Spring naar bijdragen

Ontstaan anti-semitisme


Aanbevolen berichten

Ik zit me af te vragen sinds wanneer het antisemmitisme in de vorm, die we nu kennen, is ontstaan.

In de Bijbel zelf is er niet van algemene jodenhaat en vervolging door de omliggende landen sprake, wel van intolerantie naar christenen toe.

Ook bleken er al vrij veel strubbelingen te zijn binnen de christengemeenten, tussen joden-christenen en heiden-christenen.

Lees vooral Paulus en Handelingen (dacht ik uit mijn hoofd).

Wat is de reden überhaupt, dat joden door de eeuwen heen gebasht en vervolgd worden?

En dat vooral in de christelijke wereld, wat bekend is.

warningM.pngAdmod note:
Topic is gesplitst van het topic over verscheuren van het NT, door een Knesset-lid.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zit me af te vragen sinds wanneer het antisemmitisme in de vorm, die we nu kennen, is ontstaan.

In de Bijbel zelf is er niet van algemene jodenhaat en vervolging door de omliggende landen sprake, wel van intolerantie naar christenen toe.

Ook bleken er al vrij veel strubbelingen te zijn binnen de christengemeenten, tussen joden-christenen en heiden-christenen.

Lees vooral Paulus en Handelingen (dacht ik uit mijn hoofd).

Wat is de reden überhaupt, dat joden door de eeuwen heen gebasht en vervolgd worden?

En dat vooral in de christelijke wereld, wat bekend is.

Ik denk dat de dood van Jezus daar wel iets mee te maken zal hebben..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zit me af te vragen sinds wanneer het antisemmitisme in de vorm, die we nu kennen, is ontstaan.

In de Bijbel zelf is er niet van algemene jodenhaat en vervolging door de omliggende landen sprake, wel van intolerantie naar christenen toe.

Ook bleken er al vrij veel strubbelingen te zijn binnen de christengemeenten, tussen joden-christenen en heiden-christenen.

Lees vooral Paulus en Handelingen (dacht ik uit mijn hoofd).

Wat is de reden überhaupt, dat joden door de eeuwen heen gebasht en vervolgd worden?

En dat vooral in de christelijke wereld, wat bekend is.

Ik denk dat de dood van Jezus daar wel iets mee te maken zal hebben..

Ik denk vanaf het moment dat niet Joden dezelfde God als de Joden middels Jezus zijn gaan aanvaarden. Ik denk dat vanaf dat moment het fout is gegaan met anti semitisme, immers de Joden hadden Jezus niet geaccepteerd.

Daarentegen hebben Joden altijd al een vorm van hoorhartigheid gehad. Zie het verhaal met de Samaritaanse vrouw, zij was gewend dat Joden niet met haar spraken. Dus misschien waren ze niet geliefd onder andere volken. Dat laatste weet ik niet zeker hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jullie denken beide dus toch, dat de oorsprong samen zou kunnen vallen met het begin van het christendom.

Toch heeft Salomon ook een punt.

De joden hebben zich altijd een uitverkoren volk geweten en gevoeld.

Zij mochten zich ook niet mengen met de omliggende heidense volkeren volgens de Bijbel (!!!!)

(1 kon. 11:1-7, Ezra 9: 1-2, 2 Cor. 6: 14-16)

Dat wil niet zeggen, dat zij andere volkenren tena kwamen, maar ze hebben wel zichzelf geísoleerd, wat zeker in slechte tijden kwaad bloed kan zetten.

Toch geloof ik niet, dat dit de volledige oorzaak kan zijn.

Jezelf isoleren was en is niet zo echt ongewoon, dat je het voor de hele wereld gedurende eeuwen gedaan hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de dood van Jezus daar wel iets mee te maken zal hebben..

De dood van Jezus is de Joden, vooral in de Middel-Eeuwen sterk aangerekend. De zaligmaker aan het kruis genageld door zijn eigen volk. Dat is ver door gevoerd, want Joden werden allerlei beroepgroepen ontzegd, waardoor zij zich toe gingen leggen op handel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat de Joden een arroganter of exclusiever volk zijn dan andere volken. Of dat de oorzaak is van de haat tegen hen gekoesterd door de eeuwen. Al heeft het één en ander wel met elkaar te maken. Door wat Michiel al aangeeft, dat Joden slechts een paar beroepen mochten vervullen. Gevolg was bijv. dat voor de bevolking Joden soms de directe vertegenwoordigers van het overheidsgezag waren, oftewel belastingophalers. Frustratie over hoge belastingen kon dan uitlopen op pogroms.

Om een geestelijke kant aan te geven: de haat voor het volk van God komt voor uit de slang. Ik denk dat de vele aanzetten om Joden te vervolgen, hoewel ze verschillende specifieke oorzaken konden hebben, uiteindelijk voortkomen uit satans koker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het anti-semitisme is ouder dan het christendom zoals je kunt zien in Handelingen 18:2 Daar leerde hij Aquila kennen, een Jood uit Pontus, die kort daarvoor met zijn vrouw Priscilla uit Italië was gekomen omdat Claudius had bevolen dat alle Joden Rome moesten verlaten. Paulus bracht hun een bezoek, 3 en omdat ze hetzelfde ambacht uitoefenden als hij – ze waren leerbewerker van beroep – trok hij bij hen in en ging bij hen werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het anti-semitisme is ouder dan het christendom zoals je kunt zien in Handelingen 18:2 Daar leerde hij Aquila kennen, een Jood uit Pontus, die kort daarvoor met zijn vrouw Priscilla uit Italië was gekomen omdat Claudius had bevolen dat alle Joden Rome moesten verlaten.

In de Bijbel staat niet waarom de joden Rome moesten verlaten.

Alleen op deze tekst kun je niet deze conclusies trekken.

Bovendien speelt dit in de tijd, dat het christendom aan het verbreiden was.

Hier een andere bron die een beschrijving heeft van waar het hier over zou kunnen gaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gaius_Suet ... ranquillus

Chrestus

Suetonius maakt rond 120 in zijn werk De levens van twaalf keizers (De goddelijke Claudius, H.25, § 4) een vermelding van "Chrestus". Hij schrijft: "Omdat de Joden constant opwinding veroorzaakten op aandrang van Chrestus, verbande hij [= Claudius] hen uit Rome." Deze passage refereert aan rellen in het jaar 50 die ook worden genoemd in Handelingen 18:2. Er kan overigens niet met absolute zekerheid worden gesteld dat dit een verwijzing is naar Christus. De naam Chrestus kwam vaker voor, doorgaans voor slaven als aanduiding voor 'goed' of nuttig'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het vermoeden dat het komt omdat de joodse gemeenschap vaak een erg gesloten gemeenschap vormt, met de pretentie het uitverkoren volk van God te zijn. Die pretentie gaat soms verder dan enkel het als gegeven erkennen; hier en daar zijn er joden die werkelijk menen dat de wereld uitsluitend voor hén is geschapen en dat een heiden minder is dan een jood. Het zullen er bepaald niet veel zijn, maar het idee dat het joodse volk uitverkoren is en zuiver dient te worden gehouden is natuurlijk ook volop in het OT te vinden.

Zo spreekt de HEER van de machten: ‘In die dagen zullen tien mannen, afkomstig uit volkeren van allerlei talen, één Joodse man bij de slip van zijn kleed vastgrijpen en tegen hem zeggen: “Met u willen wij meegaan, want wij hebben gehoord dat God met u is.†’

(Maleachi 8,23)

Die geslotenheid merk je bijvoorbeeld als je een joodse gebedsdienst in een synagoge wilt bijwonen: dat gaat nog niet zo gemakkelijk hier. Ook is het behoorlijk moeilijk om een jood te worden. Daarbij past de gemeenschap zich vaak niet echt aan aan de samenleving waarin ze verblijft, omdat ze haar eigen leefwijze zuiver wil houden, wat soms ook ergernissen kan veroorzaken. En als laatste worden veel mensen natuurlijk ook niet erg vrolijk van de ontwikkelingen in het Midden-Oosten en zijn er ook anti-christelijke tendensen te bespeuren in bepaalde joodse groeperingen. Misschien niet altijd onterecht, maar ze zijn er dus wel.

Is het antisemitisme dan de schuld van de joden? Nee, dat hoeft niet per se. Maar dit zijn wel zaken die bij mensen bevreemding en ergernis kunnen opwekken. Die geslotenheid en de vreemde leefwijze kan kwalijke geruchten veroorzaken, net zoals er over geheime genootschappen ook altijd al complottheorieën gaan. Daarom blijft dialoog vanuit gelijkwaardigheid en respect voor elkaar zo belangrijk. Een dialoog dat de Kerk al heel lang aangaat en dat naar mijn weten op zich redelijk naar tevredenheid van beide partijen verloopt. Ook heb ik weleens kritische geluiden vernomen in enkele media van joden over die geslotenheid, dat die nog weleens vrij overdreven zou zijn en verminderd zou mogen worden, juist om misverstanden weg te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christenen (in Nederland) zie ik veel meer lonken naar de Joden. Een soort vereering voor het volk van God, alles goedkeuren wat de staat Israel doet m.b.t de verhoudingen in het midden-oosten.

Veel Hebreewse woorden in de groep gooien, Joodse gebruiken overnemen etc.

Het is alsof de weegschaal nu overheld naar de andere kant, zien jullie dat ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zit me af te vragen sinds wanneer het antisemmitisme in de vorm, die we nu kennen, is ontstaan.

In de Bijbel zelf is er niet van algemene jodenhaat en vervolging door de omliggende landen sprake, wel van intolerantie naar christenen toe.

Ook bleken er al vrij veel strubbelingen te zijn binnen de christengemeenten, tussen joden-christenen en heiden-christenen.

Lees vooral Paulus en Handelingen (dacht ik uit mijn hoofd).

Wat is de reden überhaupt, dat joden door de eeuwen heen gebasht en vervolgd worden?

En dat vooral in de christelijke wereld, wat bekend is.

U stelt zich de vraag "Wat is de reden überhaupt, dat Joden door de eeuwen heen gebasht en vervolgd worden?

Ik denk dat het antwoord daarop te vinden is in de Bijbel zelf.

Namelijk in Deuterenomium 28, 29 en 30 waarbij het verbond dat God heeft gesloten met het Joodse volk, wordt uitgelegd en besproken met alle voor en nadelen die eraan verbonden zijn .

Het Joodse volk wordt hierbij , als het zich blijft onderwerpen aan Gods voorwaarden, aan het hoofd en verre boven ALLE volkeren geplaatst .

Het ontving deze voorkeursbehandeling omdat het de taak toegewezen kreeg om alle volkeren praktisch en theoretisch te onderwijzen wie God is en de komst van de Messias ,die uit dit volk zal voortkomen, zou voorbereiden

Het verbond heeft echter ook een keerzijde Deuteronomium 28: 15-68 en 29:14-29

Als dit bevoorrechtte volk (of haar nageslacht zie 29: 15-16) zich zou afwenden van de gestelde voorwaarden dan zal er een vloek over hen komen en zullen ze in plaats van over ALLE volkeren te heersen over gans de wereld verspreid en vervolgd worden.

Een samenvatting van het geheel wordt weergegeven in volgende verzen:

Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw nageslacht, door de Here, uw God, lief te hebben, naar zijn stem te luisteren en Hem aan te hangen, want dat is uw leven en waarborg voor een langdurig wonen in het land, waarvan de Here uw vaderen, Abraham, Isaak en Jakob, gezworen heeft, dat Hij het hun geven zou.

(Deut.30:18-20)

Hoe het in de geschiedenis is verlopen tot en met de komst van de Messias en wat God allemaal gedaan heeft om dit volk toch op het rechte pad te houden en hoe het Joodse volk daarop gereageerd heeft; is te lezen in gans het Oude Testament en het wordt duidelijk samengevat in de rede van ( de Jood) Stefanus in handelingen7: 1-60 .

We zien dan ook dat de profetische uitspraak van Christus bij het verlaten van de tempel

zowel letterlijk als figuurlijk vervuld wordt:

“Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild.

Zie, uw huis wordt aan u overgelaten. Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt: Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!

En Jezus ging de tempel uit en vertrok. En zijn discipelen kwamen tot Hem om Hem op de gebouwen van de tempel te wijzen. En Hij antwoordde en zeide tot hen: Ziet gij dit alles niet? Voorwaar, Ik zeg u, er zal hier geen steen op de andere gelaten worden, die niet zal worden weggebroken.

Matt 23: 37-38 ; 24: 1-2)

In het jaar 70 is dit dan ook gebeurd en vanaf dan tot nu toe is het joodse volk steeds vervolgd en verstrooid geworden door meerdere volkeren en bevolkingsgroepen en heeft het nog nooit vrede gekend ( ook al hebben ze nu een strook land)

Bij het overzien van de trieste joodse geschiedenis komen de verschrikkelijke waarschuwende woorden van Mozes uit het verre verleden plots tot leven:

“dan zullen alle volken zeggen: Waarom heeft de Here zo met dit land gedaan? Wat betekent deze geweldig brandende toorn?

En men zal antwoorden: Omdat zij verlaten hebben het verbond van de Here, de God hunner vaderen, het verbond dat Hij met hen gesloten had toen Hij hen uit het land Egypte leidde,

en omdat zij andere goden zijn gaan dienen en zich daarvoor hebben neergebogen, goden, die zij niet gekend hebben en die Hij hun niet toebedeeld had, daarom is de toorn des Heren tegen dit land ontbrand om daarover heel de vervloeking te brengen, die in dit boek opgetekend staat:

de Here heeft hen in toorn en grimmigheid en grote verbolgenheid uit hun land gerukt en hen weggeslingerd naar een ander land, zoals dit thans het geval is.

De verborgen dingen zijn voor de Here, onze God, maar de geopenbaarde zijn voor ons en onze kinderen voor altijd, opdat wij al de woorden dezer wet volbrengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het anti-semitisme is ouder dan het christendom zoals je kunt zien in Handelingen 18:2 Daar leerde hij Aquila kennen, een Jood uit Pontus, die kort daarvoor met zijn vrouw Priscilla uit Italië was gekomen omdat Claudius had bevolen dat alle Joden Rome moesten verlaten.

In de Bijbel staat niet waarom de joden Rome moesten verlaten.

Alleen op deze tekst kun je niet deze conclusies trekken.

Bovendien speelt dit in de tijd, dat het christendom aan het verbreiden was.

Er staat kort en goed dat de Joden op bevel van de keizer Rome moesten verlaten. Dat is een ronduit Romeinse anti-semitische actie. Het christendom in Rome kan toen hooguit enkele honderden mensen geweest zijn op een stad met naar schatting 1 miljoen inwoners dus de kans dat het aan de christenen lag is vrijwel nihil.

Hier een andere bron die een beschrijving heeft van waar het hier over zou kunnen gaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gaius_Suet ... ranquillus

Chrestus

Suetonius maakt rond 120 in zijn werk De levens van twaalf keizers (De goddelijke Claudius, H.25, § 4) een vermelding van "Chrestus". Hij schrijft: "Omdat de Joden constant opwinding veroorzaakten op aandrang van Chrestus, verbande hij [= Claudius] hen uit Rome." Deze passage refereert aan rellen in het jaar 50 die ook worden genoemd in Handelingen 18:2. Er kan overigens niet met absolute zekerheid worden gesteld dat dit een verwijzing is naar Christus. De naam Chrestus kwam vaker voor, doorgaans voor slaven als aanduiding voor 'goed' of nuttig'.

Ja natuurlijk het is veel aannemelijker dat het aan de christenen lag. Zou het kunnen dat er enig vooroordeel in je aannames zit?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het anti-semitisme is ouder dan het christendom zoals je kunt zien in Handelingen 18:2 Daar leerde hij Aquila kennen, een Jood uit Pontus, die kort daarvoor met zijn vrouw Priscilla uit Italië was gekomen omdat Claudius had bevolen dat alle Joden Rome moesten verlaten.

In de Bijbel staat niet waarom de joden Rome moesten verlaten.

Alleen op deze tekst kun je niet deze conclusies trekken.

Dat denk ik wel, want waarom anders moesten zij de stad verlaten? En ook in het OT vinden we sporen van antisemitisme zoals blijkt uit het volgende vers:

'...zoals gij, o huis van Juda! en gij, o huis Israëls, geweest zijt een vloek onder de heidenen' (Zach 8,13)

Dit duidt er op dat de heidenen hun vervloekten en dus een hekel aan joden hadden gekregen en een hekel aan joden hebben is de definitie van antisemitisme.

Bovendien speelt dit in de tijd, dat het christendom aan het verbreiden was.

De eerste christenen hadden de opdracht gekregen om het stof van hun voeten te kloppen als er niet naar hen geluisterd werd (Mat 10,14) en bovendien staan zij te boek als een onberispelijk volk die niemand tot last waren. Het is simpelweg niet aanneembaar dat het christendom de stichter van antisemitisme zou zijn en bovendien claimen hedendaagse joden dat Jezus Christus van geen invloed op hun religie is. Of dat waar is is een tweede, want hij is de enige wiens naam zij niet mogen uitspreken, vandaar de afkorting JC.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja natuurlijk het is veel aannemelijker dat het aan de christenen lag. Zou het kunnen dat er enig vooroordeel in je aannames zit?

Ik begrijp niet waar dit op slaat.

En waarom zo'n soort opmerking? ;(

Lees nog eens mijn bericht aan het begin van dit topic.

Bij mij staat alles open en elk goed argument kan worden meegenomen.

Ik zou willen, dat we er samen uit zouden kunnen komen. :)

Jij stelt:

- Het anti-semitisme is ouder dan het christendom zoals je kunt zien in Handelingen 18:2

- Daar leerde hij Aquila kennen, een Jood uit Pontus, die kort daarvoor met zijn vrouw Priscilla uit Italië was gekomen omdat Claudius had bevolen dat alle Joden Rome moesten verlaten.

Ik schrijf daarop, dat in die periode het begin van het christendom er al was.

Uit deze tekst kun je dus niet opmaken dat het antisemmitisme veel ouder is.

En

In de Bijbel staat niet waarom de joden Rome moesten verlaten.

Daar kunnen meerdere redenen voor zijn.

Daarom reik ik je gegevens aan voor een mogelijke verklaring.

Niets meer en niets minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bernard.

Goed onderbouwd stuk.

Daar kun je mee verder.

Normaal gesproken zou je zeggen, dat de joden dus gewoon mensen waren zoals ieder ander.

Met hun vele goede dingen en met hun minder fraaie dingen.

Vaak wordt echter als Gods woord aangehaald, wat in de Bijbel staat dat God zegt.

Dat de joden het uitverkoren volk zijn, maar met zware straffen en vervloekingen worden gestraft als ze niet gehoorzamen.

En dat moet een christen toch geloven, nietwaar?

In dat geval, dus als de zBijbel de waarheid inhoudt, heeft het joodse volk vele vloeken over zichzelf afgeroepen.

Veel christenen gedurende de geschiedenis hebben dit dan ook als rechtvaardiging gezien voor hun handelen.

Wel of niet goed te praten, heb ik het niet over.

Laten we, als evenzo feilbare mensen, niet oordelen.

Wel is duidelijk, dat hier een grote oorzaak ligt voor verkeert interpreteren en zeker ook voor het antisemmitisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit duidt er op dat de heidenen hun vervloekten en dus een hekel aan joden hadden gekregen en een hekel aan joden hebben is de definitie van antisemitisme.

Een hekel hebben aan een groep mensen, die je constant ergeren en tena komen aan of binnen de grenzen van jouw woongemeenschap, is nog geen haat tegen een hele etnische groep, dus een heel volk, waar de leden van dat volk ook wonen, verspreid over de wereld.

De eerste christenen hadden de opdracht gekregen om het stof van hun voeten te kloppen als er niet naar hen geluisterd werd (Mat 10,14)

Wat dus betekent, dat je je mening niet moet opdringen, als die niet gewenst was.

Dat wil dus niet zeggen, dat het altijd pais en vree was.

Juist omdat het dat niet was, wordt dat als goede raad gegeven.

Uit geschiedkundige bronnen is ook bekend dat het joodse volk een snel ontvlambaar volk was en moeilijk te overheersen.

Vandaar dat het oude Israel een aparte status had binnen het romeinse keizerrijk, een verregaande eigen regering en wetgeving had (priesters en schriftgeleerde), alleen niet de halszaken zelf mochten behandelen.

(Zie de rellen tijdens het gerecht tegen Jezus en dat Pilatus toegeeft aan de massa die om de dood van Jezus schreeuwde)

en bovendien staan zij te boek als een onberispelijk volk die niemand tot last waren.

Voor zover ik daarvan weet, gold dat voor perioden, waarin het antisemmitisme hoogtij vierde en waarin de joden zich stil en afzijdig hielden van de rest van bevolkingen, omdat zij dan verder met rust gelaten werden.

Zo zijn er perioden geweest in de middeleeuwen en later nog, dat groepen joden in een paar europese steden soms gedurende een paar honderd jaar een heel eigen leven leiden, totdat ze weer verdreven werden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik schrijf daarop, dat in die periode het begin van het christendom er al was.

Uit deze tekst kun je dus niet opmaken dat het antisemmitisme veel ouder is.

En

In de Bijbel staat niet waarom de joden Rome moesten verlaten.

Er staat heel duidelijk dat de joden Rome moesten verlaten dus niet christenen want die waren er toen amper en Paulus is op dat moment ook nog niet in Rome geweest. Wat er aan christenen was buiten Israel kwam dan ook nog uit de heidenen dus die kunnen ook het probleem niet geweest zijn. Kortom er was een anti-semitische actie van een Romeinse keizer die voor 99,9999% zeker niet aan christenen gerelateerd was. Maar kennelijk wil je zo graag het anti-semitisme aan het christendom relateren dat je met een vaag verhaal over Chrestus op de proppen komt. Terwijl de Grieken voor de Romeinen al zo anti-semitisch waren dat ze hun eigen afgodsbeelden in de Tweede Tempel plaatsten om de Joden een lesje te leren.

Daar kunnen meerdere redenen voor zijn.

Daarom reik ik je gegevens aan voor een mogelijke verklaring.

Niets meer en niets minder.

Wat je aanreikt is dermate onwaarschijnlijk dat ik het echt niet serieus kan nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bernard.

Goed onderbouwd stuk.

Daar kun je mee verder.

Normaal gesproken zou je zeggen, dat de joden dus gewoon mensen waren zoals ieder ander.

Met hun vele goede dingen en met hun minder fraaie dingen.

Vaak wordt echter als Gods woord aangehaald, wat in de Bijbel staat dat God zegt.

Dat de joden het uitverkoren volk zijn, maar met zware straffen en vervloekingen worden gestraft als ze niet gehoorzamen.

En dat moet een christen toch geloven, nietwaar?

In dat geval, dus als de zBijbel de waarheid inhoudt, heeft het joodse volk vele vloeken over zichzelf afgeroepen.

Veel christenen gedurende de geschiedenis hebben dit dan ook als rechtvaardiging gezien voor hun handelen.

Wel of niet goed te praten, heb ik het niet over.

Laten we, als evenzo feilbare mensen, niet oordelen.

Wel is duidelijk, dat hier een grote oorzaak ligt voor verkeert interpreteren en zeker ook voor het antisemmitisme.

Misschien toch nog een bemerking op uw uitspraak :Veel christenen gedurende de geschiedenis hebben dit dan ook als rechtvaardiging gezien voor hun handelen

IN feite waren diegenen die de Joden vervolgd hebben geen volgelingen van Christus, want Hij leert om je naaste lief te hebben ook al gedragen zij zich als uw vijand.

Zij die de Joden vervolgden waren mensen die alle "anderen" die verschilden van hun mening vervolgden,martelden en doodden .

Maar onder hen bevonden zich ook groepen die zich Christenen noemden (Naam -christenen )en dit was (is ) natuurlijk veel erger voor de naam en faam van de werkelijke volgelingen van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Christenen (in Nederland) zie ik veel meer lonken naar de Joden. Een soort vereering voor het volk van God, alles goedkeuren wat de staat Israel doet m.b.t de verhoudingen in het midden-oosten.

Veel Hebreewse woorden in de groep gooien, Joodse gebruiken overnemen etc.

Het is alsof de weegschaal nu overheld naar de andere kant, zien jullie dat ook?

Ik heb ook die indruk.

Ik dacht dat goed zou zijn voor een onderwerp, dus mijn reactie schrijf ik daar.

viewtopic.php?f=12&t=27610&p=1070261#p1070260

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar kennelijk wil je zo graag het anti-semitisme aan het christendom relateren dat je met een vaag verhaal over Chrestus op de proppen komt. Terwijl de Grieken voor de Romeinen al zo anti-semitisch waren dat ze hun eigen afgodsbeelden in de Tweede Tempel plaatsten om de Joden een lesje te leren.

Heel goed gezien!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit duidt er op dat de heidenen hun vervloekten en dus een hekel aan joden hadden gekregen en een hekel aan joden hebben is de definitie van antisemitisme.

Een hekel hebben aan een groep mensen, die je constant ergeren en tena komen aan of binnen de grenzen van jouw woongemeenschap, is nog geen haat tegen een hele etnische groep, dus een heel volk, waar de leden van dat volk ook wonen, verspreid over de wereld.

De eerste christenen hadden de opdracht gekregen om het stof van hun voeten te kloppen als er niet naar hen geluisterd werd (Mat 10,14)

Wat dus betekent, dat je je mening niet moet opdringen, als die niet gewenst was.

Dat wil dus niet zeggen, dat het altijd pais en vree was.

Juist omdat het dat niet was, wordt dat als goede raad gegeven.

Uit geschiedkundige bronnen is ook bekend dat het joodse volk een snel ontvlambaar volk was en moeilijk te overheersen.

Vandaar dat het oude Israel een aparte status had binnen het romeinse keizerrijk, een verregaande eigen regering en wetgeving had (priesters en schriftgeleerde), alleen niet de halszaken zelf mochten behandelen.

(Zie de rellen tijdens het gerecht tegen Jezus en dat Pilatus toegeeft aan de massa die om de dood van Jezus schreeuwde)

en bovendien staan zij te boek als een onberispelijk volk die niemand tot last waren.

Voor zover ik daarvan weet, gold dat voor perioden, waarin het antisemmitisme hoogtij vierde en waarin de joden zich stil en afzijdig hielden van de rest van bevolkingen, omdat zij dan verder met rust gelaten werden.

Zo zijn er perioden geweest in de middeleeuwen en later nog, dat groepen joden in een paar europese steden soms gedurende een paar honderd jaar een heel eigen leven leiden, totdat ze weer verdreven werden.

Als jij de christenen verantwoordelijk wilt houden voor het bestaan van antisemitisme, dan moet je maar eens een hartig woordje spreken met de stichter van het christendom. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien toch nog een bemerking op uw uitspraak :Veel christenen gedurende de geschiedenis hebben dit dan ook als rechtvaardiging gezien voor hun handelen

IN feite waren diegenen die de Joden vervolgd hebben geen volgelingen van Christus, want Hij leert om je naaste lief te hebben ook al gedragen zij zich als uw vijand.

Maar zij waren wel degelijk lid van de Christelijke kerk, zelfs de hoogste vertegenwoordigers

In feite waren zij wel degelijk christelijk gelovigen, maar waren ook feilbare mensen.

Dus hele perioden hebben zij er weinig van begrepen, waar het nu eigenlijk om ging.

Wat je hier leest is slecht een fractie maar wel het meest duidelijk en officiëel in de geschiedenis.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie

Hoe afhankelijk de inquisitie was van de wereldlijke macht, is het meest zichtbaar geworden tijdens de Spaanse Inquisitie: De koning van het net één geworden Spanje gebruikte in de zestiende eeuw de inquisitie om met dwang religieuze eenheid op te leggen. De inquisitie werd daarmee tot een zuiver politiek machtsmiddel.

In Spanje werden reeds sedert de 13de eeuw de Katharen uit Aragón verbannen. De joden en Moren, in de 14de eeuw tot het christendom bekeerd, bleven dikwijls in het geheim trouw aan het voorvaderlijk geloof. Om hen te dwingen daarvan af te zien werd de Spaanse inquisitie opnieuw ingericht door Ferdinand II en Isabella, met de toestemming van paus Sixtus IV (1 november 1478)

Meer speciaal:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_In ... n_de_joden

Maar onder hen bevonden zich ook groepen die zich Christenen noemden (Naam -christenen )en dit was (is ) natuurlijk veel erger voor de naam en faam van de werkelijke volgelingen van Christus.

Of het erger is in het algemeen weet ik niet, maar je hebt hier wel een punt.

Maar dat is mi. niet een argument voor binnen deze discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als jij de christenen verantwoordelijk wilt houden voor het bestaan van antisemitisme, dan moet je maar eens een hartig woordje spreken met de stichter van het christendom. ;)

Paulus en de latere kerkvorsten? ;)

Nou, reken maar dat ik een en al oor zal zijn mocht ik ooit nog eens getuige wezen van een uitwisseling tussen Paulus en jij!

Link naar bericht
Deel via andere websites

bernard 3 schreef:

IN feite waren diegenen die de Joden vervolgd hebben geen volgelingen van Christus, want Hij leert om je naaste lief te hebben ook al gedragen zij zich als uw vijand.

Zij die de Joden vervolgden waren mensen die alle "anderen" die verschilden van hun mening vervolgden,martelden en doodden .

Maar onder hen bevonden zich ook groepen die zich Christenen noemden (Naam -christenen )en dit was (is ) natuurlijk veel erger voor de naam en faam van de werkelijke volgelingen van Christus.

ja, de welbekende en veel gebruikte 'No true Scotsman.' (H)

dus volgens die redenering hebben christenen de joden nooit vervolgd... :Z

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid