Spring naar bijdragen

Soms vraag ik me wel eens af...


Aanbevolen berichten

...als Jezus nu zou zijn gekomen ipv 2000 jaar geleden, en t NT over een tijdje geschreven zou worden, zouden wij dan de Farizeeers zijn? Met onze ellenlange discussies over dit Griekse woord, dat Hebreeuwse woord, deze wet, die uitzondering, terwijl de wereld om ons heen vergaat van honger, pijn en verdriet? Zijn we soms niet te veel bezig met religie en te weinig met actieve liefde?

Link naar bericht
Deel via andere websites
...als Jezus nu zou zijn gekomen ipv 2000 jaar geleden, en t NT over een tijdje geschreven zou worden, zouden wij dan de Farizeeers zijn?

Ik denk dat je iig het wel deels met ons kunt vergelijken. Overigens klinkt de bijbel erg negatief over ze, maar lang niet alle farizeeërs komen er slecht vanaf in de bijbel. En Jezus gaat ook best veel met ze om. Maar juist zij hebben de berispingen van Jezus erg nodig. De tollenaars en hoeren wisten dat ze zondig waren. Maar die farizeeërs in de bijbel waren juist vrome mensen die zichzelf ook vroom vonden en hebben veel kennis over het geloof.

Dus, farizeeërs hadden eigenlijk veel meer verantwoordelijkheid, hadden zelf vermoed ik niet door dat zij ook fout waren en konden best hypocriet zijn, doordat ze zelf vonden dat ze anderen op hun gedrag konden aanspreken (splinter balk verhaal).

Dat alles doet me eigenlijk wel denken aan vrome christenen die al heel lang naar de kerk gaan en veel van de bijbel weten. Ik vind ook dat farizeeër geen negatieve betekenis heeft, net als trouwe kerkganger dat ook niet heeft. Maar dat ze allebei het soms hard nodig hebben flink wakker geschud te worden en op hun verantwoordelijkheid gewezen moeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik eigenlijk ook een beetje probeer te zeggen is dat ik hier vaak best wat venijn en pittige discussies zie, en mensen die best veel tijd en energie steken in oeverloze discussies over de bekende hete hangijzers (homofilie, evolutietheorie bladiebla), maar weinig liefde ervaar als de Actieve Topics zou lees. Of topics zie met initiatieven om eens de daklozen in stad A soep te brengen, of gezamenlijk een dierenasiel een donatie te geven oid. Ik weet t niet, het zal ongetwijfeld ook aan mijn pessimistische uitkijkt op t leven te maken hebben (zo eerlijk ben ik wel), maar toch...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ik eigenlijk ook een beetje probeer te zeggen is dat ik hier vaak best wat venijn en pittige discussies zie, en mensen die best veel tijd en energie steken in oeverloze discussies over de bekende hete hangijzers (homofilie, evolutietheorie bladiebla), maar weinig liefde ervaar als de Actieve Topics zou lees. Of topics zie met initiatieven om eens de daklozen in stad A soep te brengen, of gezamenlijk een dierenasiel een donatie te geven oid. Ik weet t niet, het zal ongetwijfeld ook aan mijn pessimistische uitkijkt op t leven te maken hebben (zo eerlijk ben ik wel), maar toch...

Ik vind het waardevol je eigen mening te geven en ook weerwoord heeft toegevoegde waarde. Daarbij is dit een discussie forum dus heb je geen representatief beeld van het geloof, slechts een deelaspect.

En nu komt het:

Ik ben het met je eens. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat iedereen die op zijn eigen verstand en inzicht vertrouwt in zekere zin een farizeeër is. Zeker als we hierdoor conflicten ervaren met Gods woord.

Jezus zocht mensen die zichzelf konden verloochenen en Hem onvoorwaardelijk wilden volgden. Omdat dit tegen onze natuur ingaat zullen we dit allemaal wel herkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat het om 'eigen verstand' gaat, maar wel dat het om hoogmoedigheid gaat (kijk mij eens een vrome christen zijn itt tot die anderen) en om totale blindheid voor je eigen ernstige zonden.

Zaken die bij christenen (dus ook mezelf) veel voor komen.

Hele dodelijke zonden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is dat toch steeds dat alles wat slecht en zondig is op de farizeeën wordt afgeschoven? De farizeeën waren helemaal zo kwaad nog niet hoor. Ze bejegenden Jezus over het algemeen redelijk vriendelijk, hun leer kwam op veel punten overeen met wat Jezus leerde en uiteindelijk bekeerden zich een aantal van hen tot Hem, dit in tegenstelling tot de sadduceeën. Jezus gaat dan wel fel op hen in en ze kwamen wel met strikvragen en dergelijken, maar zo discussieerde men altijd in die tijd en daarbij zou Jezus niet met iemand fel in discussie gaan als diegene toch niet te redden zou zijn. Vergeet niet dat God degenen die Hem het meest nabij staan het strengst aanpakt en stel je daarom eens wat bescheidener op jegens de farizeeën van toen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat dat het verschil is tussen hart en verstand.

De farizeeërs probeerden met hun verstand iets van het koninkrijk van God te ontvangen. Zeg maar een soort van verdienste. Jezus bood geen loon, maar genade voor verbrokenheid van hart. Dit werd niet begrepen en ik denk dat Hij daarom zo fel reageerde om hier doorheen te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid