Spring naar bijdragen

Depressie is demonisch?


Aanbevolen berichten

Overigens kunnen homeopathische middelen ook werkzaam zijn, maar ik heb er zelf niet zo heel veel ervaring mee.

Homeopathie is niks meer dan water. Er zit ook niks in, letterlijk. Zeer kwalijk dat het bij gevaarlijke ziektes zoals depressie word genomen. Aangezien het niet helpt, er is nog nooit 1 studie geweest die bevestigd dat er een homeopathisch middel is dat beter werkt dan een placebo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meestal is het niet een zaak van of/of maar van en/en.

2 x in mijn leven heb ik een zware depressie van beiden ongeveer 2 jaar gehad. Een hel op aarde, ik probeerde het vol te houden met lorazepam en therapie. Toen toch na veel tegenspurten antidepressiva en het ging beter niet meteen maar het was alsof er een rolluik omhoog ging.

Het is al een tijd geleden en ik weet nog dat geloven, het uitroepen naar God mij het meeste rust gaf. Onrustig was mijn hart tot dat het rust vond in Hem.

En nu met medicatie is mijn leven leefbaar, goed vaak. Ik kan goed functioneren en ik vind weer rust in Hem al is mijn geloofsbelijdenis ook minimaal geworden.

En wanneer ik de woorden demonisch hoor over zo'n moeilijke periode in levens van veel mensen dan kan ik nog emotioneel worden, maar ook strijdbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, weet je. Als het mensen nu echt kan helpen om hun ziekte als demonen te zien, en als zo'n bevrijdingsritueel nu echt kan helpen bij het vinden van een uitweg, dan zie ik het probleem niet. Rituelen kunnen veel doen, ook al geloof je er zelf niet in. Blijkbaar is Herman Boon nu uit zijn somberheid of depressie gekomen en ik hoop van harte voor hem dat dat blijvend is. Soms moet je nu eenmaal iets schijnbaar dwaas doen om verder te komen.

Het is wel goed om heel zorgvuldig met deze materie om te gaan en bij echte depressies deskundige hulp in te schakelen. En of dat nu met pillen, therapie of beiden moet, dat boeit niet, als het maar helpt en als er maar geen kindertjes voor hoeven te worden geslacht of zo. Zomaar allerlei bevrijdingsrituelen op mensen loslaten lijkt mij dus inderdaad niet erg verstandig en ik vraag me af of in zulke kringen wel echt zo zorgvuldig wordt omgegaan daarmee. Maar ik weet er onvoldoende vanaf.

Als iemand echter al heel lang een depressie heeft, als pillen en therapieën niet blijken te helpen, maar als de hulpverlener in zijn gedachten meegaat dat het een demon zou zijn (en daar dus niet zelf over begint) en vervolgens samen met diegene een goede manier zoekt om die "demon uit te drijven," en als diegene daardoor inderdaad echt weer opklaart, dan mag zijn depressie wat mij betreft een fijne demon zijn. Want het op zo'n wijze "wegsturen" van een depressie of van welk lijden ook, kan best eens heel therapeutisch zijn. Ik bedoel, de Kerk zou zulke rituelen toch niet kennen als ze niet zouden werken, toch? Binnen de katholieke Kerk wordt er dan ook net zo zorgvuldig en ook behoorlijk terughoudend mee omgegaan, zo had ik begrepen.

Kortom, het is absoluut noodzakelijk dat iemand met een depressie goede, professionele hulp krijgt. Maar laten we de spirituele kant niet zomaar afserveren, alleen omdat er in bepaalde kringen onzorgvuldig mee wordt omgegaan. Natuurlijk is een depressie geen demon, maar als het iemand helpt om dat wél te geloven en zo die depressie weg te kunnen laten sturen, zodat hij weer verder op de weg naar herstel of genezing komt, dan mag hij van mij dat gewoon blijven geloven. Soms mag spiritualiteit ook gewoon heel praktisch zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@RobertF,

Inderdaad is ieder mens verschillend, maar veel mensen met depressies of angststoornissen worden enorm angstig raken zelfs in paniek wanneer men het heeft over een demonische bezetting. Hun leven wordt nog zwaarder. Maar onzekere en kwetsbare mensen laten nogal op zich inpraten. Op dat moment lijkt het hun goed, vaak zie je daarna angst; praat mensen geen demonische bezetting aan!!!!

Er zijn teveel beunhaas genezers die meer kapot maken dan je lief is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is waar, en daarom is zorgvuldigheid zo belangrijk. Zo'n therapeutisch ritueel kun je dan ook enkel doen als al het andere uitgesloten is, als je degene en diens situatie echt kent door intensieve gesprekken en je zelf er ook echt van overtuigd bent dat voor diegene dat echt kan helpen. Het beste is dan ook dat je er niet uit jezelf over begint, maar diegene zelf laat ontdekken waar zijn lijden vandaan komt. En als dat volgens diegene een demon zou zijn, en als hij daardoor geholpen kan zijn, dan zie ik dus geen probleem. Al is het feitelijk dan geen demon, dan maar even wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is eerder zo dat mensen depressief worden van deze Satanische wereld (Satan regeert de wereld toch).

Boon moet eens denken aan de woorden van Jezus:...

(Mattheüs 12:26-28) . . .Wanneer Satan dus Satan uitwerpt, is hij tegen zichzelf verdeeld geworden; hoe zal zijn koninkrijk dan standhouden? 27 Wanneer ik bovendien door bemiddeling van Beëlzebub de demonen uitwerp, door bemiddeling van wie werpen UW zonen ze dan uit? Daarom zullen zij rechters over U zijn. 28 Maar als ik door middel van Gods geest de demonen uitwerp, dan is het koninkrijk Gods werkelijk onverwachts tot U gekomen.

Jezus zal Gods kracht zeker gebruiken om mensen te genezen dat zal hij in zijn 1000-jarig vrederijk gaan doen. Tot die tijd zijn wij mogelijk afhankelijk van pillen, maar liefde helpt zeker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat het best kan, dat ze je proberen om van God weg te houden.

Maar om nou elke depressie demonisch te noemen gaat wat ver denk ik.

Ben zelf ook een tijd depressief geweest, en steeds als ik Jezus om hulp vroeg had ik ook echt het gevoel alsof Jezus mij hielp. Heel bijzonder, en zo'n krachtig gevoel!!

Maar om even bij het onderwerp terug te komen, ik geloof dat het best kan. Zo'n stemmetje die zegt God houd niet van jou. Kan ook heel deprimerend zijn, en heel beangstigend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij heeft mij van de depressie en pillen bevrijd, niet door een extreme uitdrijfsessie. Ik heb mensen vergeven die me iets aangedaan hadden en heb ze zelf vergeving gevraagd. Bben gestopt met in zonde leven en heb er zelf 1 uitgegooid in Jezus' Naam en gebeden voor innerlijke genezing. Dat werkte in mijn geval beter dan pillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
volgens Herman Boon is de enige therapie tegen depressie: Jezus.

vandaar het bevrijdingspastoraat en het uitdrijven van demonen, vasten en bidden.

ook is hij actief op De Betteld - een camping die doet denken aan Jesus Camp.

http://www.hermanboon.nl/public/userfil ... ressie.pdf

een zeer kwalijke zaak en pure propaganda i.m.o.

Wat een mooie link Maran.

Ik hoop dat je er ook even bijgezet hebt dat dit gaat om een getuigenis van iemand anders en dat dit een persoonlijke ervaring van iemand is.

Herman Boon heeft hier NIETS mee van doen anders dan dat het op zijn site staat.

Een depressie kan een demonische invloed hebben.

Echter valt de kanttekening te maken dat dit onderscheiding van geesten nodig heeft én een psycho-pastoraal inzicht.

Wat er gezegd werd over die vrouw die een zm-poging heeft ondernomen kort na haar bezoek aan een bevrijdingsdienst van Herman Boon kan ik alleen van zeggen dat bevrijding niet gaat om het bevrijd worden, maar om het meer en meer gaan lijken op Jezus.

Als bevrijding een doel op zich was, waar zouden we dan God als hoogste doel hebben?

Zouden we dan niet naar de diensten gaan om wonderen te zien en niet om God te eren en aanbidden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Herman Boon en zijn demoontjes.

Ooit was ik ook 2 avonden bij een cursus van Herman zo;n 4 jaar geleden, langer hield ik het niet vol. Het begon met grapjes, liedjes maar langzamerhand werd er op de mensen in gepraat. Wil je genezen van (meestal) psychische klachten laat je dan vrij bidden, want je bent bezet door demonen.

Ik werd letterlijk misselijk maar veel mensen liepen met hem weg zelfs zoveel dat er en kerkscheuring kwam.

Mensen zijn vrij om te kiezen voor een gemeente die bij hen past ook al is het een charismatische gemeente.

Maar mensen die zo kwetsbaar zijn zo manipuleren dat gaat mij te ver.

We waren gastgezin voor iemand met psychische problemen, Herman Boon zou haar vrij bidden.... Een week later is zo opgenomen op de Paaz afdeling i.v.m een suicide poging.

Waar is Herman Boon na zo'n cursus, doet hij aan pastorale begeleiding? Het kan enorm zwaar zijn wanneer je b.v depressief bent en men noemt dat bezetenheid door demonen.

Die Herman is er vast ook niet armer van geworden......

Zou een demoon zich iets aantrekken van medicatie die iemand gebruikt en die vaak helpt? Het is een ziekte net als diabetes, reuma enz enz.

Ja, depressie is een hersenziekte. Tegenwoordig zijn we er ook achter dat mensen die een depressie hebben een overactieve amygdala hebben. Dat hersengebied word oa gekoppeld aan angst.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... yQ&cad=rja

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mijn psychiater heb ik geen autisme:

Heb je zin in vakantie naar Zeeland? Daarin had ik wel zin! Dan gaf zij aan dat je dan ook niet depressief bent? Kan zo snel die conclusie getrokken worden?

Bedoel je dat je geen depressie hebt?

Als je depressief bent heb je inderdaad geen levenskracht meer, geen zin meer in dingen en je leeft niet meer op bij leuke vooruitzichten, uitdagingen etc. Dus ja, in die zin had de psychiater kunnen stellen dat je niet depressief bent, maar het is wel erg snel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mijn psychiater heb ik geen autisme:

Heb je zin in vakantie naar Zeeland? Daarin had ik wel zin! Dan gaf zij aan dat je dan ook niet depressief bent? Kan zo snel die conclusie getrokken worden?

Ik snap niet wat de relevantie van autisme hierin is.

Sorry ik heb dit niet goed uitgetikt. Dat zag ik net pas. Het meot zijn mijn psychiater zegt dat ik geen depressie heb omdat ik wel zin in vakantie Limburg zou hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt dingen geestelijk bekijken maar ook gewoon lichamelijk. Je kunt ook allebei doen, zonder gelijk de nadruk te leggen op demonen. Als christen geloof ik ook in de onzichtbare wereld, maar ik heb als mens ten eerste te maken met de zichtbare wereld en daarom kan ik wanneer ik depressief ben het beste een goede behandeling nemen en bidden voor herstel. Ik geloof dat dit hand in hand gaat.

Het is onverstandig en bijgelovig om bij elk kwaaltje een demoon te verzinnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt dingen geestelijk bekijken maar ook gewoon lichamelijk. Je kunt ook allebei doen, zonder gelijk de nadruk te leggen op demonen. Als christen geloof ik ook in de onzichtbare wereld, maar ik heb als mens ten eerste te maken met de zichtbare wereld en daarom kan ik wanneer ik depressief ben het beste een goede behandeling nemen en bidden voor herstel. Ik geloof dat dit hand in hand gaat.

Het is onverstandig en bijgelovig om bij elk kwaaltje een demoon te verzinnen.

Ja dat is vaak het gevaar met bevrijdingsbedieningen die alleen maar alles demonisch zien: je gaat overal demonen achter zoeken en als ze er niet zijn, moeten ze ook nog weg. Ik hoorde eens een goede opmerking: vlees kun je niet uitdrijven. Ik denk dat je het meest hebt aan een geestelijk leider met onderscheid wat er aan de hand is. Jaap Kooy had vorig jaar voor me gebeden, die was als gastspreker in de kerk van mijn moeder. Ik zat er zo beroerd bij, dat hij op me afliep en vroeg of ie voor me mocht bidden. Hij zei: de blijdschap is helemaal weg en dat ik thuis gewoon moest huilen als ik ergens mee zat en het aan God geven. Ik was eraan gewend geraakt om elk vervelend gevoel weg te slikken of te roken. Hij heeft geen demonen weggestuurd, maar ik merkte wel direct erna een verandering en blijdschap en heb ook weer geleerd om dingen aan de Heer te geven. Volmaakte liefde drijft de vrees uit en ik denk volmaakte blijdschap van God het verdriet. Volgens mij komt depressie ook vaak omdat je dingen uit het verleden niet hebt verwerkt en er niet innerlijk van bent genezen en alles maar opkropt en dan negatief gaat denken. Gevaar van psychiatrie vind ik dat je in de val kunt trappen van: ach het is een ziekte, ik heb een stofje nodig, ik kan er ook niets aan doen i.p.v. je zonden te belijden en vergeving te vragen of innerlijke genezing te vragen voor iets wat je mee hebt gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gevaar van psychiatrie vind ik dat je in de val kunt trappen van: ach het is een ziekte, ik heb een stofje nodig, ik kan er ook niets aan doen i.p.v. je zonden te belijden en vergeving te vragen of innerlijke genezing te vragen voor iets wat je mee hebt gemaakt.

Vandaar dat je dan ook therapie krijgt aangeboden. Depressie is niet alleen 'dat stofje' maar een heel complex aan gedachten en gevoelens. Maar goed, dat is hier al door verschillende mensen besproken.

@IkbenBen: heb je met een psychiater gesproken of met een psycholoog of met een andere hulpverlener? Het verbaast me dat je tegenwoordig op basis van wel of niet op vakantie willen al als 'depressief' wordt gelabeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gevaar van psychiatrie vind ik dat je in de val kunt trappen van: ach het is een ziekte, ik heb een stofje nodig, ik kan er ook niets aan doen i.p.v. je zonden te belijden en vergeving te vragen of innerlijke genezing te vragen voor iets wat je mee hebt gemaakt.

Vandaar dat je dan ook therapie krijgt aangeboden.

Niet altijd, maar misschien heb ik het slecht getroffen. De psychiater die ik had staat wel bekend als pillendouwer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid