Spring naar bijdragen

Geldt de wet nu nog?


Aanbevolen berichten

:?

dus je beweert hier nu dat God wetten gaf die niet volmaakt waren?

beetje slordig hè?

Waarom is dat slordig? Juist doordat het eerste verbond niet volmaakt was was er ruimte voor de hoop op betere beloften.

waarom dat slordig is?

een volmaakte, almachtige en alwetende God kan toch geen fouten maken?

die doet het toch in één keer goed?

God heeft het allemaal zo gedaan omdat hij dat wilde en fouten maakt men per ongeluk. Beschouw het OT als een ruwe diamant die nog niet geslepen is tot volkomenheid. Het NT is daarom de som van het OT.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 253
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Prima, het oude verbond was niet perfect. Sommige voorschriften of gevallen van oikonomia werden alleen gegeven vanwege de zwakheid van de mens, dus is het geen perfecte wet. En als het oude verbond perfect was geweest dan zou iedere verandering een negatieve zijn geweest, en toch is die afgeschaft en is het nieuwe verbond ingevoerd.

Niet afgeschaft, maar vervolmaakt. Het evangelie is immers in overeenstemming met de wet en de profeten.

Je bedoelt toch hopelijk niet dat het oude verbond nog steeds 'geldig' is?

Dat hangt maar helemaal af van wat jouw definitie van hemel en aarde is, zie Mattheüs 5,18 en wie Jezus Christus voor jou is zie Romeinen 7.

En Johannes schreef:

'Broeders, ik schrijf u geen nieuw gebod, maar een oud gebod, dat u vanaf het begin hebt gehad; dit oude gebod is het woord dat u vanaf het begin hebt gehoord.' (1 Joh 2,7)

Het nieuwe verbond is het oude verbond maar dan zonder bedekking zie 2 Kor 3,14. Zodra je dus de bedekking wegneemt is dan het verbond veranderd of de waarnemer? Ik denk de waarnemer.

Groeten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom is dat slordig? Juist doordat het eerste verbond niet volmaakt was was er ruimte voor de hoop op betere beloften.

waarom dat slordig is?

een volmaakte, almachtige en alwetende God kan toch geen fouten maken?

die doet het toch in één keer goed?

God heeft het allemaal zo gedaan omdat hij dat wilde en fouten maakt men per ongeluk. Beschouw het OT als een ruwe diamant die nog niet geslepen is tot volkomenheid. Het NT is daarom de som van het OT.

God maakt dus toch fouten?

en nog wel per ongeluk? :?

of zou het allemaal toch mensenwerk zijn, aangezien mensen fouten maken en van mening kunnen veranderen na het maken van fouten ?

God is toch onveranderlijk?

Jezus [als Jood] wilde nooit de wet veranderen [geen tittel of jota mocht veranderd worden] - dat was meer de zaak van Paulus, die het christendom dan ook heeft gesticht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

waarom dat slordig is?

een volmaakte, almachtige en alwetende God kan toch geen fouten maken?

die doet het toch in één keer goed?

God heeft het allemaal zo gedaan omdat hij dat wilde en fouten maakt men per ongeluk. Beschouw het OT als een ruwe diamant die nog niet geslepen is tot volkomenheid. Het NT is daarom de som van het OT.

God maakt dus toch fouten?

en nog wel per ongeluk? :?

Lol je leest precies niet de tegenstelling die ik erin legde en waarvan ik dacht dat die wel duidelijk was. God maakt geen fouten maar handelt bewust, i.t.t. mensen (ook is men een afkorting van mensen en God is geen mens).

of zou het allemaal toch mensenwerk zijn, aangezien mensen fouten maken en van mening kunnen veranderen na het maken van fouten ?

God is toch onveranderlijk?

Jezus [als Jood] wilde nooit de wet veranderen [geen tittel of jota mocht veranderd worden] - dat was meer de zaak van Paulus, die het christendom dan ook heeft gesticht.

Lieve maran, je begint te klinken als een moslima, ik zou een moord doen om je eens te daten met hoofddoek. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is waar dat Jezus heeft gezegd: „Denkt niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten teniet te doen. Ik ben niet gekomen om teniet te doen, maar om te vervullen†(Mattheüs 5:17). Maar wat wordt er bedoeld met „vervullen� Laten we dat illustreren met een aannemer die zich contractueel heeft vastgelegd om een gebouw neer te zetten. Hij gaat dat contract niet verscheuren, maar ’vervult’ het door het gebouw te voltooien. Is het werk eenmaal tot tevredenheid van de klant voltooid, dan is het contract nagekomen en hoeft de aannemer zich er niet meer aan te houden. In dezelfde zin heeft Jezus de Wet niet geschonden of verscheurd, maar ze vervuld door zich er volmaakt aan te houden. Toen dat ’Wetscontract’ eenmaal volledig was nagekomen, was het niet meer bindend voor Gods volk.

Lees ook wat in de volgende tekst staat............

(Kolossenzen 2:14) 14 en het met de hand geschreven document dat tegen ons [getuigde], hetwelk uit verordeningen bestond en tegen ons was, uitgewist; en Hij heeft het uit de weg geruimd door het aan de martelpaal te nagelen.

Het 'handgeschreven' document is de Mozaïsche wet (wetsverbond) en die was er om zonden blood te leggen. Het was een volmaakte wet die onvolmaakte mensen nooit kon houden.

De volmaakte Jezus vervulde de wet en verving het door nhet nieuwe verbond "krachtens zijn bloed". Anders is de zoon van God voor niets gestorven.

Jezus heeft de Wet "uit de weg geruimd" om een beter verbond in te stellen die onvolmaakte mensen wel kunnen houden, en zij die het doen zullen eeuwig kunnen leven (dat kon niet onder de Mozaïsche Wet).

(Johannes 3:16) . . .Want God heeft de wereld zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben. . .

mvg,

Ed

In verband met de brief aan de Kollossenzen zou ik u willen aanraden niet bij een enkel zinnetje te blijven stilstaan maar de totale brief te lezen zodat de context en bedoeling van Paulus met deze brief duidelijk wordt.

Hierbij is het interessant om naast uw “vertaling†ook nog eens meerdere bijbels te raadplegen.

Hierbij zal je kunnen vaststellen dat Paulus in de brief aan de Kolossenzen reageert op een valse leer die gekenmerkt wordt door een theologische en een praktische dwaling.

De theologische dwaling bestond in het plaatsen van lagere engel-middelaars in de plaats van het Hoofd zelf (Christus) Koll 2:9-10/ 18-19

Het praktische gevolg ervan was een strikt ascetisme (2:23 )( kastijding van het lichaam, verbod om verschillende soorten voedsel te proeven of zelfs aan te raken …) en ritualisme ( strikt onderhouden van heilige dagen en tijden feesten, nieuwe maan sabbat 2:16) waarbij niet de genade maar het onderhouden op zich de redding verzekerde.

In zijn brief wijst Paulus de Kolossenzen op valse leraren die de gelovigen “misleiden†om te geloven dat het naleven van “inzettingen†noodzakelijk was om de bescherming van kosmische wezens te verkrijgen die hen zogezegd zouden kunnen helpen om deel te hebben aan de volmaaktheid van de godheid.

Om dit tegen te spreken toont Paulus aan dat Christus het hoofd is van alle overheid en macht en dat enkel Christus in de volheid van de “verlossing en de vergeving van de zonden voorziet ( Kolloss.1:14/ 2: 10-15 / 3:1-5)

Om de zekerheid en volheid van goddelijke vergeving ( reeds vernoemd in 2:13) te benadrukken , gebruikt Paulus in 2:14 een beeld uit de wet : namelijk dat van God als rechter die HET GESCHREVEN DOCUMENT ( het bewijsstuk) uitwiste….. heeft weggedaan en aan het kruis genageld.

Dit geschreven document ; het†cheirographon†betekende in de oudheid een “geschreven overeenkomst†of een†schuldbekentenisâ€

Het heeft dus niets te maken met de wet zelf maar met de overtredingen ervan

Het is een “boek dat het verslag van de zonden bevat†en gebruikt zal worden bij het oordeel van de mensheid ( zie openbaring 20:12)

Wat Paulus dus (in beeldspraak) zegt is dat God door het lichaam van Christus( dat in zekere zin de schuld van de mensheid vertegenwoordigd) de cheirographon, het document ter herinnering van de zonde , heeft “uitgewistâ€, “ weggedaan†en “aan het kruis genageldâ€

De wettelijke basis van dit document waren de “bindende statuten†of “inzettingen†maar wat God vernietigde aan het kruis was NIET de wettelijke basis (wet) voor onze verstrikking in de zonde maar het geschreven verslag van onze zonden

Het is ook opmerkelijk dat in gans de brief van de Kolossenzen de term “wet†totaal ontbreekt en hier bij deze brief dan ook niet relevant is .

Daarom is iedere poging om in de cheirograhon een verwijzing naar enige oudtestamentische wet of inzetting te lezen totaal ongewettigd.

Het document dat “aan het kruis werd genageld†bestond niet uit de morele of ceremoniêle wetten, maar integendeel uit het verslag van onze zonden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst moeten we Bijbels gezien vaststellen dat God een volmaakt persoon is en alles wat hij doet volmaakt (zonder smet of vlek) is. Lees......

(Genesis 1:31) Daarna zag God alles wat hij gemaakt had en zie! [het was] zeer goed (of: volmaakt). En het werd avond en het werd morgen: een zesde dag. . .

Nog een paar teksten:.....

(Deuteronomium 32:4) De Rots, volmaakt is zijn activiteit, Want al zijn wegen zijn gerechtigheid. Een God van getrouwheid, bij wie geen onrecht is; Rechtvaardig en oprecht is hij.

(Psalm 104:24) Hoe talrijk zijn uw werken, o Jehovah! Gij hebt ze alle in wijsheid gemaakt. De aarde is vol van uw voortbrengselen.

(1 Timotheüs 4:4) De reden hiervoor is dat elke schepping van God voortreffelijk is, en niets is verwerpelijk indien het met dankzegging wordt aanvaard,

DUS...ook de Mozaïsche Wet (de 10 Geboden) was volmaakt. Het diende o.a. als een omheinende bescherming voor Gods volk, afgescheiden van de heidense naties die in Gods ogen onreine (religieuze) praktijken hadden. Maar het maakte ook de zonden van mensen openbaar. Zij moesten duidelijk erkennen dat zij zondig zijn en een volmaakt offer (geen dieren offers) nodig hadden om hun zonden volledig te bedekken, voor eeuwig.

Jezus is dat offer en God heeft met Jezus een Verbond gesloten voor een koninkrijk.

De Wet was een leermeester, maar nu hebben we het niet meer nodig omdat we een andere leraar hebben, Jezus.

Hij heeft de Vader geopenbaard en Zijn naam aan ons bekendgemaakt (Joh. 17). Geloof oefenen in Jezus en zijn zoenoffer leidt tot redding. Daarom schrijft God Zijn wetten op harten (en verstand) van ware christelijke gelovigen. Lees....

(Hebreeën 8:10) . . .Want dit is het verbond dat ik na die dagen met het huis van (geestelijke Israël,niet het huidige) Israël zal aangaan’, zegt Jehovah. ’Ik wil mijn wetten in hun verstand leggen, en in hun hart zal ik ze schrijven. En ik wil hun God worden, en zíj zullen mijn volk worden. . .

Dus....

(Jakobus 1:25) . . .Wie daarentegen tuurt in de volmaakte wet, die tot de vrijheid behoort, en daarbij blijft, die zal, omdat hij geen vergeetachtig hoorder maar een dader van het werk is geworden, gelukkig zijn doordat hij [het] doet.

Fijne dag toegewenst,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
DUS...ook de Mozaïsche Wet (de 10 Geboden) was volmaakt.

God is volmaakt ja, maar het eerste verbond was dat absoluut NIET!

Heb 8

6 En nu heeft Hij zoveel uitnemender bediening gekregen, als Hij ook Middelaar van een beter verbond is, hetwelk in betere beloftenissen bevestigd is.

7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest was, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.

8 Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten;

Voorts noemt Jakobus dus niet de Mozaïsche wet volmaakt maar de wet van VRIJHEID (Jak 1,25) welke is de wet van Jezus (Mat 11,30; Gal 5,13 + 6,2) oftewel het NIEUWE verbond want onder het oude verbond was het volk in SLAVERNIJ (Gal 4,24) wat het tegenovergestelde daarvan is. Indien de wet van Mozes volmaakt was geweest leert Paulus ons, dan zou er voor de wet van Christus geen ruimte zijn gezocht. Dus als jij zegt dat Mozes perfect was dan zet je Christus buiten spel.

Ook jij een fijne dag gewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Dit is wat Christus heel belangrijk vond:

Meent niet, dat ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden maar om te vervullen. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

Wie dan van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het koninkrijk der hemelen.

En dus lijkt het mij dat je als Christen je alleen Christen kan noemen als je je focust op wat Christus heel erg belangrijk vond. Bovenstaande vond hij heel erg belangrijk en dus is er geen enkel excuus te verzinnen om de wet zo extreem te negeren als Christenen doorgaans doen.

In de nadagen van mijn christen zijn was ik er erg van doordrongen dat het christendom zo als mij dat geleerd was in dit verband eigenlijk voornamelijk Paulianisme was.

En het is zeker te verdedigen om bepaalde delen van de wet niet uit te voeren, omdat nationale en internationale wetgeving dat onmogelijk maakt. Een belangrijk aantal wetten die god gaf worden in een moderne moreel verder ontwikkelde maatschappij als ernstige misdaden aangemerkt.

Maar er is een groot aantal wetten die je zonder probleem zou kunnen naleven zonder levenslang in de bak terecht te komen. Want het was Jezus die nadrukkelijk zei: Eer de hemel en de aarde vergaan, zal er niet een jota of tittel vergaan van de wet.

En hij voegde daar nogmals nadrukkelijk aan toe: Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen.

Jezus' zeer nadrukkelijke wens om zelfs het kleinste gebod te ondwerhouden kan niet zomaar genegeerd worden. Hij heeft je als christen daarvan niet vrijgesteld. Nergens zul daarvoor in de bijbel ook maar iets kunnen vinden. Integendeel, hij verzekerd jou persoonlijk dat je zeer klein zult heten in zijn koninkrijk als je ook maar het kleinste gebod ontbindt.

De meeste Christenen proberen niet eens om de Joodse wet "te doen" en proberen deze geboden te negeren, te ontbinden. Dit is een feit.

Natuurlijk kan je net zo lang blijven doorredeneren tot krom recht wordt en recht krom, maar voor jezelf weet je nu maar al te goed wat Jezus echt van je vraagt.

En je kan er voor kiezen om klein te zijn in zijn rijk. Je mag hopen dat dit betekent dat je er dan nog net inkomt, maar moet logeren in een stoffig hemels achterkamertje. Voor hetzelfde geld betekent het dat je helemaal niet welkom bent. Op zijn best zul je een tweederangs hemelburger worden. Het lagere allooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar er is een groot aantal wetten die je zonder probleem zou kunnen naleven zonder levenslang in de bak terecht te komen. Want het was Jezus die nadrukkelijk zei: Eer de hemel en de aarde vergaan, zal er niet een jota of tittel vergaan van de wet.

En hij voegde daar nogmals nadrukkelijk aan toe: Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen.

je zou bijna geloven dat Jezus slechts een iets vernieuwend denkende rabbi was in zijn tijd, misschien wel eentje met een profetische uitlaatklep |P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Integendeel, hij verzekerd jou persoonlijk dat je zeer klein zult heten in zijn koninkrijk als je ook maar het kleinste gebod ontbindt.

Ik had een keer een uitleg gehoord over dat woord 'ontbinden', ik weet niet meer precies hoe het zat maar volgens mij kwam het erop neer dat Jezus dus niet wil dat we zeggen "ok deze wet volgen we wel en deze niet". Dat je de wet uit elkaar trekt, of bepaalde wetten uit hun verband rukt. De bijbel zegt heel duidelijk dat de ene wet niet belangrijker is dan de andere. Dus veel succes met het navolgen van alle wetten uit het Oude Testament, of nog beter, de wetten die Jezus geeft. De Farizeeën dachten dat het ze gelukt was, maar zij hadden de wet dus juist wel ontbonden: ze hadden alles zo verdraaid dat ze in hun eigen ogen rechtvaardig waren, maar helaas waren ze dat niet voor God/Jezus.

Kijk eens wat er na dit tekstgedeelte komt, wat Jezus dan zegt: de wet zegt niet alleen dat je niet mag moorden, je mag ook niemand dwaas of nietsnut noemen. De wet zegt niet alleen dat je geen overspel mag plegen, maar zelfs niet naar een vrouw kijken met verkeerde gedachten. Je kan beter je oog uitrukken. Niet alleen mag je geen valse eed afleggen, je moet gewoon helemaal niet zweren. Het is niet alleen 'oog om oog, tand om tand', maar als iemand je iets aandoet keer dan je andere wang toe. Niet alleen je naaste moet je liefhebben, maar zelfs je vijand. Als je hier iets aan afdoet, ontbind je de wet.

Waarom denk je dat Jezus deze dingen zei martin? Dit is de interpretatie waar ik me het meest in kan vinden: Jezus laat zien dat niemand zich aan de wet kan houden zonder hulp van boven, het zijn namelijk bovenmenselijke dingen, ze gaan tegen de menselijke natuur in. Jezus laat zien, precies zoals de wet ook bedoeld was, dat mensen God nodig hebben. Dat was niet hoe de Israelieten reageerden toen ze de wet kregen, ze zeiden zoiets als 'ok wij zullen ons wel even aan al die regels houden'. Tot op de dag van Jezus' dood en daarna dachten ze dat dit de bedoeling was en kenden ze het Vaderhart niet. Ook ik heb zo geleefd maar snap nu gelukkig iets meer van Gods bedoeling met de wet, wat een hele bevrijding is, ook al zijn er nog veel dingen onduidelijk voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom denk je dat Jezus deze dingen zei martin? Dit is de interpretatie waar ik me het meest in kan vinden: Jezus laat zien dat niemand zich aan de wet kan houden zonder hulp van boven, het zijn namelijk bovenmenselijke dingen, ze gaan tegen de menselijke natuur in. Jezus laat zien, precies zoals de wet ook bedoeld was, dat mensen God nodig hebben. Dat was niet hoe de Israelieten reageerden toen ze de wet kregen, ze zeiden zoiets als 'ok wij zullen ons wel even aan al die regels houden'. Tot op de dag van Jezus' dood en daarna dachten ze dat dit de bedoeling was en kenden ze het Vaderhart niet. Ook ik heb zo geleefd maar snap nu gelukkig iets meer van Gods bedoeling met de wet, wat een hele bevrijding is, ook al zijn er nog veel dingen onduidelijk voor mij.

Waarom is het zo belangerijk voor je om onder Jezus' duidelijk opdracht uit te komen?

Ik begrijp dat niet. Ik begreep dat vroeger al niet toen ik nog een christen was en ik begrijp het nu nog steeds niet als ik zelfbenoemde christenen zoals jij zo hun best zie doen om Jezus' opdracht te kunnen negeren.

Als je een christen wilt zijn volg dan gewoon Jezus opdracht op en neem zijn waarschuwing ter harte.

De enige wijze waarop je daar aan kunt ontkomen, als het je teveel moeite is om je aan de wetten te houden, is vreemd genoeg om met de joden te ontkennen dat jezus de messias was. En ik neem aan dat je dat nou juist helemaal niet wilt. Dan moet je dus gewoon naar Jezus luisteren en je aan alle wetten houden. Zelfs de kleinste der wetten. Dat is immers wat Jezus heel duidelijk en zwart op wit zegt.

Vaak beweren mensen die zich christenen noemen, maar het dus eigenlijk niet zijn, dat de wet te moeilijk zou zijn om je aan te houden. Maar de bijbelgod zelf vindt dat helemaal niet. En ook Jezus vindt dat niet.

De Here zal weer behagen in u hebben, u ten goede (...) wanneer gij naar de stem van de Here, uw God, luistert door zijn geboden te onderhouden, die in de wetboeken geschreven staan. (...)Want dit gebod is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg.

Je kan natuurlijk ook altijd nog officieel Pauliaan worden. Je kan een nieuwe richting beginnen waar iedere christen in nederland eigenlijk vanzelf bij hoort, want allemaal negeren ze jezus' opdracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Iemand die het woord "Pauliaan" gebruikt kan je sowieso niet serieus nemen.
Denk er dan eens voor de grap serieus over na. Het etiket Christen is slechts een etiket dat inhoud gegeven moet worden. Christenen doen dat in navolging van Paulus door Jezus' eigen opdracht te negeren. Het etiket christen is daarmee dus feitelijk waardeloos geworden. Het etiket betekent nu dus eigenlijk slechts dat christenen volgelingen zijn die Jezus negeren. Dat is de betekenis van het etiket 'christen' in deze tijd. Ik noem dat voor de duidelijkheid Pauliaan zodat je weet waar je eigenlijk staat.

Christenen geven voorang aan Paulus en handelen in totale tegenspraak met een hele serieuze opdracht van Jezus.

Alle hedendaagse christenen zijn feitelijk Paulianen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een ieder die meent dat Paulus zijn leer haaks stond op die van Jezus vergist zich deerlijk. De apostel heeft geen jota noch titel van de wet veranderd, maar hij werd aangesteld tot leraar van de heidenen (2 Tim 1,11) welke niet onder de joodse wet waren.
Jezus was een joodse gelovige, maar het vernieuwende van jezus was nu juist dat hij de joodse god aan iedereen wilde verkondigen. En de joodse god gaf zo'n 600 geboden aan de mensen. Nergens staat geschreven dat mensen een makkelijke selectie mochten maken van tien geboden en de rest opzij schuiven. Ja, Paulus zegt dat, maar die lapt Jezus woord aan zijn laars.

Want het is immers Jezus zelf die zegt dat hij niet is gekomen om de wet ongeldig te verklaren. En het is Jezus zelf die zegt dat zelfs het kleinste der geboden gehouden moet worden. Hij zegt niet dat Paulianen dat niet moeten doen. Integendeel hij zegt dat Paulianen heel klein zullen zijn in het koninkrijk gods.

Jezus waarschuwt voor mensen zoals Paulus.

Jezus spreekt in zijn waarschuwing ook niet over joden, maar over mensen in het algemeen. En hoe logisch is het om te veronderstellen dat god zijn wetten niet nodig zou vinden voor christenen? Zou hij zich dan toch vergist hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ontopic, het gaat om het volgende :

Christenen denken dat ze zich niet aan de hele wet en de profeten hoeven te houden omdat Jezus de wet volbracht of vervuld zou hebben.

Maar dit is een verminking van Jezus woorden die makkelijk rechtgezet kan worden. Wat zegt Jezus nou eigenlijk over de wet en de profeten?

Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen

Jezus zegt dat hij NIET is gekomen om de wet te ontbinden, maar om te vervullen.

Maar hij laat ook weten dat dat NIET betekent dat zijn volgelingen zich niet meer aan de wet en de profeten hoeven te houden. Integendeel, Jezus zegt dat nog eerder de hemel en de aarde zullen vergaan voordat zelfs maar de kleinste joodse wet ongeldig zal worden.

En hij zegt nog meer: Wie ook maar een van de kleinste geboden niet leert of doet zal zeer klein zijn in het Koninkrijk der hemelen. Met andere woorden: je mag er in, maar niet van harte en je zult slechts een derderangs hemelburger zijn.

Conclusie: Alle christenen zitten er naast. Zij negeren Jezus zeer nadrukkelijke gebod om te leven en te doen als een joodse gelovige. Net als de joden moet je leven en je moet je houden aan ALLE geboden. Jezus was immers een joodse gelovige!!! Hij hing voor de volle honderd procent het joodse geloof aan.

Met andere woorden christenen zullen zeer klein zijn in het Koninkrijk der hemelen omdat ze Jezus duidelijke opdracht negeren.

Voor mij persoonlijk was dit een van de vele bouwstenen op mijn weg naar ongelovigheid. Als je eenmaal beseft dat je eigen christelijke geloof tegen Jezus' eigen woorden in gaat dan gaat het snel achteruit met je geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach de kleinste zal in Zijn koninkrijk nog groter zijn dan Johannes de Doper. Je ziet vrijuit graaien in bijbelteksten kan iedereen. Als aan Jezus gevraagd wordt wat het grootste gebod is begint hij niet met citeren van alle Joodse wetten maar: Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’ Dat is het ultieme gebod waar Hij zich aan gehouden heeft hij God en zijn naaste volmaakt liefgehad. Hij heeft de wet vervuld, de hele tempeldienst die een vooafschaduwing was van zijn grote offer heeft afgedaan. Waarom denk je dat de apostelen in Handelingen zeggen dat de gelovigen uit de heidenen zich alleen moesten onthouden van het verstikte en het eten van bloed. De wet is vervuld en het heil niet meer exclusief voor de joden maar voor alle volken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ach de kleinste zal in Zijn koninkrijk nog groter zijn dan Johannes de Doper. Je ziet vrijuit graaien in bijbelteksten kan iedereen. Als aan Jezus gevraagd wordt wat het grootste gebod is begint hij niet met citeren van alle Joodse wetten maar: Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’ Dat is het ultieme gebod waar Hij zich aan gehouden heeft hij God en zijn naaste volmaakt liefgehad. Hij heeft de wet vervuld, de hele tempeldienst die een vooafschaduwing was van zijn grote offer heeft afgedaan. Waarom denk je dat de apostelen in Handelingen zeggen dat de gelovigen uit de heidenen zich alleen moesten onthouden van het verstikte en het eten van bloed. De wet is vervuld en het heil niet meer exclusief voor de joden maar voor alle volken.
Ik weet dat het vervelend is, maar met een simpele herhaling van jezus'eigen woorden sta je simpelweg schaakmat.

Dat de wet hangt aan de hoofdgeboden is logisch natuurlijk. Iemand die niet gelooft in de joodse god zal zich sowieso ook niets gelegen laten liggen aan de joodse religieuze wet.

Jezus geeft jou als zijn volgeling de opdracht je aan zelfs de kleinste der wetten te houden en niet net te doen alsof dat niet hoeft.

Ik vind het erg vreemd dat christenen opeens niets meer van Jezus moeten hebben als ze er werkelijk hun leven voor moeten omgooien. Dat is waarom je klein zult zijn in het koninkrijk gods.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ach de kleinste zal in Zijn koninkrijk nog groter zijn dan Johannes de Doper. Je ziet vrijuit graaien in bijbelteksten kan iedereen. Als aan Jezus gevraagd wordt wat het grootste gebod is begint hij niet met citeren van alle Joodse wetten maar: Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’ Dat is het ultieme gebod waar Hij zich aan gehouden heeft hij God en zijn naaste volmaakt liefgehad. Hij heeft de wet vervuld, de hele tempeldienst die een vooafschaduwing was van zijn grote offer heeft afgedaan. Waarom denk je dat de apostelen in Handelingen zeggen dat de gelovigen uit de heidenen zich alleen moesten onthouden van het verstikte en het eten van bloed. De wet is vervuld en het heil niet meer exclusief voor de joden maar voor alle volken.
Ik weet dat het vervelend is, maar met een simpele herhaling van jezus'eigen woorden sta je simpelweg schaakmat.

Dat de wet hangt aan de hoofdgeboden is logisch natuurlijk. Iemand die niet gelooft in de joodse god zal zich sowieso ook niets gelegen laten liggen aan de joodse religieuze wet.

Jezus geeft jou als zijn volgeling de opdracht je aan zelfs de kleinste der wetten te houden en niet net te doen alsof dat niet hoeft.

Ik vind het erg vreemd dat christenen opeens niets meer van Jezus moeten hebben als ze er werkelijk hun leven voor moeten omgooien. Dat is waarom je klein zult zijn in het koninkrijk gods.

Ik weet dat het erg vervelend is maar ik blijf herhalen dat Jezus de wet vervuld heeft. Kennelijk begrijp je niet wat dat inhoud want hoe kom je er anders bij dat we de joodse wet nog moeten houden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet dat het erg vervelend is maar ik blijf herhalen dat Jezus de wet vervuld heeft. Kennelijk begrijp je niet wat dat inhoud want hoe kom je er anders bij dat we de joodse wet nog moeten houden?

Je weet toch wel wat Jezus van zijn volgelingen verwacht ?

Jezus zegt letterlijk dat zelfs de kleinste der geboden geldig blijft en geleerd en gedaan moet worden. Tot het eind der tijden, tot hemel en aarde vergaan. ALLEMAAL DUS.

Als je een christen wilt zijn dan moet je dus gewoon naar Jezus luisteren en je aan alle wetten houden. Zelfs de kleinste der wetten. Dat is immers wat Jezus heel duidelijk en zwart op wit zegt. Er is niets tegen in te brengen.

Toch doe je er alles aan om het niet te hoeven zien.

Jouw verwoede pogingen om jouw ongehoorzaamheid ten aanzien van Jezus zelf goed te praten maakt op mij een erg vreemde huichelachtige indruk.

.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid