Spring naar bijdragen

Incest in Bijbel.


Aanbevolen berichten

Adam werd door God geschapen en de vrouw uit de rib van Adam.

- uitgaande van scheppingsverhaal, even geen evolutietheorie-

Dus heel de mensheid komt voort uit Adam en Eva. Maar dan wilt dit dus zeggen dat er seks was geweest tussen: (verschillende mogelijkheden)

- broer en zus

- moeder en zoon

- vader en dochter

Hoe zien jullie het?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat als je zo rekent dat het idd "incest" zou zijn geweest.

Echter geloof ik niet dat op dat moment het als incest beschouwd werd.

Later zijn de 10 geboden gekomen en kleefden er nog meer geboden aan dan alleen deze 10 geboden.

Wat heb je weer een lastig discussiepunt uitgekozen Joon ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Adam werd door God geschapen en de vrouw uit de rib van Adam.

- uitgaande van scheppingsverhaal, even geen evolutietheorie-

Dus heel de mensheid komt voort uit Adam en Eva. Maar dan wilt dit dus zeggen dat er seks was geweest tussen: (verschillende mogelijkheden)

- broer en zus

- moeder en zoon

- vader en dochter

Hoe zien jullie het?

Goed discussiepunt! Het is een veel gestelde vraag waar Kaïn zijn vrouw vandaan haalde. Hij zal inderdaad waarschijnlijk met zijn zus getrouwd zijn geweest. Ik ben het met Selahrocks eens dat het in die tijd niet als incest werd bezien. De mens stond nog heel dicht bij de volmaaktheid en moet nog een hele goede gezondheid hebben gehad. Dat blijkt uit het feit dat de mens toen ook nog veel ouder werd dan nu. Er was dus weinig kans dat lichamelijke gebreken door huwelijken met bloedverwanten werden doorgegeven.

In de Wet van Mozes werd incest inderdaad verboden. Dat was dan ook zo'n 2500 jaar verder in de geschiedenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

er waren al andere mensen zo te lezen:

Kaïn vermoordde Abel

Genesis

13 En Kaïn zei tegen de HEERE: Mijn misdaad is te groot om vergeven te worden.

14 Zie, U verdrijft mij heden van het aangezicht van de aardbodem en ik zal voor Uw aangezicht verborgen zijn en dolend en dwalend over de aarde gaan; en het zal zo zijn dat al wie mij tegenkomt, mij zal doden.

15 Maar de HEERE zei tegen hem: Daarom zal al wie Kaïn doodt zevenvoudig gewroken worden! En de HEERE merkte Kaïn met een teken, zodat niemand die hem tegenkwam, hem zou doden.

16 Toen ging Kaïn weg van het aangezicht van de HEERE; en hij woonde in het land Nod, ten oosten van Eden.

en vond daar een vrouw.

Nageslacht van Kaïn

17 En Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw, en zij werd zwanger en baarde Henoch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
er waren al andere mensen zo te lezen:

Kaïn vermoordde Abel

Genesis

13 En Kaïn zei tegen de HEERE: Mijn misdaad is te groot om vergeven te worden.

14 Zie, U verdrijft mij heden van het aangezicht van de aardbodem en ik zal voor Uw aangezicht verborgen zijn en dolend en dwalend over de aarde gaan; en het zal zo zijn dat al wie mij tegenkomt, mij zal doden.

15 Maar de HEERE zei tegen hem: Daarom zal al wie Kaïn doodt zevenvoudig gewroken worden! En de HEERE merkte Kaïn met een teken, zodat niemand die hem tegenkwam, hem zou doden.

16 Toen ging Kaïn weg van het aangezicht van de HEERE; en hij woonde in het land Nod, ten oosten van Eden.

en vond daar een vrouw.

Nageslacht van Kaïn

17 En Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw, en zij werd zwanger en baarde Henoch.

Het klopt dat er al andere mensen waren toen Kaïn zijn broer Abel vermoordde. We weten niet hoeveel kinderen Adam en Eva op dat moment al hadden. En wat Kaïns vrouw betreft, lees je niet dat zij uit het land kwam waar Kaïn naar toe vluchtte. Er staat niet dat zij elkaar pas na de moord op Abel voor het eerst ontmoette. Het wil niet zeggen dat zij uit een ander gezin kwam ofzo. Maar er staat dat hij daar gemeenschap had met zijn vrouw en dat hij een zoon kreeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

er zijn twee scheppingsverhalen.

volgens het eerste werden man en vrouw tegelijkertijd uit stof geschapen en volgens het tweede werd de vrouw geschapen uit de rib van Adam

interessant misschien om eens iets te lezen over Lillith, die volgens sommige versies de eerste vrouw van Adam geweest zou zijn]

dat zou ook kunnen verklaren dat er al meer mensen waren vòòr Adam en Eva.

aangezien er duidelijk staat dat Kaïn onderweg naar Nod, dwalend over de aarde, andere mensen zou tegenkomen, die hem zouden willen doden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
er zijn twee scheppingsverhalen.

volgens het eerste werden man en vrouw tegelijkertijd uit stof geschapen en volgens het tweede werd de vrouw geschapen uit de rib van Adam

interessant misschien om eens iets te lezen over Lillith, die volgens sommige versies de eerste vrouw van Adam geweest zou zijn]

dat zou ook kunnen verklaren dat er al meer mensen waren vòòr Adam en Eva.

aangezien er duidelijk staat dat Kaïn onderweg naar Nod, dwalend over de aarde, andere mensen zou tegenkomen, die hem zouden willen doden.

Lilith is een demoon Maran, geen mensfiguur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En vanwaar kom dat 2e scheppingsverhaal?

dat zou ook kunnen verklaren dat er al meer mensen waren vòòr Adam en Eva.

Ik baseer me op de Bijbel, waarin gezegd wordt dat de eerste mens Adam is. Hoe kunnen er dan mensen zijn vòòr Adam?

Link naar bericht
Deel via andere websites
er zijn twee scheppingsverhalen.

volgens het eerste werden man en vrouw tegelijkertijd uit stof geschapen en volgens het tweede werd de vrouw geschapen uit de rib van Adam

interessant misschien om eens iets te lezen over Lillith, die volgens sommige versies de eerste vrouw van Adam geweest zou zijn]

dat zou ook kunnen verklaren dat er al meer mensen waren vòòr Adam en Eva.

aangezien er duidelijk staat dat Kaïn onderweg naar Nod, dwalend over de aarde, andere mensen zou tegenkomen, die hem zouden willen doden.

Lilith is een demoon Maran, geen mensfiguur.

En verder is 'Lilith' veel 'jonger' dan het scheppingsverhaal. Deze demon is pas bedacht ten tijde van de samenstelling v/d babylonische talmoed.

---

Van Adam en Eva wordt in de joodse traditie overigens gezegd dat ze tientallen kinderen hadden. Flavius Josephus noemt 33 zonen en 23 dochters, op basis van een op dat moment (i.e. eerste eeuw van onze jaartelling) al oude traditie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onthouden dat Adam ongeveer 800 jaar werd.

er zijn nooit mensen zo oud geworden, dus dat kunnen we uitsluiten.

dit is al eerder besproken; de leeftijden in de bijbel zijn niet historisch.

òf er is een andere tijdrekening gebruikt; òf ze zijn symbolisch, zoals bijna alle getallen in de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Topiclinkje er naar?

in welk topic dit ter sprake is geweest weet ik niet meer, maar vroeger werden de mensen sowieso niet oud - ze worden n.l. steeds ouder naarmate de tijd voortschrijdt.

In Psalm 90:10 staat dat mensen in de tijd van David ongeveer 70 a 80 jaar oud werden. Dat is nu nog zo. Maar het was Gods bedoeling dat mensen voor eeuwig zouden leven. Door de zondval sterven we nu. Maar de kinderen van Adam en Eva stonden nog heel dichtbij de volmaaktheid. Dan is het toch niet raar dat mensen toen zo oud werden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Topiclinkje er naar?

in welk topic dit ter sprake is geweest weet ik niet meer, maar vroeger werden de mensen sowieso niet oud - ze worden n.l. steeds ouder naarmate de tijd voortschrijdt.

edit: hier staat er wel iets over - kijk maar.. :D

http://www.labuschagne.nl/z%26oz/z%26ozbijbel4.pdf

Nou jah, ieder zijn mening uiteraard. Maar waarom kunnen we niet voor waar aannemen dat de leeftijden juist zijn?

Alsof God de schrijver van genesis ingaf van: we gaan ze eens goed pesten en we gaan er een code insteken om de exacte leeftijd van Adam en andere te achterhalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onthouden dat Adam ongeveer 800 jaar werd.

er zijn nooit mensen zo oud geworden, dus dat kunnen we uitsluiten.

dit is al eerder besproken; de leeftijden in de bijbel zijn niet historisch.

òf er is een andere tijdrekening gebruikt; òf ze zijn symbolisch, zoals bijna alle getallen in de bijbel.

Hoezo was Methusalem niet zo oud als 800 jaar?!?

In Genesis 5:27 staat heel duidelijk dat Methusalem 969 jaar oud is geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onthouden dat Adam ongeveer 800 jaar werd.

er zijn nooit mensen zo oud geworden, dus dat kunnen we uitsluiten.

dit is al eerder besproken; de leeftijden in de bijbel zijn niet historisch.

òf er is een andere tijdrekening gebruikt; òf ze zijn symbolisch, zoals bijna alle getallen in de bijbel.

Hoezo was Methusalem niet zo oud als 800 jaar?!?

In Genesis 5:27 staat heel duidelijk dat Methusalem 969 jaar oud is geworden.

Maran gaat er vanuit dat het een soort van symbolische getallen zijn :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onthouden dat Adam ongeveer 800 jaar werd.

er zijn nooit mensen zo oud geworden, dus dat kunnen we uitsluiten.

dit is al eerder besproken; de leeftijden in de bijbel zijn niet historisch.

òf er is een andere tijdrekening gebruikt; òf ze zijn symbolisch, zoals bijna alle getallen in de bijbel.

Maran, je post hier in het subforum Geloof->Bijbelstudie en hier staat de waarheid van de Bijbel niet ter discussie. Vriendelijk verzoek om vanaf nu binnen de FAQ te blijven. Nieuwe soortgelijke posts worden zonder verdere mededeling verwijderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onthouden dat Adam ongeveer 800 jaar werd.

er zijn nooit mensen zo oud geworden, dus dat kunnen we uitsluiten.

dit is al eerder besproken; de leeftijden in de bijbel zijn niet historisch.

òf er is een andere tijdrekening gebruikt; òf ze zijn symbolisch, zoals bijna alle getallen in de bijbel.

Maran, je post hier in het subforum Geloof->Bijbelstudie en hier staat de waarheid van de Bijbel niet ter discussie. Vriendelijk verzoek om vanaf nu binnen de FAQ te blijven. Nieuwe soortgelijke posts worden zonder verdere mededeling verwijderd.

de bijbel kan op vele manieren gelezen worden.

niet alles is letterlijk.

ik geef een site waarin o.a. een uitleg wordt gegeven over de getallen van de leeftijden in de bijbel door een theoloog, met een behoorlijk indrukwekkende CV.

hier te lezen:

http://www.labuschagne.nl/cv.nl.pdf

Link naar bericht
Deel via andere websites
Adam werd door God geschapen en de vrouw uit de rib van Adam.

- uitgaande van scheppingsverhaal, even geen evolutietheorie-

Dus heel de mensheid komt voort uit Adam en Eva. Maar dan wilt dit dus zeggen dat er seks was geweest tussen: (verschillende mogelijkheden)

- broer en zus

- moeder en zoon

- vader en dochter

Hoe zien jullie het?

Als we verder lezen dan wordt Kain gedood en de wereld ingezonden. Hij krijgt een merkteken mee, zodat anderen hem niet doden. Naast Adam, Eva, Kain en Abel zijn er blijkbaar nog andere mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid