Spring naar bijdragen

Wel seks voor het huwelijk!


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie mening weten over seks voor het huwelijk en waarom. Over het algemeen heb ik de indruk dat seksualiteit voor het huwelijk niet bij een christen hoort.

Ik ben zelf christen, maar denk hier anders over. De meeste bijbelteksten gaan over dat hoererij zonde is. Hier ben ik het mee eens. Ik vind seks voor het huwelijk echter geen hoererij. Ik vind hoererij als je bijvoorbeeld van de ene naar de ander hopt zonder dat het iets betekent.

Ik ben het met seks voor het huwelijk eens in de zin van, als je je hele leven maar bij elkaar blijft. Ik denk dat God je ziet als getrouwd als jij met iemand naar bed bent geweest en niet op je trouwdag.

In Hebreeën 13: 4 staat: Laat het huwelijk bij allen in ere zijn en het huwelijksbed onbevlekt, want ontuchtplegers en overspelers zal God oordelen. Ik denk dat deze tekst dus betekent dat seks voor het huwelijk zonde is als je daarna met iemand anders ervandoor gaat.

In de middeleeuwen trouwden mensen wel eens in het bos, samen met een getuige die meteen het woord deed. Een soort van ja ik wil, ja ik wil ook en dan weer naar huis om het zo te zeggen.

Ik ben daarom ook niet tegen samenwonen, maar vind uit elkaar gaan na seks, samenwonen of huwelijk allebei even erg. Het verschil voor ons is de handtekeningen en de dag. Voor God wordt je als één vlees bij seks dus pas dan hoor je bij elkaar.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 117
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hoj Silvia!

Ik heb deze vraag ook eens gesteld:

viewtopic.php?f=21&t=26625

Ik heb enkele bedenkingen bij je post.

Je zegt daar :

Ik ben het met seks voor het huwelijk eens in de zin van, als je je hele leven maar bij elkaar blijft. Ik denk dat God je ziet als getrouwd als jij met iemand naar bed bent geweest en niet op je trouwdag + dan die verwijzing naar het bijbelvers.

Dus stel dat je met iemand een relatie hebt, je kunt het heel goed vinden, gedurende lange tijd, je hebt dan seks met elkaar. En toch gaat het uit.

Dan ben je (volgens jouw stelling) getrouwd, en mag je dus niet hertrouwen (volgens de bijbel).

Hoe kan je zeker weten dat je je hele leven bij elkaar blijft? Want vele koppels denken dat ze hun hele leven lang samen blijven, en toch gaat het uit.

Vraag aan een puberkoppel (dus eerste liefje van elkaar) en ze garanderen je dat ze voor altijd samen blijven. ga na een paar maand kijken, en de kans is groot dat het al uit is.

Ik ben benieuwd naar je antwoord, want ik vind het wel een fijne gedachtegang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt een heel goed punt.

Als je een relatie hebt kan het inderdaad weer uitgaan. Maar een huwelijk kan om dezelfde reden ook kapot gaan.

Ik vind dat je goed moet nadenken voordat je seks hebt. Dus niet na een week denken wij blijven ons hele leven bij elkaar maar denk er goed over na en praat erover met elkaar.

En uitmaken van relatie gaat natuurlijk wat simpeler dan scheiden gezien het papierwerk. Maar voor God is het na seks hetzelfde. Maar ik vind dat als je eenmaal seks hebt gehad ook al je energie in moet stoppen je relatie zo te houden. Getrouwd of niet, de zonde blijft even groot.

Met seks heb je God laten zien dat je voor elkaar kiest en dat dat ook zo blijft. Dat je daar voor gaat. En natuurlijk gaat dit vaak tijden de verkering mis, maar na het trouwen kan het net zo goed mis gaan. Je weet nooit of je bij elkaar blijft, maar ik denk dat je voor je huwelijk (dus het naar bed gaan met iemand) God moet bidden en vertellen dat je je hele leven met die persoon wil blijven en of Hij daarbij wilt helpen. Dit kan samen met je vriend/vriendin maar ook alleen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

> Met sex heb je God laten zien dat je voor elkander kiest < silvia 1

C < Maak dat jezelf maar wijs .. dat staat nergens in de Schrift. OF zijn we onze eigen baas om zelf te bepalen wat we wel en niet mogen doen ..?? Samenwonen of Lat-relatie of hoe je dat ook probeert goed te praten .. blijft een zonde .. want wet doet zonde kennen en als je God liefhebt .. dan blijf je AF van alles wat jou niet toebehoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
> Samenwonen of Lat-relatie of hoe je dat ook probeert goed te praten .. blijft een zonde .. .

Wat heeft een LAT-relatie er in hemelsnaam (pardon my French) mee te maken?

Wat wil jij dan? Na een dag al trouwen want je mag geen LAT-relatie hebben?

Wat heeft dit uberhaupt met 'seks voor het huwelijk' te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

het christendom en lichamelijkheid gaat niet zo goed samen.

door de invloed van het neoplatonistisch denken zit het christendom nu met de erfenis van o.a. Augustinus, die een leven heeft geleid van seks, drugs en rock en roll [seks met mannen en met vrouwen] en zich zelf daarna verachtte en zg. tot inzicht kwam.

te vergelijken met een ex-roker.

er is niets mis met seks voòr het huwelijk.

seks is geen zonde, maar is een onderdeel van ons mens-zijn.

de mens is een seksueel wezen.

in een relatie je seksualiteit ontkennen leidt tot veel frustraties en zelfs tot erger.

de mens heeft een ingebouwde moraal en het is aan een ieder hier gehoor aan te geven en er op een juiste manier mee om te gaan.

en daarbij hoort waarschijnlijk dat je je ook eens mag vergissen, want van 'fouten' leert men en wordt men wijzer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind seks voor het huwelijk echter geen hoererij. Ik vind hoererij als je bijvoorbeeld van de ene naar de ander hopt zonder dat het iets betekent.

Ik vind het hoererij als je seks aanbied in ruil voor betaling. Dat hoeft dan geen eens geld te zijn, een relatie waarin iemand seks gebruikt om iets van de partner cadeau te krijgen vind ik er ook toe behoren.

Ik ben het met seks voor het huwelijk eens in de zin van, als je je hele leven maar bij elkaar blijft. Ik denk dat God je ziet als getrouwd als jij met iemand naar bed bent geweest en niet op je trouwdag.

Mijn mening?

Ergens wel, ergens ook niet. Ik denk dat je een relatie kunt inrichten op een manier wat heel dicht tegen een huwelijk aanzit. Stel, je woont als koppel samen, hebt kinderen, hebt een samenlevingscontract en de diepgewortelde intentie niet uit elkaar te gaan en het aan elkaar beloofd hebt. Dan zit je eigenlijk bijna tegen een seculier huwelijk aan. Ik zie het zo dat het huwelijk eigenlijk de ultieme volmaakte vorm van het samen gaan als man en vrouw is en dat zaken zoals samen een huis hebben, of seks daar deelaspecten van zijn. Overigens zitten daar denk ik ook aspecten van een prille relatie bij in. Je kunt dan discussiëren welke delen je dan echt vind voor iets wanneer je naar elkaar een eed van trouw tot de dood hebt gegeven en welke niet.

In het christelijk huwelijk zweer je tevens je trouw aan elkaar tegenover God. Ik geloof zelf ook dat het huwelijk een sacrament is. En wellicht zou je daar seks daar een voltooiing van is of deelaspect van uitmaakt. In bijbelse tijden zie je uithuwelijken, hele andere omstandigheden, dus het is moeilijk de bijbel 1:1 te vertalen naar onze tijd.

Het ergens niet: in het oude testament in de wet vond men dat je als koppeltje seks had je met elkaar moest trouwen. Dus dat moest nog gebeuren. Maar dat zou betekenen dat je met seks met verschillende partners aan een polygaam huwelijk zou zitten. Die indruk heb ik niet. Seks is in die zin niet meteen trouwen. Mensen die seks hebben vind ik niet meteen echtbreken, ze hebben geen eed afgelegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
> Met sex heb je God laten zien dat je voor elkander kiest < silvia 1

C < Maak dat jezelf maar wijs .. dat staat nergens in de Schrift. OF zijn we onze eigen baas om zelf te bepalen wat we wel en niet mogen doen ..?? Samenwonen of Lat-relatie of hoe je dat ook probeert goed te praten .. blijft een zonde .. want wet doet zonde kennen en als je God liefhebt .. dan blijf je AF van alles wat jou niet toebehoort.

In de bijbel staat toch dat je één vlees wordt. En dat iedere man zijn eigen vrouw moet hebben en iedere vrouw haar eigen man.

Vroeger moesten mensen trouwen nadat ze seks hadden gehad omdat trouwen betekende dat ze bij elkaar bleven. Scheiden bestond niet. In onze samenleving bestaat dit wel. Wat heeft ons jawoord nou te betekenen voor God? Niets! Het is menselijk om je beloftes niet na te komen!

Natuurlijk is het mooi om een zegen over je huwelijk te vragen op je trouwdag, maar ik denk dat God je ook wil zegenen als je het oprecht aan hem vraagt en samen blijft. Getrouwd of niet. Iets tussen jou, je partner en God. Ik denk niet dat je daarvoor een trouwdag, een handtekening en een hardop ja in het bijzijn van ouders en vrienden voor nodig hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De vraag is waarom je seks voor het huwelijk wilt hebben?

Omdat het je als koppel ook dichter naar elkaar toe kan brengen en omdat seksualiteit door God is gegeven aan mensen om ervan te genieten, maar op een goede manier.

Ik kies er bewust niet voor, omdat ik mijn toekomstige vrouw iemand wil geven die puur is. Dus een maagd. Maar zo zie ik het doormiddel van de liefde.

Als je met iemand seks voor het huwelijk hebt omdat je bij haar wil blijven ga je er toch vanuit dat zij jouw toekomstige vrouw is, en ben je toch puur?

Als je op de vraag, zou ik met deze persoon willen trouwen en mijn leven door willen brengen, ja kan antwoorden is er toch niets mis mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tje, nog steeds een 'hot' item zie ik, of een 'heet' hangijzer zo je wilt. :D Seks is ook maar seks hoor, het is niets spiritueels of zo, gewoon een gezamenlijke hobby.

Ik vraag me af waarom een god zich daar druk om zou maken, tenzij het hem om het voortbestaan van het menselijk ras gaat ofzo.

Vergeet niet dat er ook gewoon nog een biologisch aspect is, we zijn gewoon wezens die zich willen voortplanten, dat zit m in de genen. We hebben voorbehoedsmiddelen dus we denken dat we wel safe zitten, maar intussen is geen van die voorbehoedsmiddelen 100% veilig. De mogelijkheid is er dus altijd. Het is de (enige) mogelijke consequentie van seks.

Daarom was mijn mening altijd: als je denkt samen een kind op te kunnen voeden, ga je gang. Ik denk dat ik dat mijn kinderen ook ga bijbrengen, dat schrikt wel genoeg af denk ik :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie mening weten over seks voor het huwelijk en waarom. Over het algemeen heb ik de indruk dat seksualiteit voor het huwelijk niet bij een christen hoort.

Ik ben zelf christen, maar denk hier anders over. De meeste bijbelteksten gaan over dat hoererij zonde is.

Hoererij heeft niets van doen met het subject seks, het heeft van doen met een andere god aan te hangen, zoals bijvoorbeeld de molech of baäl.
Ik ben het met seks voor het huwelijk eens in de zin van, als je je hele leven maar bij elkaar blijft. Ik denk dat God je ziet als getrouwd als jij met iemand naar bed bent geweest en niet op je trouwdag.

Gen 34:2 Sichem nu, de zoon van Hemor den Heviet, den landvorst, zag haar, en hij nam ze, en lag bij haar, en verkrachtte ze. Je kent dit verhaal wellicht, de navolgende verzen wijzen uit dat de vader van Sichem tegen Jacob zegt dat zijn zoon verliefd is op Dina en hij vraagt haar ten vrouw voor zijn zoon. Feitelijk was zij al zijn vrouw omdat hij bij haar 'inging', dat is de zogenaamde huwelijksvoltrekking, ook al spreken wij daar met de nodige afkeer van, nét als haar broeders.

In Hebreeën 13: 4 staat: Laat het huwelijk bij allen in ere zijn en het huwelijksbed onbevlekt, want ontuchtplegers en overspelers zal God oordelen.

In deze gaat het om een huwelijk met God.. en dus geen andere goden nalopen, na hoereren.

De vrouw van God is Israël, maar Jacob/Israël kruisigde hun Messias, en dus gaat de Heer een nieuw verbond, een nieuwe relatie aan met het geestelijk Israël.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi allemaal!

Seks is sowieso fantastisch en hoort inderdaad gewoon bij de mens. God heeft seks zelf uitgevonden.

Ik ben zelf geen voorstander van seks voor het huwelijk, maar dat heeft voor mij niks te maken met het feit dat je seks hebt voordat je officieel getrouwd bent.

Ik denk dat God seks bedoeld heeft als iets heel intiems en liefdevols, iets wat je doet met alleen hele speciale mensen. Meestal is dit er dus maar één.

Ik denk dat je wel kan zeggen dat je getrouwd bent als je seks hebt gehad, ik denk dat dit ook zo is. Punt is alleen dat mensen heel wat makkelijker met seks instemmen dan met een huwelijk, vooral als je al heel gezellig en intiem met je partner bezig bent. Met een huwelijk wordt de lat gewoon iets hoger gelegd en ben je soort van gedwongen om goed na te denken over je keuze.

Persoonlijk heb ik er dus voor gekozen om geen seks voor het huwelijk te hebben. Dat betekend niet dat ik alleen maar koltruien draag en nooit in dezelfde kamer slaap als mijn vriend. Het is ook belangrijk om lichamelijk enigszins mee te ontwikkelen in je relatie want seks is ook gewoon heel belangrijk. Alleen met de echte daad zou ik aanraden om daarmee te wachten. Mijn vriend en ik hebben daar destijds voor gekozen omdat we snel lichamelijk bezig waren en dit ten koste ging van 'quality-time' en mooie gesprekken. Het is belangrijk dat je eerst elkaars innerlijk leert kennen voordat je aan het lichamelijke gedeelte begint. Ik denk dat dat het belangrijkste is. Als je geen geld hebt om te trouwen zou ik niet voor altijd maagd blijven en wachten tot ik het kon betalen.

Samenvattend wil ik dus zeggen dat God zijn idee om pas seks te hebben als je getrouwd bent en hele goeie richtlijn is wat betreft het moment dat je begint met seks. Mijn vriend en ik trouwen volgende maand en voor mij hangt er nu wel veel meer achter dan alleen het feit dat je officieel trouwt :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi allemaal!

Seks is sowieso fantastisch en hoort inderdaad gewoon bij de mens. God heeft seks zelf uitgevonden.

Ik ben zelf geen voorstander van seks voor het huwelijk, maar dat heeft voor mij niks te maken met het feit dat je seks hebt voordat je officieel getrouwd bent.

Ik denk dat God seks bedoeld heeft als iets heel intiems en liefdevols, iets wat je doet met alleen hele speciale mensen. Meestal is dit er dus maar één.

Ik denk dat je wel kan zeggen dat je getrouwd bent als je seks hebt gehad, ik denk dat dit ook zo is. Punt is alleen dat mensen heel wat makkelijker met seks instemmen dan met een huwelijk, vooral als je al heel gezellig en intiem met je partner bezig bent. Met een huwelijk wordt de lat gewoon iets hoger gelegd en ben je soort van gedwongen om goed na te denken over je keuze.

Persoonlijk heb ik er dus voor gekozen om geen seks voor het huwelijk te hebben. Dat betekend niet dat ik alleen maar koltruien draag en nooit in dezelfde kamer slaap als mijn vriend. Het is ook belangrijk om lichamelijk enigszins mee te ontwikkelen in je relatie want seks is ook gewoon heel belangrijk. Alleen met de echte daad zou ik aanraden om daarmee te wachten. Mijn vriend en ik hebben daar destijds voor gekozen omdat we snel lichamelijk bezig waren en dit ten koste ging van 'quality-time' en mooie gesprekken. Het is belangrijk dat je eerst elkaars innerlijk leert kennen voordat je aan het lichamelijke gedeelte begint. Ik denk dat dat het belangrijkste is. Als je geen geld hebt om te trouwen zou ik niet voor altijd maagd blijven en wachten tot ik het kon betalen.

Samenvattend wil ik dus zeggen dat God zijn idee om pas seks te hebben als je getrouwd bent en hele goeie richtlijn is wat betreft het moment dat je begint met seks. Mijn vriend en ik trouwen volgende maand en voor mij hangt er nu wel veel meer achter dan alleen het feit dat je officieel trouwt :)

Ik, ik, ik, ik, ik, maar de Schrift.. och, dat oude boek met die fantasieverhaaltjes.. die hebben we in de kliko gegooid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn mening gebaseerd op de Bijbel, dus dat je nu suggereert dat ik één of andere egocentrisch ingesteld persoon ben die geen waarde hecht aan de Bijbel vind ik een beetje jammer want het tegendeel is waar. Met alle 'ik-jes' wil ik alleen maar aangeven dat dit is wat ik geleerd heb en dus niet perse de waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn mening gebaseerd op de Bijbel, dus dat je nu suggereert dat ik één of andere egocentrisch ingesteld persoon ben die geen waarde hecht aan de Bijbel vind ik een beetje jammer want het tegendeel is waar. Met alle 'ik-jes' wil ik alleen maar aangeven dat dit is wat ik geleerd heb en dus niet perse de waarheid.

3x ik denk en niet de Schrift zegt

Link naar bericht
Deel via andere websites

sinds wanneer is het verboden zelf na te denken? :?

zelf nadenken zie ik als vooruitgang en is tevens een teken van intelligentie.

veel productiever dus dan alles maar klakkeloos aan te nemen.

dat laatste getuigt eerder van domheid of slaafsheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat God seks bedoeld heeft als iets heel intiems en liefdevols, iets wat je doet met alleen hele speciale mensen.
Waarom denk jij dat God seks zo bedoeld heeft? Staat er misschien ook iets van in de Schrift geschreven dat je dit kunt onderbouwen. Of is het alleen maar een aannemen dat het zo is?

Is dit dan niet overeenkomstig met dat wanneer we maar heel goed ons best doen om onze naaste, wat wordt verstaan als iedereen, je atheïstische buren etc. tegemoet te komen, dat we dan de hemel beërven.

Dit forum draagt de naam Bijbelstudie en dan mag ik aannemen dat je dit ook doet, en lijkt het mij dat je niet hier zelf een invulling van geeft.

Of heb ik het mis?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt het zeker niet mis. Ik geef er niet zelf een invulling aan, maar het is goed dat je me erop wijst dit Bijbels te onderbouwen, thanks!

Waarom denk jij dat God seks zo bedoeld heeft? Staat er misschien ook iets van in de Schrift geschreven dat je dit kunt onderbouwen. Of is het alleen maar een aannemen dat het zo is?

In Genesis 2:24 staat:

'24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.'

In prediker 4:7-12 staat oa:

'Een koord dat uit drie strengen is gevlochten, is niet snel stuk te trekken.'

Samen één worden, zowel geestelijk als lichamelijk, zie ik als iets heel intiems. Een ander woord dat voor seks of relaties wordt gebruikt in de Bijbel is gemeenschap. Dit woord wordt ook wel gebruikt voor de relatie tussen een mens en God, ook daarom interpreteer ik dit als intiem.

In Genesis 1 vanaf vers 26 word beschreven hoe God de mens schiep. Hij schiep hen naakt, en zegt: 'Wees vruchtbaar en wordt talrijk'.

In 1 Kor 7 schrijft Paulus dat het goed is voor een man om een eigen vrouw te hebben en voor een vrouw om een eigen man te hebben.

In Efeze 5 vanaf vers 21 wordt de man opgedragen om zijn vrouw lief te hebben. Deze tekst wordt vaak gebruikt bij huwelijksvoorbereidingen.

In Spreuken 31 vanaf vers 10 staat dat een sterke vrouw haar man gelukkig maakt.

In Hooglied is te lezen hoe een bruid en bruidegom elkaar liefhebben.

In 1 Kor 13 is te lezen wat de liefde allemaal inhoudt, en als je dat met elkaar hebt is dat heel speciaal.

Is dit dan niet overeenkomstig met dat wanneer we maar heel goed ons best doen om onze naaste, wat wordt verstaan als iedereen, je atheïstische buren etc. tegemoet te komen, dat we dan de hemel beërven.

Bedoel je dat als we ons aan de regels houden dat we dan de hemel beërven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de nuttige reacties.

Hansvosgezang: in zo'n aspect had ik nog niet over de bijbelse woorden nagedacht, maar inderdaad, als het over het huwelijk gaat heeft God het vaak over de relatie met hem.

Annelies777: Goed onderbouwd. Inderdaad weer een nieuwe kijk op waarom je het wel of niet zou doen. Ik vind je argumenten erg sterk en zeker iets om over na te denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid