Spring naar bijdragen

Iemand laten zondigen


Aanbevolen berichten

Kom je met liegen niet in een enorm grijs gebied terecht, omdat er situaties zijn, waarin het geoorloofd is te liegen? Het maakt, denk ik, wel verschil of je bewust en met opzet iemand voor je laat liegen of niet.

Normaal wel, maar in de oorlog werkt het anders, Corrie ten Boom had toen zo'n discussie met haar zus. Die had joden in huis en sprak de waarheid tegen de nazi's, toen werd die vrouw meegenomen. Maar zij was er stellig van overtuigd dat ze van God niet mocht liegen en die vrouw werd toch weer bevrijd. Maar ja, valse bonkaarten gebruiken deed ze dan weer wel.Bijbels smokkelen deed Corrie ten Boom ook trouwens. Doodslaan mag ook niet, maar wel in oorlogstijd. Weet ook niet hoe dat zit.

Wat betreft Judas, die was een dief. Hij heeft Hem verraden voor geld. Hij bleef daar voor kiezen om te zondigen en bekeerde zich daar niet van. Daarom kon de duivel op een gegeven moment in hem varen. Hij had het allang met die Farizeeen besproken. Ik zag een keer op discovery dat iemand een dubbelspion had verraden en die was vermoord alleen maar voor geld. Shocking. Ik dacht toch altijd dat er meer achter moest zitten.

En Jakobus 1:13-15;

“13 Laat niemand, als hij verzocht wordt, zeggen: Ik word van Godswege verzocht. Want God kan door het kwade niet verzocht worden en Hijzelf brengt ook niemand in verzoeking. 14 Maar zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit voort uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte. 15 Daarna, als die begeerte bevrucht is, baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort. 16 Dwaalt niet, mijn geliefde broedersâ€. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

En of liegen goed is...tja...ligt nogal erg aan de context. Was het 70 jaar geleden goed dat iemand Joden verborg in z'n huis en daarover loog tegenover de Nazi's? Tuurlijk. Is het goed als soldaat om de familie van een omgekomen kameraad te vertellen dat hun zoon/broer niet heeft geleden toen hij werd doodgeschoten, terwijl hij in werkelijkheid nog een kwartier lang naar lucht aan het happen was? Ook een leugen die naar mijn mening best mag. En om je kind te vragen om iemand te vertellen dat je er niet bent..ach..zal echt niet iets zijn dat het tere kinderzieltje zal aantasten. Kinderen moeten ook leren dat leugentjes om bestwil goed kunnen zijn.

Ja een voorbeeld waarbij ik zou zeggen: liegen mag, liegen doe je dan om mensen te redden, mensen te behoeden voor veel pijn. Ik zou dan liegen voor de goede zaak.

En nee het zal niet erg wezen voor een kind om een keer een "leugentje om best wil" te moeten zeggen maar als dit structureel gebeurd gaat dat kind liegen wel gewoon vinden, mijn ouders doen het immers ook?

Iemand vertelde me eens dat hij toen hij vroeger met de bus mee ging altijd moest liegen van zijn ouders over zijn leeftijd (hij was nogal klein) omdat de rit dan goedkoper was.

Hij voelde zich er heel ongelukkig door. Dan lijkt het een kleinigheid maar is dat voor een kind misschien niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja een voorbeeld waarbij ik zou zeggen: liegen mag, liegen doe je dan om mensen te redden, mensen te behoeden voor veel pijn. Ik zou dan liegen voor de goede zaak.

Soms kom je inderdaad in bepaalde situaties dat je door een bepaalde zonde een groter kwaad voorkomt. Bijvoorbeeld stelen is een zonde, maar als het je enige uitweg is om bijvoorbeeld een brood te stelen om zo te voorkomen dat je kind zou verhongeren, dan voorkom je iets ergers. Stelen is een zonde (objectief), maar je zondigt niet (subjectief) in zo'n situatie.

Het zelfde gaat m.i. Op bij te liegen tegen nazi's dat je onderduikers hebt. Of tal van andere situaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry ik was even te snel. Mijn post geldt wanneer een vader liegt voor zijn zoon. Omgkeerd kan niet. Hij kan niet zijn zoon laten opdraaien voor war hij heeft gedaan. Voor mij zou een duidelijker voorbeeld zijn wanneer een man vreemd gaat en hij laat zijn secretaresse liegen tegen zin vrouw wanneer die hem opbelt. Een correcte houding van de vrouw zou zijn om haar collega duidelijk te maken dat ze niet wil liegen tegen zijn vrouw. Een deurwaarder zal bij wanbetaling ongeacht of de vader aanwezig is of niet toch alle roerende goederen in beslag nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid