Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Na het bericht van gisteren dat een adjunct-directeur van een school gearresteerd was omdat hij een jongeman uit de klas had begeleid ( http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... holier.htm) komt de stief-vader met een reactie: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... leider.htm

Ik vind deze ontwikkeling vrij zorgwekkend. Wat is de mening van jullie hierover?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een aantal dingen:


  • - Als het waar is dat dat jong niets met de vechtpartij te maken had is dat een fout van de betreffende docent.
    - Wanneer je als leerling de klas wordt uitgezet, en je weet dat tot 10x toe te weigeren, terecht of niet, is dat wat mij betreft al een reden om zo'n figuur aan de nekvel de klas uit te sleuren*
    - Wanneer je weet dat je stiefzoon een etterbak is op school, stimuleer je juist dat gedrag door als stiefvader dit soort geintjes uit te halen.

Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik leuk was op school richting leraren, (hell, m'n moeder werd eens gebeld door de lerares of ik alsjeblieft thuis mocht blijven :#) maar ik kreeg op m'n mieter thuis en op school en dat hadden ze bij hem ook moeten doen. Je wordt er echt niet slechter van :)

Ze mogen wat mij betreft best wel strenger en proportionelere straffen gebruiken op school. Dat eeuwige gepraat en psychologisch\orthopedisch geneuzel kan wmb ook wel omgezet worden in een pakslaag bij de meest verschrikkelijke etters. Wil natuurlijk niet zeggen dat je bij elke tegenspraak van een leerling een dreunmajeur moet opvoeren, maar ik vond het allemaal wat te soft soms :)

*Ik spreek uit ervaring. In groep 3 & 4 ben ik met regelmaat de gang op gesleurd door de directeur van de school. Dat ging niet saggies, ik had de handafdruk in m'n nek staan, maar eerlijkheids gehalve geef ik de man (nu) groot gelijk :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar even inhoudelijk: ik ben het wel met je eens. De jongeren op school worden met de dag wilder en brutaler terwijl er bij docenten meer en meer wordt ingestampt dat dialoog het beste wapen is. En uiteraard is het goed om dingen verbaal aan te pakken. Maar het werkt niet altijd. Er zou inderdaad ruimte moeten zijn om (oh, die goeie ouwe tijd) iemand gewoon met een lineaal een flinke pets op de jatten te geven.

Ben dan wel bang dat zulke kids (en ouders) dan jammeren dat er permanente schade is die alleen door een fiks aantal euro's en ontslag van de docent kan worden gecompenseerd. Want 'die jongen van ons bedoelt het écht niet zo slecht hoor...'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens bedoel ik niet dat je als docent zijnde een leerling mag slaan, maar dat er wel wat heftigere straffen uitgedeeld mogen worden. En dan toepasselijke straffen; blijft zo'n figuur niet op z'n stoel zitten, dan mag hij na x aantal waarschuwingen een week lang niet op een stoel zitten, maar ergens achterin de klas gaan staan.

Ook leuk: Ik heb eens een propje door de klas gegooid bij een docent, en ik kon als straf een kleine stapel A4'tjes tegen de muur aanhouden, met m'n NEUS(!), 3 hele kwartieren lang. Viel er eentje op de grond moest ik ze allemaal vol schrijven. Ik heb sindsdien die docent altijd met veel ontzag behandeld :# Dat zijn toepasselijke straffen, zegmaar. Je wordt niet doodgeslagen en je vergeet het, ook 11 jaar later, niet meer :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijfstraffen zijn niet eens nodig. Wel het weer aanspreken van de leraar bij de achternaam en met u, duidelijke regels waar iedereen zich aan moet houden, geen grote mond van ouders als hun kind eens straf krijgt en dat de leraar weer gewoon uitsluitend mag lesgeven, zonder al dat gecoach, gementor en weetikwatallemaal eromheen. Gewoon vaste normen en waarden waar op strikte, maar ook ontspannen wijze de hand aan wordt gehouden. Want vaak zijn de strengere leraren toch echt de betere leraren.

Vandaag hoorde ik, ook naar aanleiding van een gesprek over dit, van een ouder iemand hoe het er vroegah nog weleens aan toe kon gaan als je bijvoorbeeld als kind zonder fietslicht door het donker fietste. De agent kwam dan gewoon bij je staan en liet even je band leeglopen. En o wee als hij je later weer tegenkwam en je was met een opgepompte band weer zonder licht aan het fietsen, zo zei hij. Dan mocht je je op een zaterdag melden bij het bureau, alwaar je in een speciaal klaslokaaltje met een trits andere jonge zondaars duizend keer mocht opschrijven dat je niet zonder licht mocht fietsen. Tja, dan laat je dat wel snel uit het hoofd. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De school waar dit gebeurde is een school voor kinderen met gedragsproblemen.

En wanneer er dan een vechtpartij uitbreekt in de klas, iemand herhaaldelijk niet wil vertrekken en zelfs mensen erbij gehaald moeten worden, dan vind ik een paar schrammetjes en blauwe plekken geen enkel probleem. Het moet verdorie niet zo zijn dat je als etterbakje de hele school op stelten kan gaan zetten omdat je als leraar anders bang moet zijn dat je opgepakt wordt?!

Bravo voor deze leraar, absoluut _O_

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het er volledig mee eens dat er iets serieus schort aan opvoeding tegenwoordig, en al helemaal sinds ik laatst voor een 11-jarige in de klas de politie moest laten komen. Mijn gedetailleerde mening krijg ik alleen even niet geformuleerd :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
De school waar dit gebeurde is een school voor kinderen met gedragsproblemen.

En wanneer er dan een vechtpartij uitbreekt in de klas, iemand herhaaldelijk niet wil vertrekken en zelfs mensen erbij gehaald moeten worden, dan vind ik een paar schrammetjes en blauwe plekken geen enkel probleem. Het moet verdorie niet zo zijn dat je als etterbakje de hele school op stelten kan gaan zetten omdat je als leraar anders bang moet zijn dat je opgepakt wordt?!

Bravo voor deze leraar, absoluut _O_

Facebook-Like-Button-big.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pedagogie heeft echt wel zijn nut maar er zijn grenzen. Als een demonstrant niet weg wil gaan wordt hij ook opgepakt en meegenomen door de ME. Iets soortgelijks geldt ook in dit geval. Als iemand niet wil vertrekken als hij die opdracht krijgt van zijn leraar moet hij niet gek opkijken als hij opgepakt wordt en op de gang gezet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind deze ontwikkeling vrij zorgwekkend. Wat is de mening van jullie hierover?

Dat ik dit teveel doorgeslagen vind. Het is wat mij betreft goed dat we al een tijdje geen lijfstraffen meer hebben, maar dit is wel weer het andere uiterste.

Die conrector was erbij gehaald (dat zegt op zichzelf al dat er iets flink mis is, want zoiets is een noodgreep), hij was in de veronderstelling dat er gevochten is (ook nogal iets heftigs) en hij moet idioot veel keren een leerling een opdracht geven en er wordt niet naar hem geluisterd.

Dan is het echt niet zo gek dat een conrector die leerling uit het lokaal probeert te trekken.

Als je dan docenten (een conrector zelfs) als gevolg in een cel stopt, dan ontneem je een stuk veiligheid en gezag van de docenten. Iets wat ik nu al voor dit incident best broos vind. Misschien dat ik een te romantisch beeld heb van het onderwijs in het buitenland en in het verleden in Nederland. Maar ik krijg de indruk dat in Nederland anno nu het orde houden een stuk meer energie en vaardigheden kost dan vroeger en in het buitenland.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid