Spring naar bijdragen

Naief denken


Aanbevolen berichten

Op het EK probeert de UEFA ons toch nog enkele morele waarden mee te geven. No Racism, Respect, deze termen staan op vlaggen, hesjes, voetbalshirts en op de reclameborden langs het voetbalveld. Niet dat iedereen zich daar erg veel van aantrekt; er worden nog altijd grove overtredingen gemaakt en hier en daar is toch nog enige vorm van racisme te bespeuren. Maar de UEFA doet het allemaal toch maar, elke wedstrijd en elk toernooi weer.

Nu zijn dat ook wel vrij veilige, algemene waarden waar niemand zich echt een buil aan hoeft te stoten. Interessanter zou zijn als de UEFA met waarden als Geen Geldzucht, Geen Corruptie, Een Elftal Is Een Team En Geen Verzameling Ego’s zou komen. Die waarden zijn al een stuk moeilijker en raken al veel directer de sportwereld, waaronder ook de UEFA zelf. Niet echt geschikt dus om vrolijk mee te vlaggen of in rond te rennen.

Ergens in een stad wordt een katholieke kerk grondig gerestaureerd. En uit de mededelingen daarover bleek er ook discussie te zijn over of de knielbanken vervangen moeten worden door stoelen of niet. Want stoelen zijn net even wat comfortabeler voor de concertbezoeker, zodat deze ongestoord kan genieten van de concerten die in het gebouw gegeven moeten kunnen worden. Ik hoop van ganser harte dat de knielbanken blijven.

Mijns inziens hoort de biddende, knielende katholiek altijd voorrang te krijgen boven de seculiere concertbezoeker. Het is nog altijd een kerk en geen concertzaal en dat mogen gasten zich altijd blijven beseffen. Stoelen leveren misschien meer geld op voor de parochie en zijn misschien veel multifunctioneler, maar men hoeft niet álles op te offeren voor het geld en het gemak. Maar ja, wat heb je nu aan zulk naïef denken?

Wat heb je aan geroep dat de sport minder commercieel zou moeten worden en het écht om de sport zou moeten draaien, als topsport nu eenmaal miljoenen euro’s kost? Wat heb je aan geroep dat topsporters wel minder betaald zouden mogen worden, als ze anders het veld niet meer op komen? Dus zal de topsport gewoon blijven doordenderen op dezelfde weg. En zal die kerk waarschijnlijk wel stoelen krijgen in plaats van knielbanken.

 

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Joon wij willen soms dingen maar wanneer een kerk een multifunctionele functie heeft en gesubsidieerd wordt dan zullen ook de wensen van concertbezoekers mee genomen worden.

En dat begrijp ik, gelovigen zijn niet de enige inwoners van Nederland en Belgie. Willen we een kerk alleen als kerk laten dienen dan zal ons dat als gelovigen ook geld kosten, hebben we dat er voor over?

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Joon wij willen soms dingen maar wanneer een kerk een multifunctionele functie heeft en gesubsidieerd wordt dan zullen ook de wensen van concertbezoekers mee genomen worden.

En dat begrijp ik, gelovigen zijn niet de enige inwoners van Nederland en Belgie. Willen we een kerk alleen als kerk laten dienen dan zal ons dat als gelovigen ook geld kosten, hebben we dat er voor over?

Lobke, die is een column geschreven door RobertF.

ik zit bij de redactie en die worden door de redactie gepost :)

thnx dingo ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Joon wij willen soms dingen maar wanneer een kerk een multifunctionele functie heeft en gesubsidieerd wordt dan zullen ook de wensen van concertbezoekers mee genomen worden.

En dat begrijp ik, gelovigen zijn niet de enige inwoners van Nederland en Belgie. Willen we een kerk alleen als kerk laten dienen dan zal ons dat als gelovigen ook geld kosten, hebben we dat er voor over?

Meestal niet. Ik denk dat we teruggaan naar een tijdperk met veel huiskapellen. Waar we de Hoogdagen met z'n allen wel in de hoofdkerk vieren, maar de dagelijkse vieringen thuis. Of bij iemand op bezoek.

Persoonlijk vind ik stemmige concerten in een kerk geen probleem, zelfs wel tof. Eventueel zelfs aansluitend op de dienst, als optie. Maar het moeten wel concerten zijn die passen bij Gods huis. De muziekstijl is daarbij voor mij niet leidend, zolang de inhoud maar acceptabel is.

Over de voetbal: ik heb daar een dubbel gevoel over. Zeker als het op normen en waarden uitdraait. In het heetst van de strijd kunnen er weleens schermutselingen ontstaan, zolang die na het spel maar vergeten en vergeven zijn kan het iedereen gebeuren. Probleem is dat het publiek alleen het spel ziet en niet de verontschuldigingen (als die er al zijn) achteraf.

Over het salaris ben ik redelijk duidelijk, ze mogen best veel betaald worden. Het is aan hen om daar iets goeds mee te doen. Het systeem is aan marktwerking onderhevig vrees ik, daar iets aan doen is erg lastig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid