Spring naar bijdragen

Geldt de wet nu nog?


Aanbevolen berichten

Ik ken geen enkel van deze TIEN GEBODEN die niet aanwezig was en misschien mag ik de vraag eens omdraaien kent u er één die niet bestond sedert de schepping van de mens!!?

Gij zult niet doden...

Dat gebod gaat uit van een al "moordende mensheid"... Die vervolgens weer "op het rechte pad gebracht moet worden" met een "dringend advies"...

Maar zou je Adam in zijn "paradijselijke staat" hebben voorgehouden: "Breng niemand om het leven!", dan zou hij je (daar ben ik van overtuigd!) bijzonder glazig hebben aangekeken. Want een kennis van goed en kwaad had hij nog niet...

Ik begrijp niet goed wat het belang is; en ik zie dat jullie bij elkaar langs spreken op het punt van voor en na de zondeval...

Maar dat is nu juist een van mijn punten: het is niet "sedert de schepping" maar hooguit "sedert de zondeval", en dat maakt (met alle "kennis van goed en kwaad" waar de mens mee werd opgescheept) volgens mij nogal een verschil...

Die 10 woorden hebben dan niet zozeer met een "scheppingsorde" te maken, maar veel meer met een "keren van het kwaad"...

Misschien kun je leven met de nuance dat hij bij "het willen doden", glazig zou kijken.

Kan ik mee leven. Maar hij zal het hele idee van "sterven" ook niet ten volle gevat hebben (ook al was het Gods waarschuwing dat dat zou gebeuren bij ongehoorzaamheid...)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 253
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

en ik zie dat jullie bij elkaar langs spreken op het punt van voor en na de zondeval...

Ik weet trouwens niet of we hier wel langs elkaar spreken. Bernard3 heeft (als ik het me goed kan herinneren) ooit eens gezegd dat hij die 10 geboden echt ziet als "grond voor de schepping" en als "eeuwig durende regels, ook voor de komende wereld".

Op dit punt verschillen we van mening en bedoelen we echt iets anders. Hij ziet die regels als "eeuwig" en ik als "tijdelijk". Omdat ze overbodig zijn geworden als wij niet meer willen zondigen, in de tijd dat er met "het kwaad" definitief is afgerekend.

(Zou dat niet plaatsvinden dan zou bijvoorbeeld een bede als "verlos ons van het kwaad" een loze bede zijn...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bernard, dank je wel voor je reactie.

1) Om je eerste vraag te kunnen beantwoorden moet ik eerst weten over welke wet je het hebt. Want in Gods Woord wordt over verschillende “wetten" gesproken waarvan sommige hun oorsprong hebben bij de schepping en onveranderlijk zijn en andere tijd, toestand en plaatsgebonden waren of zijn. .

Betreft uw vraag de morele wet ( de TIEN GEBODEN) de ceremoniële wet , de burgerlijke wet, de wet van het vlees (zoals Paulus er een noemt ) Enz

Het is mijn vraag hoe jij deze tekst uitlegt. Het topic gaat over "geldt de wet nu nog?" Voert de wet, waarover het in deze tekst gaat, nog heerschappij over jou?

2) Of ik nu al dan niet leef of dood ben voor de wet doet in feite niets af dat Gods gedragscode goed eerlijk en eeuwig is

De Tien geboden veranderen niet omdat ik ze al dan niet aanvaardt of bewaar want ze zijn eenvoudig weg een spiegel die mij tonen of ik al dan niet gehoorzaam ben aan deze door Christus eigenhandig geschreven gedragscode waarvan Hijzelf beweert dat ze onveranderlijk zijn en blijven

Het maakt jou dus niet uit of je dood bent of levend voor de wet? Ben je niet dood voor de wet door het lichaam van Christus?

3) De dood van Christus betekent voor mij dat Hij door de wet te volbrengen het recht heeft bekomen om aan de mensheid de verlossing aan te bieden. Een verlossing van de eeuwige dood die een gevolg is van de overtreding van deze gedragscode.

En van mij, als wezen met een vrije wil, wordt dan ook gevraagd om deze verlossing aan te nemen wat in de praktijk betekent dat ik Christus wil volgen en hetzelfde gedrag als Hij ten toon zou spreiden door deze gedragscode te aanvaarden en te bewaren.

Dit niet als een last maar wel als een normale houding van dankbaarheid en liefde en met het inzicht dat deze code er enkel en alleen is omdat God de mensheid liefheeft en hen de beste handleiding heeft gegeven omdat het hen wel zou gaan.

Dank je wel voor deze belijdenis!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

het enigste probleem is dan ik van mijn god niet mag liegen het zij dus niet rechtspersoon worden,of onder eed staande.

is tegenstrijdig met morele waarden van niet liegen,ik zou verzekerd het gebod overschrijden.

Als het moet ook de wet als mijn geloof tegenstrijdig is met de gebeurtenis van goed die kwaad eindigt niet door eigen schuld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid