Spring naar bijdragen

Gelovers en niet gelovers.


Aanbevolen berichten

Hoe gelovig of ongelovig je bent hangt af van de inrichting van je hersenen.

Hoe meer sporen van autisme, hoe meer kans dat je ongelovig of agnostisch bent of wordt.

De vraag is, hoe kan je zo iemand straffen voor ongeloof?

The study found that the higher the autism score, the less likely the person was to believe in God, with the link partially explained by theory of mind. In other words, the better someone felt at understanding other's minds, the more fervent their belief in God.

http://www.huffingtonpost.com/2012/05/3 ... 58771.html

PS: Dit gaat niet over gediagnosticeerde autisten maar over gewone mensen met sporen van autisme, er is een groot grijs gebied tussen nul en honderd procent autist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hoe gelovig of ongelovig je bent hangt af van de inrichting van je hersenen.

Hoe meer sporen van autisme, hoe meer kans dat je ongelovig of agnostisch bent of wordt.

Waar staat dat in de Bijbel?

De vraag is, hoe kan je zo iemand straffen voor ongeloof?

Wie straft wie en waarom? Waarop baseer je dat?

Daarnaast: ik ken iemand die nogal zwaar autistisch was en door Gods kracht werd genezen van autisme en nu een enthousiast christen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daarnaast: ik ken iemand die nogal zwaar autistisch was en door Gods kracht werd genezen van autisme en nu een enthousiast christen is.

Anekdotisch bewijs.

Heb je het artikel wel gelezen Eulogia?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een kenmerk van autisme is het onvermogen om je in te leven in het standpunt van een ander, of je er voor te interesseren.

Religie word van generatie op generatie overgedragen, en is dus gebaseerd op communicatie door ouders of andere authoriteiten. Juist daar zit misschien een probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Anekdotisch bewijs.

Waarom denk je dat het anekdotisch bewijs is?

Heb je het artikel wel gelezen Eulogia?

Natuurlijk niet. Ik lees alleen de waarheid die in het Woord van God staat.

Anekdotisch bewijs berust op 'van horen zeggen' heeft dus verder in een discussie weinig waarde.

Als je het artikel niet leest waarom reageer je dan?

Als iemand in een discussie op een dogma gaat staan (de bijbel is waar, punt) is het einde discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een kenmerk van autisme is het onvermogen om je in te leven in het standpunt van een ander, of je er voor te interesseren.

Religie word van generatie op generatie overgedragen, en is dus gebaseerd op communicatie door ouders of andere authoriteiten. Juist daar zit misschien een probleem.

Mijn ps gelezen Donnie? Het gaat niet over autisten an sich, maar over mensen met meer of minder aanleg voor autisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dat terwijl de enige in deze discussie enig autisme vertoont, Eulogía is! :D;)

Gekheid. Ik heb er al even naar gekeken, zal er nog eens naar kijken. Ik denk dat zulke bevindingen al gauw een beetje schimmig zijn. Geloven is ook niet alleen maar iets van gevoel of 'delen'. In mijn kerk zou een wat autistischer iemand zich prima thuisvoelen.

Geloven dat kan iedereen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Anekdotisch bewijs berust op 'van horen zeggen' heeft dus verder in een discussie weinig waarde.

Als je het artikel niet leest waarom reageer je dan?

Als iemand in een discussie op een dogma gaat staan (de bijbel is waar, punt) is het einde discussie.

Anekdotisch bewijs is van waarde voor mensen die autistisch zijn of voor mensen die anderen kennen die autistisch zijn en graag verlost zouden willen zijn van autisme.

Het heeft niets te maken met 'van horen zeggen', maar van iemand die ik ken.

Waarom zou ik een artikel lezen waarin mogelijk dingen zouden worden verkondigd die in strijd zijn met de waarheid van de Bijbel? Waarom is het 'einde discussie' als iemand zegt dat de Bijbel waar is? Waarom zou iemand niet mogen reageren als hij/zij een bepaald artikel niet zou willen lezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn ps gelezen Donnie? Het gaat niet over autisten an sich, maar over mensen met meer of minder aanleg voor autisme.

Jazeker, en het artikel. Ik probeerde slechts een mogelijkheid aan te voeren.

Informatie van anderen systematisch wantrouwen of niet goed kunnen verwerken is misschien een autistisch trekje, omdat autisten vaak alleen op zichzelf gericht zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geloven dat kan iedereen.

Dat is zeker waar dat er onder autisten ook gelovigen zijn, wetenschappers zoeken dan ook niet naar de uitzondering, maar naar de regel.

Het onderzoek toont aan dat er dus aantoonbaar verschil is wat betreft religieuze gevoelens tussen mensen die geen autisme vertonen en mensen die wel enige aanleg hebben.

Dit wegredeneren helpt niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In mijn kerk zou een wat autistischer iemand zich prima thuisvoelen.

Geloven dat kan iedereen.

Ik ben het daar mee eens. Een autistisch persoon kan heel gemakkelijk het geloof aannemen en praktiseren.

Heb je daar onderzoek naar gedaan of 'denk' je dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het eerste wat ik denk: heeft niet iedereen wat autistische trekjes?

Ik in ieder geval wel.

Ik kan me wel vinden in wat Donnnie7 zegt:

Een kenmerk van autisme is het onvermogen om je in te leven in het standpunt van een ander, of je er voor te interesseren.

Religie word van generatie op generatie overgedragen, en is dus gebaseerd op communicatie door ouders of andere authoriteiten. Juist daar zit misschien een probleem.

Een vriend van me is autistisch, en die heeft het heel moeilijk met het lezen van de bijbel en praten tot God, hij ziet Hem immers niet. Hij heeft ook nood aan het visuele/audio.

Maar daar zijn genoeg hulpmiddelen voor: ingesproken teksten, verfilmingen van bijbelboeken, christelijke muziek. Allemaal manieren om het woord te leren kennen.

Ik zou zeker niet zeggen: autisten (of mensen met autistische kantjes) hebben meer kans tot ongeloof. Kijk op dit forum, er zitten er heel wat met autistische trektjes :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je het artikel wel gelezen Eulogia?

Natuurlijk niet. Ik lees alleen de waarheid die in het Woord van God staat.

Hoe komt het dan dat je wel de verschillende bijdragen hier op dit forum leest? Dat je wel nieuwsberichten op verschillende sites leest enz enz.

Je aanwezigheid hier geeft enkel al aan dat je je niet aan je eigen uitspraak houd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je het artikel wel gelezen Eulogia?

Natuurlijk niet. Ik lees alleen de waarheid die in het Woord van God staat.

Hoe komt het dan dat je wel de verschillende bijdragen hier op dit forum leest? Dat je wel nieuwsberichten op verschillende sites leest enz enz.

Je aanwezigheid hier geeft enkel al aan dat je je niet aan je eigen uitspraak houd.

O.k. laat ik het dan anders formuleren: ik ben voorzichtig in wat ik lees en ben selectief. Ik kijk tegenwoordig zo goed als geen tv meer en kijk vooral op Youtube naar betrouwbare kanalen. Op Credible ben ik selectief in topics en ik klik niet op elke link. Ik lees wel bepaalde posts, maar ik stel het woord van God altijd boven die posts. Ik negeer de onwaarheden die worden geschreven, aangezien ze niet overeenkomen met Gods woord. Ik 'filter' als het ware hetgeen ik lees met het woord van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Autisten hebben over het algemeen grote moeite om te socializen met andere mensen, en kunnen dus moeilijker relaties opbouwen met anderen. Het kan jaren duren voor ze zich voor je openstellen. Het is dus niet zo vreemd dat ze dezelfde problemen hebben als het gaat om een relatie met God.

Ik zag nog iets interessants in het artikel: "These studies are correlational, so researchers can't say for sure whether an inability to imagine other minds actually leads to atheism." Het lijkt alsof ze ervan uit gaan dat je als kind gelovig word geboren en dan door een defect (in dit geval autisme) atheïstisch word :')

Enne, eulogia, als je zelf zo sterk in je geloof staat als je zegt, waarom zou je dan zo hard je best doen om andere visies te ontwijken? Je zou die andere dingen kunnen lezen/zien en kunnen afdoen als 'niet waar' en 'tegen het woord van God in', en dan sta je nog sterker in je geloof. Door alles zo te ontwijken lijkt het juist alsof je geloof op elk moment kan instorten en je liever geen risico loopt om iets te lezen dat je overhaalt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Enne, eulogia, als je zelf zo sterk in je geloof staat als je zegt, waarom zou je dan zo hard je best doen om andere visies te ontwijken? Je zou die andere dingen kunnen lezen/zien en kunnen afdoen als 'niet waar' en 'tegen het woord van God in', en dan sta je nog sterker in je geloof. Door alles zo te ontwijken lijkt het juist alsof je geloof op elk moment kan instorten en je liever geen risico loopt om iets te lezen dat je overhaalt...

Mijn geloof is absoluut onwankelbaar gefundeerd op de Rots Christus en is diep geworteld in Hem.

Juist omdat ik onwaarheden vermijd, heb ik een onwankelbaar geloof.

Als mensen hun hart vullen met onwaarheid en twijfels, zullen ze zwakker worden in het geloof en mogelijk gaan wankelen.

Als mensen hun hart vullen met de waarheid van Gods woord, zullen ze een absolute zekerheid hebben en zullen ze er absoluut van overtuigd zijn dat ze zijn gered, dat God voorziet in hetgeen ze nodig hebben, dat God geneest, dat Hij beschermt, dat Hij vrede, rust en blijdschap geeft enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid