Spring naar bijdragen

De Jezus Dynastie.


Aanbevolen berichten

Heeft iemand dit boek wel eens gelezen? Het is blijkbaar uitverkocht maar ik kan het misschien wel via de bieb bekomen om te lezen.

De Jezus Dynastie†kan gezien worden als de biografie van Jezus. James D. Tabor heeft veertig jaar onderzoek naar het prille begin van het christendom samengebracht in een interessant boek dat begint bij de bloedlijn van Maria en eindigt bij de dood van Simon.

http://www.politics.be/recensies/378/

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als ik die recensie zo lees klinkt het als een hoop speculatie, fantasie en als ze het als iets academisch verkopen: pseudowetenschap. Dus eigenlijk zoals zowat al die verhalen waar men de 'historische Jezus' uit de documenten wilt filteren.

Geschiedwetenschappelijk gezien kom je volgens mij niet verder dan te erkennen dat er een Joodse sekte (christendom) was die verhalen over Jezus (die mogelijk wel bestaan zal hebben) vertelden. Of die waar zijn of niet kan de wetenschap betrekkelijk weinig over zeggen. Dat is eerder een kwestie van geloof. Oja, daarnaast nog wel wat bronnen, maar daar schiet je ook niet zoveel mee op.

Maar goed, wat dit soort dingen betreft deel ik de mening van Augustinus:

"Als je van het Evangelie overneemt wat je bevalt, dan geloof je meer aan jezelf dan aan het Evangelie."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als ik die recensie zo lees klinkt het als een hoop speculatie, fantasie en als ze het als iets academisch verkopen: pseudowetenschap.

De schrijver is een wetenschapper:

Tabor was born in Texas but lived all over the world as the son of an Air Force officer. He was raised in the Churches of Christ and attended Abilene Christian University where he earned his B.A. degree in Greek and Bible. While earning his M.A. from Pepperdine University he taught Greek and Hebrew part-time at Ambassador College, founded by Herbert W. Armstrong, founder and president of the Worldwide Church of God.

Tabor earned his Ph.D. at the University of Chicago in 1981 in New Testament and Early Christian Literature, with an emphasis on Christian origins and ancient Judaism, including the Dead Sea Scrolls, John the Baptist, Jesus, James the Just, and Paul of Tarsus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
misschien is men verbaasd over dit standpunt van mij: Maar wetenscahppers kunnen ook fictie schrijven.

Ik heb ook echt niet het idee dat de davinci code historisch correct is

Dan Brown (born June 22, 1964) is an American author of thriller fiction.

Een auteur die fictie schrijft kun je moeilijk een wetenschapper noemen DeThomas. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar is het boek waarover men spreekt dan geen fictie?

Nee, en Tabor is ook niet de eerste de beste zoals je hier ziet:

Tabor was born in Texas but lived all over the world as the son of an Air Force officer. He was raised in the Churches of Christ and attended Abilene Christian University where he earned his B.A. degree in Greek and Bible. While earning his M.A. from Pepperdine University he taught Greek and Hebrew part-time at Ambassador College, founded by Herbert W. Armstrong, founder and president of the Worldwide Church of God.

Tabor earned his Ph.D. at the University of Chicago in 1981 in New Testament and Early Christian Literature, with an emphasis on Christian origins and ancient Judaism, including the Dead Sea Scrolls, John the Baptist, Jesus, James the Just, and Paul of Tarsus.

Dat betekend dus niet dat je het in alles met hem eens hoeft te zijn.

Maar dan moet je wel sterke aanwijzingen/bewijzen/argumenten hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Historisch bewijs is er wel. Of dat voldoende is om harde claims te maken over het 'echte leven' van Jezus is een tweede.

Oh ja, welke dan?

Bijvoorbeeld primaire schriftelijke bronnen van tijdsgenoten die claimen Jezus gekend te hebben of mensen gesproken te hebben die Jezus kenden. Deze bronnen maken overigens deel uit van wat men later het nieuwe testament is gaan noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Historisch bewijs is er wel. Of dat voldoende is om harde claims te maken over het 'echte leven' van Jezus is een tweede.

Oh ja, welke dan?

Bijvoorbeeld primaire schriftelijke bronnen van tijdsgenoten die claimen Jezus gekend te hebben of mensen gesproken te hebben die Jezus kenden. Deze bronnen maken overigens deel uit van wat men later het nieuwe testament is gaan noemen.

Mag ik daar ook een bron van zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijvoorbeeld primaire schriftelijke bronnen van tijdsgenoten die claimen Jezus gekend te hebben of mensen gesproken te hebben die Jezus kenden. Deze bronnen maken overigens deel uit van wat men later het nieuwe testament is gaan noemen.

Ja, maar als je daar mee aankomt zegen ze dat dit een cirkelredenering is, de bijbel is waar, waarom, omdat het in de bijbel staat.

Nee het probleem is dat er in die tijd heel wat geschreven werd, oa door figuren als: Epictetus, Pomponius Mela, Martial, Juvenal, Seneca the Younger, Gallio, Seneca the Elder, Pliny the Elder, Plutarch, Justus of Tiberias, Philo of Alexandria en Nicolaus of Damascus.

De eerste eeuw wordt genoemd als van de best gedocumenteerde tijden in de oude historie, en Judea, was geen achteraf plek, maar juist zeer belangrijk in de strategie van de Romeinen.

Als Jezus diegene was die in NT genoemd wordt, die over water liep, water in wijn veranderde, mensen uit de dood terug riep, en na zijn kruisiging weer opgestaan is, zouden die er zeker over geschreven hebben.

Als hij gewoon een van de vele opstandige joden was waarschijnlijk niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik daar ook een bron van zien?

Ik snap je vraag niet, ik verwijs toch naar primair schriftelijke bronnen?

Primaire bronnen als de brieven van Paulus (Romeinen), de evangeliën en Handelingen bijvoorbeeld als je concrete teksten bedoelt.

dat is een cirkelredenering.. :D

je zult toch met buiten bijbelse bronnen moeten aankomen.

veel succes daarmee.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik daar ook een bron van zien?

Ik snap je vraag niet, ik verwijs toch naar primair schriftelijke bronnen?

Primaire bronnen als de brieven van Paulus (Romeinen), de evangeliën en Handelingen bijvoorbeeld als je concrete teksten bedoelt.

dat is een cirkelredenering.. :D

je zult toch met buiten bijbelse bronnen moeten aankomen.

veel succes daarmee.....

Dus andere bronnen dan de bijbel die iets over Jezus vertellen hebben opeens meer waarde dan de bronnen die in de bijbel staan? De brieven zijn de bronnen, later is daar het nieuwe testament van gemaakt. Zonder deze bronnen ook geen nieuw testament.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat is een cirkelredenering.. :D

Want?

je zult toch met buiten bijbelse bronnen moeten aankomen.

Want? Omdat zodra iets in de bijbel staat je er minder waarde aan moet hechten dan elk ander document op aarde?

Is dit een soort omgekeerde 'inspiratie van de Heilige Geest'? Zo van 'ow, de kerk heeft er waarde aan gehecht, dan moet het wel onjuist zijn'? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat is een cirkelredenering.. :D

Want?

je zult toch met buiten bijbelse bronnen moeten aankomen.

Want? Omdat zodra iets in de bijbel staat je er minder waarde aan moet hechten dan elk ander document op aarde?

Is dit een soort omgekeerde 'inspiratie van de Heilige Geest'? Zo van 'ow, de kerk heeft er waarde aan gehecht, dan moet het wel onjuist zijn'? ;)

Jacobus schreef het al, vandaar... :D

als je zegt: het staat in de bijbel en daarom is het waar en het is waar omdat het in de bijbel staat is dat een cirkelredenering.

Jezus was volgens de bijbel een zeer belangrijk persoon en dat zou je dan ook terug moeten vinden in de buitenbijbelse geschiedkundige geschriften ui9t die tijd.

in de Romeinse geschiedenis bv. die zeer gedetailleerd was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat is een cirkelredenering.. :D

Want?
je zult toch met buiten bijbelse bronnen moeten aankomen.

Want? Omdat zodra iets in de bijbel staat je er minder waarde aan moet hechten dan elk ander document op aarde?

Is dit een soort omgekeerde 'inspiratie van de Heilige Geest'? Zo van 'ow, de kerk heeft er waarde aan gehecht, dan moet het wel onjuist zijn'? ;)

Jezus heeft echt bestaan want dat staat in de bijbel. Pinkeltje is ook niet historisch omdat er boeken over zijn. Dat komt erg over als, wij van WC eend raden WC eend aan. Zo kan ik het ook natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid