Spring naar bijdragen

Waar ligt jouw grens?


Aanbevolen berichten

Zit je net een leuk tv-programma te kijken, komt er weer een vloek voorbij. Wat doe je? Zap je door of blijf je kijken? Je luistert naar een liedje op de radio. Het klinkt goed, maar als je naar de tekst luistert, begin je toch te twijfelen. Wat doe je? Zet je iets anders aan of zing je vrolijk mee? Waar ligt jouw grens?

Jesper (16) zingt graag mee met liedjes. Hij zegt: “Af en toe hoor ik teksten waar ik niet echt blij van word. Dan luister ik dat lied veel minder. Als een lied echt niet door de beugel kan, zet ik het gewoon stop.†Op tv kijkt Jesper graag naar programma’s als Draadstaal en Little Britain. “In deze programma’s wordt soms wel grove taal gebruikt. Maar,†zegt Jesper eerlijk, “als er één keer gevloekt wordt, blijf ik wel kijken. Als er echt om de minuut een vloek komt dan ben ik er snel klaar mee. Dan zap ik even weg.â€

Iedere dag word je beïnvloed door muziek, beelden, teksten, noem maar op. Dat kan bewust, doordat je zelf iets aanzet, maar ook onbewust, bijvoorbeeld een reclame die je onderweg naar school langs de weg ziet. Maar wat je kijkt of luistert, heb je ook zelf in de hand!

Probeer dit eens!
• Luister goed naar de tekst van een liedje. Wat voor invloed heeft dit op jou?
• Beeld je in of je Jezus zou kunnen uitnodigen om samen met jou naar dat liedje te luisteren of dat ene tv-programma te kijken. Bedenk dus: What Would Jesus Do?
• Bekijk alles zwart-wit. Het is goed of het is fout. Blijf niet in het grijze gebied hangen van ‘het kan nog wel’. Maak duidelijke keuzes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

• Luister goed naar de tekst van een liedje. Wat voor invloed heeft dit op jou?

De invloed die je wil dat het heeft.

• Beeld je in of je Jezus zou kunnen uitnodigen om samen met jou naar dat liedje te luisteren of dat ene tv-programma te kijken. Bedenk dus: What Would Jesus Do?
Aangezien niemand Jezus persoonlijk gekend heeft en niemand op gelijke voet staat met Jezus, lijkt het me niet verstandig om je af te vragen wat Jezus zou doen. Je kunt het je wel afvragen maar als je vervolgens aanneemt dat jou keuze de keuze van Jezus zou zijn, dan draai je de boel juist om. Niet jij doet wat Jezus zou doen, maar Jezus doet wat jij zou doen.
• Bekijk alles zwart-wit. Het is goed of het is fout. Blijf niet in het grijze gebied hangen van ‘het kan nog wel’. Maak duidelijke keuzes!Terug naar frontpage
Niks is zwart of wit, alles is altijd grijs, soms wat lichter soms wat donkerder. Ik vind dit echt het meest slechte advies wat er bestaat, poging tot radicalisering en intolerantie. Het zorgt ervoor dat discussie niet meer nodig is omdat de keus al gemaakt is 'de bijbel zegt het' einde discussie, einde groei in geloof.

Alles zwart wit willen zien is de makkelijke weg, de weg zonder nadenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zit je net een leuk tv-programma te kijken, komt er weer een vloek voorbij. Wat doe je? Zap je door of blijf je kijken?

Ik blijf kijken. :) Ik kijk overigens niet zo heel vaak televisie en als ik kijk dan zijn dat om een of andere vreemde samenloop van omstandigheden vaak programma's/series/films waarin mijn woordenschat van straattaal elke keer vergroot wordt.

Je luistert naar een liedje op de radio. Het klinkt goed, maar als je naar de tekst luistert, begin je toch te twijfelen. Wat doe je? Zet je iets anders aan of zing je vrolijk mee?

Meezingen doe ik niet maar iets anders opzetten omdat de tekst van het liedje mij niet aanstaat doe ik zelden. Als de presentator (met name Giel Beelen) of de artiest mij niet aanstaat dan zal ik wel een andere zender opzetten.

Waar ligt jouw grens? Jesper (16) zingt graag mee met liedjes. Hij zegt: “Af en toe hoor ik teksten waar ik niet echt blij van word. Dan luister ik dat lied veel minder. Als een lied echt niet door de beugel kan, zet ik het gewoon stop.†Op tv kijkt Jesper graag naar programma’s als Draadstaal en Little Britain. “In deze programma’s wordt soms wel grove taal gebruikt. Maar,†zegt Jesper eerlijk, “als er één keer gevloekt wordt, blijf ik wel kijken. Als er echt om de minuut een vloek komt dan ben ik er snel klaar mee. Dan zap ik even weg.â€Iedere dag word je beïnvloed door muziek, beelden, teksten, noem maar op. Dat kan bewust, doordat je zelf iets aanzet, maar ook onbewust, bijvoorbeeld een reclame die je onderweg naar school langs de weg ziet.

Waar de grens ligt is voor een ieder anders natuurlijk. Om geloofsredenen zal ik echter niet snel wat afzetten oid.

Maar wat je kijkt of luistert, heb je ook zelf in de hand!

Voor slechts een heel klein gedeelte heb je het zelf in de hand.

Ik heb in mijn beroep maar heel beperkt in de hand wat ik op een werkdag ga horen en ga meemaken. Evengoed is dat zo voor een scholier. Wat ik wel in de hand heb is in hoeverre ik mij daar door laat beïnvloeden.

Probeer dit eens!

• Luister goed naar de tekst van een liedje. Wat voor invloed heeft dit op jou?

• Beeld je in of je Jezus zou kunnen uitnodigen om samen met jou naar dat liedje te luisteren of dat ene tv-programma te kijken. Bedenk dus: What Would Jesus Do?

• Bekijk alles zwart-wit. Het is goed of het is fout. Blijf niet in het grijze gebied hangen van ‘het kan nog wel’. Maak duidelijke keuzes!

Bedankt voor de goedbedoelde adviezen, maar zo zou ik niet kunnen leven. Daarnaast zou de kern van mijn geloof wat vooral een heel vreugdevol geloof is met een veelheid aan kleuren aangetast worden.

Wat zou Jezus doen? Dat is moeilijk zo niet onmogelijk zeggen natuurlijk. Feit is dat ik Jezus niet ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie niet voor Hem is...

Ook dat is heel makkelijk zeggen. Het zal vrij weinig moeite kosten om bij elk willekeurig persoon, dus ook bij jou, een lijstje van 10 punten te maken waarop je volgens een bepaalde interpretatie niet voor Jezus bent, en dus tegen hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie niet voor Hem is...

100% mee eens.

Ik ben zelf van mening dat een christen helemaal geen tv zou moeten hebben. Waarom niet?

Mensen denken wel dat ze zelf bepalen of ze ergens door beinvloed worden maar zo werkt dat natuurlijk niet. Ook zijn mensen niet bepaald goed in onderscheid maken tussen dingen welke wel of niet door de beugel zouden kunnen.

Simpel voorbeeld. Vroeger was het schokkend wanneer er een bloot been van een vrouw te zien was op het beeld. Nu kijken we naar Harry potter, geweld, seks en vloeken alsof het niet zo geeft. Leg naast de Bijbel en kijk hoe God denkt over Occulte tovenarij, geweld, ijdel gebruiken van Zijn naam etc.

Vroeger was de verkoopleus voor de tv: Met de televisie haal je de wereld in huis!

Dat moet je toch al aan het denken zetten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie niet voor Hem is...

100% mee eens.

Ik ben zelf van mening dat een christen helemaal geen tv zou moeten hebben. Waarom niet?

Zegt iemand die wel internet tot zijn beschikking heeft waarop nog vele duizenden malen meer rotzooi staat. (H)
Mensen denken wel dat ze zelf bepalen of ze ergens door beinvloed worden maar zo werkt dat natuurlijk niet. Ook zijn mensen niet bepaald goed in onderscheid maken tussen dingen welke wel of niet door de beugel zouden kunnen.
Waarmee je dus bewezen hebt tot die categorie mensen te behoren, vinden dat er geen tv moet zijn bij christenen maar zelf wel op internet rondhangen.
Simpel voorbeeld. Vroeger was het schokkend wanneer er een bloot been van een vrouw te zien was op het beeld. Nu kijken we naar Harry potter, geweld, seks en vloeken alsof het niet zo geeft. Leg naast de Bijbel en kijk hoe God denkt over Occulte tovenarij, geweld, ijdel gebruiken van Zijn naam etc.

Vroeger was de verkoopleus voor de tv: Met de televisie haal je de wereld in huis!

Dat moet je toch al aan het denken zetten?

Dit was je laatste post dus als alles zwart of wit is. Geen Tv = Geen internet
Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie niet voor Hem is...

100% mee eens.

Ik ben zelf van mening dat een christen helemaal geen tv zou moeten hebben. Waarom niet?

Zegt iemand die wel internet tot zijn beschikking heeft waarop nog vele duizenden malen meer rotzooi staat. (H)
Mensen denken wel dat ze zelf bepalen of ze ergens door beinvloed worden maar zo werkt dat natuurlijk niet. Ook zijn mensen niet bepaald goed in onderscheid maken tussen dingen welke wel of niet door de beugel zouden kunnen.
Waarmee je dus bewezen hebt tot die categorie mensen te behoren, vinden dat er geen tv moet zijn bij christenen maar zelf wel op internet rondhangen.
Simpel voorbeeld. Vroeger was het schokkend wanneer er een bloot been van een vrouw te zien was op het beeld. Nu kijken we naar Harry potter, geweld, seks en vloeken alsof het niet zo geeft. Leg naast de Bijbel en kijk hoe God denkt over Occulte tovenarij, geweld, ijdel gebruiken van Zijn naam etc.

Vroeger was de verkoopleus voor de tv: Met de televisie haal je de wereld in huis!

Dat moet je toch al aan het denken zetten?

Dit was je laatste post dus als alles zwart of wit is. Geen Tv = Geen internet

Daar heb je ook helemaal gelijk mee.

Wat wel een (groot) verschil is is dat je op het internet 100% verantwoordelijk bent voor welke site je bezoekt. Je browsed er namelijk zelf naar.

Hetzelfde geldt voor uitzending gemist. Dan ben je ineens zelf verantwoordelijk voor wat je kijkt.

Doordat de tv vaak het middelpunt van de huiskamer is en mensen hier echt als loos vermaak achter gaan zitten zonder doelgericht iets te bekijken, bepalen mensen niet direct wat ze zien. Hetzelfde geldt voor radio vs. cd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie niet voor Hem is...

Ook dat is heel makkelijk zeggen. Het zal vrij weinig moeite kosten om bij elk willekeurig persoon, dus ook bij jou, een lijstje van 10 punten te maken waarop je volgens een bepaalde interpretatie niet voor Jezus bent, en dus tegen hem.

Bijna alles is makkelijk te zeggen. Het gaat om je instelling en waar je naar steeeft. Ik geloof niet in grijs. Ik geloof dat alles zwart-wit is. Ik denk ook niet dat Jezus voor niet zegt dat wie niet voor Hem is, tegen Hem is. Ik geloof helaas wel dat wij mensen vaak niet zo scherp zien en daaroom vaak grijstinten zien.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook wat betreft televisie ben je zelf verantwoordelijk voor wat je kijkt en niet kijkt. En als je daar minder invloed op kunt uitoefenen, omdat het bijvoorbeeld een gezamenlijk toestel is, dan kun je altijd nog iets anders gaan doen.

En aan dat zwartwit-denken heb ik ook een broertje dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar heb je ook helemaal gelijk mee.

Wat wel een (groot) verschil is is dat je op het internet 100% verantwoordelijk bent voor welke site je bezoekt. Je browsed er namelijk zelf naar.

Je hebt weinig tot geen invloed op de advertenties die je tegenkomt evenals de berichtend ie je tegenkomt. Vooral met fora bijvoorbeeld weet je van tevoren niet wat voor een reacties je te lezen krijgt.

Hetzelfde geldt voor uitzending gemist. Dan ben je ineens zelf verantwoordelijk voor wat je kijkt.

Ook maar ten dele. Je kan ook bij uitzendinggemist een reclame voorgeschoteld krijgen of als je P&W wil terugkijken bijvoorbeeld heb je geen enkele invloed op de inhoud van het programma.

Doordat de tv vaak het middelpunt van de huiskamer is en mensen hier echt als loos vermaak achter gaan zitten zonder doelgericht iets te bekijken, bepalen mensen niet direct wat ze zien. Hetzelfde geldt voor radio vs. cd.

Dat jij dat zo ervaart/inzet wil niet zeggen dat iedereen die zwakte heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijna alles is makkelijk te zeggen. Het gaat om je instelling en waar je naar steeeft. Ik geloof niet in grijs. Ik geloof dat alles zwart-wit is. Ik denk ook niet dat Jezus voor niet zegt dat wie niet voor Hem is, tegen Hem is. Ik geloof helaas wel dat wij mensen vaak niet zo scherp zien en daaroom vaak grijstinten zien.

Het is prima dat jij dat gelooft. Ik geloof dan wel dat je de blijde boodschap hebt gemist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik geloof niet in grijs. Ik geloof dat alles zwart-wit is

Ik rolde van mijn stoel van verbazing toen ik dit las.....

Ik kan me een bepaalde discussie herinneren waarin mij ditzelfde werd verweten.

De klap op de grond was zo groot dat ik wel even MOEST reageren. ah....het vlees is zwak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is prima dat jij denkt dat je mijn hele geloofsbelevenis kunt afleiden van n handjevol posts op een internetforum zonder verdere toelichting, lichaamstaal etc en meent te moeten concluderen dat ik de goede boodschap heb gemist. (YY)

Dus nu is zwart/wit toch niet zo gewenst. Vreemd hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, ik zag de OP en ik dacht al, dit gaat tot reacties leiden. Met de nuance dat het is gericht op jongeren, ben ik het er alsnog niet mee eens. Is alle muziek die niet zwart is, dan wit? Ik denk het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je snapt er echt niets van he? Je ccncludeert maar n endje onzinnig in de weg,

Nee, ik snap er echt helemaal niets van, een beetje dom zoals prinses Maxima zou zeggen, maar ik vertrouw erop dat jij mij kan verlichten met je onuitputtelijke bron van kennis en logica. Ik wacht dus rustig af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar heb je ook helemaal gelijk mee.

Wat wel een (groot) verschil is is dat je op het internet 100% verantwoordelijk bent voor welke site je bezoekt. Je browsed er namelijk zelf naar.

Je hebt weinig tot geen invloed op de advertenties die je tegenkomt evenals de berichtend ie je tegenkomt. Vooral met fora bijvoorbeeld weet je van tevoren niet wat voor een reacties je te lezen krijgt.

Hetzelfde geldt voor uitzending gemist. Dan ben je ineens zelf verantwoordelijk voor wat je kijkt.

Ook maar ten dele. Je kan ook bij uitzendinggemist een reclame voorgeschoteld krijgen of als je P&W wil terugkijken bijvoorbeeld heb je geen enkele invloed op de inhoud van het programma.

Doordat de tv vaak het middelpunt van de huiskamer is en mensen hier echt als loos vermaak achter gaan zitten zonder doelgericht iets te bekijken, bepalen mensen niet direct wat ze zien. Hetzelfde geldt voor radio vs. cd.

Dat jij dat zo ervaart/inzet wil niet zeggen dat iedereen die zwakte heeft.

Klopt deels, maar dit heeft allemaal met interpretatie van de Bijbel te maken (en die is persoonlijk).

Jij als Katholiek zal bepaalde teksten anders lezen dan ik als christen. Jouw voorganger (priester heet dat denk ik?) zal het hier misschien ook niet over hebben. In traditionelere christelijke kerken wordt hier wel vanaf de kansel een mening over gegeven (anti-tv) en ik begin nu in te zien dat ze gelijk hebben (zit zelf in een evangeliegemeente).

Ik streef er naar om steeds meer te gaan leven zoals God dat van mij vraagt in de Bijbel. Er staat letterlijk geschreven dat God geweld haat! We ons verre moeten houden van tovenarij! Seks binnen het huwelijk bedoelt is en ga maar door. Dit zijn niet de morele normen welke de media ons willen voorspiegelen.

Grappig dat je P&W aanhaalt, zo anti-christelijk als wat, daar zou je volgens mij als christen niet naar moeten kijken.

Media (of grote delen ervan) zijn naar mijn mening nu misschien wel de grootste vijand van de gelovigen (en blinde vlek).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je snapt er echt niets van he? Je ccncludeert maar n endje onzinnig in de weg,

Nee, ik snap er echt helemaal niets van, een beetje dom zoals prinses Maxima zou zeggen, maar ik vertrouw erop dat jij mij kan verlichten met je onuitputtelijke bron van kennis en logica. Ik wacht dus rustig af.

Nee, je snapt er niets van. Wederom ontneemt je spottende toon me de lust om er verder op in te gaan. Je bent een nogal verbaal agressief persoon en daar ga ik meestal niet mee in discussie.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid