Spring naar bijdragen

Eten van karmijn(E-120)


Aanbevolen berichten

Ik heb me laten vertellen dat de rode kleurstof die o.a. gebruikt wordt in snoep, gemaakt is van het bloed van de Schildluis. In de bijbel staat meerdere keren dat het eten van bloed niet toegestaan is.

Moet iedere christen nu op de verpakking kijken of die E120 erin zit of lijkt dit jullie niet zo een probleem?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die E-nummers zijn toch al dingen om bij op te letten. De EU is minder streng dan ik zou willen. Sommige stoffen zijn een beetje dubieus.

Persoonlijk zie ik trouwens met dat bloed niet zo'n probleem. Ik bedoel, in vlees zal altijd (al dan niet een minuscuul restje) bloed zitten. Wat ik begreep gaat de Bijbeltekst ook eigenlijk meer over het vlees gebruiken van nog levende dieren. Dus eigenlijk een diervriendelijke Bijbeltekst. Bloed dus als stromend bloed: leven.

Althans, dat begreep ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:14 Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt. 15 Als u dus uw broeder of zuster kwetst door wat u eet, handelt u niet langer overeenkomstig de liefde. Laat hen voor wie Christus gestorven is niet verloren gaan door het voedsel dat u eet. 16 Breng het goede dat God u schenkt geen schade toe, 17 want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest.


ik weet niet zeker hoor maar staat hier in dit stuk niet dat we gewoon alles mogen eten zolang we geen aanstoot geven aan anderen??
Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar op het concilie van Jeruzalem stelden de apostelen:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb me laten vertellen dat de rode kleurstof die o.a. gebruikt wordt in snoep, gemaakt is van het bloed van de Schildluis. In de bijbel staat meerdere keren dat het eten van bloed niet toegestaan is.

Moet iedere christen nu op de verpakking kijken of die E120 erin zit of lijkt dit jullie niet zo een probleem?

Doe wat je geweten je ingeeft.

De wet is er voor bedoeld om je in vrijheid te brengen in plaats van gebondenheid. God wil dat het goed met je gaat, dus heeft Hij de wet gegeven om je ermee te zegenen.

Zo vermijd ik bijvoorbeeld varkensvlees door bijvoorbeeld te kiezen voor kip als ik kan kiezen tussen kip en varkensvlees. Maar als ik te gast ben bij anderen waar varkensvlees op het menu staat, eet ik gewoon varkensvlees.

Ik heb wel eerder gehoord dat bloed van luizen wordt gebruikt als kleurstof in voedsel. Ik begreep dat joden daarom geen rode m&m´s eten. Maar ik ben niet van plan te letten op zulke E-nummers en dergelijke m&m´s. Dat vind ik veel te beknellend. Zo kan elke christen zijn/haar eigen geweten volgen en een eigen keuze maken. Je gaat niet naar de hel door het eten van varkensvlees of het binnenkrijgen van bloed. Je bent gered als je Jezus hebt aangenomen als Heer en je Hem wil volgen. Hij wil een relatie met je en is niet geïnteresseerd in het opvolgen van regeltjes. Ook zal het binnenkrijgen van dergelijke stoffen je niet schaden in je gezondheid omdat God je Heelmeester is (Ex. 15:26)

Link naar bericht
Deel via andere websites

veel toegestane E-nummers zijn op z'n minst zeer verdacht.

o.a. de

E-120 [E-124 ]zit in veel snoep en vruchtenyoghurt en dat zijn nu juist zaken die kinderen eten.

kankerverwekkend, verhoogt o.a. de kans op astma, eczeem en ADHD.

E-124 [ de synthetische vervanger] is verboden in Canada, Noorwegen en Zweden.

een beknopt overzicht, maar is veel meer aan informatie te vinden.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... mmers.html

sowieso opletten dus bij het inkopen.

geen kant en klare maaltijden kopen bv.

er wordt ontzettend veel rotzooi verkocht in de supermarkten. :(

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommige zijn heel erg tegen het eten van E-nummers, maar ook basis elementen hebben een E-nummer. Het is wel goed dat die E-nummers er zijn, want daarmee kan je wel beter achterhalen wat er nu in het eten zit. Iets dat in Noord-Amerika maar de vraag is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Persoonlijk zie ik trouwens met dat bloed niet zo'n probleem. Ik bedoel, in vlees zal altijd (al dan niet een minuscuul restje) bloed zitten. Wat ik begreep gaat de Bijbeltekst ook eigenlijk meer over het vlees gebruiken van nog levende dieren. Dus eigenlijk een diervriendelijke Bijbeltekst. Bloed dus als stromend bloed: leven.

Althans, dat begreep ik.

Ik geloof ook dat wanneer we vlees eten, we erop moeten letten dat het wel is uitgebloed. Maar dat kan inderdaad nooit tot op de laatste druppel. Het gaat dus inderdaad om het principe.

In Handelingen 15:29 lees ik ook nog dat we ons moeten onthouden van "het verstikte"; dus vlees met het bloed er nog in. Bijvoorbeeld wild dat is afgeschoten en niet is uitgebloed.

En wat dit karmijn betreft, vind ik persoonlijk niet zo'n smakelijk idee. Het wordt ook wel gebruikt in cosmetica. Ik vind het net als Eugolia een gewetenskwestie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sommige zijn heel erg tegen het eten van E-nummers, maar ook basis elementen hebben een E-nummer. Het is wel goed dat die E-nummers er zijn, want daarmee kan je wel beter achterhalen wat er nu in het eten zit. Iets dat in Noord-Amerika maar de vraag is.

zeker, en er zijn ook goede [ongevaarlijke] E-nummers, maar dat moet je dan maar net weten.

een moeilijke zaak voor consumenten, want je gaat niet met een encyclopedie naar de supermarkt.

toch zijn er wel wat richtlijnen. de nummers E 300-399 zijn natuurlijk en zo zullen er wellicht nog wel een paar zijn.

maar ook andere toevoegingen - die vooral in light voedsel zitten zijn gevaarlijk en kankerverwekkend, zoals bv. aspartaam - dat kan bij veelvuldige consumptie zelfs tot abortus leiden of tot geboorte-afwijkingen bij het ongeboren kind, alsmede het DNA beschadigen, wat ook weer doorgegeven kan worden.

ik vermoed dat het grote aantal kankergevallen en de toename van hyperactiviteit bij kinderen mede te wijten zijn aan al deze toevoegingen, zoals E-nummers en smaakversterkers.

en niet te vergeten al die antibiotica[en soms ook nog groeihormonen] die je binnenkrijgt bij het eten van vlees.

en dan zwijg ik nog maar over het eten van vlees van dieren die gemaltraiteerd zijn, op wat voor manier dan ook; dat kan je gezondheid nooit en te nimmer ten goede komen.

voor de geïnteresseerden een link met verwijzingen

[het schijnt zelfs in babyvoeding te zitten :( ]

http://www.eetgoedvoeljegoed.com/2010/0 ... ustus.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb me laten vertellen dat de rode kleurstof die o.a. gebruikt wordt in snoep, gemaakt is van het bloed van de Schildluis. In de bijbel staat meerdere keren dat het eten van bloed niet toegestaan is.

Moet iedere christen nu op de verpakking kijken of die E120 erin zit of lijkt dit jullie niet zo een probleem?

om hier nog even op terug te komen.

eet je wel vlees?

biefstuk bv?

of varkensvlees?

of bloedworst?

Link naar bericht
Deel via andere websites

maar ook andere toevoegingen - die vooral in light voedsel zitten zijn gevaarlijk en kankerverwekkend, zoals bv. aspartaam - dat kan bij veelvuldige consumptie zelfs tot abortus leiden of tot geboorte-afwijkingen bij het ongeboren kind, alsmede het DNA beschadigen, wat ook weer doorgegeven kan worden.

Ik heb eens begrepen dat je wel heel veel aspartaam moet binnenkrijgen wil dat nadelig zijn. Je moet dan bijvoorbeeld vele liters cola-light drinken. Het is nooit goed om van een bepaald voedsel veel binnen te krijgen. Eet gewoon met mate en gevarieerd en er is niets aan de hand.

ik vermoed dat het grote aantal kankergevallen en de toename van hyperactiviteit bij kinderen mede te wijten zijn aan al deze toevoegingen, zoals E-nummers en smaakversterkers.

Waarom vermoed je dat?

Ik ben van mening dat kinderen niet meer netjes en consequent worden opgevoed, waardoor ze zich gaan misdragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid