Spring naar bijdragen

Incest in Bijbel.


Aanbevolen berichten

er zijn nooit mensen zo oud geworden, dus dat kunnen we uitsluiten.

dit is al eerder besproken; de leeftijden in de bijbel zijn niet historisch.

òf er is een andere tijdrekening gebruikt; òf ze zijn symbolisch, zoals bijna alle getallen in de bijbel.

Maran, je post hier in het subforum Geloof->Bijbelstudie en hier staat de waarheid van de Bijbel niet ter discussie. Vriendelijk verzoek om vanaf nu binnen de FAQ te blijven. Nieuwe soortgelijke posts worden zonder verdere mededeling verwijderd.

de bijbel kan op vele manieren gelezen worden.

niet alles is letterlijk.

ik geef een site waarin o.a. een uitleg wordt gegeven over de getallen van de leeftijden in de bijbel door een theoloog, met een behoorlijk indrukwekkende CV.

hier te lezen:

http://www.labuschagne.nl/cv.nl.pdf

Dat is in deze helemaal niet interessant, ik ben me bewust dat er meer mogelijkheden zijn. In de bijbel staat dat mensen in prehistorische tijden mensen ouder werden dan nu. Jouw reactie is dat mensen nooit zo oud zijn geworden alsof dat een vanzelfsprekenheid is. Ten eerste is dat een aanname die je niet kan onderbouwen, ten tweede sluit het elk wonder uit, wat voor een atheïst vast vanzelfsprekend is maar niet voor een gelovige christen. Vandaar deze herhaalde waarschuwing. Verdere discussie kan in een feedbacktopic of per mail maar niet hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is de tijdsspan tussen schepping en zondeval? Wat is de tijdsspan tussen zondeval en doodslaan van Abel?

Dit staat volgens mij niet in de Bijbel en was wellicht voor de schrijver niet relevant om te vermelden. Maar, gezien de hoge leeftijden dat men behaalde destijds, kan het niet mogelijk zijn dat hier 100'en jaren overheen zouden zijn gegaan? In 400 jaar (ik noem maar wat) kan je best wel een dorp(en) stichten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wellicht waren Adem en Eva wel de eerste mensen, maar niet de enige mensen?

Hoe het dan verder met de verbanning uit Eden zit weet ik niet, maar dat vond ik altijd wel een logische verklaring hiervoor.

Is het niet logischer dat Adam en Eva symbolisch zijn bedoeld en geen historische personen zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wellicht waren Adem en Eva wel de eerste mensen, maar niet de enige mensen?

Hoe het dan verder met de verbanning uit Eden zit weet ik niet, maar dat vond ik altijd wel een logische verklaring hiervoor.

Is het niet logischer dat Adam en Eva symbolisch zijn bedoeld en geen historische personen zijn?

En Kaïn en Abel ook niet omdat deze afstammen van toevallig symbolische ouders? Het kan, maar hoe vertaal je dan het teken van Kaïn?

Op zich vind ik het idee van incest in de Bijbel niet vreemd. Letterlijk gelezen komen we voort uit 2 mensen, en dan moet er hoe dan ook incest geweest zijn.

En als er ipv Adam en Eva een groep mensen was geschapen, leg dit dan ook eens uit:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:20: De mens gaf namen aan al het vee, aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste.

Ofwel, Adam zag geen mens dat bij hem paste.

Abraham trouwde zijn zus ook, en vanuit de kinderen die daar uit voortkwamen is Israël ontstaan:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:12: Bovendien, ze (Sara) is werkelijk mijn zuster: ze is de dochter van mijn vader. Ze is alleen niet de dochter van mijn moeder, en zo kon ze mijn vrouw worden.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Het meest rare geval van incest vind ik het geval van Lot. Zijn 2 dochters voerden hem dronken en hadden beiden op een avond gemeenschap met hem om beiden zwanger van Lot te worden. Ik weet dat Moslims dit soort teksten walgelijk vinden omdat profeten zich niet zo gedragen zouden hebben volgens hun.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is bekend dat een wetgeving in de tijden van verschillende profeten van elkaar afwijken.

Zo waren bepaalde dingen toegestaan in de tijden van sommige profeten waarnaar het verboden was voor de andere profeten/boodschappers.

Betreft de nakommeling van Adam en Eva, de kinderen mochten met elkaar trouwen.

God stond Adam toe om zijn dochters te huwen aan zijn zonen, wegens noodzaak.

Elk koppel had een zoon en een dochter.

Vandaar dat hij het meisje van het ene koppel liet trouwen met de jongen van het andere koppel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is bekend dat een wetgeving in de tijden van verschillende profeten van elkaar afwijken.

Zo waren bepaalde dingen toegestaan in de tijden van sommige profeten waarnaar het verboden was voor de andere profeten/boodschappers.

Betreft de nakommeling van Adam en Eva, de kinderen mochten met elkaar trouwen.

God stond Adam toe om zijn dochters te huwen aan zijn zonen, wegens noodzaak.

Elk koppel had een zoon en een dochter.

Vandaar dat hij het meisje van het ene koppel liet trouwen met de jongen van het andere koppel.

hoe weet je dit allemaal en ben je hier zo zeker van?

en waar staat dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De heilige geschriften van Mozes, Abraham, Jezus etc roepen allemaal naar hetzelfde.

Namelijk om 1 God te aanbidden, en geen deelgenoten toe te kennen.

Betreft de wetgeving dus wat wel en niet toegestaan is daar verschilt men erin.

Wat in de torah verplicht werd gesteld kan opgeheven zijn in de nieuwe testament, of beetje verandert zijn. denk bijv. aan het vasten of bedekking van de vrouw.

Betreft mijn tekst over Adam en Eva hierboven.

Hoe is anders te verklaren dat er nakommelingen kwamen, zonder dat ze met elkaar gemeenschap hebben gehad.

Het is wel duidelijk in de bijbel dat Adam en Eva geen ouders hadden, ze waren de eerste mensen.

En dat Jezus ook geen vader heeft ( alleen moeder maagd Maria).

Ze worden beide kinderen van God genoemd in de bijbel, maar ik zie dat niet als iets dat je letterlijk moet nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Adam werd door God geschapen en de vrouw uit de rib van Adam.

- uitgaande van scheppingsverhaal, even geen evolutietheorie-

Dus heel de mensheid komt voort uit Adam en Eva. Maar dan wilt dit dus zeggen dat er seks was geweest tussen: (verschillende mogelijkheden)

- broer en zus

- moeder en zoon

- vader en dochter

Hoe zien jullie het?

Dat kan, maar de degeneratie ging toen nog niet in een stroomversnelling als nu denk ik. En dat het ook niet als incest werd beschouwd. Want uiteindelijk zijn we allemaal van adam en eva en dus 1 familie. Allemaal 'incest' zou je kunnen zeggen. :Y

alhoewel vader en dochter of moeder en zoon betwijfel ik hoor. dat denk ik toch niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het meest rare geval van incest vind ik het geval van Lot. Zijn 2 dochters voerden hem dronken en hadden beiden op een avond gemeenschap met hem om beiden zwanger van Lot te worden. Ik weet dat Moslims dit soort teksten walgelijk vinden omdat profeten zich niet zo gedragen zouden hebben volgens hun.

Lot was geen profeet.

althans niet in het Christendom - wel volgens de Islam

Lot [als rechtvaardige] was volgens het bijbelse verhaal gespaard gebleven met zijn dochters terwijl hij eerder zijn dochters aangeboden had aan de mannen uit Sodom.

maar ja, ook hier blijkt weer een 'gerechtvaardige' uitleg voor te zijn. :E

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onthouden dat Adam ongeveer 800 jaar werd.

er zijn nooit mensen zo oud geworden, dus dat kunnen we uitsluiten.

.....

Maran, je post hier in het subforum Geloof->Bijbelstudie en hier staat de waarheid van de Bijbel niet ter discussie. Vriendelijk verzoek om vanaf nu binnen de FAQ te blijven......

Ik zou hier graag deze tekst willen plaatsen:

Dan kan hier ook geen discussie over zijn.

Wel veel vragen.....

Dit komt na Genesis 5 met de stamboom van Adam tm Noach zonen en Kaïn met de eerste reeks van hoge leeftijden.

Genesis 6

1 Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. 2 De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden.

3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+6&id18=1&l=nl&set=10

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leviticus 18 geeft de wetten voor incest.

6 Niemand van jullie mag de eer van een bloedverwant aantasten. Ik ben de HEER. 7 Je mag geen gemeenschap hebben met je moeder, daarmee onteer je je vader; zij is je moeder en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 8 Heb geen gemeenschap met een andere vrouw van je vader, daarmee onteer je je vader. 9 Heb geen gemeenschap met je zuster, of ze nu de dochter van je vader of van je moeder is; zelfs al is ze niet uit hetzelfde huwelijk geboren als jij, je mag geen gemeenschap met haar hebben. 10 Heb geen gemeenschap met de dochter van je zoon of de dochter van je dochter, daarmee onteer je jezelf. 11 Heb geen gemeenschap met de dochter van een vrouw van je vader die door je vader verwekt is; zij is je zuster en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 12 Heb geen gemeenschap met de zuster van je vader; zij is een bloedverwante van je vader. 13 Heb geen gemeenschap met de zuster van je moeder; zij is een bloedverwante van je moeder. 14 Tast de eer van je vaders broer niet aan; je mag zijn vrouw niet te na komen, ze is je tante. 15 Heb geen gemeenschap met je schoondochter; zij is de vrouw van je zoon en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 16 Heb geen gemeenschap met de vrouw van je broer, daarmee onteer je je broer. 17 Heb geen gemeenschap met de dochter van je vrouw, noch met de dochter van haar zoon of de dochter van haar dochter; zij zijn haar bloedverwanten en daarom zou dat een schanddaad zijn. 18 Je mag niet naast je vrouw haar zuster als bijvrouw nemen, je mag geen gemeenschap hebben met de ene zuster zolang de andere leeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien waren dát dan de mensen die van de apen afstammen.

Die kant wil je niet op, WS. Dan krijg je erg schimmige theorieën over een 'uitverkoren ras' van nakomelingen van Adam versus de rest van de mensheid die inferieur is. Drie keer raden wat dan het Ar... eh Adamitische ras is. -O-

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wellicht waren Adem en Eva wel de eerste mensen, maar niet de enige mensen?

Hoe het dan verder met de verbanning uit Eden zit weet ik niet, maar dat vond ik altijd wel een logische verklaring hiervoor.

Is het niet logischer dat Adam en Eva symbolisch zijn bedoeld en geen historische personen zijn?

En Kaïn en Abel ook niet omdat deze afstammen van toevallig symbolische ouders? Het kan, maar hoe vertaal je dan het teken van Kaïn?

Op zich vind ik het idee van incest in de Bijbel niet vreemd. Letterlijk gelezen komen we voort uit 2 mensen, en dan moet er hoe dan ook incest geweest zijn.

En als er ipv Adam en Eva een groep mensen was geschapen, leg dit dan ook eens uit:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:20: De mens gaf namen aan al het vee, aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste.

Ofwel, Adam zag geen mens dat bij hem paste.

Zou dat ook niet symbolisch zijn? Hoe kan een mens nou aan alle dieren een naam geven? Enig idee hoeveel diersoorten er op deze aarde zijn? In Europa alleen komen ongeveer 20.000 soorten kevers voor en wereldwijd zo'n 200.000 soorten. En dan heb ik het alleen nog maar over kevers. Er word geschat dat er ongeveer 5,5 miljoen verschillende diersoorten op aarde leven. Minder dan wat men eerst dacht, maar 5,5 miljoen is een enorm getal/

http://www.nu.nl/wetenschap/2262070/aar ... cht--.html

Abraham trouwde zijn zus ook, en vanuit de kinderen die daar uit voortkwamen is Israël ontstaan:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:12: Bovendien, ze (Sara) is werkelijk mijn zuster: ze is de dochter van mijn vader. Ze is alleen niet de dochter van mijn moeder, en zo kon ze mijn vrouw worden.

Als een heel volk uit 2 individuen voort komen die zeer aan elkaar verwant zijn krijg je binnen een hele korte tijd inteelt. Niet echt geloofwaardig dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien waren dát dan de mensen die van de apen afstammen.

Die kant wil je niet op, WS. Dan krijg je erg schimmige theorieën over een 'uitverkoren ras' van nakomelingen van Adam versus de rest van de mensheid die inferieur is. Drie keer raden wat dan het Ar... eh Adamitische ras is. -O-

Ik denk dat ik ook de reden is waarom vanuit christelijke kring er een beetje huiverig gereageerd is op polygenisme. (Bijv. paus Pius XII viewtopic.php?f=12&t=27555#p1068677)

Het idee is volgens mij al een stuk ouder dan dat er bewijs voor is. En in die tijd is het ook wel voor het karretje gespannen van de rassenleer. Beetje het zelfde idee als het sociaal-darwinisme, maar dan iets wat voor de hypothese al was geopperd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Je kunt het ook positief benaderen,... wij zijn allemaal familie van elkaar.

E wordt toch ook over de menselijke familie gesproken.

(Handelingen 17:26) . . .En hij heeft uit één [mens] elke natie van mensen gemaakt om op de gehele oppervlakte der aarde te wonen, . . .

Aan het begin van de schepping was de mens nog dicht bij de volmaaktheid en ontstonden er geen biologische/fysieke problemen als broer en zus of neven en nichten met elkaar trouwden.

Nu zo ver van de volmaaktheid ontstaan er soms gebreken.

Wij zijn 1 mensenras met verschillende (geografisch bepaalde) uiterlijke kenmerken.

Zie citaat... http://www.christiananswers.net/dutch/q ... on-nl.html

Alle rassen kunnen onderling trouwen en een vruchtbaar nageslacht voortbrengen. Dat toont in de eerste plaats al dat de biologische verschillen tussen de rassen onderling niet zeer groot kunnen zijn. De waarheid is, dat de DNA miniem verschillen. Het DNA van enige twee mensen op aarde verschilt typisch met 0.2%.

We kunnen niet spreken over incest bij de eerste (bijna) volmaakte nakomelingen van Adam&Eva.

Want de Schepper is een volmaakte God en heel Zijn schepping is volmaakt. Na de zondeval is het natuurlijk helemaal fout gegaan met de gehele mensheid. Onder invloed van de goddeloze Satan de Duivel en zijn demonen heeft de mens zich overgegeven aan niet alleen incest maar ook pedofilie, sex met dieren en andere ongeoorloofde sexuele activiteiten die allemaal door God worden veroordeeld.

Maar binnenkort zal de ware God de gehoorzame mensheid in het 1000-jarig rijk van Christus tot volmaaktheid brengen.

Dan zullen we de volmaaktheid bezitten die Adam&Eva hebben verloren.

(Psalm 150:6) . . .Ja, al wat adem heeft, love Jah. Looft Jah!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid