Spring naar bijdragen

Vragen over het christelijke geloof


Aanbevolen berichten

Beste Lezers,

Ik heb een paar vragen over het christelijke geloof :

1. Vergaat de aarde 21 december 2012?

2. Wat houd de hel in?

3. Alle kinderen gingen volgens de bijbel naar de hemel maar welke leeftijd bedoelt het hiermee?

4. Gaat uiteindelijk niet gewoon iedereen naar de hemel?

5. Wat gebeurd er als je wel in god gelooft maar niet in Jezus?

6. Wat vinden jullie van deze christelijke geloven? Evolutionair Creationisme, Theïstische evolutie en Methodologisch Materialistische Evolutie.

Ik denk dat elk antwoord afhangt van jou katholieke of protestante stroming, maar ben toch benieuwd naar jullie antwoorden.

Zelf ben ik nog zoekende naar een goed geloof.

Ik nijg één van de drie van 6.

Groeten,

Martijn

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik heb een paar vragen over het christelijke geloof :

Vergaat de aarde 21 december 2012?

De aarde zal nooit vergaan, ook niet als Christus wederkomt.

Wat houd de hel in?

Eeuwig leven zonder Gods nabijheid.

Alle kinderen gingen volgens de bijbel naar de hemel maar welke leeftijd bedoelt het hiermee?

Zoiets staat niet echt in de Schrift, maar we gaan er vanuit dat kinderen onschuldig zijn totdat ze zich het geweten ontwikkelen en dus kennis krijgen van goed en kwaad. Maar dat is een proces dat je niet zomaar kunt dateren.

Gaat uiteindelijk niet gewoon iedereen naar de hemel?

Zou zomaar kunnen, maar het hoeft niet.

Wat gebeurd er als je wel in god gelooft maar niet in Jezus?

Niks, dan geloof je gewoon in God maar niet in Jezus. Je hebt dan misschien een verkeerd godsbeeld, maar er zijn ergere dingen. Namens God in flatgebouwen vliegen of onrechtmatige oorlogen voeren bijvoorbeeld.

Wat vinden jullie van deze christelijke geloven? Evolutionair Creationisme, Theïstische evolutie en Methodologisch Materialistische Evolutie.

Geen mening over, een ieder moet maar geloven wat hem het beste lijkt. De katholieke Kerk heeft daar geen dogma's over, hoewel de evolutietheorie niet afgewezen wordt, en dergelijke kennis is niet heilsnoodzakelijk.

Ik denk dat elk antwoord afhangt van jou katholieke of protestante stroming, maar ben toch benieuwd naar jullie antwoorden.

Zelf ben ik nog zoekende naar een goed geloof.

Ik nijg één van de drie van 6.

Het lijkt mij nogal eenzijdig om je geloof te baseren op enkel een visie over het ontstaan van de aarde. Beter zoek je gewoon een goede, stabiele kerk die jou betrouwbaar genoeg lijkt en die al enige tijd bestaat, en leer je daar meer over wat het christendom nog meer te bieden heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Lezers,

Ik heb een paar vragen over het christelijke geloof :

1. Vergaat de aarde 21 december 2012?

Nee , want Gangnam Style heeft op 21 december nog niet het aantal van 1 miljard views bereikt en de wereld is nog niet af zolang dat niet gebeurd is.

2. Wat houd de hel in?

Hier zijn meerdere definities van:

1. Plaats zonder God

2. Plek waar gestraften (zondaren) heen gestuurd worden volgens sommige religieuze stromingen

3. Metaforisch: Een slechte periode in iemand leven: "Zij ging door een hel, toen haar kind drugsverslaafd was."

3. Alle kinderen gingen volgens de bijbel naar de hemel maar welke leeftijd bedoelt het hiermee?

Dat weet niemand

4. Gaat uiteindelijk niet gewoon iedereen naar de hemel?

Dat weet ook niemand, de meningen zijn sterk verdeeld

5. Wat gebeurd er als je wel in god gelooft maar niet in Jezus?

Het leven gaat verder. Per definitie gelooft elk mens nooit exact precies hetzelfde als een ander mens, omdat iedereen uniek is.

6. Wat vinden jullie van deze christelijke geloven? Evolutionair Creationisme, Theïstische evolutie en Methodologisch Materialistische Evolutie.

Alle vormen van "wetenschappelijk" creationisme vind ik totaal onzinnig omdat ze in de praktijk onwetenschappelijk zijn.

MME vind ik wel een zinnig standpunt omdat het niks onnatuurlijks claimt en daardoor geen conflicten met de gevestigde wetenschap heeft.

Zelf ben ik nog zoekende naar een goed geloof.

Een geloof kun je niet kiezen zoals je een politieke partij kunt kiezen. Je kunt wel kiezen om je te verdiepen in de inhoud van verschillende religies en dan blijkt vanzelf wel of je er geloof aan hecht of niet.

Ik nijg één van de drie van 6.

Mijn advies is: lees veel over biologische evolutie als dat onderwerp je interesseert. Door goed te begrijpen hoe het proces werkt kun je goed inzien welke denkfouten creationisten maken bij hun verzinsels. Lees werken van wetenschappers. Dit hoeven niet per se werken te zijn van mensen met een anti theïstische boodschap zoals de heer Dawkins er zijn genoeg boeken over evolutie beschikbaar die met geen woord over religieus geloof reppen. (Overigens heeft de heer Dawkins zelf ook massa's publicaties op zijn naam die puur alleen de wetenschappelijke kant van evolutie behandelen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Lezers,

Ik heb een paar vragen over het christelijke geloof :

1. Vergaat de aarde 21 december 2012?

Dat weten we niet zeker, de kans dat de wereld vergaat schat ik op 0,00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001 %

Misschien ligt het aan mij, maar ik snap de connectie tussen een aflopende Maya kalender en een einde van de wereld m.b.t. het Christelijke geloof niet.

2. Wat houd de hel in?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hel_(mythologie)#Hel_in_het_christendom

Daar vind je misschien meer info, naast de reacties dan.

3. Alle kinderen gingen volgens de bijbel naar de hemel maar welke leeftijd bedoelt het hiermee?

Geen idee, hoezo wil je dit weten als ik vragen mag?

4. Gaat uiteindelijk niet gewoon iedereen naar de hemel?

Ik geloof niet in een hemel, maar volgens de bijbel niet. Lijkt me ook niet fijn om in de hemel te zijn met de Osama bin Ladens, Sadam Husseins, Adolf Hitlers, etc. van deze wereld. ;) Hoewel het mij überhaupt niet fijn lijkt om naar de hemel te gaan maar dat ter zijde.

5. Wat gebeurd er als je wel in god gelooft maar niet in Jezus?

Geen idee.

6. Wat vinden jullie van deze christelijke geloven? Evolutionair Creationisme, Theïstische evolutie en Methodologisch Materialistische Evolutie.

Evolutionair Creationisme: Evolutietheorie is een feit, dus het is geen verrassing dat er nu manieren worden gevonden om de bijbel te combineren met evolutie. Evol. creationisme is daar één van. Mijns inziens is de bijbel niet te combineren met evolutie (de volgorde van de schepping verschilt namelijk met die van de evolutietheorie.

Wat is het verschil tussen evol.creationisme en theïstische evolutie?

Meth. Mat. Evol.: Typisch een geval van 'God of the gaps': Argumentum ad ignorantiam. We weten nog niet zeker hoe het eerste leven is ontstaan, dus vullen we 'God' in.

Ik denk dat elk antwoord afhangt van jou katholieke of protestante stroming, maar ben toch benieuwd naar jullie antwoorden.

Zelf ben ik nog zoekende naar een goed geloof.

Ik nijg één van de drie van 6.

Groeten,

Martijn

Succes met nadenken. ;)

En wat hulp:

En, je vroeg er niet om, maar:

Waarschuwing: dit filmpje bevat geen God.

Uit ervaring wil ik dit nog ff zeggen tegen de mods: als ik dit laatste filmpje niet mag posten, haal dan aub alleen dit filmpje weg ipv de gehele post. Handiger is als het blijft staan natuurlijk :P

EDIT: Dat Jezus heeft geleefd is niet geheel zeker dacht ik, kan er naast zitten. Zelfs al bestond hij, bewijst dat vanzelfsprekend nog niet zijn goddelijke aard. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een paar vragen over het christelijke geloof :

1. Vergaat de aarde 21 december 2012?

Was het maar zo'n feest. ;)

Nee, de kans dat dan de wereld vergaat is even groot/klein als iedere andere dag.

Volgens het christendom is het namelijk volstrekt onbekend wanneer Jezus terug komt, het laatste oordeel zal komen en er een nieuwe hemel en aarde zal komen.

2. Wat houd de hel in?

Een plaats waar mensen van God gescheiden zijn en wat daardoor een niet erg fijn bestaan is.

3. Alle kinderen gingen volgens de bijbel naar de hemel maar welke leeftijd bedoelt het hiermee?

Is dat zo dat de Bijbel dat zegt? Ik denk persoonlijk dat ieder kind gered is die nog niet in staat was tegen God te kiezen.

4. Gaat uiteindelijk niet gewoon iedereen naar de hemel?

Nee.

5. Wat gebeurd er als je wel in god gelooft maar niet in Jezus?

Als je Jezus kent maar ondanks dat niks met Hem te maken wilt hebben en niet in Hem wilt geloven, dan ben je verloren.

Maar... als het een kwestie is van Jezus niet kennen (of echt weten wie hij is), dan zul je worden geoordeeld naar wat je wél wist en gelooft.

Daardoor geloof ik dat in de praktijk veel mensen van ook andere religies (en mensen die geen religie aanhangen) ook naar de hemel kunnen gaan, die Jezus hebben gevolgd zonder dat te beseffen.

6. Wat vinden jullie van deze christelijke geloven? Evolutionair Creationisme, Theïstische evolutie en Methodologisch Materialistische Evolutie.

Ik hou niet van die hokjes waarin men een wetenschappelijke theorie gaat mixen met christelijke dogma's. Voelt voor mij een beetje aan als een 'wetenschappelijk creationisme' cocktail.

Maar ik geloof wel dat God de aarde geschapen heeft en ik ben ervan overtuigd dat de evolutie theorie op dit moment de meest sterke en plausibele wetenschappelijke theorie is over het ontstaan en ontwikkeling van de soorten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarschuwing: dit filmpje bevat geen God.

Uit ervaring wil ik dit nog ff zeggen tegen de mods: als ik dit laatste filmpje niet mag posten, haal dan aub alleen dit filmpje weg ipv de gehele post. Handiger is als het blijft staan natuurlijk :P

EDIT: Dat Jezus heeft geleefd is niet geheel zeker dacht ik, kan er naast zitten. Zelfs al bestond hij, bewijst dat vanzelfsprekend nog niet zijn goddelijke aard. ;)

Gezien de titel van dit topic snap ik je deelname niet echt, zeker niet als je filmpjes plaats waarvan je zegt dat ze niks met "het christelijke geloof" te maken hebben.

Is het vooral een poging van je zieltjes te winnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
[...]

Gezien de titel van dit topic snap ik je deelname niet echt, zeker niet als je filmpjes plaats waarvan je zegt dat ze niks met "het christelijke geloof" te maken hebben.

Is het vooral een poging van je zieltjes te winnen? Of is het eigenlijk een vorm van dwangneurose?

of zieltjes te verliezen. evangeliseren in omgekeerde vorm is dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
[...]

Gezien de titel van dit topic snap ik je deelname niet echt, zeker niet als je filmpjes plaats waarvan je zegt dat ze niks met "het christelijke geloof" te maken hebben.

Is het vooral een poging van je zieltjes te winnen? Of is het eigenlijk een vorm van dwangneurose?

Zieltjes winnen waarvoor? Ik heb nergens geprovoceerd of iets dergelijks dus ik snap jouw reactie op mij niet... Wat een negativiteit meteen weer hoor. Ik geef hem louter informatie, alleen het laatste filmpje geeft een verklaring die niet samen gaat met God en ik heb er zelfs een waarschuwing en instructie bij gezet voor mods.

Alleen christenen mogen vragen beantwoorden over het Christendom? Lijkt me vreemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Vergaat de aarde 21 december 2012?

misschien wel, misschien niet. Ik neem in elk geval aan dat je hiermee doelt op een eventuele wederkomst en dat de nieuwe hemel en aarde komt. Er staat in de Bijbel dat het zal komen als een dief in de nacht en dat niemand weet wanneer. Dus ook ik niet.

2. Wat houd de hel in?

als God je verlaten heeft, dat is de hel denk ik.

3. Alle kinderen gingen volgens de bijbel naar de hemel maar welke leeftijd bedoelt het hiermee?

geen flauw idee, denk dat ik me hier maar aansluit bij RobertF

4. Gaat uiteindelijk niet gewoon iedereen naar de hemel?

zou kunnen, zou ook kunnen van niet. Ik kan niet in de hemel kijken dus dit zijn vrij onbeantwoordbare vragen.

5. Wat gebeurd er als je wel in god gelooft maar niet in Jezus?

Ik denk dat het dan heel moeilijk wordt om je geloof te behouden. Jezus is namelijk de redding en predikt vergeving. Als je geen vergeving accepteert of wilt toepassen wordt het lastig leven denk ik.

6. Wat vinden jullie van deze christelijke geloven? Evolutionair Creationisme, Theïstische evolutie en Methodologisch Materialistische Evolutie.

geen mening over eigenlijk. misschien omdat ik me er niet echt in heb verdiept.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor vragen van deze aard raad ik je aan om een goede Bijbel te lezen en in gesprek te gaan met predikanten/priesters die de Bijbel serieus nemen. Op dit forum zul je zoveel meningen horen dat je verward zult raken.

Herodotus zou het niet met je eens zijn :D

Het is m.i. beter om je eigen mening te vormen (al dan niet door het analyseren van andere meningen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

De term christelijk heeft dit fora allang verloren nu het vol zit met niet-christelijke mensen. Ieder zijn mening maar de term christelijk is misleidend en jij Humanist dringt alleen maar je atheistische agenda op. Je doet alsof je heel open en tolerant bent en naar meningen van anderen luistert, maar wat je hier eigenlijk doet is de mensen die zwak staan in het geloof aanvallen. Je heet humanist, maar dat ben je ten diepste niet. Ik doorzie je, dus mij zul je niets kunnen doen, bovendien heb ik mij al voorgenomen nergens meer te reageren, want dit is parels voor zwijnen werpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De term christelijk heeft dit fora allang verloren nu het vol zit met niet-christelijke mensen.

Als een topic geplaatst wordt in de geloofssubfora, dan zou dat geen probleem moeten geven. Posts die in strijd zijn met de gedeelde basisaspecten van het christendom worden daar niet getolereerd.

Alleen het subforum "levensbeschouwing" vormt hier een uitzondering op. Maar ook binnen bepaalde beschavingsgrenzen trouwens, het moet wel respectvol blijven.

Als je niet staat te wachten op niet-christelijke opvattingen: Gewoon niet in "levensbeschouwing" kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een paar vragen over het christelijke geloof :

1. Vergaat de aarde 21 december 2012?

Dat is een grote verrassing. Ik denk dat de kans niet groter is dan op andere data

2. Wat houd de hel in?

Dat weten we niet goed, misschien een groot brandend vuur, misschien een plek waar totaal geen liefde meer is.

3. Alle kinderen gingen volgens de bijbel naar de hemel maar welke leeftijd bedoelt het hiermee?

Als kinderen gedoopt zijn, gaan ze naar de hemel. Wat er met de andere kinderen gebeurt, is aan God.

4. Gaat uiteindelijk niet gewoon iedereen naar de hemel?

Ook dat is aan God, maar gezien het feit dat er ook over een oordeel en een hel gesproken wordt, lijkt het me niet zo waarschijnlijk.

5. Wat gebeurd er als je wel in god gelooft maar niet in Jezus?

Jezus zegt dat hij degene is waardoor je contact kunt hebben met God (Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door mij). Als je niet in Jezus gelooft, kom je nergens, hij is immers degene die je advocaat is bij het laatste oordeel.

6. Wat vinden jullie van deze christelijke geloven? Evolutionair Creationisme, Theïstische evolutie en Methodologisch Materialistische Evolutie.

Zegt me niets. En hoezo is dit een 'geloof'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die mensen geloven in het christendom en ook in de evolutie theorie.

Verder alles wat wetenschappelijk is bewezen wordt bij het geloof genomen Jezus en god staan centraal de bijbel minder.

Evolutionair Creationisme

Evolutionair Creationisme verschilt alleen van theïstische evolutie in de zin van theologie en verschilt niet in wetenschap. Het stelt dat God niet vanuit leegtes bestuurt , maar dat natuur geen bestaan kan hebben zonder de Wil van God. Het zorgt dat je een consistente interpretatie maakt van het letterlijke Genesis verhaal en de objectieve wetenschap, bijvoorbeeld gebeurtenissen van Creatie hebben plaatsgevonden, maar dan niet in tijd zoals wij ze kennen en Adam was niet de eerste biologische mens maar wel de eerste spirituele.

Theïstische evolutie

Theïstische evolutie stelt dat God schept doorheen de evolutie. Theïstische evolutionisten variëren in het geloof over hoeveel God zich mengt in dit proces. Het aanvaardt de meeste moderne wetenschappen , maar ze gebruiken God voor de zaken die buiten het domein van wetenschap vallen, zoals bijvoorbeeld de menselijke ziel. Dit is de visie van de paus en het wordt onderwezen mainstream protestantse seminaries.

Methodologisch Materialistische Evolutie

Methodologisch Materialistische Evolutie verschilt van Theïstische Evolutie inzake dat God zich niet actief mengt in de evolutie. Deze visie is niet noodzakelijk atheïstisch, bijvoorbeeld het denken van Materialistische Evolutionisten dat God evolutie heeft gecreëerd. Materialistische evolutie kan ingedeeld worden in een methodologische en een filosofische materialisme. Het methodologische materialisme houdt zich enkel bezig met het beschrijven van de natuurlijke wereld en zijn natuurlijk oorzaken; het zegt niets over het supernatuurlijke, het zegt niets over het al dan niet bestaan hiervan of zijn rol in het leven.

Maar verschil is niet zo duidelijk

Link naar bericht
Deel via andere websites
MME vind ik wel een zinnig standpunt omdat het niks onnatuurlijks claimt en daardoor geen conflicten met de gevestigde wetenschap heeft.

Hoi Dubito. Mag ik jou n.a.v. deze zin een boek aanraden? Het gaat om Where the Conflict Really Lies: Science, Religion, and Naturalism van Alvin Plantinga (link onderaan). Hij claimt en beargumenteert in dit werk niet alleen dat er geen tweestrijd bestaat tussen theïsme en wetenschap, maar ook dat er juist een diep conflict bestaat tussen naturalisme/materialisme en wetenschap. Het tegengestelde van wat jij zegt dus. Een erg goed boek, al moet je wel wat basiskennis van filosofie hebben.

http://www.amazon.com/Where-Conflict-Re ... 0199812098

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Vergaat de aarde 21 december 2012?

Natuurlijk. Ik zit al een paar weken in een boot met een aluminiumhoedje op en heel veel blikken tomatensoep.

2. Wat houd de hel in?

Branden van onvervuld. Goddeloos verlangen. Afwezigheid van God. Ik zelf denk echter *niet* eeuwig, maar een 'aion' lang.

3. Alle kinderen gingen volgens de bijbel naar de hemel maar welke leeftijd bedoelt het hiermee?

Geen idee.

4. Gaat uiteindelijk niet gewoon iedereen naar de hemel?

Moeilijk te zeggen. Ik denk dat de Bijbel helemaal niet zo rechtlijnig is over wat de hemel is, wanneer ze is, wat het verschil is met de nieuwe aarde, of de zondaars eeuwig zullen 'branden', danwel heel lang en daarna vernietigd zullen worden, danwel lang en uiteindelijk toch in de hemel zullen komen. Staat de nieuwe hemel en aarde soms gelijk met een nieuwe big bang? Dan kunnen we nog n paar miljard jaar wachten. Er staat ook dat allen beoordeeld zullen worden naar hun werken, en dat met God alles mogelijk is, dus, ondanks dat ik geloof dat Jezus de Weg, de

Waarheid en het Leven is, ik heb zeker hoop voor de atheisten, de moslims, de hindoes etc. etc.

5. Wat gebeurd er als je wel in god gelooft maar niet in Jezus?

Dan ben ik zo bescheiden te menen dat je God nog niet helemaal kent en zeker Zijn oneindige Liefde nog niet snapt. Wat er dan 'gebeurt' weet alleen God. Zie ook mijn vorige antwoord.

6. Wat vinden jullie van deze christelijke geloven? Evolutionair Creationisme, Theïstische evolutie en Methodologisch Materialistische Evolutie.

Die 3e ken ik niet eens. Ik zelf geloof dat de evolutietheorie het min of meer bij het juiste eind heeft en ja, dat valt dus onder theistische evoutie in mijn geval. Check eens wat van Simon Conway Morris en zijn boeken over convergerende evolutie. Dat geeft wel ongeveer aan hoe ik eea zie.

Zelf ben ik nog zoekende naar een goed geloof.

Ik nijg één van de drie van 6.

Ik zal voor je bidden, en noem je alvast broeder! :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee , want Gangnam Style heeft op 21 december nog niet het aantal van 1 miljard views bereikt en de wereld is nog niet af zolang dat niet gebeurd is.

Idd!! Dit weten maar heel weinig mensen. Zeg Dubito, ben jij soms ook lid van de Orde van de 777 Wachters met Aluminium Hoedjes?!! Ik dacht dat ik de enige was hier :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De aarde kan niet vergaan op 21-12-2012, omdat er nog wat onvervulde profetieen zijn in de Bijbel die eerst uit moeten komen. Er zijn wel christenen die denken dat dan de opname is en daarna de grote verdrukking en dan het 1000jarig vrederijk en dan een nieuwe hemel en een nieuwe aarde: vernieuwing, niet vernietiging. Maar de opname is niet op 21/12/2012. Hij wil eerst dat Zijn huis vol wordt en gaat geen feestje vieren met alleen een hand vol gelovigen.

Jezus is de Weg naar de Vader. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Leeftijd kinderen: er wordt weleens 12 jaar aangehouden, omdat joodse jongens dan Bar Mitswah doen, maar dat staat volgens mij niet in de Bijbel.

Hel: plaats waar je afgescheiden bent van God

Niet iedereen gaat naar de hemel.

Of je in creatie of evolutie of een combi gelooft, maakt niet uit voor je redding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid