Spring naar bijdragen

Uiterlijk en Image


Aanbevolen berichten

Ik had eigenlijk een vraagje...

voor een werkstuk moet ik namelijk de christelijke visie op uiterlijk en image beschrijven. dus hoop dat hier Christen zijn die me hiermee kunnen helpen. Wat vinden jullie van uiterlijk? Hoe vormt je uiterlijk je image? En hoe ver mag je gaan voor je droom-uiterlijk (correctie, alleen make-up of helemaal niets?)

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen!

Alvast bedankt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een interessant onderwerp voor je werkstuk. Ik vraag me alleen af of het zinvol is om deze vraag hier via het forum te stellen. Er zijn hier nogal veel christenen te vinden die allemaal nogal anders denken over zulke onderwerpen.

Misschien kan je de opdracht of de vraagstelling die je hebt wat verduidelijken. Ik denk dat er hier wel users rondlopen die je aan interessante informatieve bronnen kunnen helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was eigenlijk ook op zoek naar een informatiebron over uiterlijk in combinatie met christen, maar dat is erg lastig te vinden. Want het doel is erachter komen hoe de visie op uiterlijk en image (over het algemeen) is voor christen.

Ik snap dat het erg verschillend is, maar dat is ook juist weer heel interessant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het algemeen is het zo dat reformatorische christenen hier juist erg mee bezig zijn. (wat ik daarvan gezien heb dan) Sommige gezinnen vinden dat je geen oorbellen mag, want dan maak je gaten in je lichaam en je lichaam is wel een tempel van God.. en make-up is ook niet overal even geaccepteerd. Sommige christenen scheren geen lichaamshaar (mannen vaak wel gewoon hun baard, maar verder niet) omdat ze vinden dat dat erbij hoort omdat God de mens zo gemaakt heeft. Tattoos zijn dan al helemaal uit den boze. En strengere protestantse stromingen houden zich erg aan die tekst dat vrouwen geen mannenkleding mogen dragen en zien daarin dat vrouwen een rok aan moeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat christenen leren dat je uiterlijk netjes moet zijn. Dus: verzorgd, gepast (geen diepe decolleté's en/of naveltruitjes). Maar verder zijn er bij ons geen keiharde regels over. Imago is natuurlijk een ander verhaal. Al te veel bezig zijn met je uiterlijke schoonheid wordt gezien als ijdel. Dan komt de tekst van Paulus in me op: 'laat uw sieraad inwendig zijn.' Overigens vind ik aardige mensen aantrekkelijker dan mooie mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Whaha je mag wel je zeggen hoor, zo oud ben ik niet XD lol

In het algemeen zijn reformatorische christenen christenen die naar de Gereformeerde Gemeente, Gereformeerde Gemeente in Nederland of Oud-Gereformeerde Gemeente gaan. Soms laat men de Hersteld Hervormde Kerk er ook onder vallen. Het is het strengere gedeelte van de protestantse kerken. Zij houden vast aan de Statenvertaling en de Oude berijming, en lezen in veel bijbelteksten consequenties voor hun dagelijks leven. Voorbeeld daarvan:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:5. Een vrouw mag geen kleren en attributen van een man dragen en een man mag geen vrouwenkleren dragen. Want de HEER verafschuwt ieder die zulke dingen doet.

Reformatorische christenvrouwen dragen op grond van bovenstaande tekst geen broeken, omdat dat mannenkleren zouden zijn. Sommigen gaan daar wat verder in dan anderen. Leggings bijvoorbeeld: is dat een broek die je onder een rok draagt, of mag het wel omdat het een panty-achtig kledingstuk is?

(ter vergelijking: ikzelf ben niet reformatorisch opgevoed, ik draag gewoon broeken, want vrouwenbroeken zijn heel anders dan mannenbroeken, dus ik heb dit vers nooit een probleem gevonden)

Is dit een beetje antwoord op je vraag?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Whaha je mag wel je zeggen hoor, zo oud ben ik niet XD lol

In het algemeen zijn reformatorische christenen christenen die naar de Gereformeerde Gemeente, Gereformeerde Gemeente in Nederland of Oud-Gereformeerde Gemeente gaan. Soms laat men de Hersteld Hervormde Kerk er ook onder vallen. Het is het strengere gedeelte van de protestantse kerken. Zij houden vast aan de Statenvertaling en de Oude berijming, en lezen in veel bijbelteksten consequenties voor hun dagelijks leven. Voorbeeld daarvan:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:5. Een vrouw mag geen kleren en attributen van een man dragen en een man mag geen vrouwenkleren dragen. Want de HEER verafschuwt ieder die zulke dingen doet.

Reformatorische christenvrouwen dragen op grond van bovenstaande tekst geen broeken, omdat dat mannenkleren zouden zijn. Sommigen gaan daar wat verder in dan anderen. Leggings bijvoorbeeld: is dat een broek die je onder een rok draagt, of mag het wel omdat het een panty-achtig kledingstuk is?

(ter vergelijking: ikzelf ben niet reformatorisch opgevoed, ik draag gewoon broeken, want vrouwenbroeken zijn heel anders dan mannenbroeken, dus ik heb dit vers nooit een probleem gevonden)

Is dit een beetje antwoord op je vraag?

@topicstarter: Mocht je vragen hebben over mijn kerkelijke richting mag je altijd pb'en dan zal ik proberen uitleg te geven.

Ik weet best wat over de 'rechtse hoek'' en het waarom.

Reden bewerking: vervelende opmerking weggehaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@mieke, sorry dat ik zo kort door de bocht kwam.

Statenvertaling: Er zal inderdaad een deel zijn wat daar aan vasthoudt, er is ook een deel wat de Herziene Statenvertaling gebruikt. overigens wordt er in de kerkdiensten sowieso nog wel de Statenvertaling gebruikt.

Ook worden de psalmen van 1773 gebruikt in de diensten en in een enkele kerk zul je de berijming van Datheen (1566) nog tegenkomen. binnen de gereformeerde gemeenten is vooral die van 1773 gebruikelijk.

leggings: Volgens mij is dat wel geaccepteerd als damesbeenmode inmiddels... een jaar of 4 terug was er inderdaad veel discussie over. overigens zijn er ook mensen die het als broek zien. maar dat is een niet zo heel grote groep.

Broek/rok: over het algemeen is de stelregel om een rok te dragen. maar ik zou ze de kost niet willen geven die een broek dragen door de week. naar de diensten gaan de dames sowieso in een rok. om de tekst die mieke dus ok al aangaf.

hoed op naar de kerk: Ja, dat klopt, het komt denk ik uit deze bijbeltekst(1 kortinte 11:4,5):

4 Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;

5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Okey ik heb de commotie gemist. Ik heb misschien een wat te algemeen beeld geschetst, struikelde je daarover IDN? Elke 'refo' is weer anders, ik probeerde enkel een beeld te schetsen zodat nietjex een idee had.

Als leggings vier jaar geleden een discussie waren dan klopt het wel, want toen zat ik nog wat in die wereld, nu al een paar jaar niet meer. Fijn dat het geaccepteerd is, ik vond het wel zielig voor vriendinnen die met -10 in een panty naar school kwamen...

Maar het was absoluut niet mijn bedoeling om negatief te doen ofzo hoor, ik heb reformatorische christenen leren kennen als heel warme, gastvrije en vriendelijke mensen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Okey ik heb de commotie gemist. Ik heb misschien een wat te algemeen beeld geschetst, struikelde je daarover IDN? Elke 'refo' is weer anders, ik probeerde enkel een beeld te schetsen zodat nietjex een idee had.

Neej, Mieke ik deed een nogal ongegrond verwijt naar jou terwijl ik je niet eens ken. Niet zo netjes van me.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan de ene kant zeg ik van laat iedereen lekker dragen wat hij/zij wil dragen en waar hij/zij zichzelf prettig of goed in voelt. maar dat kan anderzijds maatschappelijk gezien weer niet. je kan niet in je oude tuin/klus kloffie op een vergadering op je werk aankomen of in je bemodderde broek bij de koningin op bezoek gaan. (even heel zwart wit gesteld)Dat kan je niet maken volgens de maatschappelijke regels en als je het wel zou doen dan zou er toch zeker wel over gepraat worden. Dus zal een persoon mee moeten in de maatschappelijke normen/ waarden op het gebied van kleding.

Wel denk ik dat het als christen wel belangrijk is om je als man of vrouw te kleden (te beoordelen naar je geslacht). Dat het in ieder geval duidelijk is of je nu een man of een vrouw bent. overigens wil ik hier wel direct een kantteking bij plaatsen: de ene vrouw kleedt zich denk ik wel wat vrouwelijker dan de andere vrouw. maar dat iemand in ieder geval wel kan zien dat je een vrouw bent. of dat iemand het anders tenminste wel kan merken dat je een vrouw bent op het moment dat ze met je in gesprek gaan (dit geldt voor mannen andersom denk ik).

Aan de andere kant denk ik dat het ook weer wel handig zou zijn dat iemand heel makkelijk zou kunnen herkennen zo van: he, die draagt een rokje met een legging dus die is christen. Het geeft een stukje herkenning en makkelijkheid want op het moment dat je dan in een groep zit waarin dat niet gebruikelijk is vraagt om te mogen bidden voor je eten. Geeft het wel gelijk een stukje duidelijkheid en verwachting voor veel mensen. zo van: ow, jah, die is christen geloof ik. en daar hoort dat bij ach jah. (Vergelijk het maar met de hoofddoekjes bij de moslima's daar weet je het ook gelijk van omdat je dat ziet.)

Maar daar is ook weer een tegen op: Ik denk dat dan het christendom nog meer apart komt te staan van de wereld als je het op die manier aanpakt. Dat het een stukje apart staan van de maatschappij groter wordt. en dat er meer een kloof komt tussen christen en niet- christenen en ik denk dat niet echt de bedoeling is.

Eigenlijk denk ik dat ieder maar voor zichzelf moet bepalen wat hij/zij doet met zijn/haar kleding. Ik wil er eigenlijk ook geen oordeel over uitspreken omdat ik denk dat het niet de bedoeling is om met dat vingertje naar de ander te wijzen en te zeggen: Ja, maar jij draagt een broek dus jij bent niet gelovig genoeg (zwart wit gesteld). Kijk daarin naar jezelf, oordeel over jezelf en dan is er al genoeg werk aan de winkel.

@Mieke: is zo je vraag beantwoord?

@Topicstarter: kun je wat met dit antwoord?

@All: Als er iets niet klopt in mijn redenering hoor ik het graag!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je antwoord!

Dat laten zien uiterlijk dat ik christen ben doe ik door middel van een kettinkje met een kruisje. Dat is voor mij ook het uitkomen voor God. (het voelt raar als ik dat kettinkje niet om heb, alsof je even je trouwring afdoet als je een kroeg in gaat)

Ik ben wel benieuwd wat je zelf doet. Broeken of rokken of combi?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik draag eigenlijk heel vaak een broek en ik denk daar niet echt bij na als ik naar de dienst ga. Wèl zorg ik altijd dat ik er dan netjes uitzie. Maar er heeft nog nooit iemand me iets over gezegd en als ik zo nadenk, zijn er nog vrouwen met een broek aan, dus ik vermoed dat er bij ons weinig aandacht aan geschonken wordt. Mijn vriend vertelde wel dat er ooit eens (voor ik er kwam) gevraagd werd om op te letten voor te korte rokken bij de jeugdige meisjes, maar verder... Moest men ergens een probleem mee hebben, zou ik daar wel rekening mee houden.

In het dagelijks leven probeer ik er altijd netjes bj te lopen op het werk. Ik moet het wel een beetje van m'n imago ook hebben om werk te vinden, beetje goed overkomen, verzorgd... Niet dat ik een schminkpop ben of altijd bezig ben met de laatste mode, maar ik geef wel toe dat ik veel kleding koop omdat ik het leuk en mooi vind. Vroeger was daar nooit geld voor en ik werd wel gepest geweest om m'n uiterlijk, alsof ik nu een soort inhaalbeweging maak. Draag veel "ongewone" dingen die je niet zo snel ziet en daar krijg ik wel complimenten om en ik voel me daar gewoon goed in. Het is altijd wel netjes èn vrolijk getint. Misschien ben ik er momenteel wat te veel mee bezig en moet ik op dat vlak wat zuiniger gaan zijn. Dat misschien wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik had eigenlijk een vraagje...

voor een werkstuk moet ik namelijk de christelijke visie op uiterlijk en image beschrijven. dus hoop dat hier Christen zijn die me hiermee kunnen helpen. Wat vinden jullie van uiterlijk? Hoe vormt je uiterlijk je image? En hoe ver mag je gaan voor je droom-uiterlijk (correctie, alleen make-up of helemaal niets?)

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen!

Ik vind het leuk als mensen hun uiterlijk op een bepaalde manier weergeven die ze bij zich vinden passen. Ik vin het ook leuker als de straat vol staat met hippies, retro-jaren 50, vrouwen met hoofddoekjes, punkers, chique geklede heren van 70 jaar, etc. Dan als er een blik opengetrokken is met clones van de laatste hippe mode.

Ik 'hou' van style en esthetiek, ik haat 'de mode'.

Hoe ver je kunt gaan hangt af van hoe ver je wilt gaan. "Correcties" hangt m.i. af van waarom je ze doet. Als het om medische redenen gaat, vind ik het wel wat anders dan voort komt uit streven naar het onbereikbare volmaakte schoonheid ideaal, of omdat je maar niet kunt accepteren dat je ouder wordt, of als drugs tegen een laag zelfbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid