Spring naar bijdragen

Geldt de wet nu nog?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 253
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Beste Dave,

In mijn ogen wordt er in 1 Korintiërs 3 aangehaald dat wij niet uit onszelf Christus kunnen naleven maar met dank aan de Heilige Geest, die in ons hart zit. Máár dit haalt nog niet weg dat de 10 geboden een maatstaf zijn voor ons om als een volgeling van Jezus te leven. Wij hebben namelijk nog steeds de keuze om onze eigen wil te volgen of die van Christus. De Heilige Geest helpt ons zeer zeker in onze geloofsgroei, zonder kunnen wij niks. Maar Satan, dus ook de zonde, is er nog steeds!

Je zegt: “want de kracht van de zonden is de wet. De wet had ook alleen maar tot doel om onze zonden zichtbaar te maken, zodat wij gingen beseffen dat wij een Redder nodig hadden.â€

Ik spreek inderdaad niet tegen dat de kracht van de zonde de wet is. Zonder wet is er geen zonde. Dit laat ook zien dat ook al stond er niet meteen in Genesis 1 de wet geschreven, er was altijd al een wet, want anders was er geen zonde! De 10 geboden laat zien wie God is. Wij moesten inderdaad beseffen dat wij een redder nodig hadden, maar nu hij is gekomen en ons heeft verlost van de zonde betekent dit niet dat de zonde niet meer bestaat. Wij Christenen kunnen nog steeds zondigen en God vergeeft het ons dankzij Jezus, maar niet als wij bewust gaan zondigen en bewust de wet, de 10 geboden van God niet naleven.

Je zegt: “Wat is het nut om een nieuw verbond in te stellen als het oude nog steeds bestaat? De wet werd tegen ons gebruikt, maar door de dood van Jezus is de wet vervuld en klaar.†Naar mijn inziens heeft Jezus de wet inderdaad vervuld, maar het is de vraag hoe je het woord vervuld interpreteert. Jezus heeft de ceremoniële wet aan het kruis genageld (zoals dieren offeren), want hij werd op dat moment het lam voor onze zondes. De 10 geboden straalt Gods persoonlijkheid uit en is één en al liefde, dus deze teniet doen kan gewoon niet.

Je zegt: “Ik leef nu onder de bediening des Geestes en die zal nooit ingaan tegen de wet van God.†Vergis je niet, je kan zeker nog tegen de wil van God ingaan, want zoals ik al zei heb je nog steeds een eigen wil en het is aan jou om de Heilige Geest of je eigen wil de rug te keren in elke keuze die je maakt, en dit is absoluut niet makkelijk.

Je zegt: “s God niet een fantastische God? Alleen Hij kan zo volkomen perfect redden dat het niet langer meer van onze daden afhangt. Gelukkig maar, anders gingen we allemaal regelrecht naar de hel.â€. Inderdaad hier ben ik het zeker mee eens, want als we onze plusjes en minnetjes zouden moeten wegen dan zullen de minnetjes in de meerderheid zijn. Daarom zijn wij volkomen afhankelijk van onze redder Jezus Christus. Ik zeg dan ook niet dat je de wet moet volgen om je eigen ticket naar de hemel te verdienen, maar uit genade en liefde voor Jezus Christus. De wet is liefde! En ik zeg niet dat je niet naar de hemel gaat als je de wet niet 100% naleeft, dit kan namelijk geen mens. Maar het gaat erom dat je streeft te leven naar deze geboden, dus streeft te leven zoals Jezus dat heeft gedaan.

Maar hoe staat het met het 'nieuwe gebod' waarover Jezus en de apostel Johannes spraken? Wat was dit nieuwe gebod precies, en heft dit gebod dan misschien de Tien Geboden op of schaft het die af?

"Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt" (Johannes 13:34).

Sommigen nemen aan dat het enige dat wij te doen hebben is elkaar 'lief te hebben'. Vervolgens interpreteren zij 'liefhebben' als iets wat betekent dat zij Gods geboden niet per se letterlijk behoeven te gehoorzamen. Zij nemen als vanzelfsprekend aan dat liefde slechts genegenheid is.

Zij beseffen niet hoezeer Christus Zijn discipelen liefhad. Hij had het soort liefde dat wordt beschreven in 1 Korinthe 13, het soort dat altijd Gods Tien Geboden in acht neemt. Hij had het soort liefde dat Hem Zijn discipelen deed onderwijzen: "Gij zijt mijn vrienden, indien gij doet, wat Ik u gebied" (Johannes 15:14). Dat is het soort liefde waarover Christus sprak toen Hij zijn discipelen vertelde over het nieuwe gebod.

Maar hoe kon dit een nieuw gebod zijn, terwijl aan Israël in vroeger tijden duidelijk was geboden God en de naaste lief te hebben (Deuteronomium 6:5; Leviticus 19:18)?

Let op 2 Johannes 1:5: "En nu vraag ik u, vrouwe, niet alsof ik u een nieuw gebod schrijf, maar dat wat wij vanaf het begin gehad hebben: laten wij elkaar liefhebben." Liefde is nieuw, maar toch ook oud. De liefde waarover Jezus en Johannes spraken is niet affectie.

De eerste vier geboden laten de manier zien waarop wij onze liefde tot God dienen te uiten, terwijl de laatste zes geboden de manier laten zien waarop wij onze naaste dienen lief te hebben. Het gebod van liefde is daarom niet alleen het gebod dat door Christus aan het begin van zijn bediening aan de discipelen was gegeven, maar ook een manier van leven voor de eerste mens, Adam.

Deze manier van liefde wordt verder bevestigd door Johannes: "Want dit is de liefde tot God, dat wij Zijn geboden in acht nemen; en Zijn geboden zijn geen zware last" (1 Johannes 5:3).

In plaats van dat het nieuwe gebod van liefde de oude Tien Geboden afschaft, laat dit vers duidelijk zien dat de Tien Geboden alleen maar bevestigd worden in de tijd van het Nieuwe Testament.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Dave,

In mijn ogen wordt er in 1 Korintiërs 3 aangehaald dat wij niet uit onszelf Christus kunnen naleven maar met dank aan de Heilige Geest, die in ons hart zit. Máár dit haalt nog niet weg dat de 10 geboden een maatstaf zijn voor ons om als een volgeling van Jezus te leven. Wij hebben namelijk nog steeds de keuze om onze eigen wil te volgen of die van Christus. De Heilige Geest helpt ons zeer zeker in onze geloofsgroei, zonder kunnen wij niks. Maar Satan, dus ook de zonde, is er nog steeds!

Je zegt: “want de kracht van de zonden is de wet. De wet had ook alleen maar tot doel om onze zonden zichtbaar te maken, zodat wij gingen beseffen dat wij een Redder nodig hadden.â€

Ik spreek inderdaad niet tegen dat de kracht van de zonde de wet is. Zonder wet is er geen zonde. Dit laat ook zien dat ook al stond er niet meteen in Genesis 1 de wet geschreven, er was altijd al een wet, want anders was er geen zonde! De 10 geboden laat zien wie God is. Wij moesten inderdaad beseffen dat wij een redder nodig hadden, maar nu hij is gekomen en ons heeft verlost van de zonde betekent dit niet dat de zonde niet meer bestaat. Wij Christenen kunnen nog steeds zondigen en God vergeeft het ons dankzij Jezus, maar niet als wij bewust gaan zondigen en bewust de wet, de 10 geboden van God niet naleven.

Hallo Sel,

Ik bedoel dat ook als wij nog zondigen, deze zonden ons niet meer worden aangerekend. Mensen roepen dan soms, maar dan kun je toch gewoon gaan zondigen? Als je echter door God aangeraakt bent zal de zonden zijn kracht gaan verliezen en wil je dat ook niet meer. Dat is de kracht van de genade die God als een geschenk heeft gegeven.

Je zegt: “Wat is het nut om een nieuw verbond in te stellen als het oude nog steeds bestaat? De wet werd tegen ons gebruikt, maar door de dood van Jezus is de wet vervuld en klaar.†Naar mijn inziens heeft Jezus de wet inderdaad vervuld, maar het is de vraag hoe je het woord vervuld interpreteert. Jezus heeft de ceremoniële wet aan het kruis genageld (zoals dieren offeren), want hij werd op dat moment het lam voor onze zondes. De 10 geboden straalt Gods persoonlijkheid uit en is één en al liefde, dus deze teniet doen kan gewoon niet.

Kol 2:

13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold. 14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen

Welke wet klaagde ons nu aan? Waar is Jezus nu voor gestorven? Voor het offeren van dieren of voor de wet die ons aanklaagde? Wie klaagde ons dag en nacht aan bij God? Juist de duivel en waarmee denk je dat hij dat deed? Met de 10 geboden of met de ceremoniële wetten?

Je zegt: “Ik leef nu onder de bediening des Geestes en die zal nooit ingaan tegen de wet van God.†Vergis je niet, je kan zeker nog tegen de wil van God ingaan, want zoals ik al zei heb je nog steeds een eigen wil en het is aan jou om de Heilige Geest of je eigen wil de rug te keren in elke keuze die je maakt, en dit is absoluut niet makkelijk.

Dat beweer ik helemaal niet, ik zeg dat de vruchten van de Geest nooit tegen de wet ingaan. Als je dus leeft vanuit de Geest zul je geen overtredingen begaan, echter kun je er ook voor kiezen om niet te luisteren en vanuit je eigen vlees dingen te doen. Gelukkig is hier een overvloed aan genade voor beschikbaar.

Je zegt: “s God niet een fantastische God? Alleen Hij kan zo volkomen perfect redden dat het niet langer meer van onze daden afhangt. Gelukkig maar, anders gingen we allemaal regelrecht naar de hel.â€. Inderdaad hier ben ik het zeker mee eens, want als we onze plusjes en minnetjes zouden moeten wegen dan zullen de minnetjes in de meerderheid zijn. Daarom zijn wij volkomen afhankelijk van onze redder Jezus Christus. Ik zeg dan ook niet dat je de wet moet volgen om je eigen ticket naar de hemel te verdienen, maar uit genade en liefde voor Jezus Christus. De wet is liefde! En ik zeg niet dat je niet naar de hemel gaat als je de wet niet 100% naleeft, dit kan namelijk geen mens. Maar het gaat erom dat je streeft te leven naar deze geboden, dus streeft te leven zoals Jezus dat heeft gedaan.

Waarom moet jij uit genade en liefde voor God proberen de wet te houden? Vraagt Hij dat soms van je? Volgen mij heeft Jezus dat werk al gedaan aan het kruis. Hem alleen komt alle glorie toe, jij kunt niets toevoegen aan het werk van Jezus. God heeft geen aanziens des persoons, je wordt gered puur vanwege het reddingswerk van Christus en niets anders. Door Hem Heer over je leven te laten worden zul je een heilig leven gaan leven. Uit de oude mens komt niets goeds, uit de nieuwe mens, die uit Christus is geboren komen de vruchten van de Geest. Maar dat werk is van te voren al voorbereid voor ons om hierin te wandelen.

.

De eerste vier geboden laten de manier zien waarop wij onze liefde tot God dienen te uiten, terwijl de laatste zes geboden de manier laten zien waarop wij onze naaste dienen lief te hebben. Het gebod van liefde is daarom niet alleen het gebod dat door Christus aan het begin van zijn bediening aan de discipelen was gegeven, maar ook een manier van leven voor de eerste mens, Adam.

Deze manier van liefde wordt verder bevestigd door Johannes: "Want dit is de liefde tot God, dat wij Zijn geboden in acht nemen; en Zijn geboden zijn geen zware last"

(1 Johannes 5:3).

In plaats van dat het nieuwe gebod van liefde de oude Tien Geboden afschaft, laat dit vers duidelijk zien dat de Tien Geboden alleen maar bevestigd worden in de tijd van het Nieuwe Testament.

Waar staat trouwens dat dit over de 10 geboden gaat? Als we in Handelingen nu lezen dat de apostelen geen wetten aan de heidenen willen opleggen behalve dan wat zaken als geen bloed eten etc, waarom plak jij er dan gewoon weer de 10 geboden aan vast?

Hand 15:

27 We hebben Judas en Silas afgevaardigd, en zij zullen de inhoud van deze brief mondeling toelichten. 28 In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed

Nogmaals, de wet is goed, daar gaat de discussie niet over. Maar wij zijn geen joden die onder een oud verbond leefde, wij zijn heidenen die uit geen verbond kwamen en zo het nieuwe verbond in zijn geplaatst. Nu weet ik niet hoe jij dit leest, maar Paulus maakt duidelijk dat we nu onder de bediening des Geestes zijn. je kunt niet het ene doen en een beetje van het andere ook omdat de bijbel dat lijkt te zeggen. Als jij leeft vanuit de Geest, dan zul je altijd voldoen aan de geboden van God. Breek je die zo nu en dan, dan is hier gelukkig genade voor. De Geest werkt alle goede dingen in ons uit.

Je probeert niet goed te leven om heilig te worden, je bent heilig en vanuit die kennis zul je heilig gaan leven, door de kracht van de levende God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
...en dan antwoord ik altijd weer met:

Jahaa, maahaaarrr....

We hebben de Wetten in steenen taafelen, en die op de scrol.

De morele Wetten en de Offerwetten.

Vul de rest zelf maar in.

Wat valt er nog in te vullen als Christus de wet voldaan heeft. Houd jij je aan de offerwetten dan ofzo?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er schijnen duizenden nieuwtestamentische regels te zijn, meer dan de honderden oudtestamentische regels. Ik heb wel eens een link gepost over die regels, maar kan die niet weer vinden op internet. De werking van die regels is echter anders dan de oudtestamentische wet. Het is een wet van liefde en een wet die vrijheid geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
...en dan antwoord ik altijd weer met:

Jahaa, maahaaarrr....

We hebben de Wetten in steenen taafelen, en die op de scrol.

De morele Wetten en de Offerwetten.

Vul de rest zelf maar in.

Wat valt er nog in te vullen als Christus de wet voldaan heeft. Houd jij je aan de offerwetten dan ofzo?

Waarom toch steeds dat vragen naar de bekende weg?

Kan ik ook:

Denk je dat we de 10 geboden nu maar met voeten kunnen treden dan ofzo?

Link naar bericht
Deel via andere websites
...en dan antwoord ik altijd weer met:

Jahaa, maahaaarrr....

We hebben de Wetten in steenen taafelen, en die op de scrol.

De morele Wetten en de Offerwetten.

Vul de rest zelf maar in.

Wat valt er nog in te vullen als Christus de wet voldaan heeft. Houd jij je aan de offerwetten dan ofzo?

Waarom toch steeds dat vragen naar de bekende weg?

Kan ik ook:

Denk je dat we de 10 geboden nu maar met voeten kunnen treden dan ofzo?

Heb ik dat gezegd dan? Waarom kan je geen antwoord geven op de vraag die ik stel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Dave,

Je zei: “Ik bedoel dat ook als wij nog zondigen, deze zonden ons niet meer worden aangerekend. Mensen roepen dan soms, maar dan kun je toch gewoon gaan zondigen? Als je echter door God aangeraakt bent zal de zonden zijn kracht gaan verliezen en wil je dat ook niet meer. Dat is de kracht van de genade die God als een geschenk heeft gegeven.â€

Mijn visie op wat je hierboven zegt is dat de Heilige Geest inderdaad met ons is, maar we hebben nog steeds een eigen wil het is en blijft heel ons leven een gevecht om niet toe te geven aan onze eigen wil. Ik heb het gevoel dat je de zonde onderschat, we blijven zondige mensen. En inderdaad hebben we een verlosser, maar God kijkt wel altijd nog naar onze innerlijke begeertes. Jezus aannemen is in mijn ogen niet alleen in hem geloven maar streven naar een leven zoals hem.

“Kol 2:

13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold. 14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen

Welke wet klaagde ons nu aan? Waar is Jezus nu voor gestorven? Voor het offeren van dieren of voor de wet die ons aanklaagde? Wie klaagde ons dag en nacht aan bij God? Juist de duivel en waarmee denk je dat hij dat deed? Met de 10 geboden of met de ceremoniële wetten?â€

Je zegt “Dat beweer ik helemaal niet, ik zeg dat de vruchten van de Geest nooit tegen de wet ingaan. Als je dus leeft vanuit de Geest zul je geen overtredingen begaan, echter kun je er ook voor kiezen om niet te luisteren en vanuit je eigen vlees dingen te doen. Gelukkig is hier een overvloed aan genade voor beschikbaar. “

Wij worden inderdaad niet meer aangeklaagd door de wet, maar dat haalt in mijn ogen niet weg dat de wet goed is en het nog steeds een weerspiegeling van God is en ook het leven van onze verlosser. Dat we niet meer worden aangeklaagd betekent niet dat de wet teniet is gedaan, maargoed dat is iets waar je niet over raakt uitgepraat. Maar wat zeg je dan van deze tekst:

Hebreeën 28 Indien iemand de wet van Mozes terzijde heeft gesteld, wordt hij zonder mededogen gedood op het getuigenis van twee of drie personen.

Je zegt ´Waarom moet jij uit genade en liefde voor God proberen de wet te houden? Vraagt Hij dat soms van je? Volgen mij heeft Jezus dat werk al gedaan aan het kruis. Hem alleen komt alle glorie toe, jij kunt niets toevoegen aan het werk van Jezus. God heeft geen aanziens des persoons, je wordt gered puur vanwege het reddingswerk van Christus en niets anders. Door Hem Heer over je leven te laten worden zul je een heilig leven gaan leven. Uit de oude mens komt niets goeds, uit de nieuwe mens, die uit Christus is geboren komen de vruchten van de Geest. Maar dat werk is van te voren al voorbereid voor ons om hierin te wandelen.´

De wet is liefde en niks anders. De eerste 4 geboden is liefde voor God en de andere 6 de liefde voor de medemens. Jezus zei dat het belangrijkste is om God en elkaar lief te hebben, in mijn ogen doe je dat door de 10 geboden na te leven, want deze zijn liefde.

Je zegt ´Waar staat trouwens dat dit over de 10 geboden gaat? Als we in Handelingen nu lezen dat de apostelen geen wetten aan de heidenen willen opleggen behalve dan wat zaken als geen bloed eten etc, waarom plak jij er dan gewoon weer de 10 geboden aan vast?´

Omdat de ceremoniële wetten teniet zijn gedaan aan het kruis, het offeren van dieren en de hogepriesters etc, want Jezus is nu ons lam en onze hogepriester, dus deze zijn het absoluut niet. Dit zijn ook wetten en geen geboden. Zijn geboden zijn de 10 geboden, welke zou je anders aan het woord geboden kunnen linken dan?

´Hand 15:

27 We hebben Judas en Silas afgevaardigd, en zij zullen de inhoud van deze brief mondeling toelichten. 28 In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed´

Je zegt ´Nogmaals, de wet is goed, daar gaat de discussie niet over. Maar wij zijn geen joden die onder een oud verbond leefde, wij zijn heidenen die uit geen verbond kwamen en zo het nieuwe verbond in zijn geplaatst. Nu weet ik niet hoe jij dit leest, maar Paulus maakt duidelijk dat we nu onder de bediening des Geestes zijn. je kunt niet het ene doen en een beetje van het andere ook omdat de bijbel dat lijkt te zeggen. Als jij leeft vanuit de Geest, dan zul je altijd voldoen aan de geboden van God. Breek je die zo nu en dan, dan is hier gelukkig genade voor. De Geest werkt alle goede dingen in ons uit.´

Die laatste zin, daar ben ik het helemaal mee eens. Dat is ook zoals ik het zie. Als je leeft vanuit de Geest ja, maar die keuze maak je elke seconde van je leven, want in 1 vingerknip kan je al de keuze maken om je eigen wil te volgen. Maar als je het zo nu en dan breekt geloof ik dat God kijkt naar je intentie, want voor het bewust zondigen en vragen om vergeving terwijl je geen berouw hebt voor je daden is God voor de gek houden.

Matteüs 24:12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.

Hebreeën 26 Want indien wij opzettelijk zondigen, nadat wij tot erkentenis der waarheid gekomen zijn, blijft er geen offer voor de zonden meer over, 27 maar een vreselijk uitzicht op het oordeel en de felheid van een vuur, dat de wederspannigen zal verteren.

Handelingen 20 Toen ze dat hoorden, prezen en eerden ze God en zeiden: ‘Je hebt kunnen zien, broeder, dat ook vele duizenden Joden het geloof hebben aanvaard, en allen leven vol overtuiging volgens de wet. 21 Nu is hun verteld dat jij de Joden die onder de heidenen wonen aanspoort tot ontrouw aan Mozes; je zou beweren dat ze hun kinderen niet hoeven te besnijden en dat ze zich niet aan de voorschriften hoeven te houden. 22 Hoe weerleggen we dit? Ze zullen ongetwijfeld horen van je komst. 23 Doe daarom wat wij je zeggen. Er zijn bij ons vier mannen die een gelofte hebben afgelegd.

Dan nu een vraag wat betreft het 4e gebod uit de 10 geboden, eer de Sabbat. Als je meent dat de 10 geboden niet meer van toepassing zijn dan ben je ook van mening dat de Sabbat niet mee geldt. Maar hoe kan dat nou als de Sabbat een deel van de schepping is? En waarom zou Jezus de mensen dan waarschuwen voor de verwoesting van de tempel na zijn dood wat betreft de Sabbat als deze er niet meer zou zijn?

Gen. 2:3 En God zegende de zevende dag en heiligde die, omdat hij daarop gerust heeft van al het werk, dat God scheppende tot stand had gebracht.

Exod. 20:11 Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

15 Wanneer gij dan de gruwel der verwoesting, waarvan door de profeet Daniël gesproken is, op de heilige plaats ziet staan – wie het leest, geve er acht op – laten dan wie in Judea zijn, 16 vluchten naar de bergen. 17 Wie op het dak is, ga niet naar beneden om zijn huisraad mede te nemen, en wie in het veld is, 18 kere niet terug om zijn kleed mede te nemen. 19 Wee de zwangeren en de zogenden in die dagen. 20 Bidt, dat uw vlucht niet in de winter valle en niet op een sabbat. 21 Want er zal dan een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu toe en ook nooit meer wezen zal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kernpunt hier is de gespannen verhouding tussen de verkiezende genade van God enerzijds en de eigen verantwoordelijkheid van de mens anderzijds. De Bijbel kan enerzijds zeggen dat de mens niet behouden wordt door wetswerken, maar alleen door Gods genade, en anderzijds dat de mens, gezien vanuit zijn verantwoordelijkheid, alleen behouden wordt als hij in Gods wet wandelt. in dat opzicht is er geen verschil tussen het Oude Verbond en het Nieuwe Verbond. Er is dan ook geen tegenstelling tussen deze twee verbonden, want het Nieuwe Verbond is niets anders dan de vernieuwing van het Oude Verbond.

Hoe kan de wet van Mozes, die als openbaring van God een eenheid vormt, wat de betekenis krijgt van ‘tot z’n doel gebracht zijn en ‘vervullen’ de betekenis krijgen van ‘afgedaan zijn’?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Basisregels verlopen niet! De leefregels die God op Horeb op schrift heeft laten stellen zijn niet pas toen door God bedacht. Het zijn leefregels die ook daarvoor al golden, al stonden ze toen nog niet zwart-op-wit. Dus waarom zou het dan daarna ineens wel verlopen? Tegelijk moet niet vergeten dat Jezus zelfs de regels nog gehanteerd heeft om uit te leggen hoe we met elkaar en met God om moeten gaan. Als Jezus ze niet overboord gooit, waarom wij dan wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Sel,

Ik zou kunnen ingaan op al je teksten, maar zonder de juiste context en uitgangspositie is dat nog even niet handig. Laten we eerst eens kijken waar de bijbel duidelijkheid verschaft omtrent de wet en de genade en vanuit dat standpunt dan naar de teksten te kijken die lijken wat anders te zeggen.

Rom 6:

16 Know ye not, that to whom ye yield yourselves servants to obey, his servants ye are to whom ye obey; whether of sin unto death, or of obedience unto righteousness?

16 Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak.

Ik laat even eerst de tekst in het Engels zien uit de KJV die veel dichter bij de grondtekst zit dan de NBV. Probleem met de tekst in het Nederlands is dat er staat wanneer u God gehoorzaamt, dat is helaas verkeerd vertaald. In Romeinen 5 lees je namelijk de context dat dit gaat over de gehoorzaamheid van Jezus:

Rom 5:

19 Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden

In Rom 6 komt Paulus hier opnieuw op terug en laat hier twee doctrines zien, namelijk die uit Rom 5:

17 Als de dood heeft geheerst door de overtreding van één mens, is het des te zekerder dat allen die de genade en de vrijspraak in zo’n overvloed hebben ontvangen, zullen heersen in het eeuwige leven, dankzij die ene mens, Jezus Christus.

Heel Rom 5 gaat over de eerste Adam en de tweede Adam (Jezus) en het werk van de eerste Adam (zonde tot de dood) en het werk van de tweede Adam (rechtvaardigheid tot leven). Echter is het wel Jezus zijn rechtvaardigheid, zijn gehoorzaamheid die dit teweeg heeft gebracht. Dus niet onze rechtvaardigheid en onze gehoorzaamheid.

Als we dan verder lezen in Rom 6:

17 But God be thanked, that ye were the servants of sin, but ye have obeyed from the heart that form of doctrine which was delivered you.

17 Maar God zij gedankt: u was slaven van de zonde, maar nu gehoorzaamt u van ganser harte de leer waaraan u zich hebt toevertrouwd

Even weer in het Engels omdat hier ook het wordt doctrine wordt gebruikt. Blijkbaar zijn er twee doctrines, die van zonde tot de dood en gehoorzaamheid tot leven.

Wanneer zaten wij nu onder de eerste doctrine, die van zonde tot de dood? Dat lees je dus duidelijk in Rom 5 veroorzaakt door Adam waardoor alle mensen gevallen waren. Hier konden wij feitelijk niets aan doen, door de zonde van 1 mens zijn alle mensen gevallen.

Rom 5:

13 Er was al zonde in de wereld voordat de wet er was; alleen, zonder wet wordt er van de zonde geen rekening bijgehouden.

De wet had alleen maar tot doel om ons te tonen dat we zondig waren in de ogen van God. De wet zorgt ervoor dat de zonde zelfs toeneemt:

Rom 5:

20 En later is de wet erbij gekomen, zodat de overtredingen toenamen; maar waar de zonde toenam, werd ook de genade steeds overvloediger. 21 Zoals de zonde heeft geheerst en tot de dood heeft geleid, zo moest door de vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige leven leiden, dankzij Jezus Christus, onze Heer.

Als je goed oplet dan zie je in de Rom brief dat het woord 'zonde' altijd als zelfstandig naamwoord gebruikt wordt en maar 1 keer als werkwoord, namelijk door mensen die het niet begrijpen:

Rom 6:

1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen?

Jezus heeft ons bevrijd van de zonde die ontstaan was door de val van Adam. Wij zaten allemaal in de gevangenis van de zonde en ook al deden we soms rechtvaardige dingen (de wet), dan nog zag God ons als zondig. Zijn reddingsplan was om Jezus als offerlam te sturen die de wet kwam vervullen om ons over te brengen naar de gevangenis van rechtvaardigheid (die we als een gift mogen ontvangen).

Paulus maakt duidelijk dat het werk van Jezus de zonde van Adam verre te boven gaat:

Rom 5:

16 Dit geschenk gaat het gevolg van de zonde van één mens verre te boven, want die ene overtreding heeft tot veroordeling geleid, maar de genade die na talloze overtredingen geschonken werd, heeft tot vrijspraak geleid.

De vraag is nu wat is sterker? De zonde van Adam of de vrijspraak van Jezus? Als ik nu dus slaaf van de gerechtigheid ben, kan het dan zo zijn dat als ik nog zondig weer terug moet naar de gevangenis van de zonde en de dood (de eerste Adam)? Is het werk van de eerste Adam dan sterker dan het werk van Jezus?

Wij ontvangen uit genade door geloof de gift van rechtvaardigheid. Dat kun je nooit meer kwijtraken, anders was het geen gift maar een tijdelijke lening totdat je weer faalde en dan moest je weer terug naar de gevangenis van de eerste Adam. Of is het zo dat ook al zondigen we nu nog, God ons dit niet meer aanrekent vanwege het verlossingswerk van Jezus?

We lezen dat in Hebr 8:

12 Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken.

Daarnaast lezen we in Rom 10:

4 Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.

In het grieks betekent einde = telos

1) end

a) termination, the limit at which a thing ceases to be (always of the end of some act or state, but not of the end of a period of time)

B) the end

1) the last in any succession or series

2) eternal

c) that by which a thing is finished, its close, issue

d) the end to which all things relate, the aim, purpose

De wet heeft zijn doel vervuld in Christus. Wij leven niet langer onder de wet maar onder de genade.

Rom 6:

14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.

Als we Paulus, die de apostel voor de heidenen, nu serieus zouden nemen dan kun je volgens mij niet met droge ogen roepen:

in dat opzicht is er geen verschil tussen het Oude Verbond en het Nieuwe Verbond. Er is dan ook geen tegenstelling tussen deze twee verbonden, want het Nieuwe Verbond is niets anders dan de vernieuwing van het Oude Verbond.

Als er geen verschil zou zijn, waarom moest Jezus dan sterven? Waarom zegt Paulus dat we niet meer onder de wet zijn? Waarom het oude verbond opheffen als we nog steeds volgens de wet moeten leven (proberen).Je zult hier eerst antwoorden op moeten geven zonder de context geweld aan te doen.

Al je overige teksten zijn vanuit het volbrachte werk prima in lijn te brengen met bovenstaande waarheid.

Wees eens eerlijk, als jij nog zondigt, voel je je dan vrij en ga je tijdens je zonde naar Christus toe en spreek je uit 'ik ben de rechtvaardigheid van God in Christus' of voel je je veroordeeld en geloof je dat God je nu even niet wilt zien? Dat je het eerst weer goed moet maken voordat alles weer ok is? Juist als je zondigt heb je zijn genade nodig, dat zal je de kracht geven om te gaan heersen in je leven. De wet zal je hier nooit in heiligen, wat het heeft alleen maar tot doel om een spiegel voor te houden en je te laten zien dat je hebt gefaalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Dave,

Allereerst wil ik nogmaals duidelijk stellen dat ik niet geloof dat wij door onze werken in de hemel komen, maar zonder werken is ons geloof dood. Door geloof in Jezus zul je uit liefde werken doen. Werken zijn de vrucht van het geloof. Wie wilt er nou niet groeien in Jezus Christus? De 10 geboden zijn een weerspiegeling van God, het leven van Jezus Christus. En alsnog, wij kunnen nooit zondeloos en perfect leven, daarom is Jezus voor ons gestorven. De prijs die een zondig mens nooit zou kunnen betalen.

""16 Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak.""

Ik dien de zonde niet, ik gehoorzaam God. Je moet me wel goed begrijpen. De zonde is nog steeds op deze wereld, Satan is nog steeds bezig om ieder van ons af te leiden van Gods woord en onze vrije wil is er nog steeds om onze eigen wil te volgen of Gods wil. Indien je Gods wil wilt volgen zal de Heilige Geest je zeker leiden, maar zodra je je rug toekeert dan zal het een stuk moeilijker worden. Hier heeft God geen invloed op, hij kan ons roepen maar wij hebben nog steeds onze eigen keus. God heeft ons met een reden een eigen keus gegeven, want als we automatisch zijn wil zouden volgen dan hadden we hier niet hoeven te zijn.

""Rom 5:

19 Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden

In Rom 6 komt Paulus hier opnieuw op terug en laat hier twee doctrines zien, namelijk die uit Rom 5:17 Als de dood heeft geheerst door de overtreding van één mens, is het des te zekerder dat allen die de genade en de vrijspraak in zo’n overvloed hebben ontvangen, zullen heersen in het eeuwige leven, dankzij die ene mens, Jezus Christus.

Indien je Jezus aanneemt als verlosser inderdaad wel ja. Maar door hem aan te nemen is het gevolg dat je leeft naar Gods wil, liefde aan God en je naasten, en deze liefde is terug te vinden in de 10 geboden.

De wet heeft zijn doel vervuld in Christus. Wij leven niet langer onder de wet maar onder de genade.""

Klopt, Jezus heeft de wet vervuld doordat hij onze zondes op zich neemt, maar waar haal je hieruit dat de wet is afgeschaft?

Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen (Matt. 5:17)

Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn (Matt. 5:18).

""Als er geen verschil zou zijn, waarom moest Jezus dan sterven? Waarom zegt Paulus dat we niet meer onder de wet zijn? Waarom het oude verbond opheffen als we nog steeds volgens de wet moeten leven (proberen).Je zult hier eerst antwoorden op moeten geven zonder de context geweld aan te doen. ""

Je hebt inderdaad gelijk dat er wel degelijk verschil zit tussen het nieuwe en het oude verbond, want Jezus is gestorven voor onze zonden, waardoor we niet meer afhankelijk zijn van de wet of we de hemel in zullen gaan of niet. Maar ik heb het over Dat Opzicht. Ik heb het misschien niet duidelijk uitgelegd wat ik bedoel.

Paulus maakt duidelijk dat de wet ons niet meer kan aanklagen, maar hij zegt nergens dat je niet meer hoeft te leven naar de wet. De wet, de 10 geboden, is God! De liefde voor God en naasten wordt hier duidelijk in beschreven. Ik voel me zeker vrij, omdat Jezus mij vergeeft als ik berouw heb voor mijn zonden. Ik leef niet meer onder de wet, maar onder de genade van Jezus Christus. Dit betekent voor mij: de wet heeft geen invloed meer op mijn redding, Jezus heeft mij verlost. De wet is enkel een levenswijze.

Toon berouw over uw verfoeilijke gedrag en smeek de Heer of hij u uw slechte gedachten wil vergeven (Hand. 8:22).

Ik geloof dat God mij altijd liefheeft, maar hij geeft ons nog steeds de vrije keus om hem zijn rug toe te keren.

Zoals HenkG aangeeft heeft Jezus de 10 geboden nooit over boord gegooid, wie zijn wij dan om dat wel te doen?

Nogmaals: de wet is een levenswijze, geen aanklager!!!!!!!!

Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten. (Matt. 7:12)

Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. (Matt. 5:19)

Hij antwoordde: ‘Waarom vraag je me naar het goede? Er is er maar één die goed is. Als je het leven wilt binnengaan, houd je dan aan zijn geboden.’ (Matt. 19:17)

Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’ (Matt. 22:40) Grondslag betekent basis/uitgangspunt. God en je naasten liefhebben is het uitgangspunt van de 10 geboden, de eerste 4 om God lief te hebben en de laatste 6 om je naasten lief te hebben.

U kent de geboden: pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, bedrieg niemand, toon eerbied voor uw vader en uw moeder.’ (Marcus 10:19) Een gedeeltelijke opsomming van de 10 geboden, waarom zou hij deze nog aanhalen als deze niet meer gelden?

Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. (Johannes 14:15) Dus God liefhebben en je naasten, wat een samenvatting is van de 10 geboden. Nogmaals, die samenvatting laat niet zien dat de 10 geboden niet meer gelden!

Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken.’ (Johannes 14:21)

Want: ‘Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is’ – deze en alle andere geboden worden SAMENGEVAT in deze ene uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ (Romeinen 13:9). Een samenvatting betekent een verkorte inhoud van de publicatie, dus niet een vervanging!!

Het is volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is, belangrijk is dat men de geboden van God in acht neemt. (! Kor. 7:19).

Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. (1 Joh. 2:3)

Hierbij wil ik het laten. Ik heb verschillende discussies gehad met mensen en merk dat het op een bepaald punt draait om interpretatie. We kunnen elkaar geen interpretatie opleggen, alleen teksten aanhalen uit de Bijbel. Belangrijk is dat we elkaar in waarde laten, want sommige discussies kun je niet afsluiten. Ik vond het fijn een discussie met je aan te gaan en hoop dat we samen, met alle broeders en zusters van dit forum, dichter bij onze Vader zullen komen en kunnen groeien in zijn Woord.

Gods zegen toegewenst en kracht in alle stappen die je neemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vaak, ook hier, zie ik overtuigingen terug die 'Wet' stelselmatig tegenóver Genade stellen. Dit is m.i. onterecht! Het moet m.i. zijn 'Wet' én Genade, ze gaan nl. hand-in-hand. Laten we beseffen dat we het OT (TeNaCh) niet slechts in het licht van het Nieuwe Testament moeten lezen maar deze in elkáárs licht moeten zien. Hierbij in acht nemend dat het NT altijd terugverwijst naar het OT, niet als naar iets ouds en afgedankts maar juist als primaire door God gegeven 'inspiratiebron' (al is het zelfs meer dan inspiratie alleen).

De 'Wet', zoals velen deze noemen, verwijst naar Gods Woord en duidt in eerste instantie op 'Torah' maar in spreektaal vaak op de hele TeNaCh (OT). Torah betekent niet 'Wet' maar betekent eigenlijk 'Instructie' of 'Handreiking'. Dit plaatst het geheel gelijk alweer in een ander perspectief. Christelijke theologie en de ontwikkelingen in kerkhistorie hebben er (helaas mede op basis van anti-Joods gedachtegoed) voor gezorgd dat vele termen uit het OT en in het NT zijn vertaald op een manier die ervoor zorgde (tot op heden) dat 'het Joodse' zo negatief mogelijk uit de bus kwam. Alleen de benáming 'Oude Testament' al. Deze benaming doet vermoeden dat het om iets 'verouderds' gaat; m.i. onterecht (Matt.5:17-20)! Gods Woord is, evenals God zélf, standvastig en onwrikbaar ófwel stabiel en betrouwbaar. Het 'OT' heet eígenlijk TeNaCh, wat staat voor Torah Neviim Chetoevim ofwel 'Wet', de Profeten en Geschriften. Dit geheel heeft geen waarde verloren.

Vergeet niet dat de apostelen en discipelen helemaal nog géén NT hadden; hadden zij het over Gods Woord dan hadden ze het dus níet over (bijv.) de brieven van Paulus, hoe belangrijk deze voor ons nu ook mogen zijn.

Vaak worden zaken geïnterpreteerd vanuit de gedachte dat er geen 'Wet' (meer) is en vervolgens gaat men de teksten en brieven lezen met de bril die datzelfde vooringenomen standpunt op het oog heeft (die van de gangbare christelijke theologie). Op deze manier gaat men compleet voorbij aan de achtergrond van de schrijver die hierop juist van grote invloed is. Paulus was niet tegen de 'Wet'; hij was tegen hypocrisie van sómmigen(!) die zeiden de Wet te doen maar dit eigenlijk niet deden. Als Paulus daadwerkelijk tegen de 'Wet' zou zijn geweest of deze daadwérkelijk als iets compleet nutteloos zou hebben gezien dan zou hij dwaalleraar zijn geweest en zeer zeker níet geleid zijn door de Geest. Dit raakt aan waarom Paulus zo 'moeilijk te begrijpen' is (2 Petrus 3; zie hieronder).

Paulus streed tegen wetsverkrachters (hypocrieten), níet tegen de 'Wet' zélf. Als hij het erover heeft dat de 'Wet' zijn kracht heeft verloren bedoelt hij hier dan ook niet mee dat Gods Woord krachteloos is maar bedoelt hij te zeggen dat als je dénkt dat het strikt volgen van 'de letter' an sich jou de hemel schenkt je het bij het verkeerde eind hebt. Het volgen van 'de letter' is goed maar het moet zijn als een daad van geloof en overtuiging; uit vertrouwen in je Schepper die het beste met zijn schepping voorheeft, onder andere dóór het geven van Zijn Instructies heen.

Als er staat dat de gehele 'Wet' wordt samengevat in 'heb God lief bovenal en je naaste als jezelf' dan vergeten christenen vaak dat dit een Joodse gedachte is en die dus ook in het Jodendom geldt. Daarnaast: zou zo'n 'samenvatting' bedoelt zijn om het samengevatte teniet te doen? Dat lijkt me toch niet.. nee, de grondslag van Gods héle Woord is Liefde! En dan gaat het over Gods Woord tot en met de kleinste jota en tittel aan toe.

Jezus zélf gaat nérgens tegen de Torah in (Hij was en is immers smetteloos). Sommigen willen doen geloven dat Hij er echter vrij lichtzinnig mee omging. Niets is minder waar! Als Hij ergens tegenin ging was het tegen hypocrieten die de Wet verkeerd toepasten. Zélfs tegen het meeste uit de Joodse Mondelinge Leer (later als Talmoed op schrift gesteld) ging Jezus níet in, tenzij (ook hier weer) men dit verkeerd toepaste en/of het boven Gods Woord zélf plaatste.

Onze 'Griekse' mindset van zwartwit denken doet een hoop schade. Zo lijken veel zichzelf als 'Geestvervuld' bestempelende christenen patent op de waarheid af te willen dwingen terwijl ze ondertussen wetteloosheid lijken te huldigen. Was Jezus soms níet van de Geest vervuld toen Hij Zijn niets verhullende, kraakheldere woorden in Matt.5:17-20 uitsprak? Hij geeft hierin letterlijk aan dat 'tot vervulling brengen' níet hetzelfde is als 'afschaffen' en iets wat niet afgeschaft is, is nog geldig. Hoe een ieder afzonderlijk daarmee omgaat laat ik hier even buiten beschouwing, dat is een te veelomvattend topic om hier 'even' te behandelen.

We worden gewaarschuwd voor wetteloosheid in 2 Petrus 3, v.a. vers 16 (een tekst die in eerste instantie gaat over de dag van de wederkomst), hier wordt ook geschreven dat Paulus zeer moeilijk te begrijpen is en dat zijn woorden door sommigen worden verdraaid tot hun eigen ondergang. We worden (ook in deze tekst) gewaarschuwd voor de dwaalwegen der wettelozen.

Als iemand Geestvervuld is, zal hij leven volgens de Torah; níet om zelf Redding te bewerkstelligen (dat is alleen mogelijk door Gods Genade, via het bloed van Jezus) maar wél omdat dit er nou eenmaal mee hand-in-hand gaat, vandaar 'Wet' (ofwel 'Onderwijzing') én Genade ipv deze tegenover elkaar te stellen.

Wáár in de Bijbel word overigens onderscheid gemaakt tussen de Tien Woorden en de rest van de TeNaCh? Nergens toch? En het Sabbatsgebod afgeschaft in het NT? Het zij verre! "Géén jota, géén tittel." Woorden van de Meester zélf. Helderder kán niet!

Ik vind het eigenlijk verbazingwekkend hoevelen Jezus zeggen te volgen maar in de praktijk Zijn woorden vaak tegenspreken in de leer die ze verkondigen maar dit tegelijk ook weer in vage 'vergeestelijkte' termen proberen te wikkelen om dit te verhullen (ook al geloof ik dat ze het oprecht bedoelen). Mijns inziens zijn het dwaalwegen die er in de kerkhistorie en met de theologieën van de 'kerkvaders' zijn ingeslopen zodra de heidense (niet-Joodse) massa mensen de overhand kreeg in de oorspronkelijke Gemeente van vnl. Joodse en Torah-getrouwe(!) volgelingen(!) van de Jood Jezus(!) die Messias was en is.

Het is wenselijk als christelijke gelovigen zich meer zouden gaan verdiepen in het zogenoemde 'Oude Testament' om vervolgens te herkennen dát wat ze tot dan toe alleen dachten te kunnen terugvinden in het NT. Niets blijkt minder waar! Het NT 'grijpt terug op..' en verhaalt over het eerste eeuwse Jodendom maar is zéker niet bedoelt als start van een nieuwe godsdienst (immers: het Evangelie is Joods!).

De wortels van ons geloof (zowel Jezus zélf áls de TeNaCh áls het NT) zijn 100% Joods (en dat is álles behalve willekeur!) en kunnen om die reden dan ook alleen met de 'Hebreeuwse bril' op begrepen worden.

Ja, we hebben dus inderdaad nog ontzéttend veel te leren! Het geloof is immers een groot leerproces en geen vrijheid-blijheid-achteroverhang bestaan... "Mijn juk is licht" zegt Hij... Een juk is een hulpstuk wat ossen beschermt tegen touwstriemen bij het dragen van hun 'last'. Zo dragen ze wél maar hoeven ze van die 'last' geen pijn of schade te ervaren ondanks dat het wel iets 'weegt'...

Vriendelijke groet en veel zegen toegewenst!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eindeloze discussie? Dat ligt eraan hoe je het bekijkt.

In die tijd van Handelingen 15 was het gebruikelijk een Torah-getrouw leven te leiden, dus incl. door hen die Jezus volgden.

De nieuw-gelovigen, zo zei men, moest men niet (gelijk) alle geboden opleggen. Alleen de belangrijkste in die prille fase moesten ze alvast wel aannemen (let wel; hierin zit in feite ook al het eten van kosjer vlees!). Vers 20 geeft ruimte om te veronderstellen dat de intentie was dat men (ook als christen) de synagoges bezocht waardoor men langzaamaan vertrouwd zou raken met het Torah-getrouwe leven. In één klap alles (waar sommigen op aan leken te sturen) keurden ze af. Het is ook niet niks of alleen maar makkelijk als je van een heidense achtergrond je bij Gods volk voegt. Het is een proces wat geen ander mens je kan opdringen in een opgelegd tempo. Dat is iets tussen de oprecht gelovige en God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zonder wet is er geen genade nodig. Wanneer je onder de wet bent, ben je onder genade.

Onze genade is Jezus Christus die ons heeft gered van de VEROORDELING van de wet, maar dat wil niet zeggen dat we niet meer verantwoordelijk zijn en de wet mogen breken, dat heeft Jezus nooit gezegd!

Matt. 22:36-40: 36 ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ 37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de GRONDSLAG van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’ Dus geen vervanging!!

Mat. 5:18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.

Zonder wet is er geen zonde. Zonder zonde hebben wij geen genade nodig. Als we geen genade nodig hebben had Christus ook niet te hoeven sterven. Alles valt weg zonder de wet!

En inderdaad deHeilige Geest lijdt ons, maar we hebben nog steeds een eigen keus. Met een eigen keus hebben we ook de keus om voor de zonde te kiezen! De veroordeling valt weg, maar de verantwoordelijkheid niet.

Logisch voorbeeld: wanneer de overheid beslist geen boetes meer op te leggen voor het te hard rijden, zou dat betekenen dat we allemaal 200 mogen gaan rijden? NEE, de veroordeling valt weg, maar de verantwoordelijkheid is er nog steeds.

En er is qua genade niks veranderd in het nieuwe testament, in het oude testament was ook genade! Door offering van lammeren werden zonden vergeven. Toch namen mensen de verantwoording zich te houden aan Gods geboden. De wet is de grondslag van Gods karakter, Jezus heeft ons het voorbeeld gegeven hoe te leven. Hoe kun je hier nou vanaf zien! Gods wet dient uit liefde te worden gevolgd, niet om je erop te laten voorstaan, maar omdat je Jezus wilt volgen.

Een gebod uit de wet is de Sabbat. Hield Jezus deze ook? Ja. En zijn discipelen na zijn dood? Ja. Want zei volgden Jezus, de wet van God.

Lucas 23:54-56: 54 Het was de voorbereidingsdag, de sabbat was bijna aangebroken. 55 De vrouwen die met Jezus waren meegereisd uit Galilea, volgden Josef naar het graf om het te bekijken en om te zien hoe Jezus’ lichaam er werd neergelegd. 56 Daarna gingen ze naar huis en bereidden ze geurige olie en balsem. Op sabbat namen ze de voorgeschreven rust in acht.

Daniël 7:25: 25 Hij zal uitvaren tegen de allerhoogste God en zijn heilig volk onderdrukken. Hij zal proberen hun kalender en hun wetten te veranderen. Drie en een half jaar lang zullen zij aan hem overgeleverd zijn.

Mat. 7:21-23: 21 Niet iedereen die “Heer, Heer†tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?†23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!

2 Tim. 4:3-4: 3 Want er komt een tijd dat de mensen de heilzame leer niet meer verdragen, maar leraren om zich heen verzamelen die aan hun verlangens tegemoet komen en hun naar de mond praten. 4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren, maar naar verzinsels.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zonder wet is er geen genade nodig. Wanneer je onder de wet bent, ben je onder genade.

Onze genade is Jezus Christus die ons heeft gered van de VEROORDELING van de wet, maar dat wil niet zeggen dat we niet meer verantwoordelijk zijn en de wet mogen breken, dat heeft Jezus nooit gezegd!

.

Waarom zegt Paulus dan dat we dood voor de wet zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid