Spring naar bijdragen

Geldt de wet nu nog?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 253
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik wil weten van jullie van wetten volgen in de bijbel vind.
Doe echt een alpha-cursus want dat zijn de grondbeginselen van het Woord, en dat is minstens wat je moet weten. Overal in Nederland worden gratis Alphacursussen gehouden, dus doe je best er een te vinden.

Alpha-cursus Din 20-03-2012 Evang. Gemeente De Verandering, Jan van Kuikweg 97, 1964 BC Heemskerk, 0251707088/ 0612059325 mocht je daar in de buurt wonen?

Ik heb geen alpha cursus nodig. Ik leer al uit de bijbel sinds dat ik me kan herinneren.

En dan nog steeds van die STOMME VRAGEN STELLEN?????????
sinds dat ik me kan herinneren
2 minuten geleden.. 1 regel en toen het boek weer dichtgeklapt omdat je het niet kon verdragen?
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

Matteüs 7: 21 Niet iedereen die “Heer, Heer†tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?†23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, WETSverkrachters!

1 Johannes 5:3 Want God liefhebben houdt in dat we ons aan zijn geboden houden. Zijn geboden zijn geen zware last.

Romeinen 3:31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist. BEVESTIGEN, niet veranderen.

Matteüs 5:17-18 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.

Romeinen 2:13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft.

Romeinen 6:14-15 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade. Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet.

------> De wet naleven brengt geen redding, maar de 10 geboden zijn nog steeds van kracht en God keurt bewust zondigen niet toe. Net als een ouder geeft God ons leefregels voor ons eigen bestwil. Deze zijn nooit teniet gedaan!! Maar we moeten wel beseffen dat we niet door onze werken naar de hemel gaan maar door het offer van Jezus, de wet is er als bescherming voor ons in deze wereld. EN de sabbat is een geschenk, om ons een dagje af te kunnen zonderen van het drukke wereldse leven.

Romeinen 7:7 Moeten we nu vaststellen dat de wet hetzelfde is als de zonde? Absoluut niet. Ik ben me echter pas door de wet bewust geworden van de zonde. Ik zou immers niet weten wat begeerte was als de wet niet zei: ‘Zet uw zinnen niet op wat van een ander is.’

Romeinen 7:12 Kortom, de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed.

1 Joh. 3:4-6 4 Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden. 5 U weet dat Jezus verschenen is om de zonden weg te nemen; er is in hem geen zonde. 6 Ieder die in hem blijft, zondigt niet. Ieder die zondigt, heeft hem nooit gezien en kent hem niet. --> Als wij Jezus als onze verlosser aannemen neemt hij onze zonden op zich, maar Gods wet bewust overtreden die zondigt bewust.

1 Joh. 3:4 Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden.

Openb. 12:17 De draak was woedend op de vrouw en ging weg om strijd te leveren met de rest van haar nageslacht, met allen die zich aan Gods geboden houden en bij het getuigenis van Jezus blijven.

Openb. 14:12 Hier komt het aan op de standvastigheid van de heiligen, die zich houden aan Gods geboden en aan de trouw van Jezus.

Daniël 7:25 Hij zal woorden spreken tegen de Allerhoogste, en de heiligen des Allerhoogsten te gronde richten; hij zal er op uit zijn TIJDEN (sabbat vs zondag) en WET te veranderen.

Romeinen 13:9 Want: ‘Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is’ – deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ SAMENGEVAT, dus niet vervangen. De wet is liefde, heb God lief (1e 4 geboden) en uw naasten als uzelf (gebod 5 t/m 10).

Marcus 16:1 Toen de sabbat voorbij was, kochten Maria uit Magdala en Maria de moeder van Jakobus, en Salome geurige olie om hem te balsemen. Jezus zijn volgelingen hielden na zijn dood ook nog de Sabbat!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik wil weten van jullie van wetten volgen in de bijbel vind.

Mijn perspectief:

Ik vind dat je de wetten in de bijbel niet moet volgen, omdat het moet. God heeft ons een vrije keus gegeven om te doen wat we willen. Het is niet zo goed om de wetten te volgen, omdat je dan een betere christen ben (dit is geen oordeel tegenover iemand). Het is niet fout, maar het kan altijd nog beter. Ik geloof dat het doel van christen zijn om op Jezus te lijken. Jezus zei dat je in hem de Vader kan zien. De Vader is liefde. Dus gaf Jezus heel veel liefde. Als wij heel veel liefde geven, dan lijken we meer op Jezus. Als je dan de wetten gaat doen, omdat je het uit liefde doet, vind ik het het alle best.

voorbeeld:

Je hebt de kans om iets te stelen uit een huis, omdat er een ongeluk is gebeurt en de bewoners met de politie, om de hoek, praten. Als je het niet steelt, omdat je het niet mag. Dan vind ik dat je voor 60 % goed bezig ben. Als je het niet steelt, omdat je het uit liefde niet doet, dan is het 100% goed, omdat je dan die mensen het gun om niet bestolen te worden. Dus je denkt eerst aan een ander dan aan je zelf.

Je moet de wetten zeker niet volgen omdat het MOET !

we moeten niets, maar als je er uit vrije wil voor kiest is dat zeker juist.

Bij God gaat het om vrije wil inderdaad.

Alleen kunnen wij nooit in de harten kijken naar waarom iemand iets doet, dus kunnen we daar niet over oordelen.

Dat moeten we dan ook maar aan God over laten.

Romeinen in de bijbel is misschien interessant stuk voor jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Hoi ik meng me ook even in de discussie, ik sta sinds kort aan 'de kant van genade'. Dus ik richt me even tot Sel, ook al ben ik het met veel dingen die je zegt toch wel eens.

Romeinen 6:14-15 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade. Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet.

------> De wet naleven brengt geen redding, maar de 10 geboden zijn nog steeds van kracht en God keurt bewust zondigen niet toe. Net als een ouder geeft God ons leefregels voor ons eigen bestwil. Deze zijn nooit teniet gedaan!! Maar we moeten wel beseffen dat we niet door onze werken naar de hemel gaan maar door het offer van Jezus, de wet is er als bescherming voor ons in deze wereld. EN de sabbat is een geschenk, om ons een dagje af te kunnen zonderen van het drukke wereldse leven.

Het probleem in de discussie is dat je er van uitgaat dat we zouden zondigen als de wet niet meer zou gelden. Het gaat niet om 'de wet ja of nee', maar waar het om gaat is 'wet of geest', wat ook in de Galaten brief heel duidelijk wordt gemaakt. Als iemand in wie Gods Geest woont besluit om niet meer naar de wet te kijken, betekent dat niet dat hij alles gaat doen wat God verboden heeft. We hebben de Heilige Geest ontvangen, die ons denken zal vernieuwen en onze wil steeds meer zal verbinden met Gods wil. Ik hoorde gisteren een preek over dit onderwerp, en daar kwam dit voorbeeld naar voren: Jozef leefde in de tijd voordat de wet er was. Toen hij in Egypte kwam en verleid werd door de vrouw van Potifar, koos hij ervoor om niet te zondigen. Hoe wist hij dat wat die vrouw wilde tegen Gods wil in ging?

1 Joh. 3:4-6 4 Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden. 5 U weet dat Jezus verschenen is om de zonden weg te nemen; er is in hem geen zonde. 6 Ieder die in hem blijft, zondigt niet. Ieder die zondigt, heeft hem nooit gezien en kent hem niet. --> Als wij Jezus als onze verlosser aannemen neemt hij onze zonden op zich, maar Gods wet bewust overtreden die zondigt bewust.

Je geeft hierna zelf wat teksten aan over Jezus' samenvattingen van de wet. In de bergrede in Mat 5 scherpt hij het nog zelfs wat aan, het is bijvoorbeeld niet zo zeer 'oog om oog tand om tand' maar 'keer je andere wang toe als iemand je op de wang slaat' en 'heb je vijanden lief'. Vertel mij eens, doe jij deze dingen altijd, die Jezus in de bergrede vertelt? Hij zegt, het is niet alleen 'pleeg geen overspel' maar 'kijk niet met begeerte naar een andere vrouw'. Ik kan je vertellen dat, als DAT de wet is, en volgens mij is dat zo want Jezus wist het veel beter dan de schriftgeleerden uit zijn tijd, dat ik mij niet aan de wet houd, zelfs als christen niet en vaak ook bewust niet, en ik ken je niet maar ik ga ervanuit dat jij je dan ook niet aan de wet houdt. Maar het punt is dat Jezus OOK DEZE zonden heeft weggenomen, dus ook iemand die bewust Gods wet overtreedt, als hij in Jezus blijft is hij toch geen zondaar. Je identiteit kan niet veranderen. Wij zijn kinderen van God en we zijn gerechtvaardigd in Christus, en of je je dan wel of niet aan Gods wet houdt dat boeit niet. Daar gaat het God ook helemaal niet om. Het gaat Hem erom dat je Zijn hart kent, en ik dacht eerst dat dat kon door naar de wet te kijken omdat dat Gods hart zou weerspiegelen, maar de wet is helemaal niet gegeven met dat doel. De wet is gegeven met het doel dat we naar onszelf kijken, zien dat er iets mis is met ons en dat we tot de conclusie komen dat we een Verlosser nodig hebben. Om Gods hart te kennen moet je naar Jezus kijken, niet naar de wet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Houd jij je aan de natuurwetten? Doe je dat uit vrije wil of voel je je verplicht om die te houden? Je moet je eraan houden! De natuurwetten zijn er om leven op aarde te waarborgen, dus ook voor onze veiligheid. Een weldenkend mens zal niet van 10-hoog naar beneden springen en verwachten dat hem niets ernstigs gebeurd.

Zo is het ook met de morele wetten die onze hemelse Vader heeft ingesteld, je kunt ze niet terzijde schuiven en denken dat je daar gelukkig van wordt of dat jermee wegkomt.

Voorbeeld:

mensen denken dat ze "vrije sex" kunnen bedrijven omdat je toch een vrije wil hebt.

Naast het enorme vedriet dat hiermee gepaard gaat voor de onschuldige partner en kinderen, worden zulke personen ook echt ziek. Denk aan AIDS en andere sexueel overdraagbare aandoeningen (SOA's).

Nieuwsbericht:

In 2003 ontstonden in Nederland meer dan 100.000 soa-besmettingen. Mensen met wisselende seksuele contacten, die zonder condoom vrijen, lopen het grootste risico op een soa.

Het is een wetmatigheid om je aan Gods geboden te houden, lees wat er anders gebeurd:.....(Romeinen 1:26, 27) . . .Daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke seksuele begeerten, want ook hun vrouwen hebben het natuurlijke gebruik van zichzelf verruild voor een tegennatuurlijk gebruik; 27 en evenzo hebben ook de mannen het natuurlijke gebruik van de vrouw laten varen en zijn zeer verhit geworden in hun wellust jegens elkaar, mannen met mannen, ontucht plegend en in zichzelf de volledige vergelding ontvangend die hun voor hun dwaling toekwam.

Wie de wil doet van God blijft in eeuwigheid, want de wet van God is volmaakt.

Lees het onderstaande en leef er ook na:................

(Psalm 19:7-11) . . .De wet van Jehovah is volmaakt, de ziel wederbrengend. De vermaning van Jehovah is betrouwbaar, de onervarene wijs makend.  8 De bevelen van Jehovah zijn recht, het hart verheugend; Het gebod van Jehovah is rein, de ogen stralend makend.  9 De vrees voor Jehovah is zuiver, standhoudend voor eeuwig. De rechterlijke beslissingen van Jehovah zijn waarachtig; ze zijn alle te zamen rechtvaardig gebleken. 10 Ze zijn begeerlijker dan goud, ja, dan veel gelouterd goud, En zoeter dan honing en de vloeiende honing der raten. 11 Ook is uw eigen knecht erdoor gewaarschuwd; In het houden ervan ligt een rijke beloning.

liefs, Ed (F)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb wel eens vaker gehoord dat van de 10 geboden er maar 9 terugkomen in het NT. Het sabbatsgebod zou niet terugkomen in het NT. Net toen ik iets aan het zoeken was op internet over dit onderwerp, kwam ik ook weer een artikel tegen waarin dat werd aangegeven.

Het sabbatsgebod komt wel terug in het N.T.:

Matthéüs 11:28--29: "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Neemt Mijn juk op u en leert van Mij,... en gij zult rust vinden (ofwel het houden van de Sabbat, niet een dag, maar het eeuwige leven, Sabbat) voor uw zielen."

Link naar bericht
Deel via andere websites
of je je dan wel of niet aan Gods wet houdt dat boeit niet. Daar gaat het God ook helemaal niet om.

Gods wet gaat het juist WEL om want Christus is Gods schreef Paulus (1 Kor 3,23) en wij zijn onder de wet van Christus = het nieuwe verbond. De wet van MOZES was een voorafbeelding die incompleet was (Heb 10,1) doch an sich goed en heilig volgens Paulus (Rom 7,12) naar mijn inzicht omdat de wet er van getuigt dat de mens van nature de neiging naar het slechte heeft en niet zalig kan worden. De wet is het bewijs dat wij genade nodig hebben, maar dat betekent niet dat alle gedrag stichtend is en dat we straffeloos kunnen zondigen. Dat we vrij zijn in Christus is een feit, maar denk niet dat de wet er totaal niet meer toe doet, want hoe kan iets wat goed en heilig genoemd wordt er totaal niet meer toe doen? Denk aan het gebod, heb je naaste lief als jezelf, geldt dat niet meer? Jezus heeft de autoriteit gekregen die Mozes ooit bezat, maar nooit heeft Jezus gezegd dat Mozes leer niet klopte, hij beweerde slechts dat de joden Mozes niet geloofden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

vertaling One New Man Bible:

The Greek word Nomos has nearly always been translated Law, even when used for the Hebrew word Torah. Torah does not mean Law. It means Teaching. When you see Torah in this translation, do not think Law, but of the Loving God teaching His children, offering an outline to guide them for a better way of life.

1 Johannes 5:2 Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen. 3 Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar, 4 want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwonnen heeft: ons geloof.

Jeremia 31:33

Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie trouwens dat ik reageerde op wat oude posts, maar goed het zorgt in ieder geval weer voor wat discussie :)

of je je dan wel of niet aan Gods wet houdt dat boeit niet. Daar gaat het God ook helemaal niet om.

Gods wet gaat het juist WEL om want Christus is Gods schreef Paulus (1 Kor 3,23) en wij zijn onder de wet van Christus = het nieuwe verbond. De wet van MOZES was een voorafbeelding die incompleet was (Heb 10,1) doch an sich goed en heilig volgens Paulus (Rom 7,12) naar mijn inzicht omdat de wet er van getuigt dat de mens van nature de neiging naar het slechte heeft en niet zalig kan worden. De wet is het bewijs dat wij genade nodig hebben

Mee eens.

, maar dat betekent niet dat alle gedrag stichtend is en dat we straffeloos kunnen zondigen. Dat we vrij zijn in Christus is een feit, maar denk niet dat de wet er totaal niet meer toe doet, want hoe kan iets wat goed en heilig genoemd wordt er totaal niet meer toe doen?

Doordat er iets beters en heiligers is gekomen: het offer van Jezus, het nieuwe verbond, de Heilige Geest die in ons woont.

Denk aan het gebod, heb je naaste lief als jezelf, geldt dat niet meer? Jezus heeft de autoriteit gekregen die Mozes ooit bezat, maar nooit heeft Jezus gezegd dat Mozes leer niet klopte, hij beweerde slechts dat de joden Mozes niet geloofden.

Heb je naaste lief als jezelf, dat is ook de wet. De joden in de tijd van Jezus hadden dat niet voor 100% begrepen, in ieder geval de schriftgeleerden niet. Ze hadden het zo geïnterpreteerd dat het mogelijk was om je aan de wet te houden, en dat deden ze bijvoorbeeld door tienden te geven, te vasten, in het openbaar te bidden, enz. Volgens henzelf hielden ze zich ook aan dit gebod: heb je naaste lief als jezelf. Als je Jezus' interpretatie van de wet volgt blijkt echter dat ze zich er helemaal niet aan hielden, Jezus noemt namelijk nogal wat radicale dingen op over wat de wet volgens hemzelf is. Geen van ons houdt zich aan de wet als je kijkt naar wat Jezus zegt over de wet. Uiteraard vinden de schriftgeleerden dit niet zo leuk, dit betekent dat ze geen zegen maar vloek te wachten staat, want dat zijn de gevolgen van de wet. Maar deze vloek heeft Jezus juist zelf gedragen (Gal 3:13), terwijl hij de enige was die zich wel aan de wet heeft gehouden.

Nu is er buiten de wet om een weg naar God gekomen (Rom 3:21). Een leven met Hem is gebaseerd op de nieuwe identiteit die we hebben gekregen, de identiteit in Christus (Ef 2), en niet op wat we doen of laten. Wat wij doen of laten wordt bepaald door wie we zijn, namelijk Gods kinderen (Rom 8:17, Gal 3:26), en wie we zijn wordt niet bepaald door wat wij doen of laten, die taak heeft Jezus al op zich genomen, en al onze zonden zijn weggedaan. Wij zijn al gerechtvaardigd (1 Kor 6:11), in die identiteit mogen we staan, en we zullen op die manier steeds meer naar Jezus toe groeien, niet door ons te proberen aan de wet te houden.

Als God van mij verwachtte dat ik mijn naaste liefhad zoals mijzelf, dat ik me dus aan Zijn wet zou houden, dan zou ik dus net als Jezus geen enkele zonde mogen begaan (Jak 2:10). Ik zou dan altijd onder een zware last leven, en net zo somber kijken als sommige christenen die ik ken. Gelukkig is deze zware last door Jezus gedragen; de enige last die overblijft is de last die Jezus toebehoort, en dat is een lichte last. Ik mag vrij tot God komen, zelfs wanneer ik Zijn geboden overtreedt, en dat is nou ook juist wat God verlangt, dat ik tot Hem kom en bij Hem ben, en dat is wat God voor alle mensen verlangt, zoals Hij ook de hele geschiedenis van de aarde heeft laten zien, want bij God te zijn is het beste wat er is, en de enige barrière heeft Jezus weggenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie trouwens dat ik reageerde op wat oude posts, maar goed het zorgt in ieder geval weer voor wat discussie :)

Zo is het maar net, de relevantie van de wet van Mozes is een onderwerp wat vaker voorbijkomt, misschien is dat alleen al een teken dat hij dat nog is en dat er tot op heden onduidelijkheid over bestaat.

Ik nodig je uit om de volgende passage eens in dit licht te beschouwen.

1 En na zes dagen nam Jezus Petrus en Jakobus en Johannes, zijn broer, met Zich mee en bracht hen op een hoge berg, alleen hen.

2 En Hij werd voor hun ogen van gedaante veranderd; Zijn gezicht straalde als de zon en Zijn kleren werden wit als het licht.

3 En zie, aan hen verschenen Mozes en Elia, die met Hem spraken.

4 Petrus antwoordde en zei tegen Jezus: Heere, het is goed dat wij hier zijn; laten wij, als U wilt, hier drie tenten maken, voor U een, voor Mozes een, en een voor Elia.

5 Terwijl hij nog sprak, zie, een lichtende wolk overschaduwde hen; en zie, een stem uit de wolk zei: Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb; luister naar Hem!

6 En toen de discipelen dit hoorden, wierpen zij zich met het gezicht ter aarde en werden zeer bevreesd.

7 En Jezus kwam bij hen, raakte hen aan en zei: Sta op en wees niet bevreesd.

Uit deze passage blijkt duidelijk dat Jezus de vervulling is van de wet (Mozes) en de profeten (Elia) en dat hij de macht heeft gekregen.

hoe kan iets wat goed en heilig genoemd wordt er totaal niet meer toe doen?
Doordat er iets beters en heiligers is gekomen: het offer van Jezus, het nieuwe verbond, de Heilige Geest die in ons woont.

Jakobus spreekt nochtans van de koninklijke wet (Jak 2,8) en dat wie die volbrengen goeddoen. En Johannes claimde dat het geen nieuw gebod was wat hij hen schreef.

'Broeders, ik schrijf u geen nieuw gebod, maar een oud gebod, dat u vanaf het begin hebt gehad; dit oude gebod is het woord dat u vanaf het begin hebt gehoord.' (1 Joh 2,7)

Deden Jakobus en Johannes af aan het offer van Jezus met wat zij schreven onder invloed van de heilige Geest?

Nu is er buiten de wet om een weg naar God gekomen (Rom 3:21). Een leven met Hem is gebaseerd op de nieuwe identiteit die we hebben gekregen, de identiteit in Christus (Ef 2), en niet op wat we doen of laten. Wat wij doen of laten wordt bepaald door wie we zijn, namelijk Gods kinderen (Rom 8:17, Gal 3:26), en wie we zijn wordt niet bepaald door wat wij doen of laten, die taak heeft Jezus al op zich genomen, en al onze zonden zijn weggedaan. Wij zijn al gerechtvaardigd (1 Kor 6:11), in die identiteit mogen we staan, en we zullen op die manier steeds meer naar Jezus toe groeien, niet door ons te proberen aan de wet te houden.

We hoeven geen redding noch rechtvaardiging van de wet te verwachten, maar je gelooft toch niet dat Christus is gestorven zodat de zonde kon vermeerderen? Jakobus schreef dat een geloof zonder werken een dood geloof is (Jak 2,20) dus er wordt van ons wel verwacht dat we goede werken doen.

Als God van mij verwachtte dat ik mijn naaste liefhad zoals mijzelf, dat ik me dus aan Zijn wet zou houden, dan zou ik dus net als Jezus geen enkele zonde mogen begaan (Jak 2:10). Ik zou dan altijd onder een zware last leven, en net zo somber kijken als sommige christenen die ik ken. Gelukkig is deze zware last door Jezus gedragen; de enige last die overblijft is de last die Jezus toebehoort, en dat is een lichte last. Ik mag vrij tot God komen, zelfs wanneer ik Zijn geboden overtreedt, en dat is nou ook juist wat God verlangt, dat ik tot Hem kom en bij Hem ben, en dat is wat God voor alle mensen verlangt, zoals Hij ook de hele geschiedenis van de aarde heeft laten zien, want bij God te zijn is het beste wat er is, en de enige barrière heeft Jezus weggenomen.

Als je denkt dat het gebod heb je naaste lief als jezelf is afgeschaft vergis je je zeer, want Johannes schreef:

'Wij weten dat wij zijn overgegaan uit de dood in het leven, omdat wij de broeders liefhebben; wie zijn broeder niet liefheeft, blijft in de dood.' (1 Joh 3,14)

De liefde voor de broeders is het bewijs dat we in Christus zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Mozaïsche wet is een leermeester die tot de Christus leidt, schrijft de apostel Paulus in Galaten.

Beschouw de context eens:...

(Galaten 3:23-25) . . .Voordat het geloof echter was gekomen, werden wij bewaakt onder de wet, daar wij te zamen in verzekerde bewaring waren gesteld, in afwachting van het geloof dat stellig geopenbaard zou worden. 24 Dientengevolge is de Wet onze leermeester geworden die tot Christus leidt, opdat wij ten gevolge van geloof rechtvaardig verklaard zouden worden. 25 Maar nu het geloof gekomen is, staan wij niet meer onder een leermeester.

Een leermeester of pedagoog heeft een bepaalde functie namelijk een leerling kennis bijbrengen en hem zo naar een leerdoel te leiden.

Als hij dat doel heeft bereikt zit zijn taak erop, zijn zijn diensten niet meer nodig

Zo is het ook met de Wet. Het doel is om naar de Christus te leiden, of geloof in Christus. Het geloof in Christus en daarmee het 2de verbond is voortreffelijker dan de Wet (die niemand kon/kan houden). Dus redding ios niet te verkrijgen door de Wet te houden, wat onmogelijk was.

Geloof oefenen in Christus dat leidt tot redding. Lees...

(Johannes 3:16) . . .Want God heeft de wereld zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben. . .

mvg,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Matteüs 28:19

19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Ik geloof dat je gerechtvaardigd bent door geloof, niet door werken der wet, maar je moet wel je behoudenis uitwerken. Indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven.

1 Johannes 2:15-17

15 Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. 16 Want al wat in de wereld is: de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven, is niet uit de Vader, maar uit de wereld. 17 En de wereld gaat voorbij en haar begeren, maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.

Geld de wet nu nog? Kijk in het Nieuwe Testament. Daar mag je nog steeds niet doodslaan. Sterker nog, je mag je broeder niet haten. Wie zich uit de heidenen bekeerden, hoefden niet de spijswetten te houden, wel zich onthouden van wat aan de afgoden geofferd is, bloed, hoererij en het verstikte. De offerwetten waren een voorafschaduwing van het offer van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Mozaïsche wet is een leermeester die tot de Christus leidt, schrijft de apostel Paulus in Galaten.

Beschouw de context eens:...

(Galaten 3:23-25) . . .Voordat het geloof echter was gekomen, werden wij bewaakt onder de wet, daar wij te zamen in verzekerde bewaring waren gesteld, in afwachting van het geloof dat stellig geopenbaard zou worden. 24 Dientengevolge is de Wet onze leermeester geworden die tot Christus leidt, opdat wij ten gevolge van geloof rechtvaardig verklaard zouden worden. 25 Maar nu het geloof gekomen is, staan wij niet meer onder een leermeester.

Een leermeester of pedagoog heeft een bepaalde functie namelijk een leerling kennis bijbrengen en hem zo naar een leerdoel te leiden.

Als hij dat doel heeft bereikt zit zijn taak erop, zijn zijn diensten niet meer nodig

Zo is het ook met de Wet. Het doel is om naar de Christus te leiden, of geloof in Christus. Het geloof in Christus en daarmee het 2de verbond is voortreffelijker dan de Wet (die niemand kon/kan houden). Dus redding ios niet te verkrijgen door de Wet te houden, wat onmogelijk was.

Geloof oefenen in Christus dat leidt tot redding. Lees...

(Johannes 3:16) . . .Want God heeft de wereld zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben. . .

mvg,

Ed

Lees de volgende passage uit Mattheus 5 maar eens:

17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.

18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.

19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.

20 Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is waar dat Jezus heeft gezegd: „Denkt niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten teniet te doen. Ik ben niet gekomen om teniet te doen, maar om te vervullen†(Mattheüs 5:17). Maar wat wordt er bedoeld met „vervullen� Laten we dat illustreren met een aannemer die zich contractueel heeft vastgelegd om een gebouw neer te zetten. Hij gaat dat contract niet verscheuren, maar ’vervult’ het door het gebouw te voltooien. Is het werk eenmaal tot tevredenheid van de klant voltooid, dan is het contract nagekomen en hoeft de aannemer zich er niet meer aan te houden. In dezelfde zin heeft Jezus de Wet niet geschonden of verscheurd, maar ze vervuld door zich er volmaakt aan te houden. Toen dat ’Wetscontract’ eenmaal volledig was nagekomen, was het niet meer bindend voor Gods volk.

Lees ook wat in de volgende tekst staat............

(Kolossenzen 2:14) 14 en het met de hand geschreven document dat tegen ons [getuigde], hetwelk uit verordeningen bestond en tegen ons was, uitgewist; en Hij heeft het uit de weg geruimd door het aan de martelpaal te nagelen.

Het 'handgeschreven' document is de Mozaïsche wet (wetsverbond) en die was er om zonden blood te leggen. Het was een volmaakte wet die onvolmaakte mensen nooit kon houden.

De volmaakte Jezus vervulde de wet en verving het door nhet nieuwe verbond "krachtens zijn bloed". Anders is de zoon van God voor niets gestorven.

Jezus heeft de Wet "uit de weg geruimd" om een beter verbond in te stellen die onvolmaakte mensen wel kunnen houden, en zij die het doen zullen eeuwig kunnen leven (dat kon niet onder de Mozaïsche Wet).

(Johannes 3:16) . . .Want God heeft de wereld zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben. . .

mvg,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het 'handgeschreven' document is de Mozaïsche wet (wetsverbond) en die was er om zonden blood te leggen. Het was een volmaakte wet die onvolmaakte mensen nooit kon houden.

De wet was niet volmaakt, want als de wet volmaakt was zou er geen ruimte zijn geweest voor het nieuwe verbond zie Heb 8,7.

:?

dus je beweert hier nu dat God wetten gaf die niet volmaakt waren?

beetje slordig hè?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het 'handgeschreven' document is de Mozaïsche wet (wetsverbond) en die was er om zonden blood te leggen. Het was een volmaakte wet die onvolmaakte mensen nooit kon houden.

De wet was niet volmaakt, want als de wet volmaakt was zou er geen ruimte zijn geweest voor het nieuwe verbond zie Heb 8,7.

:?

dus je beweert hier nu dat God wetten gaf die niet volmaakt waren?

beetje slordig hè?

"En de Farizeeën kwamen naar Hem toe en vroegen Hem, om Hem te verzoeken, of het een man geoorloofd is zijn vrouw te verstoten. Maar Hij antwoordde en zei tegen hen: Wat heeft Mozes u geboden? En zij zeiden: Mozes heeft toegestaan een echtscheidingsbrief te schrijven en haar te verstoten. En Jezus antwoordde hun: Vanwege de hardheid van uw hart heeft hij dat gebod voor u geschreven. Maar vanaf het begin van de schepping heeft God hen mannelijk en vrouwelijk gemaakt. Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en die twee zullen tot één vlees zijn, zodat zij niet meer twee zijn, maar één vlees. Dus, wat God samengevoegd heeft, laat de mens dat niet scheiden." - Markus 10,1-12

Link naar bericht
Deel via andere websites

De wet was niet volmaakt, want als de wet volmaakt was zou er geen ruimte zijn geweest voor het nieuwe verbond zie Heb 8,7.

:?

dus je beweert hier nu dat God wetten gaf die niet volmaakt waren?

beetje slordig hè?

"En de Farizeeën kwamen naar Hem toe en vroegen Hem, om Hem te verzoeken, of het een man geoorloofd is zijn vrouw te verstoten. Maar Hij antwoordde en zei tegen hen: Wat heeft Mozes u geboden? En zij zeiden: Mozes heeft toegestaan een echtscheidingsbrief te schrijven en haar te verstoten. En Jezus antwoordde hun: Vanwege de hardheid van uw hart heeft hij dat gebod voor u geschreven. Maar vanaf het begin van de schepping heeft God hen mannelijk en vrouwelijk gemaakt. Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en die twee zullen tot één vlees zijn, zodat zij niet meer twee zijn, maar één vlees. Dus, wat God samengevoegd heeft, laat de mens dat niet scheiden." - Markus 10,1-12

kun je dit ook toelichten in je eigen woorden ipv. een tekst te citeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

:?

dus je beweert hier nu dat God wetten gaf die niet volmaakt waren?

beetje slordig hè?

"En de Farizeeën kwamen naar Hem toe en vroegen Hem, om Hem te verzoeken, of het een man geoorloofd is zijn vrouw te verstoten. Maar Hij antwoordde en zei tegen hen: Wat heeft Mozes u geboden? En zij zeiden: Mozes heeft toegestaan een echtscheidingsbrief te schrijven en haar te verstoten. En Jezus antwoordde hun: Vanwege de hardheid van uw hart heeft hij dat gebod voor u geschreven. Maar vanaf het begin van de schepping heeft God hen mannelijk en vrouwelijk gemaakt. Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en die twee zullen tot één vlees zijn, zodat zij niet meer twee zijn, maar één vlees. Dus, wat God samengevoegd heeft, laat de mens dat niet scheiden." - Markus 10,1-12

kun je dit ook toelichten in je eigen woorden ipv. een tekst te citeren?

Prima, het oude verbond was niet perfect. Sommige voorschriften of gevallen van oikonomia werden alleen gegeven vanwege de zwakheid van de mens, dus is het geen perfecte wet. En als het oude verbond perfect was geweest dan zou iedere verandering een negatieve zijn geweest, en toch is die afgeschaft en is het nieuwe verbond ingevoerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het 'handgeschreven' document is de Mozaïsche wet (wetsverbond) en die was er om zonden blood te leggen. Het was een volmaakte wet die onvolmaakte mensen nooit kon houden.

De wet was niet volmaakt, want als de wet volmaakt was zou er geen ruimte zijn geweest voor het nieuwe verbond zie Heb 8,7.

:?

dus je beweert hier nu dat God wetten gaf die niet volmaakt waren?

beetje slordig hè?

Waarom is dat slordig? Juist doordat het eerste verbond niet volmaakt was was er ruimte voor de hoop op betere beloften.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"En de Farizeeën kwamen naar Hem toe en vroegen Hem, om Hem te verzoeken, of het een man geoorloofd is zijn vrouw te verstoten. Maar Hij antwoordde en zei tegen hen: Wat heeft Mozes u geboden? En zij zeiden: Mozes heeft toegestaan een echtscheidingsbrief te schrijven en haar te verstoten. En Jezus antwoordde hun: Vanwege de hardheid van uw hart heeft hij dat gebod voor u geschreven. Maar vanaf het begin van de schepping heeft God hen mannelijk en vrouwelijk gemaakt. Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en die twee zullen tot één vlees zijn, zodat zij niet meer twee zijn, maar één vlees. Dus, wat God samengevoegd heeft, laat de mens dat niet scheiden." - Markus 10,1-12

kun je dit ook toelichten in je eigen woorden ipv. een tekst te citeren?

Prima, het oude verbond was niet perfect. Sommige voorschriften of gevallen van oikonomia werden alleen gegeven vanwege de zwakheid van de mens, dus is het geen perfecte wet. En als het oude verbond perfect was geweest dan zou iedere verandering een negatieve zijn geweest, en toch is die afgeschaft en is het nieuwe verbond ingevoerd.

Niet afgeschaft, maar vervolmaakt. Het evangelie is immers in overeenstemming met de wet en de profeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De wet was niet volmaakt, want als de wet volmaakt was zou er geen ruimte zijn geweest voor het nieuwe verbond zie Heb 8,7.

:?

dus je beweert hier nu dat God wetten gaf die niet volmaakt waren?

beetje slordig hè?

Waarom is dat slordig? Juist doordat het eerste verbond niet volmaakt was was er ruimte voor de hoop op betere beloften.

waarom dat slordig is?

een volmaakte, almachtige en alwetende God kan toch geen fouten maken?

die doet het toch in één keer goed?

Link naar bericht
Deel via andere websites

kun je dit ook toelichten in je eigen woorden ipv. een tekst te citeren?

Prima, het oude verbond was niet perfect. Sommige voorschriften of gevallen van oikonomia werden alleen gegeven vanwege de zwakheid van de mens, dus is het geen perfecte wet. En als het oude verbond perfect was geweest dan zou iedere verandering een negatieve zijn geweest, en toch is die afgeschaft en is het nieuwe verbond ingevoerd.

Niet afgeschaft, maar vervolmaakt. Het evangelie is immers in overeenstemming met de wet en de profeten.

Je bedoelt toch hopelijk niet dat het oude verbond nog steeds 'geldig' is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

:?

dus je beweert hier nu dat God wetten gaf die niet volmaakt waren?

beetje slordig hè?

Waarom is dat slordig? Juist doordat het eerste verbond niet volmaakt was was er ruimte voor de hoop op betere beloften.

waarom dat slordig is?

een volmaakte, almachtige en alwetende God kan toch geen fouten maken?

die doet het toch in één keer goed?

Wie sprak er over een fout, dan? Alleen God is perfect.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid