Spring naar bijdragen

evolutietheorie vs bijbel


Aanbevolen berichten

ik ben persoonlijk aan aanhanger van charles darwin en de evolutietheorie aangezien dit op bewezen feiten rust. god is tot nu toe niet bewezen. dus daarbij mijn mening: ik denk dat de gelovige mensen iets nodig hebben om aan vast te houden in moelijke tijden.

Dat de christenen, moslimis, joden slecht een god hebben om hun problemen te kunnen verlichten door te bidden. Dit is hoe ik gelovigen opvat. ik beweer totaal niet dat er iets mis is met gelovigen aangezien ik zelf heb gehad met een gerevormeerd christen.

Kan iemand zijn mening hierover kunnen laten vallen, ik ga graag in discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 104
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

oke ik leg het verkeerd uit, ik denk dat gelovigen een god willen/hebben om hun te steunen zonder antwoord te krijgen, dat god ze als het ware een luisterend oor bied dat altijd beschikbaar is.

Maar mijn vraag op jouwn antwoord, als je de evolutie theorie aannemelijk vind, hoe kun je dan geloven dat god de schepper is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

verder heb ik de volgende dingen:

evolutie theorie is bewezen.

god valt niet te bewijzen, aangezien het niet tastbaar is en er geen foto`s of wat dan ook van is.

hiermee zal ik denk ik sommigen christenen voor de borst stoten[ook andere gelovigen] maar dit is mijn visie hierop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik ben persoonlijk aan aanhanger van charles darwin en de evolutietheorie aangezien dit op bewezen feiten rust.

Euh, oké.

Wat dit met de rest van je betoog te maken heeft zou ik niet weten.

god is tot nu toe niet bewezen. dus daarbij mijn mening:

Je mening dat God niet bewezen is. :P

ik denk dat de gelovige mensen iets nodig hebben om aan vast te houden in moelijke tijden.

Dat mag je...

Ik heb moeilijke tijden gehad waarin God me gestolen mag worden. Niet dankzij, maar ondanks die tijden bleef ik geloven.

Dat de christenen, moslimis, joden slecht een god hebben om hun problemen te kunnen verlichten door te bidden.

Ik weet niet welk geloof je aanhangt, maar ik herken er niks in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat dit een christelijk forum is en ik dus eerst dat duidelijk wou hebben zodat jullie mij niet als christen zouden veroordelen over de toekomende uitspraken.

Ik ben pas 14 dus zinsopbouw kan soms niet lopen btw.

Wat ik zei is mijn visie over hoe ik de bijbel/gelovigen zien. hier kunt u natuurlijk niks in herkennen dat geloof ik best.

Maar dan rest mij de vraag, bijna alles van de evolutietheorie is wetenschappelijk bewezen, waarom blijven jullie dan vasthouden aan god?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar mijn vraag op jouwn antwoord, als je de evolutie theorie aannemelijk vind, hoe kun je dan geloven dat god de schepper is?

Ik wil niet voor hem spreken, maar de vraag blijft wat vaag. Voor mij zoiets als de vraag waarom ik in de wet van de zwaartekracht aannemelijk vind, of de biologische kijk op het ontstaan van een baby.

verder heb ik de volgende dingen:

evolutie theorie is bewezen.

god valt niet te bewijzen, aangezien het niet tastbaar is en er geen foto`s of wat dan ook van is.

Er is ook geen tastbaar bewijs of foto's van evolutie.

Ik heb andere redenen om het aannemelijk te vinden dat evolutie bestaat.

Ik heb tevens andere redenen om te geloven in God. En dat vind ik eerlijk gezegd nog tastbaarder.

hiermee zal ik denk ik sommigen christenen voor de borst stoten[ook andere gelovigen] maar dit is mijn visie hierop.

Och, niet bang voor zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar dan rest mij de vraag, bijna alles van de evolutietheorie is wetenschappelijk bewezen, waarom blijven jullie dan vasthouden aan god?

Omdat de verklaring die de evolutie theorie geeft niet de reden is waarom ik in God geloof. Kortom: of evolutie nou wel of niet bestaat, mijn geloof in God zal er niet minder groot door worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar dan rest mij de vraag, bijna alles van de evolutietheorie is wetenschappelijk bewezen, waarom blijven jullie dan vasthouden aan god?

Omdat de verklaring die de evolutie theorie geeft niet de reden is waarom ik in God geloof. Kortom: of evolutie nou wel of niet bestaat, mijn geloof in God zal er niet minder groot door worden.

dit wil ik ook best geloven dat uw geloof niet minder erdoor word. tevens is er wel zeker tastbaar bewijs. neem het voorbeeld slangen.

er zijn skelleten van slangen gevonden die poten hadden, dit is door de evolutie en aanpassing aan leefgebied veranders. maar als je het huidige skelet van een slang bekijkt dan zal je nog steeds kunnen zien dat die pootjes heeft gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met tastbaar bedoel ik het best letterlijk. Maar ik denk dat je empirisch bewijs bedoeld. Dat bestaat zeker voor de evolutie theorie. Voor het christendom trouwens ook wel.

Maar net als Thorgrem vind ik evolutie aannemelijk én geloof ik in God. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Met tastbaar bedoel ik het best letterlijk. Maar ik denk dat je empirisch bewijs bedoeld. Dat bestaat zeker voor de evolutie theorie. Voor het christendom trouwens ook wel.

Maar net als Thorgrem vind ik evolutie aannemelijk én geloof ik in God. :)

ik ben 14 dus ken die termen niet allemaal. maar hoe is de bijbel btw onstaan wie was de schrijfer ect. aangezien god zelf niet op aarde is geweest en het heeft geschreven.

en hoe kan er een oud en nieuw testament zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben 14 dus ken die termen niet allemaal.

Geen probleem, je hoort tot de doelgroep van het forum, meer dan ik denk ik. ;)

maar hoe is de bijbel btw onstaan wie was de schrijfer ect. aangezien god zelf niet op aarde is geweest en het heeft geschreven.

en hoe kan er een oud en nieuw testament zijn?

Lang en ingewikkeld verhaal vrees ik. Heel kort gezegd: Veel verschillende schrijvers. Maar in de bijbel staat het ook, Of ja, in bepaalde boeken staat de naam van de schrijver.

God heeft de Bijbel niet geschreven, maar mensen. Het christendom leert wel dat God die mensen geïnspireerd heeft. Daarmee bedoelen we dat God leiding gaf. Dus dat hij ze heeft aangezet tot wat ze hebben geschreven.

"oud en nieuw" zijn gewoon bedachte termen om een soort van indeling te maken. Nieuw is gewoon vanaf Jezus (en met de inleiding). Het deel wat christenen wel hebben en Joden niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dan rest mij de vraag, bijna alles van de evolutietheorie is wetenschappelijk bewezen, waarom blijven jullie dan vasthouden aan god?

De evolutietheorie legt alleen uit hoe het leven ontwikkelt, zich aanpast. Het ontstaan van dat leven is een heel ander verhaal. Evolutie is dus alleen een probleem voor mensen die Genesis letterlijk nemen en als historisch accuraat document aanzien, maar daar zijn er (gelukkig) niet zoveel meer van.

Het is allemaal ergens begonnen. En steeds als je verder terug gaat, dan komt er steeds weer dezelfde vraag naar boven: Maar wat was er daarvoor dan? Hoe is het heelal ontstaan..? De Big Bang..maar wat was er daarvoor dan? Het is voor mensen haast ondenkbaar dat er ooit 'niks' is geweest, want er moet iets met dat 'niks' gebeurd zijn om te komen tot waar we nu zijn, en dan was het dus niet niks, dus waar kwam dat 'niet niks' dan vandaan? En zo blijft het spelletje doorgaan. God, daarentegen, is hier blijkbaar immuun voor :P Het is voor mensen een stuk makkelijker om aan te nemen dat God er altijd al is geweest, en het zetje heeft gegeven dat de Big Bang veroorzaakte, het heelal daarmee creëerde, en vervolgens alles z'n gangetje liet gaan. Tot zo ver zou ik persoonlijk nog wel in een God kunnen geloven, want ook voor mij is het makkelijker om te bedenken dat er iets altijd al is geweest. (Mijn gezond verstand zegt alleen dat er een logische verklaring voor moet zijn die ik simpelweg nog niet begrijp..het is voor mij te makkelijk om het dan maar God te noemen.)

En dan komen de verschillende religies ter sprake, die het hebben over persoonlijke relaties met God en die ook denken dat God zich vaak mengt in aardse zaken, en elke religie heeft daar dan z'n eigen verhalen over. Voor mij is het niks meer dan een wanhopige poging om het toch al zo mooie leven extra waarde te geven. En mensen hebben daar blijkbaar enorm veel behoefte aan. Het biedt troost in tijden van rouw "hij/zij is nu op een betere plek", het geeft je richting in je leven, en een doel (maar dan is het hopen dat de religie die men aanhangt niet gewelddadig is), en het bied mensen een gevoel van rechtvaardigheid, omdat ze bij al het slechte in de wereld nu kunnen denken "Ze zullen zich tegenover God moeten verantwoorden". En bovenal laat het mensen denken dat ze belangrijker zijn dan ze werkelijk zijn. Begrijp me niet verkeerd, wij als mensen zijn enorm belangrijk voor elkaar, maar denk je dat het de aarde iets kan schelen als wij er morgen niet meer zijn? Zou het de zon iets kunnen schelen? De miljarden andere planeten in de miljarden andere zonnestelsels? Ik weet wel zeker van niet. Dat gevoel van onbenulligheid druist direct tegen ons als mens in, en religie heeft daar een perfect antwoord op gegeven: we zijn allemaal gemaakt door de schepper van het heelal en Hij houdt van ons allemaal!

Maar goed, tot zo ver mijn kijk op religie :P Evolutietheorie is dus alleen een probleem voor letterlijke creationisten :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik ben persoonlijk aan aanhanger van charles darwin en de evolutietheorie aangezien dit op bewezen feiten rust. god is tot nu toe niet bewezen. dus daarbij mijn mening: ik denk dat de gelovige mensen iets nodig hebben om aan vast te houden in moelijke tijden.

Dat de christenen, moslimis, joden slecht een god hebben om hun problemen te kunnen verlichten door te bidden. Dit is hoe ik gelovigen opvat. ik beweer totaal niet dat er iets mis is met gelovigen aangezien ik zelf heb gehad met een gerevormeerd christen.

Kan iemand zijn mening hierover kunnen laten vallen, ik ga graag in discussie.

Kan iemand zijn mening hierover kunnen laten vallen, ik ga graag in discussie.

Uw topic is evolutie theorie vs De Bijbel, waarin in u stelt dat de evolutie theorie op bewezen feiten steunt.

Het is duidelijk dat er in Gods woord nergens ook maar enige allusie gemaakt wordt op evolutionair ontstaan ( het “spontaan†ontstaan van leven uit materie ) van mens of dier.

Alles in de Bijbel is gericht op God als De Schepper van de mens; een wezen dat volmaakt en af was .

Wat dan ook betekende dat dit wezen niet meer verder moest ontwikkelen en een volledige kennis had van zowel de schepping (wetmatigheden) als van de schepsels.

Dit wordt duidelijk daar Adam aan alle schepsels een naam gaf, wat in Bijbelse taal betekent dat hij hun karaktereigenschappen volledig kende daar de naam er een uitdrukking van was. (Genesis 2:18-24)

De mens had een vrije wil gekregen waardoor hij vrijelijk kon kiezen of Hij Gods voorwaarden en Zijn systeem al dan niet zou volgen .

Dit impliceerde dat de mens dan ook volledig op de hoogte was van alles , het ook kon begrijpen en bevatten. Hij werd dan ook verantwoordelijk gesteld voor de gevolgen bij het overtreden ervan; namelijk het uiteindelijk niet meer bestaan.

“Want het loon, dat de zonde geeft, is de dood, maar de genade, die God schenkt, is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Here.†(Romeinen 6:23)

Gans de Bijbel is gesteund op hetgeen God doet voor de mens nadat deze in opstand was gekomen tegen Gods wetmatigheden.

De mens werd verantwoordelijk gesteld voor de opstand en dat kan enkel gerechtvaardigd worden als de mens op dat ogenblik volledig verantwoordelijk kon zijn voor zijn daden en beslissingen.( wat voor een amoebe,vis ,landdier en aap niet van toepassing is)

Volgens Gods Woord is ook het fenomeen “ dood†pas in de schepping (de wereld) gekomen door de opstand van de mens. (Genesis 3: 17-19)

Dit fenomeen “ Dood “ zal dan ook niet meer aanwezig zijn in de nieuwe schepping waar enkel dezen aanwezig zijn die bereidt gevonden werden zich aan Gods systeem vrijwillig te onderwerpen.

“En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer. En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is.

En ik hoorde een luide stem van de troon zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal bij hen zijn, en Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbijgegaan.

En Hij, die op de troon gezeten is, zeide: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide: Schrijf, want deze woorden zijn getrouw en waarachtig. “(Openbaring 21: 1-5)

Uit voorgaand kan men dus duidelijk vaststellen dat de Bijbel een evolutionair ontstaan noch van mens noch van dier duidelijk niet ondersteund..

Te meer daar een evolutionair systeem berust op een voorafgaand sterven van soorten voordat uiteindelijk de mens “ontstond “ (en dus in opstand kon komen)

De titel van uw topic was dus beter “ evolutie contra De Bijbel.†geweest

Nog even kort betreffende uw opmerking “dat de evolutie theorie op bewezen feiten steunt.â€

Niets is minder waar ; want de evolutietheorie en vele van haar zogenaamde “bewezen feiten†zijn in de loop der jaren sinds Darwin al vele tientallen keren aangepast en gewijzigd geworden. Wetenschappelijke feiten vertonen dergelijke “eigenschappen “ niet. Hierdoor blijft de evolutietheorie dan ook een evolutie - theorie .

.Verder wil ik hier niet op ingaan maar je kan een paar interessante voordrachten betreffende dit onderwerp bekijken op http://www.genesisconflict.com

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geloof Algemeen moet Algemeen toegankelijk zijn. Nog net geen Jip en Janneke taal, maar mensen van 14-18 moeten makkelijk het een en ander begrijpen en mee kunnen posten. Diepgaandere stukken kunnen in Theologie geplaatst worden.

Dank U

Maar verplaats dan misschien de stukken en de reacties er op inplaats van ze te schrappen

Link naar bericht
Deel via andere websites
dat dit een christelijk forum is en ik dus eerst dat duidelijk wou hebben zodat jullie mij niet als christen zouden veroordelen over de toekomende uitspraken.

Ik ben pas 14 dus zinsopbouw kan soms niet lopen btw.

Leren ze je niks meer op school? Als je nu 8 was.... maar 14?

Volgens mij bedoel je: "ik ben een beetje te lui om nette zinnen te typen dus zinsbouw kan soms niet lopen btw."

Verder ben ik het wel eens met je standpunt over evolutie. Ik begrijp ook niet hoe sommige christenen (diegenen die echt begrijpen wat de evolutietheorie inhoudelijk betekent) dat met een geloof in een persoonlijke god, die zich de laatste 0,00006% van de geschiedenis met een handjevol mensen bezighoud, kunnen combineren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verder ben ik het wel eens met je standpunt over evolutie. Ik begrijp ook niet hoe sommige christenen (diegenen die echt begrijpen wat de evolutietheorie inhoudelijk betekent) dat met een geloof in een persoonlijke god,

Tja, Sorry. :#

die zich de laatste 0,00006% van de geschiedenis met een handjevol mensen bezighoud, kunnen combineren.

Zegt wie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid