Spring naar bijdragen

dopen essentieel?


Aanbevolen berichten

Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. (Mar. 16:16)

Ik geloof dat deze tekst cruciaal is.

Deze tekst geeft misschien niet direct antwoord, maar ik geloof dat deze tekst je antwoord zal geven als je de komende dagen deze tekst op je zal laten inwerken.

Als je deze tekst op je zal laten inwerken, geloof ik dat de Heilige Geest je antwoord zal geven.

Gods zegen *:}

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zelf geloof dat het wel belangrijk ik om je te laten dopen omdat Jezus zichzelf ook heeft laten dopen. Daardoor is het belangrijk dat wanneer je in de gelegenheid bent dit te laten doen dit ook laat doen. Dus mijn raad: zoek een gemeente waar je het eens bent met wat t er verteld wordt. En sluit jezelf daar aan als lid. Eigenlijk altijd zullen ze je willen dopen!

Neem overigens wel de tijd voor een goede beslissing!

Groet,

IDN

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo

ik ben nieuw in dit geloof en mijn vraag is:moet je gedoopt zijn om de hemel te kunnen betreden?is het noodzakelijk?

Ik geloof dat de doop ontzettend belangrijk is. Het is een Bijbelse opdracht van Jezus. Als je je niet wilt laten dopen moet je je denk ik wel afvragen waarom je dat niet doet terwijl Jezus het gebiedt in één adem met je te bekeren. Zeker als de doop op het deelnemen is van de dood en opstanding van Jezus en staat voor de vergeving van zonden.

Ik geloof dat de doop essentieel is, maar dat er ook best mensen in de hemel zullen zijn die niet gedoopt zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Johannes de Doper spreekt van drie dopen, namelijk, de waterdoop, de doop met heilige Geest en de vuurdoop.

'Ik doop u wel met water tot bekering, maar Hij Die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben het niet waard Hem Zijn sandalen na te dragen. Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur.' (Mat 3,11)

Zoals we kunnen lezen is de waarde van de doop onlosmakelijk verbonden met degene die doopt, want niet zomaar iedereen mocht dopen, alleen Christus en Elia (Joh 1,25) een belangrijk argument tegen het belang van de hedendaagse doop. Kortom, nee, het is niet nodig om je te laten dopen, want de hedendaagse waterdoop heeft niets te maken met de Bijbelse die wel pure noodzaak was. Waar het voor ons om gaat is dat we besneden van hart zijn.

'maar híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis, die van het hart is, naar de geest, niet naar de letter. Zijn lof is niet uit mensen maar uit God.' (Rom 2,29)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo

ik ben nieuw in dit geloof en mijn vraag is:moet je gedoopt zijn om de hemel te kunnen betreden?is het noodzakelijk?

Om op deze vraag te kunnen antwoorden is het nodig om eerst even stil te staan bij de betekenis van het woord †dopenâ€.

Het woord doop betekent eigenlijk “een rituele handeling†of een “feestelijke inwijdingâ€

Deze handeling of inwijding is dan ook meestal een publieke veruitwendiging en bevestiging van de gemaakte keuze of beslissing van de dopeling.

Waarbij deze beslissing of keuze met verscheidene of verschillende zaken te maken kan hebben zoals een studentenclub ( studentendoop) een sportclub (luchtdoop) de jeugdbeweging ( inwijdingsceremonie) of een kerk.( kerkelijke doop)

Alhoewel men bij verschillende “instanties†kan gedoopt worden hebben al deze “dopen†wel gemeenschappelijke kenmerken zoals :

- Het aanvaarden van bepaalde regels en /of voorschriften

- Door deze handeling ( dit ritueel) behoort men erbij “ wordt men lidâ€

- Men bekomt toegang tot ….

- Men kan bepaalde voordelen of verantwoordelijkheden bekomen

Wat nu de dopen beschreven in Gods woord betreft; stelt men vast dat deze ook beantwoorden aan bovengenoemde beschrijvingen .

Ten tijde van Johannes de doper , worden de mensen opgeroepen om zich te bekeren van hun zonden en dit openbaar te bevestigen door zich te laten dopen:

( Het) geschiedde dat Johannes doopte in de woestijn en de doop der bekering tot vergeving van zonden predikte. 5 En het gehele Joodse land liep tot hem uit en alle inwoners van Jeruzalem, en zij lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan onder belijdenis van hun zonden. (Marcus 1: 4-6)

Dit werd de doop van Johannes genoemd of m.a.w. de publieke bevestiging van de leer van Johannes door hen die zich door hem lieten dopen.

Dit wordt als volgt in "Handelingen" bevestigd : “Deze was ingelicht omtrent de weg des Heren en, vurig van geest, sprak en leerde hij nauwkeurig hetgeen op Jezus betrekking had, ofschoon hij alleen wist van de doop van Johannes.†(Handelingen 18:25 )

Toen Jezus gekomen was en aan de mensheid getoond en geleerd had wie God de Vader was en hoe men de Vader het best eerde door naast het bewaren van Gods geboden ook zijn Zoon te aanvaarden als de Messias. Werden zij die dit aannamen ( voor sommigen een tweede maal) gedoopt en dit op de naam van Jezus Christus.

En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In de doop van Johannes. 4 Maar Paulus zeide: Johannes doopte een doop van bekering en zeide tot het volk, dat zij moesten geloven in Hem, die na hem kwam, dat is in Jezus. 5 En toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus. ( Handelingen19: 3-5)

Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal. 40 En met nog meer andere woorden getuigde hij, en hij vermaande hen, zeggende: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht. (Handelingen 2:37-40)

Uit het voorgaande stelt men dus vast dat ook in Gods woord het doopsel een rituele handeling is waarbij de dopeling zijn inwendige overtuiging en besluit publiekelijk bevestigd .

Als deze overtuiging ,omwille van het beter begrijpen van Gods woord, fundamenteel verandert dringt zich dan ook blijkbaar een vernieuwde publiekelijke bevestiging op; wat men dan ook vaststelt in de bovenstaande Bijbelse voorbeelden.

Het is dan ook logisch dat Christus bij zijn afscheid volgende opdracht gaf:

En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden ( Marcus 16:15-16)

waarbij het onderwijs van Gods geboden en leerstellingen centraal staat alvorens er gedoopt kan worden, daar men pas eerst moet begrijpen vooraleer men zijn overtuiging publiekelijk kan bevestigen.

We stellen vast dat op vandaag er zoveel verschillende “dopen†zijn als er leerstellingen zijn .

Het is dan ook duidelijker ( noodzakelijk) als men spreekt over “de doop†of het “gedoopt zijn,†om te preciseren over welke lading die “ doop†dekt of wat die “doop†eigenlijk bevestigd of vertegenwoordigt.

Is het een doop waarbij enkel Acht van Gods “Tien Geboden “ aanvaard worden , is het een getuigenis waarbij enkel Negen van Gods “ Tien Geboden “ werden onderwezen of is het een Bijbelgetrouwe doop waarbij zowel Christus als AL Gods†Tien Basisgeboden†worden aanvaard en bewaard.!!?

(Matt 28 : 19-20)Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden AL wat Ik u bevolen heb

En om dan op uw vraag te antwoorden:

Ja! het is noodzakelijk voor een volgeling van Christus om zich te laten dopen omdat dit gewoon een door God vereiste publieke veruitwendiging ( ritus) is van een innerlijke toestand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo

ik ben nieuw in dit geloof en mijn vraag is:moet je gedoopt zijn om de hemel te kunnen betreden?is het noodzakelijk?

Ik geloof dat het goed is om je te laten dopen. Ook is het goed er eerst wat les over te krijgen en zelf door de Heer overtuigd te worden dat het goed is. Het is niet essentieel om de hemel in te gaan, de misdadiger aan het kruis had er ook geen tijd meer voor en ging toch naar de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo

ik ben nieuw in dit geloof en mijn vraag is:moet je gedoopt zijn om de hemel te kunnen betreden?is het noodzakelijk?

Wanneer je sinds kort christen bent kan ik me voorstellen dat je alles eerst laat "bezinken"". Er gebeurd waarschijnlijk nogal wat in je leven, veel om over na te denken.

De doop gebeurd soms snel, spontaan de voorbeelden kennen we uit de Bijbel, de kamerling uit Morenland las een gedeelte uit de Bijbel en wilde zich meteen laten dopen. Vaker zie je nu dat mensen willen weten wat de doop inhoudt soms samen met anderen dit bespreekt.

Met het horen bij Jezus heeft het niet meteen te maken, als je gelooft hoor je nu al bij Hem, vaak is het wel een gevolg vanuit een verlangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aangezien de Bijbel zegt dat je niet door werken maar door genade behouden wordt (Efeziërs 2:8-9) kan het dus niet dat je verloren gaat omdat je je niet hebt laten dopen.

Dit betekent dus niet dat je het niet zou moeten doen wanneer het wel zou kunnen, het is een prachtig symbool.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Heer zelf bevestigt dat het doopsel noodzakelijk is voor het heil. Hij heeft dan ook aan zijn leerlingen bevolen het evangelie te verkondigen en alle volkeren te dopen. Het doopsel is heilsnoodzakelijk voor hen aan wie het evangelie verkondigd werd en die de mogelijkheid hebben gehad dit sacrament te vragen.

John 3,5

Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, Ik verzeker u: alleen wie geboren wordt uit water en geest, is in staat het koninkrijk van God binnen te gaan.

Mt 28,20

en leer hun alles onderhouden wat Ik jullie geboden heb. Weet wel, Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voleinding van de wereld.’

Mc 16,16

Wie tot geloof komt en gedoopt wordt, zal gered worden, maar wie niet tot geloof komt, zal veroordeeld worden.

Bron: CKK alinea 1257

De doop is niet slechts een symbool het is een sacrament waardoor God werkzaam is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Heer zelf bevestigt dat het doopsel noodzakelijk is voor het heil. Hij heeft dan ook aan zijn leerlingen bevolen het evangelie te verkondigen en alle volkeren te dopen. Het doopsel is heilsnoodzakelijk voor hen aan wie het evangelie verkondigd werd en die de mogelijkheid hebben gehad dit sacrament te vragen.

John 3,5

Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, Ik verzeker u: alleen wie geboren wordt uit water en geest, is in staat het koninkrijk van God binnen te gaan.

Wie heeft gezegd dat je dit van dopen krijgt?

Mt 28,20

en leer hun alles onderhouden wat Ik jullie geboden heb. Weet wel, Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voleinding van de wereld.’

Mc 16,16

Wie tot geloof komt en gedoopt wordt, zal gered worden, maar wie niet tot geloof komt, zal veroordeeld worden.

Hier staat:

Geloof + doop = Redding

Geen geloof = Geen redding

Geloof + Geen doop = ?

Bron: CKK alinea 1257

De doop is niet slechts een symbool het is een sacrament waardoor God werkzaam is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lieve mensen

ik dank jullie voor al jullie antwoorden die jullie gegeven hebben.het is meteen een hele hoop informatie dus het is enigszins begrijpelijk dat ik het me even moet laten inwerken.ik heb zelf wel een verlangen om gedoopt te worden.ik wil graag Jezus volgeling worden en dat wil ik graag bekrachtigen met de doop.hoe gaat dat...dopen?kan ik een afspraak maken bij de pastoor en me dan in een kamertje laten dopen?ik wil namelijk nl niet in de picture staan in een volle zaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
kan ik een afspraak maken bij de pastoor en me dan in een kamertje laten dopen?ik wil namelijk nl niet in de picture staan in een volle zaal.

Doorgaans gebeurt het gewoon in de kerk, publiekelijk. Maar je zou best eens een gesprek kunnen aangaan inderdaad. Misschien zijn er wel andere mogelijkheden, of kun je er iig over praten waar je je ongemakkelijk over voelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieve mensen

ik dank jullie voor al jullie antwoorden die jullie gegeven hebben.het is meteen een hele hoop informatie dus het is enigszins begrijpelijk dat ik het me even moet laten inwerken.ik heb zelf wel een verlangen om gedoopt te worden.ik wil graag Jezus volgeling worden en dat wil ik graag bekrachtigen met de doop.hoe gaat dat...dopen?kan ik een afspraak maken bij de pastoor en me dan in een kamertje laten dopen?ik wil namelijk nl niet in de picture staan in een volle zaal.

Hi Dennis1986. Wat wel belangrijk is om te weten is dat je even goed na moet denken over de keus die je gaat maken. Dan bedoel ik niet het dopen zelf, maar waar je dat gaat doen. Als je je ergens laat dopen zit je meestal wel een soort van aan die kerk (als instituut) verbonden. Je hebt het in je vraag over een pastoor en Jezus volgen. In Nederland vind je pastoren doorgaans bij een katholieke kerk. Hier volg je meer de paus dan dat je Jezus volgt, dus denk er van te voren goed over na of je jezelf wel met het katholieke geloof in wilt laten i.p.v. met het christelijke.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi Dennis1986. Wat wel belangrijk is om te weten is dat je even goed na moet denken over de keus die je gaat maken. Dan bedoel ik niet het dopen zelf, maar waar je dat gaat doen. Als je je ergens laat dopen zit je meestal wel een soort van aan die kerk (als instituut) verbonden. Je hebt het in je vraag over een pastoor en Jezus volgen. In Nederland vind je pastoren doorgaans bij een katholieke kerk. Hier volg je meer de paus dan dat je Jezus volgt, dus denk er van te voren goed over na of je jezelf wel met het katholieke geloof in wilt laten i.p.v. met het christelijke.

Maar naast pastoren heb je natuurlijk ook anti-katholieken, anti-kerkelijken en anderen die graag schaapjes uit de kuddes van anderen wegjagen en zo verdeeldheid in het christendom eerder vergroten dan verkleinen.

Zo even 50% van de christenen even te bestempelen als niet-christelijk, je moet maar durven.

En dan ook maar even het geloof van priesters in twijfel trekken, duidelijk ongehinderd door enige vorm van kennis over het katholieke geloof. Maar ja, andere christelijke stromingen zwart maken is ook een oude christelijke traditie.

Hopelijk ontmoedigd het niet teveel nieuwe gelovigen, al vrees ik het ergste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi Dennis1986. Wat wel belangrijk is om te weten is dat je even goed na moet denken over de keus die je gaat maken. Dan bedoel ik niet het dopen zelf, maar waar je dat gaat doen.

Maar natuurlijk, en dat blijkt ook uit dit topic dat hij dat doet.

Als je je ergens laat dopen zit je meestal wel een soort van aan die kerk (als instituut) verbonden.

Maar natuurlijk. Christus heeft namelijk de Kerk ingesteld. De Kerk is het het mystieke lichaam van Christus. Het is de bedoeling dat je een geloofsgemeenschap vormt.

Je hebt het in je vraag over een pastoor en Jezus volgen. In Nederland vind je pastoren doorgaans bij een katholieke kerk. Hier volg je meer de paus dan dat je Jezus volgt,

Ik als katholiek hoef weinig tot niets van doen te hebben met de paus. Ik volg Jezus en dat doe ik als onderdeel van de Kerk, het lichaam van Christus. De paus geeft leiding om orde te behouden in plaats van pure anarchie, is de dienaar der dienaren die zijn hele leven in het teken zet van het volgen van Christus. Paus Johannes Paulus II was bijvoorbeeld voor mij een prachtig rolmodel die mij terug heeft gebracht om Christus te volgen.

dus denk er van te voren goed over na of je jezelf wel met het katholieke geloof in wilt laten i.p.v. met het christelijke.

Het katholieke geloof is christelijk. Daar onderscheid in maken is het scheppen van valse tegenstellingen. Welke waarheid heeft leugens nodig om gehoord te worden? Niet de waarheid van Christus in ieder geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. (Mar. 16:16) (rest even ingekort)

Dit is inderdaad een belangrijke tekst. Kort komt het naar mijn idee erop neer dat als je je laat dopen je sowieso wel goed zit, als je gelooft en nog niet gedoopt bent wordt hier niets over gezegd, maar je zou je kunnen afvragen of God zo gemeen is om iemand die God net heeft erkend in zijn leven toch maar niet naar binnen laat gaan. God kent ieders weg en als jij de goede intentie in je geloof hebt zal je binnenkomen.

Maar wie niet gelooft zal veroordeeld worden, ik denk dat anders/ongelovigen die goed geleefd hebben (met liefde voor de medemens en de natuur en dergelijke) een positief oordeel krijgen en mensen met foute gedragingen die krijgen nog wel een soort van mogelijkheid om het weer goed te maken (in het recht heet dat straf).

God houdt tenslotte van al zijn kinderen, sommige kinderen moeten alleen even wat straf hebben voor ze weer bij hem mogen komen. Maar een liefhebbende ouder voert een straf dusdanig uit dat het kind de ouder niet daarna echt diep gaat haten maar dat het later ook gaat inzien dat het om eigen bestwil gaat.

Er staat in die tekst niet of het oordeel dat geveld gaat worden negatief is. Dit gaat dus alleen op voor ongelovigen en andersgelovigen, volgens die tekst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja, op zich staat er "véroordeeld" en dat impliceert dus dat het zeg maar geen gezellig praatje zal worden. ;) En de katholieke Kerk leert ook dat als iemand tot gelooft komt en gedoopt wil worden, maar door bijvoorbeeld iets vrij lastigs als vroegtijdig doodgaan niet gedoopt kon worden, hij dan het "doopsel van begeerte" heeft ontvangen. Gedoopt willen worden is dus genoeg, maar dan wel zo snel mogelijk. En daarna is het uiteraard zaak om je "uitverkiezing" waar te maken, dus om de verlossing ook te behouden middels een goede relatie met God.

Overigens geloof ik wel, en meen daarin ook katholiek te geloven, dat "geloven" iets meer is dan enkel roepen dat Jezus de Heer is. Het is vooral een levenswijze waarin je consequent en uitsluitend het goede zoekt en daardoor uiteindelijk Christus vindt. Want het echt goede kunnen we uiteindelijk enkel door Christus doen, omdat Hij ons de bovennatuurlijke genade kan geven om écht boven onszelf uit te stijgen en hetgeen te doen wat onze menselijke geest normaal niet aankan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo snel mogelijk? Ik denk dat het beter is om met zorg te dopen, als daar meer tijd voor nodig is, tja. Snel mogelijk gaat om kwantiteit en niet om kwaliteit. Het is fijn als je het zo kunt organiseren dat je er met een fijn gevoel op terug kunt kijken, zodat je er ook op terug kunt vallen als je even niet lekker in je geloof zit. Als je een vluggertje doet als het ware kan je geheel voorbij gaan aan de beleving van je doop, waardoor het niet je krachtmoment wordt waarop je terug kunt vallen.

Dit verschilt denk ik per persoon omdat de ene wat temperamentvoller is en meer met vlug en snel heeft terwijl de ander meer bij zijn persoon het perfectionistische heeft en het goed wil verzorgen.

Als je het met zorg voorbereidt, of dit nu snel of langzaam is, ben je ermee bezig.

Belangrijk denk ik is dat je weet waarom je het doet en dat je niet zomaar wat doet, maar dat je met je hele wezen het wilt.

-Zo snel mogelijk- kan daar aan voorbij gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid