Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Even een topic over een alledaagse kwestie namelijk tandenpoetsen en het kiezen van de juiste tandpasta.

Afgelopen donderdag moest ik een vervelende behandeling bij de tandarts ondergaan. De zijkant van de binnenkant van mijn kies was afgebroken door een gaatje wat er(bleek later) onder leek te zitten.

Er moest een soort metalen bandje om die kies en hij werd gevuld met witte vulpasta.

Ook bleek er onderaan in een andere kies een gaatje te zitten wat volgende maand geboord en gevuld moet worden.

Ik ben het nu best zat om steeds een gaatje te hebben. Dus ik heb nieuwe tandpasta gekocht die veel wordt aangeraden door tandartsen namelijk: Elmex. Ik heb de rode en groene tube voor gevoelige tanden.

Ook ben ik overgestapt op een electrische tandenborstel ipv een handtandenborstel(een goedkoop exemplaar van 17 euro van wel een bekend merk!). Ik merk dat het poetsen met deze electrische tandenborstel wel veel schoner aanvoelt. Alsof ik naar de mondhygienst ben geweest.

Is het poetsen met een electrische tandenborstel echt beter? Wil graag jullie meningen en ervaringen hierover weten.

En ook maakt het wat uit welke tandpasta je gebruikt? Elmex is nl wel een stuk duurder, maar het schijnt als 1 van de weinige tandpasta's Aminfluoride te bevatten. Andere tandpasta's(de meesten) bevatten namelijk natriumfluoride ipv aminflouride!

De tandarts raadde nog een aantal merken aan die ik kon gebruiken:

-Zendium

-Sensodyne

-Oral-B

Met welke merken hebben jullie goede resultaten? Ik weet dat er zoveel merken zijn dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet! De elmex tandpasta is een stuk duurder dan bijvoorbeeld de aquafresh tandpasta. Dus ik vraag me af of Elmex echt zoveel beter is dan een goedkopere tandpasta. Of is het weggegooid geld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik ook de groene Elmex. :)

Het is leuk om een tandpasta met fancy kleurtjes of smaakjes te hebben, maar ik heb toch liever iets dat echt werkt. Aangezien ik laatst bij de tandarts alleen een beginnend gaatje te hebben en ik in heel mijn leven maar één keer echt gaatjes had werkt deze tandpasta wel het beste.

Ik geef ook de voorkeur aan elektrische tandenborstels, 'analoog' voelt gewoon minder fijn aan en zoals je zegt, minder schoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik gebruik ook de groene Elmex. :)

Het is leuk om een tandpasta met fancy kleurtjes of smaakjes te hebben, maar ik heb toch liever iets dat echt werkt. Aangezien ik laatst bij de tandarts alleen een beginnend gaatje te hebben en ik in heel mijn leven maar één keer echt gaatjes had werkt deze tandpasta wel het beste.

Ik geef ook de voorkeur aan elektrische tandenborstels, 'analoog' voelt gewoon minder fijn aan en zoals je zegt, minder schoon.

Wissel je ook weleens van tandpasta? Dus tussendoor weleens een andere dan Elmex? Die aquafresh ziet er altijd vrolijk uit met die kleurtjes. Vraag me altijd af of die minder is dan Elmex.

Uiteraard weet ik dat Elmex aminfluoride bevat en de meeste andere tandpasta's niet, maar is aminfluoride zoveel beter vraag ik me af. Ik probeer de Elmextandpasta nu wel. Men zegt dat het klinisch bewezen is, maar dat zeggen ze over andere tandpasta's ook. Uiteraard betekent het niet dat het niet waar is, en ik zie inderdaad dat veel tandartsen Elmex vaak aanprijzen of folders in de wachtkamer hebben liggen met elmexprodukten.

Welke elektrische tandenborstel heb jij? Ik heb een basismodel van Braun de Vitality. Maar hij reinigt zeer goed. Zou ik later een duurder model moeten aanschaffen of hebben die extra toeters en bellen niet zoveel meerwaarde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over het algemeen doen de huidige tandpasta's gewoon goed hun werk. En als je dagelijks twee keer je tanden goed poetst (minimaal twee minuten, niet te hard drukken en niet teveel tandpasta), het beste daarbij ook iets aan flossen doet, niet teveel snoept en in elk geval niet verspreid over de dag (liever in één keer die zak snoep leeg dan elk uur een beetje), dan hoeft er nog niet eens zoveel mis te gaan.

Blijft het dan echter toch mis gaan, tja, dan heb je misschien een speciale tandpasta nodig, die je dan ook soms op voorschrift moet halen bij de apotheek. Elektrische tandenborstels kunnen dan net iets schoner poetsen, maar handtandenborstels kunnen in principe ook gewoon volstaan als je goed poetst. Je moet je denk ik niet al te gek laten maken door allerlei reclames en gewoon je tandarts om advies vragen waar nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Over het algemeen doen de huidige tandpasta's gewoon goed hun werk. En als je dagelijks twee keer je tanden goed poetst (minimaal twee minuten, niet te hard drukken en niet teveel tandpasta), het beste daarbij ook iets aan flossen doet, niet teveel snoept en in elk geval niet verspreid over de dag (liever in één keer die zak snoep leeg dan elk uur een beetje), dan hoeft er nog niet eens zoveel mis te gaan.

Blijft het dan echter toch mis gaan, tja, dan heb je misschien een speciale tandpasta nodig, die je dan ook soms op voorschrift moet halen bij de apotheek. Elektrische tandenborstels kunnen dan net iets schoner poetsen, maar handtandenborstels kunnen in principe ook gewoon volstaan als je goed poetst. Je moet je denk ik niet al te gek laten maken door allerlei reclames en gewoon je tandarts om advies vragen waar nodig.

Inderdaad. Maar ik ben het zo zat steeds gaatjes te hebben terwijl ik naar mijn idee echt wel goed poets. Naast het gebruik van een andere tandpasta en een electrische tandenborstel spoel ik nu ook mijn tanden na het tandpoetsen met een bacteriëndodend spoelwater wat ook tandplak verwijdert en fluoride bevat voor het verstevigen van het tandglazuur.

Uiteraard wordt er veel reklame gemaakt voor een ontelbaar aantal merken tandpasta. Ik geloof dat er ook wel dingen waar van zijn, maar uiteraard probeert men ook een produkt te verkopen. Maar Elmex is voor mij wel een vertrouwd merk daar ik dit bij veel tandartsen aanbevolen zie worden. Maar misschien is dat juist ook marketing.

Ik zie namelijk nooit aquafresh of colgatereklame liggen bij de tandarts en die tandpasta is misschien net zo goed en goedkoper. Maar goed zo heel veel verstand heb ik er ook niet van. Wel weet ik dat de ingredieënten van diverse tandpasta's verschillen, maar in de basis doen ze vrijwel hetzelfde, maar heb je soms extra's zoals tandpasta speciaal voor gevoelige tanden of voor het witter maken van tanden of speciaal tegen tandsteen ed...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gebruik je ook flosdraad of tandenstokers? Volgens mijn tandarts(en) maakt dat echt een wereld van verschil.

Niet vaak. Meestal is dat ook luiheid omdat je daar best de tijd voor moet nemen. Er schijnt ook 1 of ander apparaat te zijn die straaltjes mondwater tussen de gleuven van je tanden spuit met een harde straal en dat schijnt net zo goed te zijn of zelfs beter dan flossen met een draadje of tandenstoker. En ook makkelijker in gebruik te zijn. Ben helaas vergeten hoe dat apparaat heet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is wel goed om het met regelmaat te doen, anders is de kans op gaatjes groter. Dat apparaat dat je noemt klinkt interessant, daar ga ik even naar googlen.

Zelf vind ik flossen vreselijk, maar ik doe het wel braaf elke avond. Mijn geheim is tanden poetsen en flossen onder de douche. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb van die kleine borsteltjes die je tussen de tanden kan steken. Het is in het begin wat gepruts, maar uiteindelijk begin ik er aardig routine in te krijgen. En van dat "waterborsteltje" heb ik ook eens gelezen. Klonk wel interessant, misschien eens aan mijn tandarts erover vragen bij de volgende controle. Het gaat volgens mij om dit gevaarte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is wel goed om het met regelmaat te doen, anders is de kans op gaatjes groter. Dat apparaat dat je noemt klinkt interessant, daar ga ik even naar googlen.

Zelf vind ik flossen vreselijk, maar ik doe het wel braaf elke avond. Mijn geheim is tanden poetsen en flossen onder de douche. :#

Inderdaad!

Je hebt ook gewone flossmachines met een draadje, maar dit was een techniek met een straal mondwater tussen de tanden. Je kon dat apparaat vullen met willekeurig mondwater. Ben helaas vergeten hoe dat ding heette! Zal wel een hoop kosten ben ik bang

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb van die kleine borsteltjes die je tussen de tanden kan steken. Het is in het begin wat gepruts, maar uiteindelijk begin ik er aardig routine in te krijgen. En van dat "waterborsteltje" heb ik ook eens gelezen. Klonk wel interessant, misschien eens aan mijn tandarts erover vragen bij de volgende controle. Het gaat volgens mij om dit gevaarte.

dat is um. Ik zag ook een ander model. Het schijnt dat je het ook met mondwater kan vullen. Maar wellicht is water ook prima!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik sensodyne, vanwege mijn ontzettend gevoelige gebit.

Zo heel af en toe een keertje Pearl Drops, tussendoor. Om het weer wat witter te krijgen. Is niet erg goed voor je tanden, dus daarom alleen heel af en toe tussendoor een keer.

Verder heb ik een waardeloos gebit. (Al valt dat zo snel niet op)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben even aan het bedenken welke tandpasta merken ik ken(zonder te spieken op internet!)

-Elmex

-Zendium

-Oral B

-Sensodyne(alle 4 geadviseerd door mijn tandarts!)

-aquafresh

-paradontax

-prodent(bekende nederlandse merk)

-colgate

En dan ben ik er wat merken betreft die me zo te binnen schieten, maar volgens mij zijn er nog meer vrij bekende merken, maar daar kom ik nu even niet op(tenzij ik spiek op internet hihi)

Vandaar dat je soms door al die merken met allemaal hun specifieke eigenschappen soms door de bomen het bos niet meer ziet!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik gebruik sensodyne, vanwege mijn ontzettend gevoelige gebit.

Zo heel af en toe een keertje Pearl Drops, tussendoor. Om het weer wat witter te krijgen. Is niet erg goed voor je tanden, dus daarom alleen heel af en toe tussendoor een keer.

Verder heb ik een waardeloos gebit. (Al valt dat zo snel niet op)

Sensodyne raadde mijn tandarts o.a ook aan. Die schijnt goed te zijn voor de gevoelige tanden. Maar elmex heeft ook tandpasta die die werking heeft. Maar welke van 2 het beste is voor gevoelige tanden weet ik niet. Zal niet zoveel van elkaar verschillen denk ik!

Pearl drops kende ik nog niet. Ik heb weleens goedkope Hema tandpasta gebruikt voor witte tanden(huismerk met whitening effect) en ik moet toegeven dat het werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik gebruik sensodyne, vanwege mijn ontzettend gevoelige gebit.

Zo heel af en toe een keertje Pearl Drops, tussendoor. Om het weer wat witter te krijgen. Is niet erg goed voor je tanden, dus daarom alleen heel af en toe tussendoor een keer.

Verder heb ik een waardeloos gebit. (Al valt dat zo snel niet op)

Sensodyne raadde mijn tandarts o.a ook aan. Die schijnt goed te zijn voor de gevoelige tanden. Maar elmex heeft ook tandpasta die die werking heeft. Maar welke van 2 het beste is voor gevoelige tanden weet ik niet. Zal niet zoveel van elkaar verschillen denk ik!

Pearl drops kende ik nog niet. Ik heb weleens goedkope Hema tandpasta gebruikt voor witte tanden(huismerk met whitening effect) en ik moet toegeven dat het werkt.

ik gebruik colgate

moet bekennen dat ik een uitermate sterk gebit heb, afgezien dat ik mijn tanden moet stoken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik gebruik sensodyne, vanwege mijn ontzettend gevoelige gebit.

Zo heel af en toe een keertje Pearl Drops, tussendoor. Om het weer wat witter te krijgen. Is niet erg goed voor je tanden, dus daarom alleen heel af en toe tussendoor een keer.

Verder heb ik een waardeloos gebit. (Al valt dat zo snel niet op)

Sensodyne raadde mijn tandarts o.a ook aan. Die schijnt goed te zijn voor de gevoelige tanden. Maar elmex heeft ook tandpasta die die werking heeft. Maar welke van 2 het beste is voor gevoelige tanden weet ik niet. Zal niet zoveel van elkaar verschillen denk ik!

Pearl drops kende ik nog niet. Ik heb weleens goedkope Hema tandpasta gebruikt voor witte tanden(huismerk met whitening effect) en ik moet toegeven dat het werkt.

ik gebruik colgate

moet bekennen dat ik een uitermate sterk gebit heb, afgezien dat ik mijn tanden moet stoken.

heb je nog een speciale colgatetandpaste met een speciaal effect(whitener of antitandsteen??) Of is dit meer een algemene tandpasta voor de meest noodzakelijke onderdelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier een overzicht van de meest gebruikte en bekende merken en hun site waar je informatie kan vinden. Nogal een hele klus om er een uit te zoeken.

-Paradontax: http://www.parodontax.nl/producten/index.shtml

-Elmex: http://www.elmex.nl/

-Zendium: http://www.zendium.nl/waarom-Zendium.aspx

-aquafresh: http://www.aquafresh.nl/

-prodent: http://www.prodent.nl/

-colgate: http://www.colgate.nl/app/Colgate/NL/HomePage.cvsp

-sensodyne: http://www.sensodyne.nl/

-oral-B: http://www.oralb.nl/products/oral-b-toothpastes.aspx

Zoals je ziet een hele waslijst. Maar deze merken zullen door de meesten van jullie wel gebruikt worden. En dan heb je nog tal van huismerken van supermarkten en warenhuizen.

Wat tandpastamerken betreft kun je niet zeggen dat er weinig aanbod is. Zelfs natuurlijke tandpasta's zonder fluoride bestaan, omdat sommige mensen fluoride niet gezond vinden. In grote hoeveelheden is het inderdaad ook schadelijk en giftig las ik een keer

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik Pro Glasur van Sensodyne. Ik heb heel erg dun glazuur en had op een gegeven moment echt ondraaglijke pijn, bij alles, bijvoorbeeld wanneer ik lucht inademde o.i.d.

Ik ben toen een aantal jaar terug Pro Glasur gaan gebruiken, en heb er nu echt nooit meer last van. Als ik langer dan twee dagen met een andere tandpasta poets komt de pijn weer terug, dus ik heb echt het volste vertrouwen in Sensodyne. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik gebruik Pro Glasur van Sensodyne. Ik heb heel erg dun glazuur en had op een gegeven moment echt ondraaglijke pijn, bij alles, bijvoorbeeld wanneer ik lucht inademde o.i.d.

Ik ben toen een aantal jaar terug Pro Glasur gaan gebruiken, en heb er nu echt nooit meer last van. Als ik langer dan twee dagen met een andere tandpasta poets komt de pijn weer terug, dus ik heb echt het volste vertrouwen in Sensodyne. ;)

Misschien een verdovende werking? Ik ken die proglasur ook. Een van mijn cliënten gebruikt het(ook zeer dun glazur heeft ze). Misschien dat ik die ook een keer ga gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sensodyne wordt inderdaad aanbevolen door de tandarts en proefondervindelijk heeft ie gelijk wat betreft gevoelige tanden. Maar als je daar geen last van heb is het gewone huismerk van Hema net zo goed.

Hema scheen ook redelijke tandpasta te hebben. Ik gebruik soms de whitening tandpasta voor witte tanden. Ik heb nu in mijn badkamerkastje de tandpasta van Elmex/hema whitening en oral B+ aquafresh

Soms is het goed om verschillende merken te gebruiken omdat ze allemaal een net andere werking en ingredienten hebben. Maar elmex ben ik tot op heden het meest tevreden over. Het is alleen wel iets duurder!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alles is giftig, het zit hem in de hoeveelheid. Hoe dan ook, ik gebruik Prodent/Paradontax. Gewoon een borstel, heb een elektrische maar die is momenteel leeg. :)

Ik heb die electrische borstel een paar dagen en ik moet toegeven dat ik een schoner gevoel heb na het poetsen(alsof het professioneel gereinigd is!) ik had dat met een gewone borstel veel minder. Misschien dat mijn poetstechniek niet goed was dat zou ook kunnen!

Maar ik moet zeggen dat het electrisch tandenpoetsen mij tot nu toe erg goed bevalt. En ik heb gewoon een eenvoudig model van braun/oral B de vitality heet ie! Iets van 17 euro nog wat voor betaald. Je hebt ook modellen met toeters en bellen die over de 100 euro kosten, maar ik vraag me af wat daar de meerwaarde van is.

Ik lees weleens op sites dat natriumfloride heel giftig is en zelfs als rattegif werd gebruikt. Zelfs hele complottheoriën dat de illuminatie het gebruik van tandpasta met fluoride zou stimuleren om de wereldbevolking te reduceren.....tsja wat je al niet tegenkomt als je gewoon naar onderwerp tandpasta googelt.... ;)

Ik geloof niet in complotten, maar ik denk wel dat grote hoeveelheden fluoride innemen niet goed voor je is. Als je een hele tube naar binnen werkt in 1 keer en doorslikt lijkt me dat inderdaad niet gezond. Maar met poetsen neem je steeds ene kleine hoeveelheid en spuug je het uit. En zelfs als je die hoeveelheid toch doorslikt per ongeluk kan zo'n kleine dosis volgens mij weinig kwaad. Maar goed ik ben geen expert,

Iemand die toch geen fluoride houdende tandpasta wil kan ook tandpasta zonder fluor krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sensodyne wordt inderdaad aanbevolen door de tandarts en proefondervindelijk heeft ie gelijk wat betreft gevoelige tanden. Maar als je daar geen last van heb is het gewone huismerk van Hema net zo goed.
Inderdaad, afgezien van speciale tandpasta's voor gevoelige tanden of andere tand problemen, kun je, als je nergens last van hebt, net zo goed een merkloos artikel kopen voor de helft van de prijs, het komt van dezelfde fabrikanten alleen de verpakking is anders.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Sensodyne wordt inderdaad aanbevolen door de tandarts en proefondervindelijk heeft ie gelijk wat betreft gevoelige tanden. Maar als je daar geen last van heb is het gewone huismerk van Hema net zo goed.
Inderdaad, afgezien van speciale tandpasta's voor gevoelige tanden of andere tand problemen, kun je, als je nergens last van hebt, net zo goed een merkloos artikel kopen voor de helft van de prijs, het komt van dezelfde fabrikanten alleen de verpakking is anders.

De basistandpasta's bevatten inderdaad allemaal natriumflouride van de dure Zendium sensodyne tot het huismerk van AH of HEMA! Dus ik denk dat als je nergens specifiek last van heb dat je een gewoon goedkoop merk kan gebruiken.

Heb je tanderosie of gele aanslag of heel gevoelig glazuur, dan kan je voor dat probleem een duurdere speciale tandpasta kopen die speciaal dat probleem aanpakt.

Je ziet wel dat verschillende tandpasta's soms net andere ingrediënten bevatten.

Ik heb zelf nu veel last van gaatjes dus ik gebruik nu elmex met aminfluoride. Misschien dat aminfluoride net wat effectiever is tegen gaatjes dan Natrium fluoride die in de meeste tandpasta's zit. Maar dat is gewoon uitproberen.

Ik lees ook wel het advies om zoveel mogelijk verschillende tandpasta's te proberen omdat ze soms net een iets andere werking kunnen hebben. Maar de meeste bevatten wel altijd stoffen tegen gaatjes(natriumfluoride!)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid