven ombrengen?

Herodes zal vast wel op veilig gespeeld hebben, dus als hij op navraag 'we zagen de ster een jaar geleden voor het eerst' te horen kreeg, zal hij daar vast wel een marge bij opgeteld hebben. Een paar kinderen meer of minder om je troon te beschermen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kerstmis is niet de letterlijke geboortedag van Jezus, alleen de dag in het kerkelijk jaar waarop we Zijn komst in deze wereld gedenken. Ongeveer iedere christen weet dat.

Vergelijk het met Koninginnedag: koningin Beatrix is op 31 januari jarig, maar Koninginnedag vieren we op 31 april. Dan is het mooier weer enzo. Kerst is ook handiger, zodat het niet samenvalt met Pasen, Hemelvaart en Pinksteren.

Er zijn bepaalde groeperingen die geen kerst vieren, maar dat is vooral omdat ze het heidens vinden en/of omdat het niet in de Bijbel staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

+ Vanwaar de “wijzen uit het oosten†vandaan kwamen vermeld de bijbel niet .Toch kunnen we

veronderstellen dat ze kwamen uit de streek van Perzië of Babylon ( het huidige Irak of Iran),

dit is de streek waar Daniël zijn profetieën schreef . We spreken dan over een afstand tussen de

duizend en de twaalfhonderd km . Vandaar dat we het bezoek van de wijzen kunnen stellen op

een 50 à 60 dagen na de geboorte . (Een dagreis per kameel is 20 à 30 km) . Mijns inziens is het

dan ook niet logisch om te veronderstellen dat de bezoekplaats van de herders onmiddellijk na de

geboorte (de stal of de grot, omdat er geen plaats was in de herberg) dezelfde was als de

bezoekplaats van de wijzen een 50 à 60 dagen na de geboorte . Maria, Jozef en het kind waren

gewoon terug gekeerd naar hun woonplaats niet ver van Bethlehem ; en het is daar dat ze het

bezoek kregen van de wijzen . Het feit dat Herodus de kinderen liet vermoorden in het gehele

gebied rond Bethlehem (Mth.2:16) kan dit vermoeden enkel bevestigen .

Vaak zie je inderdaad die zogenoemde wijzen afgebeeld bij Jozef, Maria en Jezus in de stal. Maar je hebt gelijk dat ze Jezus later bezocht hebben. Een andere aanwijzing lees je Matth. 2:11: "En zij gingen het huis binnen en zagen het kind met Maria ..."

Link naar bericht
Deel via andere websites

+ Vanwaar de “wijzen uit het oosten†vandaan kwamen vermeld de bijbel niet .Toch kunnen we

veronderstellen dat ze kwamen uit de streek van Perzië of Babylon ( het huidige Irak of Iran),

dit is de streek waar Daniël zijn profetieën schreef . We spreken dan over een afstand tussen de

duizend en de twaalfhonderd km . Vandaar dat we het bezoek van de wijzen kunnen stellen op

een 50 à 60 dagen na de geboorte . (Een dagreis per kameel is 20 à 30 km) . Mijns inziens is het

dan ook niet logisch om te veronderstellen dat de bezoekplaats van de herders onmiddellijk na de

geboorte (de stal of de grot, omdat er geen plaats was in de herberg) dezelfde was als de

bezoekplaats van de wijzen een 50 à 60 dagen na de geboorte . Maria, Jozef en het kind waren

gewoon terug gekeerd naar hun woonplaats niet ver van Bethlehem ; en het is daar dat ze het

bezoek kregen van de wijzen . Het feit dat Herodus de kinderen liet vermoorden in het gehele

gebied rond Bethlehem (Mth.2:16) kan dit vermoeden enkel bevestigen .

Vaak zie je inderdaad die zogenoemde wijzen afgebeeld bij Jozef, Maria en Jezus in de stal. Maar je hebt gelijk dat ze Jezus later bezocht hebben. Een andere aanwijzing lees je Matth. 2:11: "En zij gingen het huis binnen en zagen het kind met Maria ..."

op zich is dat 'huis' niet doorslaggevend, omdat de notie dat Jezus geboren werd in een stal, niet in de bijbel staat. Er staat alleen maar dat het in een voederbak was omdat de herberg vol was. Maar veel arme mensen hadden hun dieren zo ongeveer in hun eigen huis, dus het kan zijn dat ze bij iemand in huis logeerden en de voederbak daar gebruikten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
(...)

Maar als het dan word gedaan, word het dan als aanbiddingsvorm gedaan?

nee, tenminste niet voor zover ik weet. Er wordt (als het goed is) gevierd dat Jezus naar de aarde is gekomen om mensen van hun zonden te verlossen. Jezus wordt uiteraard aanbeden (aangezien Hij God is) maar vieren van kerstfeest is niet echt een bepaalde aanbiddingsvorm ofzo.

Maar voor de meeste (niet christelijke) Nederlanders is kerst gewoon een leuk feest dat draait om veel te veel zoet eten, gezelligheid, familiebezoekjes, etc.

Vertel ons aub eerst waar in de bijbel staat waar Jezus ons vraagt om hem aan te bidden of waar hij zegd God te zijn?

Als zelfs de Paus beweerd dat de geboortedatum van Jezus niet klopt...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid