Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

In de bijbel staan nogal veel teksten over 'de wereld'. Maar die komt er niet al te best van af. Al denk ik dat het woord 'wereld' in de bijbel wel meerdere betekenissen kan hebben.

Wat is 'de wereld' die in de bijbel in verschillende teksten naar voren komt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De wereld is alles wat niet van God is, hetgeen wat afvalt wanneer je God dient (je kan geen 2 heren dienen). Misschien kan je het zo zien: de wereld is hetgeen wat achterblijft wanneer je sterft. In het Hebreeuws benadruk je iets door het te herhalen, je ziet in de Bijbel wereld en aarde soms als synoniemen in één regel staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Huh? Mag ik je vergelijking niet helemaal begrijpen, Thorgrem?

Elke generatie wordt wel bang gemaakt voor iets wat de grote vijand zou moeten zijn. Of dat nou het communisme, islam of 'de wereld' is, het komt allemaal op hetzelfde neer. Wij zijn goed, zij zijn slecht. Met hun moet je vooral niet in contact komen want dat is slecht voor je enz enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Volgens mij wordt met "de wereld" in de Bijbel de dingen bedoeld die slecht zijn: vreemdgaan, stelen, liegen, bedriegen, enz.

Vreemd, ik heb een heel andere kijk op : "de wereld".

Welke dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alle mensen die (enkel) hun geluk zoeken in zaken die van deze wereld zijn. Zij die geen besef hebben of niet willen weten van de hemelse werkelijkheid, waar het ware geluk in de Bron te vinden is. Dus inderdaad zaken die niet uit God zijn.

Niet alleen de dingen die slecht zijn zoals vreemdgaan, stelen, liegen en bedriegen, maar ook bijvoorbeeld alle liefde die vanuit de mens zelf komt en niet vanuit Jezus.

Precies het verschil tussen de oude en nieuwe natuur dus (je bent wereld en je zoekt geluk in de wereld) vs (je bent uit Jezus en je zoekt geluk in/via Jezus).

En ik denk dat je juist met de 'wereld' in contact moet komen om te laten zien hoeveel beter, volmaakter, mooier, .. de liefde, vreugde, geluk, .. is die vanuit de Bron, God komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

De 'wereld' heeft verschillende betekenissen in de bijbel, de betekenis word bepaald door de context waar deze in geplaatst word of door welke schrijver het gebruikt word.

Je hebt bijvoorbeeld johannes 3:16

"Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft."

handelingen 17:24

"De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat er leeft, hij die over hemel en aarde heerst, woont niet in door mensenhanden gemaakte tempels. "

De tekst uit handelingen spreekt gewoon over de aarde, en in dit geval is de term leterlijk gebruikt en niet een symbool voor iets anders.

Jij bedoeld waarschijnlijk de manier waarop Johannes voornamelijk deze term gebruikt, al gebruiken andere schrijvers de term ook op dezelfde manier.

In 1 Joh 2 ver 15-17 staat:

" 15 Heb de wereld en wat in de wereld is niet lief. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem, 16 want alles wat in de wereld is – zelfzuchtige begeerte, afgunstige inhaligheid, pronkzucht –, dat alles komt niet uit de Vader voort maar uit de wereld. 17 De wereld met haar begeerte gaat voorbij, maar wie Gods wil doet blijft tot in eeuwigheid. "

Als ik kijk naar hoe Johannes de term "wereld" gebruikt, is dit voornamelijk om de niet wedergeboren christenen en hun handelingen aan te duiden.

Hoop dat je er wat aan heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid