Spring naar bijdragen

Vragen over de RKK-leer deel 4


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 260
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Over elders ter communie gaan door Rooms-Katholieken:

Bij oud-katholieken mocht het volgens mij ook niet en kan het in elk geval niet als de Mis er door een vrouwelijke priester wordt "opgedragen."

Zoals ik het heb begrepen 'mag' dat voor Roomse mensen bij oud-katholieken zeer wel, zolang de Mis inderdaad niet door een vrouwelijke priester is gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken de context van het citaat niet, bedoel je te communie gaan?

Je hebt onderscheid tussen geldigheid en of het geoorloofd is.Naar mijn weten is het voor Rooms-katholiek normaal gesproken niet geoorloofd om te communie te gaan bij een viering van een gemeenschap die niet volledig in eenheid staat met Rome.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Olorin

Vooropgesteld wordt het wel erkend: immmers, God zegent bij de instellingswoorden door de priester: ongeacht of deze in volledige communie is of niet.

Dat gezegd hebbende wordt het afgeraden ter communie te gaan: eenheid is weliswaar het doel, maar op die manier forceer je het. Dat wil zeggen: in normale gevallen, in bijzondere gevallen, zeker wanneer er geen katholieke kerk beschikbaar is, is het wel geoorloofd en strekt het volledig als 'medicijn voor de eeuwigheid'

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, daar wordt gewoon uit gelezen. Ook in het getijdengebed wordt er uit gelezen en gebeden. Ze maken dus integraal onderdeel uit van de liturgie.

Staan ze dan in jullie bijbel:

A. Op een aparte plaats (voor het OT, tussen OT en NT of na het NT).

B. De aanhangsels en extra boeken na de protestantse boeken (dus: aanhangsels van Esther na Esther, aanhangsels van Daniël na Daniël en 3 en 4 Ezra na Nehemia) en de overige boeken op een aparte plaats.

C. Los verspreid door de protestantse canon.

A, B of C?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze staan op hun eigen plaatsen, tussen de andere boeken van het OT in. Ook de aanhangels staan tussen de andere hoofdstukken van het betreffende geschrift in, waarbij de Willibrord '95 sommige van die delen schuingedrukt en met een eigen telling der verzen weergeeft. De canon ziet er als volgt uit:

Genesis

Exodus

Leviticus

Numeri

Deuteronomium

Jozua

Rechters

Ruth

1 en 2 Samuel

1 en 2 Koningen

1 en 2 Kronieken

Ezra

Nehemia

Tobit

Judit

Ester (met toevoegingen)

1 Makkabeeën

2 Makkabeeën

Job

Psalmen

Spreuken

Prediker

Hooglied

Wijsheid

Jezus Sirach

Jesaja

Jeremia

Klaag-liederen

Baruch (met brief van Jeremia)

Ezechiël

Daniël (met toevoegingen)

Hosea

Joël

Amos

Obadja

Jona

Micha

Nahum

Habakuk

Sefanja

Haggai

Zacharia

Maleachi

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Olorin

Vooropgesteld wordt het wel erkend: immmers, God zegent bij de instellingswoorden door de priester: ongeacht of deze in volledige communie is of niet.

Dat gezegd hebbende wordt het afgeraden ter communie te gaan: eenheid is weliswaar het doel, maar op die manier forceer je het. Dat wil zeggen: in normale gevallen, in bijzondere gevallen, zeker wanneer er geen katholieke kerk beschikbaar is, is het wel geoorloofd en strekt het volledig als 'medicijn voor de eeuwigheid'

Een leuke vraag zou trouwens zijn:

Mag je als katholiek te communie gaan in een 'bovengrondse' katholieke staatskerk in China? De status daarvan is vanuit Rome vind ik ronduit vaag. Ik neig naar een 'ja' vanuit Wikipedia.

Ik heb de indruk dat wanneer een bisschop én bij die staatsgereguleerde stroming zit én tevens niet door Rome erkent is én dat ook niet probeert én er is een goed ondergronds of anderzijds erkent alternatief in de buurt én je weet dit allemaal in alle details, dan.... :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid