Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Beste broeders en zusters,

Ik ben de laatste tijd bezig met het bestuderen van het oude testament, waardoor ik weliswaar veel vragen krijg.

Een hiervan is de kwestie hoofddoek. Vrouwen in het oude testament droegen een doek over hun hoofd. Waarom wordtdit nu niet meer gedaan?

Gods zegen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan zo geen tekst uit het oude testament noemen, maar ben een aantal films aan het kijken over het oude teatament. Hier zie je de meeste vrouwen hun haren bedekken. Maar hier wel een test uit het nieuwe testament, 1 korintiers 8-11:

8 Want de man is niet ontstaan uit de vrouw, maar de vrouw uit de man. 9 De man is ook niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man. 10 En als teken daarvan is de vrouw daarom verplicht iets op haar hoofd te dragen, met het oog op de engelen. 11.

Begrijp me niet verkeerd, ik zie het niet zitten om een hoofddoek te dragen hoor, maar ben gewoon benieuwd. Alleen in Gods wil neem ik zulke radicale beslissingen, dus vandaar dat ik dit onderwerp aankaart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je heel 1 Korinthiers 11 leest, begrijp je misschien iets beter wanneer een vrouw een hoofdbedekking moet dragen. In 11:5 lees je dat het een vrouw tot schande is als ze met ongedekt hoofd bidt of profeteert. Als een vrouw dus in de gemeente zou bidden of onderwijzen, is het, als teken van onderworpenheid, passend dat ze een hoofdbedekking draagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan zo geen tekst uit het oude testament noemen, maar ben een aantal films aan het kijken over het oude teatament. Hier zie je de meeste vrouwen hun haren bedekken. Maar hier wel een test uit het nieuwe testament, 1 korintiers 8-11:

8 Want de man is niet ontstaan uit de vrouw, maar de vrouw uit de man. 9 De man is ook niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man. 10 En als teken daarvan is de vrouw daarom verplicht iets op haar hoofd te dragen, met het oog op de engelen. 11.

Begrijp me niet verkeerd, ik zie het niet zitten om een hoofddoek te dragen hoor, maar ben gewoon benieuwd. Alleen in Gods wil neem ik zulke radicale beslissingen, dus vandaar dat ik dit onderwerp aankaart.

In de gemeente dien je jou hoofd te bedekken wanneer je geen of weinig haar op je hoofd hebt, dat klopt.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar is het een wet door God ingesteld of door de mensen zelf? Ik heb inderdaad nog maar zelden iemand in de kerk gezien met een hoofddoek op. Wel wekken die uitzonderingen mijn nieuwschierigheid op. In 1 Korintiërs 11 staat het dan ook geschreven.. De één zegt je moet het niet letterlijk opvatten, de ander zegt dat deze wet niet meer van toepassing. Ik ben er in ieder geval nog steeds niet uit..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze collega's in de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Bond dragen veelal hoeden in de kerkdienst om hun hoofd te bedekken. Van een hoofddoek is echter geen sprake.

Ik zie trouwens op straat wel eens 70+-vrouwen met een hoofddoekje, maar ik weet niet zeker of dit een religieuze uiting is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of de 70 plussers dames die jij ziet het dragen uit religeuze overtuiging weet ik ook niet. Maar een feit is dat vroeger heel veel vrouwen het deden me buurvrouw is er 1 van. Het was onder de gelovigen in europa(frankrijk nederland belgie enzo) in iedergeval veel voorkomen en werd gezien als uiting van het geloof.

Waarom het dan zoveel is gaan verminderen is natuurlijk een vraag. Maar als je echt daar een antwoord op wilt zou elk het moeten onderzoeken. Maar een feit is dat het vroeger veelvuldig uit geloof werd gedaan. Maarja nieuwe mensen, nieuwe meningen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op kunst uit de Middeleeuwen wordt Maria ook praktisch altijd mét hoofdbedekking afgebeeld.

Ik vraag me ook af waarom 'we' dat nu niet meer doen. Ik geloof dat het wel vaak zo is dat christelijke vrouwen in het midden-oosten hoofdbedekking dragen. Maar ja, dat lijkt dan weer meer cultuur-gebonden.

Ik vraag me ook af waarom het eigenlijk ongepast zou zijn als een vrouw zonder hoofdbedekking bidt of profeteert. Wat is er zo schandalig aan dat vrouwenhaar? Ik snap wel dat lange, weelderige lokken verleidend zouden kunnen zijn, maar je kunt ze toch ook gewoon netjes opsteken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Assepoester,

Dat vind ik ook, maar die tekst staat in de Bijbel, en wel in het nieuwe testament..

Ik ben er nog steeds niet over uit.

Ja, maar lees de context van 1 Korinthe ook mee bij het lezen van 1 Korinthe 11. Het ging er niet zo heel netjes aan toe in die gemeente en Paulus moest hen nogal corrigeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Assepoester,

Dat vind ik ook, maar die tekst staat in de Bijbel, en wel in het nieuwe testament..

Ik ben er nog steeds niet over uit.

Ja, maar lees de context van 1 Korinthe ook mee bij het lezen van 1 Korinthe 11. Het ging er niet zo heel netjes aan toe in die gemeente en Paulus moest hen nogal corrigeren.

Het is volgens mij inderdaad goed om te weten wat Paulus precies bedoelt te zeggen als hij "grenzen stelt". Kijk ook eens wat hij aan Timoteus schrijft (1 Tim 1):

3 Toen ik naar Macedonië vertrok, heb ik je gevraagd in Efeze te blijven. Je moet voorkomen dat bepaalde mensen daar een afwijkende leer onderwijzen 4 en zich verdiepen in verzinsels en eindeloze geslachtsregisters. Die leiden meer tot speculaties dan tot de vervulling van de taak die God met het geloof gegeven heeft. 5 Het doel van je opdracht is de liefde die voortkomt uit een rein hart, een zuiver geweten en een oprecht geloof. 6 Sommigen hebben zich daarvan afgewend en zijn vervallen tot zinloos gepraat. 7 Zij willen de wet van God onderwijzen, maar weten niet wat ze zeggen en begrijpen niets van wat ze zo stellig beweren. 8 Wij daarentegen weten dat de wet goed is als hij op de juiste wijze gebruikt wordt. 9 We weten ook dat de wet er niet is voor de rechtvaardige, maar voor wie zich aan wet of gezag niet stoort, voor goddelozen en zondaars, die alles wat heilig is verachten en ontwijden...

Hij zegt hier min of meer:

- blijf vooral voor ogen houden wat God voor heeft met het geloof (vers 4)

- het doel van de opdracht is liefde (ἀγάπη - "Gods liefde die via de mens in goede banen geleid mag worden", ofwel: wij moeten Gods liefde doorgeven) (vers 5 - maar zie ook 1 Kor 13...)

- de ruimte voor die liefde ontstaat vanuit een rein hart, een zuiver geweten en een oprecht geloof (vers 5)

- Gods wet moet op de juiste manier gebruikt worden (vers 8)

- die wet is er niet voor rechtvaardigen (met een rein hart, een zuiver geweten en een oprecht geloof) maar voor zondaars (vers 9)

De wet moet dus een spiegel voorhouden aan hen die geen ruimte laten voor Gods liefde (nog geen rein hart, zuiver geweten en/of oprecht geloof hebben...)

Maar het houden van die wet is geen doel op zich!! "Gods liefde" (in de mens tot zijn recht laten komen) is dat doel...

In een mens, al of niet met een hoofddoek op...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste broeders en zusters,

Ik heb het antwoord gevonden!

Een broeder is gister bij me langsgeweest en heeft zijn bijbelvertaling langs die van mij gelegd. Door de vertaling interpreteerde ik de tekst heel anders, waardoor ik niet begreep dat het haar van een vrouw de sluier van het hoofd is.

Nieuwe bijbelvertaling: 1. Kor. 11:14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.

NBG vertaling: 1. Kor. 11: 14 Leert de natuur zelf u niet, dat, indien een man lang haar draagt, dit een schande voor hem is, 15 doch dat, indien een vrouw lang haar draagt, dit een eer voor haar is? Immers, het haar is haar tot een sluier gegeven.

Dus mijn conclusie is dat een vrouw met lang haar bij het bidden en profeteren geen hoofdbedekking hoeft te dragen. Vrouwen met kort haar dienen dit dus blijkbaar wel te doen. Vandaar dus dat oude vrouwtjes vaak een hoed dragen in de kerk..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou... Ik vind eigenlijk dat dat beroep van Paulus op "de natuurwet" (1 Kor 11:14) de kwestie er niet eenvoudiger op maakt...

οá½Î´á½² ἡ φÏσις αá½Ï„á½´ διδάσκει ὑμᾶς; leert de natuur zelf jullie dan niet, dat...

Ik ben eigenlijk geneigd om te denken: nee, dat leert die natuur ons helemaal niet... Ook het haar van mannen groeit door als het een bepaalde lengte heeft bereikt... Het stopt niet vanzelf... (trouwens: in Israël bestond het fenomeen "Nazireeërschap" - de "man onder gelofte" mocht zijn haar niet eens knippen!!)

Ander voorbeeld: een hengst heeft even lange manen als een merrie...

De natuur leert dat de lengtegroei van het hoofdhaar geen verband houdt met het geslacht van de mens (testosteroneffecten op kaalheid buiten beschouwing gelaten...)

Het enige wat de natuur op dit punt teweeg brengt is een "schaamtegevoel bij het maatschappelijk uit de toon vallen"... Dat schaamtegevoel is een "natuurgegeven", maar de haarmode is cultureel bepaald... Misschien dat Paulus dat bedoelde met zijn uitspraak?! Maar dan sprak hij hier niet over een Godswet, maar over een 'maatschappelijke wet', een omgangsregel...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hendrik schreef:

Nou... Ik vind eigenlijk dat dat beroep van Paulus op "de natuurwet" (1 Kor 11:14) de kwestie er niet eenvoudiger op maakt...

ik zie het eerder als een antisemitische tekst, aangezien veel joden lang haar hadden en nog steeds , maar vrouwen moesten juist hun lange haar verbergen [onder een pruik bv.]

wordt jezus ook niet altijd afgebeeld met lang haar?

maar ja, mijn interpretatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn bijbel staat bij de tekst uit 1 kor 11 geschreven (in het kort) dat je als christen je zo moest gedragen verzorgen en kleden dat je daarvoor in je eigen cultuur bewonderd en gerespecteerd zult worden.

In corinthe was lang haar bij een man een laag moraal op sexueel gebied en een vrouw met kort haar was in de regel een prostituee. Het was dan moeilijk geloofwaardig over te komen als christen als je als vrouw kort haar had en als man lang haar.

En in de joodse cultuur was een onbedekt hoofd een teken van rebellie. Paulus bedoeld hier niet dat we alles moeten overnemne uit onze eigen dultuur, maar moeten vermijden dat ons gerag ons ongeloofwaardige getuigen van Christus maakt. Want dan kun je je doel (geloofwaardige getuige zijn) missen.

Misschien dat je daar wat aan hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hendrik schreef:

ik zie het eerder als een antisemitische tekst, aangezien veel joden lang haar hadden en nog steeds

Interessant. Ik heb een beetje de indruk dat jij in je semi-onbewuste drang om niet met de mainstream mee te gaan in theologisch opzicht soms nogal rare theorien aanhangt :P
wordt jezus ook niet altijd afgebeeld met lang haar?
Klopt, zeer waarschijnlijk onterecht. Hij was immers niet onder een Nazaritische (spelling?) eed, en voor de rest hadden de mannen in die tijd in die regionen gewoon kort haar, maximaal tot net boven de schouders.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Beste broeders en zusters,

Ik ben de laatste tijd bezig met het bestuderen van het oude testament, waardoor ik weliswaar veel vragen krijg.

Een hiervan is de kwestie hoofddoek. Vrouwen in het oude testament droegen een doek over hun hoofd. Waarom wordtdit nu niet meer gedaan?

Gods zegen

Bedenk maar dat wanneer ze in de rouw zijn dat ze stof op hun hoofd gooien.. als je dat nu ook wilt doen, moet je eerst een paar klinkers of tegels uit de grond halen eer je dat kunt doen. Destijds had je die dingen enkel bij de Romeinen (alle wegen leiden naar Napels?) En destijds was er geen Andrelon o.i.d. dus bedekten de vrouwen wiens hoofdhaar een pracht was, met een doek.... is dat zo?

Nee, de vrouw had een macht op haar hoofd. Zij is onder de man gesteld, een wijze van hiërarchie, zoals de Zoon onder Zijn Vader staat, zo staat de man onder de Zoon, en de vrouw onder de man, hoewel het hoofdhaar de bedekking van de vrouw is, had zij geen keppeltje, maar een doek op het hoofd.

Bedenk de politie maar, die hebben een pet, en dat betekent dat zij onder de macht van Justitie staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

maar even de volle tekst plaatsen dan uit 1 Korintiers 11

3. Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.

4. Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;

5. Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.

6. Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.

7. Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.

8. Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit den man.

9. Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.

10. Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.

Alleen nonnen volgen volgens mij deze passage nog. Ik ben niet christelijk btw, ben wel erg geïnteresseerd in dialoog met christenen :) groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ow, er zijn er wel meer hoor in kerken tijdens de dienst. Reformatorische vrouwen met hoeden, in Orthodoxe kring meen ik dat sluiers wel eens voor komen. En sommige katholieken doen het ook.

Maar het christelijk geloof werkt ook niet op die manier dat we een passage moeten volgen. Christelijke theologie is toch wel een stuk complexer dan dat. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ow, er zijn er wel meer hoor in kerken tijdens de dienst. Reformatorische vrouwen met hoeden, in Orthodoxe kring meen ik dat sluiers wel eens voor komen. En sommige katholieken doen het ook.

Maar het christelijk geloof werkt ook niet op die manier dat we een passage moeten volgen. Christelijke theologie is toch wel een stuk complexer dan dat. :)

De nonnen dragen echt een hoofddoek, een hoed dragen is niet het bedekken van je haar. Daar ben ik me wel van bewust maar nergens anders word er in de bijbel over het bedekken van het haar van een vrouw gesproken, dus die volgen zeker wel deze passage :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid