Spring naar bijdragen

Meerdere vrouwen


Aanbevolen berichten

Beste broeders en zusters,

In de bijbel zie je veel koningen en volgens mij ook profeten, maar dit weet ik niet zeker, die meerdere vrouwen hebben. Ik ben overtuigd dat een man met meerdere vrouwen geen 1 vlees kunnen worden, maar een vriendin van me vertelt me dat er nergens in de bijbel staat dat God dit niet goedkeurt. Kan iemand me hier meer over vertellen?

God bless.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij staat er ergens dat God man en vrouw voor elkaar geschapen heeft én dat het ook de bedoeling is dat je als man één vrouw hebt. Echter in verband met de zwakheid van de mens deed God in het Oude Testament niet 'heel moeilijk' over het hebben van meerdere vrouwen. Het was niet Gods 'bedoeling'.

Daarnaast (bedenk ik me opeens), volgens mij zijn er bijna geen voorbeelden van mannen die trouwen met meerdere vrouwen waarbij het allemaal pais en vree is. Volgens mij is het bij de overgrote meerderheid sores, problemen en scheve gezichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daarnaast (bedenk ik me opeens), volgens mij zijn er bijna geen voorbeelden van mannen die trouwen met meerdere vrouwen waarbij het allemaal pais en vree is. Volgens mij is het bij de overgrote meerderheid sores, problemen en scheve gezichten.

Ik heb nog nooit een relatie gezien van alleen maar pais en vree en zonder sores en problemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daarnaast (bedenk ik me opeens), volgens mij zijn er bijna geen voorbeelden van mannen die trouwen met meerdere vrouwen waarbij het allemaal pais en vree is. Volgens mij is het bij de overgrote meerderheid sores, problemen en scheve gezichten.

Ik heb nog nooit een relatie gezien van alleen maar pais en vree en zonder sores en problemen.

Edoch, in de Bijbel is er nogal een verschil tussen de mannen die met één vrouw trouwen en die met meerdere trouwen. Daarnaast komen veel van de problemen die dan beschreven zijn ook voort uit het trouwen met twee vrouwen.

Denk bijvoorbeeld aan het verhaal over Abraham en Sara wanneer Sara geen kind krijgt, Abraham dan bij Hagar een kind verwerkt, maar wanneer Sara ook een kind krijgt gaat het mis. Afgunst. Een soortgelijk iets gebeurd met Jakob die trouwt met Lea en Rachel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is zoals Raido zegt dat de maatstaf die God voor het eerste huwelijk van Adam en Eva vastlegde, was monogamie. En het klopt ook dat God het een tijdlang toestond dat mannen meer vrouwen hadden.

Toen Jezus echter op aarde was, bevestigde hij opnieuw wat Gods oorspronkelijke maatstaf voor het huwelijk was. Jezus verbood dus polygamie onder zijn volgelingen. - Zie Markus 10:6-8.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is inderdaad een praktijk die God getolereerd heeft in de tijd van het OT. Een bijvrouw nemen was ook wel logisch in die tijden, zoals in het geval van Abraham die geen kinderen kon krijgen. Zonder nageslacht ben je nergens. En natuurlijk zijn een paar vrouwen ook een mooi statussymbool.

Ik vind het wel bijzonder dat God daarin flexibel is geweest, terwijl er wel in Genesis staat dat man en vrouw 'tot één vlees' zullen zijn. Of komt die tekst dan uit latere tijden toen men de veelwijverij afgezworen had?

Wat wel grappig is trouwens dat de enige monogame aardsvader, namelijk Izaäk, weinig aan bod komt in de Bijbel (vergeleken bij zijn vader en zoon). Toch een beetje een saai figuur? :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij bleef een man....

Op zich was wat hij deed tolerant. Tenminste, als je ongeveer duizend* vrouwen hebt (resultaten van overeenkomsten ongetwijfeld) dan moet je die ook een beetje huisvesten enzo. En waarom dan niet een plek waar ze hun eigen goden kunnen aanbidden? Toch was dit volgens de schrijver(s) van Koningen de fout van Salomo.

* kan ook 'veel' betekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties!

Sanne69 geeft een tekst aan waarbij het wordt bevestigd dat één man en één vrouw samen één zijn, en niet twee. Dus niet 100 vrouwen en één man één kunnen worden.

Alleen ja het blijft een feit dat God nergens in de bijbel boos is geworden wanneer eenman meerdere vrouwen nam. Het zal wel een reden hebben. We kunnen in deze wereld helaas niet op alles antwoord krijgen..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

In het Oude Testament konden mannen idd meerdere vrouwen hebben.Maar dan hebben we het over het oude verbond.Jezus zegt in het Nieuwe Testament - nieuwe verbond - dat een man zijn ouderlijk huis zal verlaten en zich hechten zal aan zijn vrouw,die twee zijn niet langer 2 maar 1 vlees.Dus wat God heeft verbonden mag een mens niet scheiden.Dit staat in het Marcus evangelie.Jezus zegt hier dus dat het hebben van meer dan 1 vrouw niet (langer) toegestaan is,naar mijn idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In het Oude Testament konden mannen idd meerdere vrouwen hebben.Maar dan hebben we het over het oude verbond.Jezus zegt in het Nieuwe Testament - nieuwe verbond - dat een man zijn ouderlijk huis zal verlaten en zich hechten zal aan zijn vrouw,die twee zijn niet langer 2 maar 1 vlees.Dus wat God heeft verbonden mag een mens niet scheiden.Dit staat in het Marcus evangelie.Jezus zegt hier dus dat het hebben van meer dan 1 vrouw niet (langer) toegestaan is,naar mijn idee.

Maar scheiden kon ook al onder de Wet met een scheidbrief. Zou dat ook niet meer gelden? Zo ver ik weet ageerde Jezus tegen de praktijk van de Farizeeën daar omheen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Michiel,

tja da's idd een moeilijke.Ik denk dat het hebben van meerdere vrouwen niet toegestaan is in het nieuwe verbond, maar scheiden...dat zal ook niet echt toegejuigd worden door Jezus vermoed ik,hoewel Hij niet letterlijk zegt dat mensen niet mogen scheiden.Hij zegt:"Omdat u koppig en harteloos bent,daarom heeft Mozes u toegestaan een scheidingsbrief mee te geven,maar dat was niet zo in het begin"(vrij vert. uit Marcus.)En Hij zegt dat wat God heeft geschapen een mens niet mag scheiden...dus ik denk dat het huwelijksverbond tussen man en vrouw niet verbroken mag worden.En als de (wereldlijke) overheid bepaald dat dat wel mag dan blijft het voor God onveranderd.Zo zie ik het.Overigens ageerde Johannes ook tegen Herodes omdat deze met de vrouw van zijn broer Filippus samenleefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar scheiden kon ook al onder de Wet met een scheidbrief. Zou dat ook niet meer gelden? Zo ver ik weet ageerde Jezus tegen de praktijk van de Farizeeën daar omheen.

Uit de vraag die de Farizeeën stelden in Matth.19:3 zou je de conclusie kunnen trekken dat het normaal was geworden dat er om elke willekeurige reden gescheiden kon worden.

In de Bergrede zegt Jezus hoe hij over echtscheiding denkt, namelijk in Matth.5:31,32: "Er is ook gezegd: wie zijn vrouw verstoot, moet haar een echtscheidingsbrief geven. Maar ik zeg u dat wie zijn vrouw verstoot om een andere reden dan hoererij, maakt dat zij overspel pleegt. En wie met de verstotene trouwt, pleegt ook overspel".

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het NT is er duidelijk sprake van de wenselijkheid van de combinatie één man met één vrouw. De verhouding tussen Christus en zijn kerk wordt vergeleken met de verhouding tussen man en vrouw. En ook van de opzieners wordt gezegd in 1 Timotheus 3:1 Een opziener moet onberispelijk zijn. Hij kan slechts de man van één vrouw zijn en hij moet sober, bezonnen, gematigd, gastvrij en een goede leraar zijn. Meerdere vrouwen wordt dus zeker in het NT niet aangemoedigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid