Sel-S-7 0 Geplaatst 7 februari 2012 Rapport Share Geplaatst 7 februari 2012 15 Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet. 16 Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God GEHOORZAAMT, leidt dat tot VRIJSPRAAK. 17 Maar God zij gedankt: u was slaven van de zonde, maar nu GEHOORZAAMT u van ganser harte DE LEER waaraan u zich hebt toevertrouwd, 18 en bevrijd van de zonde hebt u zich IN DIENST gesteld van de GERECHTIGHEID. 19 Ik druk me zo gewoon mogelijk uit, omdat het anders uw begrip te boven gaat. Zoals u zich ooit in dienst stelde van zedeloosheid en onrecht om een wetteloos leven te leiden, zo stelt u zich nu in dienst van de GERECHTIGHEID om HEILIG te leven. 20 Toen u nog slaven van de zonde was, was u niet gebonden aan de gerechtigheid. 21 Wat hebt u daarmee geoogst? Dingen waarvoor u zich nu schaamt, want ze leiden tot de dood. 22 Maar nu, bevrijd van de zonde en IN DIENST VAN GOD, oogst u TOEWIJDING AAN HEM en zelfs het eeuwige leven. 23 Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer. We staan niet meer onder de wet omdat we onder genade leven, maar zodra je niet de verantwoordelijkheid neemt om de wet (God gehoorzamen) zo goed mogelijk na te leven dien je de zonde. De wet is heilig en gerechtig. Maar Paulus wilde het heel erg duidelijk maken dat wij absoluut niet moeten denken door het volgen van de wet een plek in de hemel te krijgen, het gaat om je geloof, de genade die je in Jezus ontvangt. Wanneer je dit niet goed beseft heb je een probleem, want hij is onze verlosser en niet wijzelf. Máár dat wij niet meer worden veroordeeld door de wet (dood voor de wet) betekent alsnog niet dat wij de verantwoording niet moeten nemen de geboden zo goed mogelijk na te leven. Gods wet is Gods karakter, die Jezus als mens heeft nageleefd, wie dan ook ons voorbeeld is. De wet is heilig, gerechtig en rechtvaardig. Overigens was de wet er al vanaf het begin, niet pas op de berg Sinaï. Dat is ook logisch, want zonder wet was er geen zonde en dan zaten we niet eens op deze wereld. God heeft ons niet voor niks een eigen keus gegeven om met of zonder hem te leven. De wet is een weerspiegeling van God, die weerspiegeling is een lijdraad voor ons. Gen. 26:5 Want Abraham heeft naar mij geluisterd en zich gehouden aan wat ik hem opdroeg, aan mijn geboden, voorschriften en regels.’ Exod. 16:28 Toen zei de HEER tegen Mozes: ‘Hoe lang blijven jullie nog weigeren mijn geboden en voorschriften in acht te nemen? Ik neem sowieso aan dat de meeste Christenen (ook veel niet Christenen) zich er bewust van zijn dat je niet mag stelen, liegen, moorden etc. Máár hetgeen waar het vaak om gaat is het 4e gebod, de Sabbat. Velen beweren dat de Sabbat voor de Joden was bedoeld en door Christus zijn dood niet meer geldt. De Sabbat bestond al voor dat er maar één mens was: Gen. 2:3 En God zegende de zevende dag en heiligde die, want daarop rustte Hij van al Zijn werk, dat God schiep door het te maken. Link naar bericht Deel via andere websites
Dave 0 Geplaatst 8 februari 2012 Rapport Share Geplaatst 8 februari 2012 Waarom zegt Paulus dan dat de kracht van de zonde is de wet? Blijkbaar als je probeert de wet na te leven krijgt de zonde kracht. Niemand beweert hier dat de wet slecht is, maar het gaat om het doel waarvoor de wet is gebracht, namelijk om onze zonden te openbaren waardoor we de noodzaak van een Redder gingen inzien. Link naar bericht Deel via andere websites
Sel-S-7 0 Geplaatst 9 februari 2012 Rapport Share Geplaatst 9 februari 2012 De wet laat inderdaad zien wat zonde is, maar de wet is bedoeld als zegen: je gehoorzaamt de wet en je wordt beschermd tegen de verwoesting die zonde teweegbrengt. Wanneer je ongehoorzaam bent dan moet je de onvermijdelijke gevolgen van die overtreding onder ogen zien. We hebben inderdaad een verlosser, maar ook nog de vrije wil om te zondigen. Paulus reacties zijn gericht op mensen die de wet niet goed hebben begrepen, zonder liefde heeft het namelijk geen zin de wet te volgen. Zo vaak zien we mensen die proberen om de wet tegenover Gods liefde of Gods genade te stellen, waarbij ze ervan uitgaan dat wanneer je werkelijk liefhebt Gods wet er niet meer toe doet. In zekere zin kun je zeggen dat liefde de wet overstijgt, namelijk iemand die God en anderen liefheeft heeft daardoor de ultieme principes van de wet laten zien. Maar dat is geen excuus om de wet terzijde te stellen, integendeel, liefde vervult de wet; liefde is de wet die in haar puurste vorm tot uitdrukking wordt gebracht. Zie bij deze teksten het verband tussen liefde en de wet: Romeinen 13: 8 Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. 9 Want: ‘Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is’ – deze en alle andere geboden worden SAMENGEVAT in deze ene uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 10 De liefde berokkent uw naaste geen kwaad, dus de wet vindt zijn vervulling in de liefde. Galaten 5:14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ Jakobus 2:8 Wanneer u echter het koninklijke gebod volbrengt dat de Schrift geeft: ‘Heb uw naaste lief als uzelf,’ dan handelt u juist. 1 Johannes 5:2 Dat wij Gods kinderen liefhebben weten we doordat we God liefhebben en zijn geboden naleven. 3 Want God liefhebben houdt in dat we ons aan zijn geboden houden. Zijn geboden zijn geen zware last. Link naar bericht Deel via andere websites
Dave 0 Geplaatst 9 februari 2012 Rapport Share Geplaatst 9 februari 2012 Wat is de wet volgens jou? Je hebt het over het houden van de sabbat. Offer je ook nog dieren dan? Als je zegt dat we nog steeds de wet moeten naleven, waarom doe je dat dan maar gedeeltelijk en hoe bepaal je wat wel en niet meer geldt? Link naar bericht Deel via andere websites
Sel-S-7 0 Geplaatst 10 februari 2012 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2012 Ik heb het inderdaad voornamelijk over de 10 geboden. Jezus heeft de ceremoniële wetten aan het kruis genageld, alles rondom de offerdienst. Dit omdat Jezus ons lam is en het offeren van lammeren geen waarde meer heeft. Veel wetten uit het oude testament zijn hygiënische wetten/voorschriften welke nu niet meer van toepassing zijn door de luxe die wij op de dag van vandaag hebben. Over de Bijbelse feesten heb ik getwijfeld, maar uit studie blijkt dat deze ook te maken hebben met het offeren en dus ook niet meer van toepassing zijn. De wet van besnijdenis is ook niet meer van toepassing: In 1 Korintiërs 7 : 19 staat: Het is volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is, belangrijk is dat men de geboden van God in acht neemt. Buiten de 10 geboden om zijn de spijswetten ook erg belangrijk, ons lichaam is de tempel van de Heilige Geest en God heeft ons niet voor niks geopenbaard welk voedsel wel en niet goed is voor ons lichaam. Er zijn een aantal teksten die worden gebruikt om aan te tonen dat de spijswetten niet meer gelden, maar als je het hele stuk van de tekst leest dan zie je dat het uit zijn context wordt gehaald (weet zo de teksten niet uit m'n hoofd). Hierbij wilde ik nog een mooie beschrijving delen van de 10 geboden: De tien heilige geboden die Christus uitsprak op de berg Sinaï waren de openbaring van het karakter van God en daarmee werd aan de gehele wereld bekend gemaakt dat hij zeggenschap had over de gehele mensheid. Uit die wet van tien geboden spreekt de grootste liefde die aan de mens gegeven kon worden door de stem van God uit de hemel die de belofte sprak tot de mensenziel. 'Wanneer je dit doet, zul je niet komen onder de heerschappij en controle van satan'. De heer heeft zijn heilige geboden gegeven als een muur van bescherming om zijn schepselen. Gods wet is een uiting van zijn liefde en wanneer wij liefebben zoals God liefheeft, dan laten wij de wet in al haar schoonheid en kracht tot uiting komen. Link naar bericht Deel via andere websites
Dave 0 Geplaatst 10 februari 2012 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2012 Ik heb het inderdaad voornamelijk over de 10 geboden.Jezus heeft de ceremoniële wetten aan het kruis genageld, alles rondom de offerdienst. Dus Hij heeft niet de zonden en de straf daarop aan het kruis genageld? Als de bijbel nou leert dat Hij de zonden van de wereld op zich genomen heeft, dan gaat dat toch over de 10 geboden? Maar dan moeten we de 10 geboden opeens nog wel naleven, maar niet de ceremoniële wetten. Als je gaat leven vanuit Christus en zijn liefde, dan zul je inderdaad de wet vervullen. Maar niet door het proberen na te leven, maar doordat je vanuit de Geest gaat leven, vanuit je nieuwe mens. Link naar bericht Deel via andere websites
Levis 0 Geplaatst 12 februari 2012 Rapport Share Geplaatst 12 februari 2012 De Torah van God moet nog steeds gehouden worden, die is voor eeuwig. Wist u dat de eerste gelovigen Jeshua de Messias “HaTorah†noemde (1)!? Ook zijn geliefde discipel Johannes noemde hem ‘het vleesgeworden Woord’, ofwel: de belichaming van de Torah. U zou misschien verwachten dat zij niets te maken wilde hebben met die ‘wet’, de Torah …, maar steeds meer gelovigen gaan inzien dat het volgen van Yeshua ook het houden van die Leer betekent: het houden van de Torah! De Torah bevat de vijf boeken van Mozes. Het is een geestelijke Leer, waarin de Israëliet zich in verlustigt. Ook wij hebben het voorrecht gekregen geënt te zijn in Gods volk, door het ‘burgerschap Israëls’ ontvangen te hebben. Dat burgerrecht geeft het recht de Torah te mogen volgen, die een leidraad, richtsnoer en blauwdruk voor een ideale samenleving is. ‘Het woord Gods [Torah] is [nog steeds] levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard’ (Hebr. 4:12). Omdat Yeshua de Leer van Adonai Jahweh volmaakt volgde, kon hij als een zondeloos lam zijn (zonde is het overtreden van de Torah, 1Jh. 3:4). De apostel Paulus vraagt ​ ​ons: ‘Stellen wij dan door het geloof de Torah buiten werking? Volstrekt niet (God verhoede): ja, veeleer bevestigen wij de Torah‘ (Rom. 3:31 NBG/KJV). Later concludeert hij: ‘Zo is dan de Torah heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed’ (Rom. 7:12). En Rom. 8:4 zegt dat nu, in Jezus, ‘De Torah vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar na de Geest.’ De eerste gelovigen in Jeshua waren nog ‘ijveraars voor de Torah’ (Hand. 21:20), net als de heidenen, die elke week verder werden onderwezen in de Torah (Hand. 15:21). Ik meen dat een heleboel teksten verkeerd zijn geïnterpreteerd en daarna vaak vertaald. Jeshua is niet gekomen om de Torah vernietigen … (Mt. 5:17), maar om de Torah perfect te vervullen (te doen) … en alle naties moeten worden geleerd wat Jeshua, de discipelen (Mt. 28:20) onderwees. Hij heeft wel allerlei Joodse dogma´s uit die tijd tegengesproken. Want tegen leiders zei hij: Het gebod Gods [Torah] stelt gij wel fraai buiten werking om uw overlevering in stand te houden.’ (Mc. 7:9) … maar hij stelde daarmee niet de Torah buiten werking… De Torah is een levensleer volgens de vertaler van het Joodse gebedenboek (Dasberg, p. 163) http://www.yeshuahatorah.com/wordpress/torahgetrouw-leven/ Link naar bericht Deel via andere websites
Sel-S-7 0 Geplaatst 12 februari 2012 Rapport Share Geplaatst 12 februari 2012 Ik denk dat je mij niet begrijpt, jij hebt een andere opvatting over de kruisiging van Jezus en het naleven van God's wil. Jezus heeft al onze zondes op zich genomen inderdaad ja, maar dat betekent niet dat we maar kunnen doen wat we willen zolang we maar de liefde die aan onze verlangens voldoet in acht houden. In God's ogen is liefde lang niet zo oppervlakkig als wij mensen vaak in ogen hebben. God laat ons duidelijk door de 10 geboden zien wat liefde is, het is echt niet de bedoeling dat we er onze eigen invulling aan geven. God's 10 geboden is de belangrijkste wet van alle wetten die hij ons ooit heeft opgelegd, het weerspiegelt namelijk de liefde van God aan ons en door het naleven hebben wij God lief (gebod 1 t/m 4) en onze naasten lief (gebod 5 t/m 10). Als je Jezus wilt naleven zonder te kijken naar de wet dan leef je hoe jij wilt leven, God heeft ons leefregels gegeven zodat we zijn karakter kunnen naleven. Er zullen zeker momenten zijn dat het er even bij inschiet we zijn nou eenmaal mensen, maar Jezus vergeeft ons. Er is een groot verschil tussen bewust en onbewust zondigen, dit hangt samen met je intentie. Vrijheid is niet het loslaten van Gods regels maar het besef dat wanneer je een misstap maakt je wordt vergeven. De Heilige Geest helpt ons hier zeker bij, we kunnen niets zonder de Heilige Geest, maar de vrije wil om te zondigen blijft nog steeds. Je kunt er toch niet vanuit gaan dat de Heilige Geest zorgt dat je de wet vervult als je de wet de rug toekeert? Er is een verschil tussen dood zijn voor de wet, het feit dat de wet aanspraak kan maken op je (onbewuste) misstappen met als gevolg dat je niet verlost zou zijn en het bewust niet naleven van de wet. Wanneer je het de heilige tempel bestudeert dan zul je meer inzicht krijgen op de hele bedoeling van het offeren van lammeren en de kruisiging van Jezus. Het was een voorstuk op de kruisiging van Jezus, alles in en om de heilige tempel heen had te maken met Jezus. Het is een feit dat Jezus ons lam is en daarom het offeren geen nut meer heeft. Op het moment dat Jezus stierf scheurde het gordijn in de tempel en als gevolg was de tempel onnuttig geworden omdat Jezus ons lam is voor de zonden van alle mensen. Veel Joden toendertijd die niet geloofde dat Jezus het lam is hebben dit niet begrepen. Johannes 1:29 De volgende dag zag hij Jezus naar zich toe komen, en hij zei: ‘Daar is het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt 1 Petrus 1:19 maar met kostbaar bloed, van een lam zonder smet of gebrek, van Christus. Openb. 5:12 Met luide stem riepen ze: ‘Het lam dat geslacht is, komt alle macht, rijkdom en wijsheid toe, en alle kracht, eer, lof en dank.’ Marcus 35: 37 Maar Jezus slaakte een luide kreet en blies de laatste adem uit. 38 En het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot onder in tweeën. 39 Toen de centurio, die recht tegenover hem stond, hem zo zijn laatste adem zag uitblazen, zei hij: ‘Werkelijk, deze mens was Gods Zoon.’ Link naar bericht Deel via andere websites
Sel-S-7 0 Geplaatst 20 februari 2012 Rapport Share Geplaatst 20 februari 2012 Nog een aanvulling wat betreft de Heilige Geest 1 Johannes 3:24 en wie zijn geboden bewaart, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft: aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft. Hier staat duidelijk dat de Heilige Geest met je is, maar dat JIJ het bent die de wil moet hebben om de geboden te bewaren, daarvan hangt af wat voor hulp je van de Geest zult hebben. Link naar bericht Deel via andere websites
Sel-S-7 0 Geplaatst 25 februari 2012 Rapport Share Geplaatst 25 februari 2012 ‎1 Johannes 2: 3 Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. 4 Wie zegt: ‘Ik ken hem,’ maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem. 5 In wie zich aan Gods woord houdt, is zijn liefde ten volle werkelijkheid geworden; hierdoor weten we dat we in hem zijn. Link naar bericht Deel via andere websites
HenkG 0 Geplaatst 25 februari 2012 Rapport Share Geplaatst 25 februari 2012 Waarom zegt Paulus dan dat de kracht van de zonde is de wet? Blijkbaar als je probeert de wet na te leven krijgt de zonde kracht. Niemand beweert hier dat de wet slecht is, maar het gaat om het doel waarvoor de wet is gebracht, namelijk om onze zonden te openbaren waardoor we de noodzaak van een Redder gingen inzien. Het is niet zo dat wet naleven zonde kracht geeft. Het is juist zo dat je zonde leert (h)erkennen met de wet. Dat is immers ook wat je zegt als je zegt dat de wet onze zonden openbaart, waardoor we de noodzaak van een Redder GAAN inzien. Dus niet gingen inzien, maar gaan inzien...want het heeft nog steeds die functie. Link naar bericht Deel via andere websites
Dave 0 Geplaatst 25 februari 2012 Rapport Share Geplaatst 25 februari 2012 Waarom zegt Paulus dan dat de kracht van de zonde is de wet? Blijkbaar als je probeert de wet na te leven krijgt de zonde kracht. Niemand beweert hier dat de wet slecht is, maar het gaat om het doel waarvoor de wet is gebracht, namelijk om onze zonden te openbaren waardoor we de noodzaak van een Redder gingen inzien. Het is niet zo dat wet naleven zonde kracht geeft. Het is juist zo dat je zonde leert (h)erkennen met de wet. Dat is immers ook wat je zegt als je zegt dat de wet onze zonden openbaart, waardoor we de noodzaak van een Redder GAAN inzien. Dus niet gingen inzien, maar gaan inzien...want het heeft nog steeds die functie. 1 kor 15: 55 Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning? 56 De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet. 57 Maar Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus. De wet is vervuld, de zonden zijn gestraft aan het kruis en het is volbracht door Jezus. Rom 8: 2 Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods. We zijn vrijgemaakt, waarom blijf je er dan nog in hangen? Link naar bericht Deel via andere websites
Sel-S-7 0 Geplaatst 26 februari 2012 Rapport Share Geplaatst 26 februari 2012 Het lijkt soms alsof Paulus/Petrus zichzelf tegenspreken, maar als je de boeken Romeinen en Handelingen goed bestudeerd zie je dat zei de wet niet tegenspreken maar aan deze volken duidelijk willen maken dat wij onze verlossing absoluut niet zelf kunnen verdienen. Andere stelling: waarom zou God de geboden buiten werking stellen als deze zijn karakter weerspiegeld en de geboden goed voor ons zijn? Onze verlossing is niet afhankelijk van de wet, door Jezus zijn dood. Vooralsnog is de wet goed voor ons en is deze nooit teniet gedaan wat betreft het naleven ervan. Jezus is ons voorbeeld en hij leefde de wet na, niet alleen voor onze verlossing maar omdat het het karakter van de Heer is en deze het beste voor ons is. Openb. 12:17 De draak was woedend op de vrouw en ging weg om strijd te leveren met de rest van haar nageslacht, met allen die zich aan Gods geboden houden en bij het getuigenis van Jezus blijven. Openb. 14:12 Hier komt het aan op de standvastigheid van de heiligen, die zich houden aan Gods geboden en aan de trouw van Jezus. Link naar bericht Deel via andere websites
Dave 0 Geplaatst 26 februari 2012 Rapport Share Geplaatst 26 februari 2012 Het lijkt soms alsof Paulus/Petrus zichzelf tegenspreken, maar als je de boeken Romeinen en Handelingen goed bestudeerd zie je dat zei de wet niet tegenspreken maar aan deze volken duidelijk willen maken dat wij onze verlossing absoluut niet zelf kunnen verdienen. Ze spreken zichzelf niet tegen, dat gebeurd eigenlijk alleen maar als de waarheid geweld wordt aangedaan en doctrines van mensen worden geleerd. Hiermee zeg ik niet dat ik het beter weet of jij, maar de bijbel in de juiste context spreekt zichzelf niet tegen. Als dat dus wel het geval is, moeten we ons denken vernieuwen wat we nu hopelijk ook aan het doen zijn Andere stelling: waarom zou God de geboden buiten werking stellen als deze zijn karakter weerspiegeld en de geboden goed voor ons zijn? De bijbel leert het volgende: Rom 7: 6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter (wet). Wij (in dit geval de Joden) zaten onder een oud verbond, onder de wet. Echter zijn wij vrijgemaakt van de wet omdat we met Jezus gestorven zijn (onze oude mens). 7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren. In vers 7 zie je waarom de wet is gegeven, om de zonden te openbaren, want zonder wet is er ook geen overtreding. Is de wet dan slecht? 12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed. Nee natuurlijk niet, maar het had een specifiek doel voor de mens wat we ook in Rom 5 lezen: 20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest; Dus de mens was gevallen en zondigde tegen God. Er was echter geen wet om dat duidelijk te maken. Toen het volk uit Egypte kwam was er ook geen wet en als je goed oplet zondigden ze toen ook aan de lopende band, maar er stond geen straf op en niemand stierf toen (genade). Echter riep het volk dat ze alle regels van God wel konden naleven waardoor God de wet gaf aan Mozes. Vanaf dat moment als ze zondigden vielen ze bij bosjes dood neer (wet). Het ware karakter van God is het volgende: God is liefde! Onze verlossing is niet afhankelijk van de wet, door Jezus zijn dood. Vooralsnog is de wet goed voor ons en is deze nooit teniet gedaan wat betreft het naleven ervan. Jezus is ons voorbeeld en hij leefde de wet na, niet alleen voor onze verlossing maar omdat het het karakter van de Heer is en deze het beste voor ons is. Die is wel teniet gedaan, dat staat er letterlijk in Rom 7: 6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter (wet). Jezus leefde de wet na omdat Hij als Lam de schuld van de hele wereld op zich genomen heeft, de straf gedragen heeft tot in de dood. Vandaag de dag geldt dat ook in onze rechtbank, dat je niet twee keer voor hetzelfde vergrijp kan worden gestraft. Daarom worden wij nu vrijgesproken, omdat al onze zonden al aan het kruis gestraft is. God heeft al zijn woede op Jezus aan het kruis uitgeblust, in het lichaam van onze Heer. Daarna riep Hij uit het is volbracht. Moeten we nu dan gaan zondigen? Rom 6: 2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven? Wij zijn een nieuwe schepping in Christus. Feitelijk stelt Paulus hier duidelijk dat het niet eens meer zou moeten kunnen. Echter, zolang wij maar blijven geloven dat er ergens nog oordeel is of straf van God omdat wij de wet hebben overtreden, dan zal angst zijn intrede weer doen en komen we weer onder de wet terecht waar de zonde zijn kracht aan ontleed. 14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade. Wij zijn nu kinderen van God. Daarom moeten wij ook ons denken vernieuwen, niet langer natuurlijk gericht maar geestelijk. Onze geest is al 1 met Gods Geest, maar ons denken en ons lichaam is nog gevallen en onderhevig aan de machten van deze wereld. Vraag jezelf het volgende eens af, ben je een kind van God, rechtvaardig en heilig of ben je een zondaar die vergeven is maar nu wel zijn best moet doen om zijn rechtvaardigheid te behouden? Optie 1 is de houding van een zoon van God, optie 2 is de houding van een slaaf. Openb. 12:17 De draak was woedend op de vrouw en ging weg om strijd te leveren met de rest van haar nageslacht, met allen die zich aan Gods geboden houden en bij het getuigenis van Jezus blijven. Openb. 14:12 Hier komt het aan op de standvastigheid van de heiligen, die zich houden aan Gods geboden en aan de trouw van Jezus. Wat denk jij dat hier bedoeld wordt met geboden? Stel dat dit inderdaad het houden van de wet is, hoe rijm je dat dan met Rom 7 vers 6 of met de volgende teksten uit Hebr? Hebr 8: 7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest. Hier zie je dus dat het eerste verbond dus achterhaalt is anders zou er geen tweede verbond nodig zijn. 10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. Dit kan niet hetzelfde zijn als het eerst verbond, anders slaat vers 7 nergens op. Dan was het blijkbaar wel goed en was er geen noodzaak voor een nieuw verbond. 13 Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning. Opnieuw, als het oude verbond gewoon hetzelfde is als het nieuwe verbond dan slaat dit nergens op. Ik snap wat jij zegt, nee we hoeven de wet niet meer na te leven om gered te worden, ja we leven de wet na want daarmee tonen we onze liefde voor God. Ik zie het zo, God heeft mij eerst liefgehad, Hij heeft zijn Zoon voor mij gegeven toen ik nog zondaar was en heeft mij uit genade gered. Ik heb zijn Geest ontvangen die mij in alles helpt, die mijn zwakheden kent en mij bijstaat, ook als ik nog verkeerde keuzes maak in het leven. God wil niets liever dan een intieme relatie met ons aangaan, waarbij Hij alles beschikbaar stelt wat van Hem is om ons tot zegen te zijn. Waarlijk vrij betekent dat wij een keuze hebben, God biedt zich aan, het is aan ons om het aan te nemen en deze relatie te gaan opbouwen. Er is toch niets mooiers dan een innige relatie met onze Vader? Deze liefde wordt als volgt beschreven in de bijbel: 1 Kor 13: 4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen; 5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad; 6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid; 7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen. Gal 5: 22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. 23 Tegen de zodanigen is de wet niet. De wet is vervuld in Christus, Hij leeft nu in mij en Hij leeft ook door mij. Alles mag ik van Hem verwachten en uit Hem putten. Hij is de eeuwige bron die in mij leeft. Volgens mij hebben we allebei hetzelfde doel, God liefhebben en onze naasten, daarin wordt de wet vervuld. Zegen, Dave Link naar bericht Deel via andere websites
Sel-S-7 0 Geplaatst 2 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 2 maart 2012 Je haalde deze tekst aan: 1 kor 15:55 Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning?56 De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet.57 Maar Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus. Dankzij Jezus Christus is onze verlossing niet meer afhankelijk van de wet, máár zoals ik al een aantal keer heb aangehaald betekent dit niet dat we de wet niet meer moeten naleven. Wij mogen fouten maken, maar bewust de wet aan de kant schuiven is echt niet de bedoeling. Je zegt dat Paulus zichzelf niet tegenspreekt, ik zeg ook ‘het lijkt’. Het lijkt soms ook alsof hij de wet aan de kant schuift terwijl, wanneer je alles goed bestudeerd, dit niet het geval is. Ook is het zo dat er op verschillende manieren over de ‘wet’ wordt gepraat, hiermee bedoel ik dat er verschillende wetten zijn: ceremoniële wetten (alles omtrent offeren van lammeren), wetten die gebonden zijn aan leefomstandigheden (hygiëneregels), de 10 geboden etc. Paulus hamert op het feit dat velen niet wilden beseffen dat Jezus de verlosser is en niet de wet. Je hoeft je niet schuldig te voelen om fouten, want Jezus is voor onze zondes dood gegaan en wanneer je berouw hebt voor je zondes wordt het je vergeven. De wet maakt geen aanspraak meer op onze verlossing. MAAR dit houdt niet in dat alle wetten maar teniet mogen worden gedaan, met de gedachte dat we toch al verlost zijn. De ceremoniële wetten, het offeren, is teniet gedaan doordat Jezus ons lam is. De 10 geboden zijn nooit teniet gedaan, dit is aan veel teksten te zien. Ik ga niet in op al je teksten, puur omdat het geen zin heeft. Zoals ik al wist heb je een hele andere interpretatie dan ik. Hierin laat ik je dan ook vrij. Gelukkig zullen allen die bevoorrecht zijn in de hemel te komen daar de volle waarheid horen. Ik ga hieronder alleen nog een aantal teksten citeren, sommigen heb ik al eerder geciteerd: Matteüs 5:17-19: 17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. Matteüs 19: 16 Nu kwam er iemand naar Jezus toe met de vraag: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?’ 17 Hij antwoordde: ‘Waarom vraag je me naar het goede? Er is er maar één die goed is. Als je het leven wilt binnengaan, houd je dan aan zijn geboden. (hierna geeft Jezus een opsomming van een aantal geboden, waarom zou hij dat doen als de geboden niet meer gelden?) Matteüs 24 20 Bid dat jullie niet in de winter zullen moeten vluchten en ook niet op sabbat. (Dit gaat niet over de tijd voor het nieuwe testament, zie eerdere teksten in Mat. 24. Waarom zou Jezus over de Sabbat praten als deze er niet meer zou zijn?) Johannes 14:21 Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken.’ Romeinen 2:12-14 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. (God is rechtvaardig, wij worden beoordeeld op de kennis die we hebben, zelfs heidenen kunnen gered worden. Wanneer wij beter weten moeten wij deze kennis gebruiken in ons doen en niet alleen aanhoren). Matteüs 24:12 En doordat de wetteloosheid toeneemt, zal bij velen de liefde bekoelen. 13 Maar wie standhoudt tot het einde, zal worden gered. Waarom zouden we de geboden moeten naleven om God lief te hebben als we toch al zijn verlost door ons geloof?.. 1 Johannes 5:2-4 Dat wij Gods kinderen liefhebben weten we doordat we God liefhebben en zijn geboden naleven. Want God liefhebben houdt in dat we ons aan zijn geboden houden. Zijn geboden zijn geen zware last, want ieder die uit God geboren is, overwint de wereld. En de overwinning op de wereld hebben wij behaald met ons geloof. 2 Korintiërs 6:14 Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen. Wat is de verwantschap tussen gerechtigheid en wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis te maken? De 10 geboden worden SAMENGEVAT: Romeinen 13:9 Want: ‘Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is’ – deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf’. (De eerste 4 geboden hebben betrekking op God liefhebben, de 6 nakomende geboden hebben betrekking op je naasten liefhebben.) 1 Johannes 3:24 Wie zich aan zijn geboden houdt blijft in God, en God blijft in hem. Dat hij in ons blijft, weten we door de Geest die hij ons heeft gegeven. (Wanneer je de geboden aan de kant schuift terwijl je betere kennis hebt zul je niet zomaar geleid worden door de Heilige Geest. Openbaring 12:17 De draak was woedend op de vrouw en ging weg om strijd te leveren met de rest van haar nageslacht, met allen die zich aan Gods geboden houden en bij het getuigenis van Jezus blijven. (volgelingen van God: degenen die zijn geboden en het getuigenis van Jezus bewaren). Openbaring 14:12 Hier komt het aan op de standvastigheid van de heiligen, die zich houden aan Gods geboden en aan de trouw van Jezus. De zonde is altijd geweest, is er nog steeds en zal pas wanneer alles is gebeurd verdwijnen. Adam en Eva hebben gezondigd, toen was er al een wet. Zondigen gebeurde al in Genesis, als er toen geen wet was hoe kon er dan gezondigd worden, want zonder wet is er toch geen zonde? De 10 geboden waren er altijd al en zijn door Mozes geopenbaard. (Exod. 9:27 Toen ontbood de farao Mozes en Aäron en zei: ‘Ditmaal erken ik dat ik gezondigd heb. De HEER staat in zijn recht, de schuld ligt bij mij en mijn volk.) De wet kan geen aanspraak meer doen op onze verlossing. Maar als er geen wet was zouden we de zonde niet kennen. De Heilige Geest helpt ons niet te zondigen, maar zodra je afstand neemt van de wet en deze niet wilt naleven dan maak je je eigen keuze al, God geeft ons die keuze. Gods geboden naleven is echt geen zware last, het voelt voor mij als een bevrijding. Ik maak me niet druk om fouten, ik leef niet wettisch, want Jezus is al gestorven voor mijn zondes. Maar het volgen van Jezus in het naleven van de geboden en hierbij het tonen van de liefde die hieruit vloeit is een hele eer. Liefs en veel zegen toegewenst. Link naar bericht Deel via andere websites
Dave 0 Geplaatst 2 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 2 maart 2012 Je doet het voorkomen dat ik de wet terzijde schuif maar ik zeg dat de wet in Christus vervuld is met als doel ons te bevrijden en te rechtvaardigen door zijn offer. Het offer houdt namelijk in dat Hij voor onze zonden en ziekten is gestorven. Het doel van de wet is volbracht en aan het kruis geslagen. Hoe zie jij 2 kor 3: 6Â Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen: niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend En dat dit over de 10 geboden gaat staat er direct achter: 7Â Wanneer wat de dood bracht en met letters in steen werd gegrift De wet naleven leidt dus tot de dood, we moeten niet langer een geschreven wet naleven, maar de Geest. Dus ook goed bedoeld de wet naleven, of denk je dat alle Joden dit alleen maar uit een slecht hart deden, leidt nog steeds tot de dood. Waarom zou Paulus dit zeggen waarbij hij ook duidelijk de tegenstelling maakt tussen wet en Geest en dood en leven? Wat jij zegt is dat de wet er nog steeds is en we die moeten naleven, ik zeg de wet is klaar en aan het kruis geslagen, we moeten niet meer leven naar de wet maar naar de Geest. De Geest leidt mij in alle waarheid en leven vanuit de Geest kan nooit in conflict zijn met de wet. Ik leef dus nu naar de wet van de Geest. De Geest is dus een betere helper dan de wet, de wet is het oude verbond, de Geest het nieuwe verbond. De wet leidt tot de dood, de Geest tot het leven. Het houden van de geboden in het nieuwe testament is dus God liefhebben en je naaste als jezelf. Hierin is de wet vervuld en ja, dan zal je niet liegen, moorden, overspel plegen als een gevolg hiervan. Veel zegen, Dave Link naar bericht Deel via andere websites
Belangrijk 0 Geplaatst 4 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 4 maart 2012 Ik wil weten van jullie van wetten volgen in de bijbel vind.Doe echt een alpha-cursus want dat zijn de grondbeginselen van het Woord, en dat is minstens wat je moet weten. Overal in Nederland worden gratis Alphacursussen gehouden, dus doe je best er een te vinden.Alpha-cursus Din 20-03-2012 Evang. Gemeente De Verandering, Jan van Kuikweg 97, 1964 BC Heemskerk, 0251707088/ 0612059325 mocht je daar in de buurt wonen? Link naar bericht Deel via andere websites
Credible 0 Geplaatst 5 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 5 maart 2012 Schopje naar Theologie. Link naar bericht Deel via andere websites
Lillojon 0 Geplaatst 5 maart 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 maart 2012 Ik wil weten van jullie van wetten volgen in de bijbel vind.Doe echt een alpha-cursus want dat zijn de grondbeginselen van het Woord, en dat is minstens wat je moet weten. Overal in Nederland worden gratis Alphacursussen gehouden, dus doe je best er een te vinden.Alpha-cursus Din 20-03-2012 Evang. Gemeente De Verandering, Jan van Kuikweg 97, 1964 BC Heemskerk, 0251707088/ 0612059325 mocht je daar in de buurt wonen? Ik heb geen alpha cursus nodig. Ik leer al uit de bijbel sinds dat ik me kan herinneren. Link naar bericht Deel via andere websites
Belangrijk 0 Geplaatst 5 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 5 maart 2012 Act 15:10 Nu dan, wat verzoekt gij God, om een juk op den hals der discipelen te leggen, hetwelk noch onze vaders, noch wij hebben kunnen dragen? Link naar bericht Deel via andere websites
Lillojon 0 Geplaatst 6 maart 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 6 maart 2012 Wat probeer jke hiermee te zeggen. Link naar bericht Deel via andere websites
Belangrijk 0 Geplaatst 6 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 6 maart 2012 Ik wil weten van jullie van wetten volgen in de bijbel vind. Als je de grondbeginselen van de Schrift niet eens kent, dan geloof je dus ook niet dat de Zoon de wet heeft volbracht, en is er dus sprake van ongeloof en kun je jezelf niet tot christen betuigen, ongeacht je de pastoor of dominee hebt nagepraat ongeacht of de paus je heilig verklaard heeft. Link naar bericht Deel via andere websites
Belangrijk 0 Geplaatst 6 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 6 maart 2012 Wat probeer jke hiermee te zeggen.Eerder heb ik aangehaald dat ik Christus toebehoor, en ik ben niet degene die het je zegt, maar het is het Woord wat tot je spreekt. Wat nut heeft het uit het vlees te reageren. Het vlees verstaat het Woord van God niet! Link naar bericht Deel via andere websites
Lillojon 0 Geplaatst 6 maart 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 6 maart 2012 Als je niet uitlegt wat je bedoelt, dan kon je ook een willekeurig stuk plaatsen. Dat heeft dan geen nut bij deze discussie. Link naar bericht Deel via andere websites
Belangrijk 0 Geplaatst 6 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 6 maart 2012 wat heb ik met een lijk van doen? Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten