Spring naar bijdragen

Priester krijgt ontslag vanwege relatie - discussie celibaat


Aanbevolen berichten

Waarom is het celibaat "natuurlijk" ouderwets, wat versta je precies onder ouderwets en onderbouw eens waarom de vraag of iets ouderwets is eigenlijk relevant zou zijn bij het bepalen of iets moreel juist is of niet juist? En kun je dan ook aantonen dat qua orthodoxie gelijkwaardige kerken zonder celibaatsplicht in Nederland significant minder problemen hebben bij het vinden van goede voorgangers, dat de katholieke Kerk altijd problemen heeft gehad met het vinden van priesters en dat er dus een onlosmakelijk verband is tussen de celibaatsplicht en het vermeende tekort aan priesters vandaag de dag?

Link naar bericht
Deel via andere websites
zie hier dat het zelfs in eigen land gebeurt

De titel van je topic klopt niet. Hij heeft de kans om zijn relatie te beëindigen indien hij dat niet van plan is zal hij uit zijn ambt gezet worden. Geheel overeenkomstig datgene waar hij aan het begin van zijn loopbaan mee akkoord is gegaan. Heeft niets met een mening te maken, maar met de praktijk die hij uitoefent.

celibaat is natuurlijk ouderwets,

Een huwelijk ook. Geschreven taal ook en zo kunnen we nog wel een par duizend dingen opsommen die heel ouderwets zijn en toch waardevol.

en volgens mij een van de redenen dat weinig mannen nog kiezen om prietser te worden.

Indien dat het geval zou zijn dan zouden er in andere kerken/geloofsgemeenschappen geen problemen zijn met het vinden van bekwame voorgangers. Het blijkt echter dat ook bij bijvoorbeeld de Anglicaanse Kerk er vrij weinig aanwas is van nieuwe geestelijken.

in elk geval sneu voor de man, die imo niks verkeerds deedt, daar hij zelfs al 46 jaar samenwoonde.

Het is idd sneu voor de man en zijn vriendin. Eigenlijk voor alle betrokkenen. Dat hij al 46 jaar in zijn zonde volharde maakt het nog triester.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat een priester voor zoiets ontslagen zou worden kan ik met moeite nog net begrijpen. Maar een prietser! Dat is echt buiten alle proporties!

Haha, ik moest even drie keer lezen. _O-

On topic: wat me verbaasd is dat ik hier niemand hoor over de kromheid van deze situatie! Goed, die priester woonde samen, ik snap dat dat niet mag, dat er gedreigd kan worden met ontslag. Maar het gestoorde is m.i. dat het samenwonen gedoogd werd, totdat deze meneer zich kritisch uitliet over het celibaat! Het samenwonen heeft toch niets met zijn kritiek op het celibaat te maken? Dit klinkt echt heel krom.

Die man wordt dus niet ontslagen omdat hij zich kritisch uit, maar omdat hij samenwoont, maar dat samenwonen werd veertig jaar lang gedoogd, totdat hij zich kritisch uitliet.. Waarom wordt hij niet gewoon ontslagen omdat hij zich kritisch uitliet, i.p.v. dat ze er iets bijhalen wat er niets mee te maken heeft? :?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had eens gelezen dat het helemaal niet raar hoeft te zijn als een priester samen met een vrouw in één huis woont. Dat gebeurde en gebeurt wel vaker. De vrouw is dan bijvoorbeeld zijn huishoudster, of gewoon een goede vriendin. Mannen en vrouwen kunnen immers ook prima bevriend met elkaar zijn en ook prima met elkaar in een huis wonen, zonder seksuele lading. Dankzij bijvoorbeeld Hollywood lijken we misschien niet anders te weten, maar het kan wél. Pas nadat deze priester echter door zijn aktie bekend maakte dat het samenwonen al die tijd méér dan enkel zakelijk of vriendschappelijk was, zou de bisschop hebben ingegrepen. Maar ja, dan nog is het wel vreemd dat het bisdom al die tijd niets in de gaten heeft gehouden, zodat de priester 46 jaar ongestoord zijn gang kon gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik had eens gelezen dat het helemaal niet raar hoeft te zijn als een priester samen met een vrouw in één huis woont. Dat gebeurde en gebeurt wel vaker. De vrouw is dan bijvoorbeeld zijn huishoudster, of gewoon een goede vriendin. Mannen en vrouwen kunnen immers ook prima bevriend met elkaar zijn en ook prima met elkaar in een huis wonen, zonder seksuele lading. Dankzij bijvoorbeeld Hollywood lijken we misschien niet anders te weten, maar het kan wél. Pas nadat deze priester echter door zijn aktie bekend maakte dat het samenwonen al die tijd méér dan enkel zakelijk of vriendschappelijk was, zou de bisschop hebben ingegrepen. Maar ja, dan nog is het wel vreemd dat het bisdom al die tijd niets in de gaten heeft gehouden, zodat de priester 46 jaar ongestoord zijn gang kon gaan.
Mwoah. Ik denk dat bisdommen gewoon niet zo happig zijn op ingrijpen in dergelijke situaties omdat het nogal een gedoe is en zelden zonder slag of stoot gaat. De reden dat ze nu wel ingrijpen is dat hij nu onrust veroorzaakt door de publiciteit te zoeken. Een van de uitgangspunten van het katholieke kerkrecht is het voorkomen van het "scandalum", schandaal. Als een priester een relatie heeft met een vrouw zou het een groter scandalum veroorzaken daar de aandacht op te vestigen door in te grijpen. In dit geval zorgt die priester zelf voor een schandaal door de publiciteit op te zoeken met zijn situatie. Ingrijpen is dan een betere situatie.

Is dit wel of geen kromme manier van redeneren? Dat is denk ik sterk cultureel bepaald. Wij als Noord-Europeanen zijn beïnvloed door de Reformatie en Kant. De katholieke Kerk gaat in de praktijk erg Zuid-Europees en dat komt in de manier waarop wij naar dingen kijken niet zo consistent over.

Ik kan de verontwaardiging van Assepoester dus wel een beetje begrijpen. De ideale situatie die RobertF schetst van een naïef bisdom dat gewoon niet beter weet lijkt mij in elk geval hoogst onwaarschijnlijk.

Anderzijds kan ik het bisdom ook wel begrijpen. In feite heeft een bisdom weinig machtsmiddelen om een priester tot de orde te roepen. Een bisdom kan "foei" zeggen. Als een priester dan niet luistert kan het proberen een kerkelijke sanctie toe te kennen. In de praktijk zal een dergelijke priester de media opzoeken en krijgt het bisdom weer allerlei modder over zich heen. Zoals nu ook gebeurd. Daarom kan ik ook wel begrijpen dat ze er niet zo happig om zijn in te grijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is dit wel of geen kromme manier van redeneren? Dat is denk ik sterk cultureel bepaald. Wij als Noord-Europeanen zijn beïnvloed door de Reformatie en Kant. De katholieke Kerk gaat in de praktijk erg Zuid-Europees en dat komt in de manier waarop wij naar dingen kijken niet zo consistent over.

Terwijl juist vanuit de Noors Europees Europese manier van kijken deze overweging averechts werkt en ze juist meer schade oplopen op die manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is dit wel of geen kromme manier van redeneren? Dat is denk ik sterk cultureel bepaald. Wij als Noord-Europeanen zijn beïnvloed door de Reformatie en Kant. De katholieke Kerk gaat in de praktijk erg Zuid-Europees en dat komt in de manier waarop wij naar dingen kijken niet zo consistent over.

Terwijl juist vanuit de Noors Europees Europese manier van kijken deze overweging averechts werkt en ze juist meer schade oplopen op die manier.

Klopt. Maar de Noord-Europese methode is ook niet geheel vrij van hypocrisie. Door altijd meteen en hard te oordelen kun je ook schizofrene situaties veroorzaken. Onze maatschappijen zijn daar zeker niet vrij van.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom is het celibaat "natuurlijk" ouderwets, wat versta je precies onder ouderwets en onderbouw eens waarom de vraag of iets ouderwets is eigenlijk relevant zou zijn bij het bepalen of iets moreel juist is of niet juist? En kun je dan ook aantonen dat qua orthodoxie gelijkwaardige kerken zonder celibaatsplicht in Nederland significant minder problemen hebben bij het vinden van goede voorgangers, dat de katholieke Kerk altijd problemen heeft gehad met het vinden van priesters en dat er dus een onlosmakelijk verband is tussen de celibaatsplicht en het vermeende tekort aan priesters vandaag de dag?
zie hier dat het zelfs in eigen land gebeurt

De titel van je topic klopt niet. Hij heeft de kans om zijn relatie te beëindigen indien hij dat niet van plan is zal hij uit zijn ambt gezet worden. Geheel overeenkomstig datgene waar hij aan het begin van zijn loopbaan mee akkoord is gegaan. Heeft niets met een mening te maken, maar met de praktijk die hij uitoefent.

celibaat is natuurlijk ouderwets,

Een huwelijk ook. Geschreven taal ook en zo kunnen we nog wel een par duizend dingen opsommen die heel ouderwets zijn en toch waardevol.

en volgens mij een van de redenen dat weinig mannen nog kiezen om prietser te worden.

Indien dat het geval zou zijn dan zouden er in andere kerken/geloofsgemeenschappen geen problemen zijn met het vinden van bekwame voorgangers. Het blijkt echter dat ook bij bijvoorbeeld de Anglicaanse Kerk er vrij weinig aanwas is van nieuwe geestelijken.

in elk geval sneu voor de man, die imo niks verkeerds deedt, daar hij zelfs al 46 jaar samenwoonde.

Het is idd sneu voor de man en zijn vriendin. Eigenlijk voor alle betrokkenen. Dat hij al 46 jaar in zijn zonde volharde maakt het nog triester.

priester moeten gewwon kunnen trouwen, en de kans hebben om sex te hebben.

dat hij 46 jaar in zijn zonde volharde vindt ik een overdreven opmerking.

is liefde opeens een zonde?

je kan op geen enkele manier liefde en lichamelijke genegenheid onderdrukken.

een priester die zegt dat hij dat kan liegt

Link naar bericht
Deel via andere websites
priester moeten gewwon kunnen trouwen, en de kans hebben om sex te hebben.

dat hij 46 jaar in zijn zonde volharde vindt ik een overdreven opmerking.

is liefde opeens een zonde?

je kan op geen enkele manier liefde en lichamelijke genegenheid onderdrukken.

een priester die zegt dat hij dat kan liegt

Je begrijpt Thorgrem niet zo goed denk ik. Liefde en seks zijn geen zonde. Wat Thorgrem een zonde noemt is het gegeven dat deze priester in vrijheid aan de kerk en God heeft beloofd om het celibaat te zullen onderhouden en dit nu niet meer doet zonder deze belofte officieel in te trekken. Hij leeft dus onder een eed die hij niet houdt en zelfs publiek wil bestrijden. Hij kan trouwen als hij afstand neemt van zijn eed en uit het priesterschap stapt.

Als je stelt dat je op geen enkele manier liefde en lichamelijke genegenheid kunt onderdrukken hoop ik dat dat je, je momenteel in een TBS-kliniek bevindt aangezien ik dan veel medelijden heb met meisjes waar jij lichamelijke genegenheid voor voelt maar die geen zin hebben om dat verlangen te beantwoorden. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
priester moeten gewwon kunnen trouwen, en de kans hebben om sex te hebben.

dat hij 46 jaar in zijn zonde volharde vindt ik een overdreven opmerking.

is liefde opeens een zonde?

Ik ben het met Bona hierin eens. Het is geen zonde om lief te hebben, maar een priester heeft wel een eed gedaan celibatair te leven. Na 46 jaar komt deze maatregel wat suf over, maar beschouw het als een herinstelling van de uitvoering van het kerkelijk recht. Ik vind het ook karig dat zo'n relatie 46 jaar getolereerd wordt. Die rot moet er uit.

je kan op geen enkele manier liefde en lichamelijke genegenheid onderdrukken.

een priester die zegt dat hij dat kan liegt

Dat lijkt me sterk, maar wat hij simpelweg had kunnen doen is uit het ambt stappen. Hij mag er best een andere mening over hebben, en wij ook, maar dat is het punt niet. Streef er dan naar die regel te veranderen, in plaats van 'stiekem' van twee walletjes te eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit artikel uit het Eindhovens Dagblad snijdt wel iets interessants aan denk ik:

Priesterambt of relatie

Een keuze voor het priesterschap is binnen de RK Kerk een keuze voor het celibaat. Wie dat niet accepteert kan geen priester worden of blijven. Die conclusie ligt voor de hand, maar is toch wat kort door de bocht.

In de RK Kerk is in de afgelopen decennia sprake geweest van vernieuwingen en hervormingen waarbij ook het celibaat ter discussie is gesteld. Dat de vernieuwers steeds vaker het onderspit moeten delven tegen de orthodoxe stroming in de kerk heeft de discussie niet doen verstommen.

Tegenstanders vinden het celibaat tegennatuurlijk en zien het als een van de oorzaken van het tekort aan priesters. Voorstanders stellen dat het celibaat priesters in staat stelt om zich volledig ten dienste te stellen van God en de mensen.

Ruim veertig jaar geleden toen de Eindhovense priester Jan Peijnenburg een relatie aanging met Threes van Dijck was de uitkomst van die discussie niet te voorzien. Meer priesters gingen samenwonen en dat werd oogluikend toestaan.

Door open te zijn over zijn relatie en bij herhaling de discussie over het celibaat aan te zwengelen heeft Peijnenburg de behoudende krachten in Den Bosch tegen zich in het harnas gejaagd. Het komt hardvochtig over dat het bisdom nu – na ruim veertig jaar – nog dreigt om hem uit het priesterambt te zetten. Maar Peijnenburg heeft dat ook over zichzelf afgeroepen. Gevreesd moet worden dat hij onder de huidige omstandigheden, waarin conservatisme de boventoon voert, weinig te winnen heeft door de zaak op de spits te drijven.

Bron: Eindhovens Dagblad

Dat stelt het feit dat het bisdom het wist denk ik in het juiste historisch perspectief. Dat is ook de verklaring dat men in principe geen moeite doet om dit soort situaties uit te zoeken of op te lossen. Alleen als de betrokkenen in kwestie ophef veroorzaken door ermee in de publiciteit te treden. Dat roept natuurlijk een aantal vragen op. Maar goed, het is natuurlijk een probleem van alle tijden dat denk ik nooit helemaal zal verdwijnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm.. Het werd gedoogd, oke. Hij had een relatie en dat werd toegestaan.

Maar toen hij daar open over was, en ook zijn kritiek op het celibaat uitte (was al lang bekend moest zijn, gezien het feit dat hij het celibaat aan zijn laars lapte en de bisdom daar van wist) werd er ingegrepen.

"Je hoeft niet achter het celibaat te staan en je er ook niet aan te houden, zolang niemand het maar weet" (even vrij vertaald)

Sorry, de redenering achter het ontslag geeft mij het idee dat het imago van de bisdom in kwestie belangrijker is dan de moraal waar ze voor staan.

Nergens in die 46 jaar heeft het negeren van het celibaat tot verwijdering van de ambt geleidt, tot men vreesde voor een 'schandaal'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Trachten de polarisatie tegen te gaan en conflicten te vermijden is lange tijd een prioriteit geweest in de Nederlandse kerkprovincie. Het is oa ook daarom dat er nog steeds scholen zijn die in naam nog katholiek zijn, maar in de praktijk niet. De bischoppen hebben ook daar niets aan gedaan om conflicten te vermijden.

Nu blijkt dat het vermijden van conflicten niet erg effectief is is men van plan om stukje bij beetje schoon schip te maken. En ja, hoge bomen vangen veel wind, de priester die flink van zich liet horen dus ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Trachten de polarisatie tegen te gaan en conflicten te vermijden is lange tijd een prioriteit geweest in de Nederlandse kerkprovincie. Het is oa ook daarom dat er nog steeds scholen zijn die in naam nog katholiek zijn, maar in de praktijk niet. De bischoppen hebben ook daar niets aan gedaan om conflicten te vermijden.
Niet om de kerk zwart te maken (want zoals ik eerder al zei denk ik dat er vaak goede redenen zijn om niet altijd meteen met sanctie en ban te smijten): ik denk niet dat dit beleid van gedogen direct samenhangt met de kwestie van polarisatie en de Nederlandse situatie.

Ik denk dat deze gang van zaken tamelijk consequent aanwezig is in de kerkgeschiedenis en vrijwel overal in de wereldkerk voorkomt. In veel Afrikaanse landen is een situatie als deze zelfs de norm: een celibataire priester zoals wij die in de Westerse wereld idealiter verwachten bestaat daar in veel landen gewoonweg niet.

Een bekend motto dat door deze toestanden binnen de geestelijkheid is ontstaan is "Si non caste, tamen caute" (Vrij vertaald: als je niet kuis kan zijn, wees dan tenminste voorzichtig). Deze spreuk is ouder is dan de polarisatie.;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid