Spring naar bijdragen

Vagevuur


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nee het vagevuur is niet christendom breed gedeeld, maar door ca 75-80% daarvan. Alhoewel de Oosters-Orthodoxen het niet als vagevuur benoemen, is het min of meer dezelfde doctrine die men hanteert.

Hoe kom je aan dat percentage?

@Oceanos: bedankt voor je uiteenzetting, scheelt mij weer werk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet zo uitgewerkt als de doctrine in de RKK, maar als je uitgaat van een soort loutering na de dood, voor je naar de hemel gaat, dan gelooft naast de RKK ook de Oosters Orthodoxe kerk er in (inclusief mogelijkheid van gebed voor de doden dacht ik) en nog wat verwante kerken. De Anglicaanse kerk heeft het niet als doctrine, maar binnen de Anglicaanse kerk bestaan wel stromingen en individuen die in een louteringsproces na de dood geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niet zo uitgewerkt als de doctrine in de RKK, maar als je uitgaat van een soort loutering na de dood, voor je naar de hemel gaat, dan gelooft naast de RKK ook de Oosters Orthodoxe kerk er in (inclusief mogelijkheid van gebed voor de doden dacht ik) en nog wat verwante kerken. De Anglicaanse kerk heeft het niet als doctrine, maar binnen de Anglicaanse kerk bestaan wel stromingen en individuen die in een louteringsproces na de dood geloven.

met alle respect, maar zijn mijns inziens niet echt veel deniminaties die het geloof in vagevuur ondersteunen.

de hoofdmoot is nog altijd de rkk, en daarnaast de Anglicaanse kerk, die meen ik een afscheiding is van de rkk, of althans rkk achtig overkomt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, de koning wou van zijn vrouw af en de paus wilde het huwelijk niet nietig verklaren. Daarna heeft hij nog vijf vrouwen gehad waarvan hij er eentje liet onthoofden. ;)

Maar in de periode van na Hendrik VIII, heeft de Anglicaanse kerk protestantse theologie overgenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wellicht dat het deel betreffende het vagevuur overgezet kan worden naar het vagevuur topic.

Het is inmiddels wel duidelijk dat zowel de Katholieke Kerk als de Oosters-Orthodoxe Kerk en een deel van de Anglicaanse Kerk (en wellicht ook nog de Koptische Kerk, maar dat weet ik niet) in het vagevuur geloven of in het concept. Het afdoen als een rooms-katholiek iets is dus niet meer aan de orde. Evengoed is het niet meer aan de orde dat het in de middeleeuwen is uitgevonden enz enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt prima argumenteren dat het rooms-katholiek is, aangezien de Oosters-Orthodoxe kerk in 1054 is afgescheiden van de katholieke kerk. Dus in beginsel is het katholiek :P maar inderdaad tegenwoordig is het breder dan alleen de RKK.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt prima argumenteren dat het rooms-katholiek is, aangezien de Oosters-Orthodoxe kerk in 1054 is afgescheiden van de katholieke kerk. Dus in beginsel is het katholiek :P maar inderdaad tegenwoordig is het breder dan alleen de RKK.

In beginsel christelijk dus. Tot de reformatie dus zeer algemeen en breed geaccepteerd. En zelfs vandaag de dag dus veel breder dan enkel (rooms-) katholiek. Zoals reeds door St. Ignatius aangegeven, de protestanten (en dan nog niet eens allemaal) zijn de uitzondering binnen het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu, je hebt wel te maken met een sterke doctrinaire doorontwikkeling die zich tot diep in de middeleeuwen heeft doorgezet. Met name op zaken als de boetedoening en het aflaatwezen.

de leer over het vagevuur in haar vroege vorm kom je meen ik al wel bij Augustinus tegen, maar die is sinds die tijd wel enorm ver doorontwikkeld.

Wat ik wel interessant vind is dat ik las dat de Oosters Katholieke kerk een meer Oosters Orthodoxe visie heeft. De Oosters Katholieke kerken zijn volledig één met de Rooms Katholieke kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee het vagevuur is niet christendom breed gedeeld, maar door ca 75-80% daarvan. Alhoewel de Oosters-Orthodoxen het niet als vagevuur benoemen, is het min of meer dezelfde doctrine die men hanteert.

Hoe kom je aan dat percentage?...

Zoals hierboven ook aangegeven door Thorgrem en Olorin is de Katholieke Kerk de grootste groep, maar het idee stamt al vanaf het begin van het christendom want de Oosters-Orthodoxen kennen een vergelijkbare leer. Dus met een ruwe schatting kom ik aan dat percentage.

Er zijn ca. 2 miljard christenen in de wereld. 1.2 miljard zijn Katholiek. 300 miljoen Oosters-Orthodox. 1.2 mld+ 300 mln= 1.5 miljard / 2 mld christenen * 100% = 75%. De overige 5 % is dan de slag om de arm voor de overige groeperingen die dezelfde doctrine aanhouden: zoals hierboven genoemd een deel van de Anglicanen en overige christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat de hel (en Satan) daadwerkelijk bestaan. In de schrift wordt er naar verwezen . Ook is het zo dat Jezus duidelijk maakt dat maar weinigen (van de christenen) in het koninkrijk zullen komen.

Het lijkt mij dan ook niet waarachtig om de gelovigen gerust te stellen en voor te houden dat eenieder die het doopsel heeft ontvangen na de dood in de hemel komt. Vanaf de leeftijd des 'onderscheids' (7 jaar) komt enkel diegene in de hemel , die de genade heeft ontvangen en zich daadwerkelijk heeft bekeerd. Kinderen onder de zeven jaar komen dus automatisch in de hemel ongeacht of ze nu al dan niet gedoopt werden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Litanie voor de Arme Zielen

Heer, ontferm U over de lijdende zielen

Christus, ontferm U over hen

Heer, ontferm U over hen

Christus, hoor ons

Christus, verhoor ons

God, Hemelse Vader, ontferm U over de lijdende zielen.

God Zoon, Verlosser van de wereld, ontferm U over de lijdende zielen.

God, Heilige Geest, ontferm U over de lijdende zielen.

Heilige Drievuldigheid, één God, ontferm U over de lijdende zielen.

Heilige Maria, Moeder van God, bid voor de lijdende zielen

Heilige Moeder van Genade,

Poort van de Hemel,

Trooster van de onderdrukten

Heilige Maagd der maagden,

Alle Heilige engelen en aartsengelen,

Heilige Michael,

Alle Heilige aartsvaders en profeten,

Heilige Johannes de Doper,

Heilige Jozef,

Alle Heilige apostelen en evangelisten,

Alle Heilige leerlingen van de Heer,

Alle Heilige onnozele kinderen,

Alle Heilige martelaren,

Alle Heilige bisschoppen en belijders,

Alle Heilige leraars,

Alle Heilige priesters en levieten,

Alle Heilige monniken en kluizenaars,

Alle Heilige maagden en weduwen,

Alle Gods lieve heiligen,

Wees genadig voor hen, spaar hen, Heer!

Wees genadig voor hen, bevrijd hen, Heer!

Van uw gramschap, bevrijd hen, Heer!

Van de gestrengheid van uw rechtvaardigheid, bevrijd hen, Heer!

Van de knagende worm van het geweten, bevrijd hen, Heer!

Van de verschrikkelijke duisternissen, bevrijd hen, Heer!

Van de kwellende vlammen, bevrijd hen, Heer!

Van de vreselijke gevangenschap, bevrijd hen, Heer!

Van het pijnlijke klagen en wenen, bevrijd hen, Heer!

Van alle straffen, bevrijd hen, Heer!

Door uw menswording, bevrijd hen, Heer!

Door uw heilige geboorte, bevrijd hen, Heer!

Door uw allerzoetste Naam, bevrijd hen, Heer!

Door uw heilig doopsel en vasten, bevrijd hen, Heer!

Door uw diepe ootmoedigheid, bevrijd hen, Heer!

Door uw grote gehoorzaamheid, bevrijd hen, Heer!

Door uw onbevattelijke armoede, bevrijd hen, Heer!

Door uw geduld en mildheid, bevrijd hen, Heer!

Door uw oneindige liefde, bevrijd hen, Heer!

Door uw bittere lijden, bevrijd hen, Heer!

Door uw bloedig angstzweet, bevrijd hen, Heer!

Door uw gevangenschap, bevrijd hen, Heer!

Door uw pijnlijke geseling, bevrijd hen, Heer!

Door uw schandelijke doornkroning, bevrijd hen, Heer!

Door uw scheldende vernedering, bevrijd hen, Heer!

Door uw onrechtvaardig oordeel, bevrijd hen, Heer!

Door uw gruwelijke dragen van het kruis, bevrijd hen, Heer!

Door uw vreselijke kruisiging, bevrijd hen, Heer!

Door uw kwellende verlatenheid, bevrijd hen, Heer!

Door uw heilige opofferende dood, bevrijd hen, Heer!

Door uw vijf heilige wonden, bevrijd hen, Heer!

Door uw doorstoken hart, bevrijd hen, Heer!

Door uw heilige verrijzenis, bevrijd hen, Heer!

Door uw wonderbare hemelvaart, bevrijd hen, Heer!

Door de komst van de Heilige Geest, de Vertrooster, bevrijd hen, Heer!

Door de verdiensten en de tussenkomst van Uw Heilige Moeder, bevrijd hen, Heer!

Door de verdiensten en de tussenkomst van al uw heiligen, bevrijd hen, Heer!

Wij zondaars, wij bidden U, verhoor ons, Heer

Dat Gij de in het vagevuur lijdende zielen wilt sparen, verhoor ons, Heer

Dat u hen zou redden uit hun pijnen en angsten, verhoor ons, Heer

Dat u met hen al de goede werken van het Christendom zou delen, verhoor ons, Heer

Dat u steeds onze gebeden voor hen zou aanhoren, verhoor ons, Heer

Dat u hen door de heilige aartsengel Michaël en de heilige engelen naar het licht zou leiden, verhoor ons, Heer

Dat u hen spoedig zou verheugen met uw aangezicht, verhoor ons, Heer

Dat u de zielen van onze ouders, vrienden en weldoeners die in de Heer gestorven zijn, de eeuwige rust wilt verlenen, verhoor ons, Heer

Dat u zich over de zielen van diegenen die geen bijzondere voorbidders op aarde hebben, naar de grootheid van uw barmhartigheid wilt ontfermen, verhoor ons, Heer

Dat u alle gelovige zielen de eeuwige rust wilt schenken, verhoor ons, Heer

Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt, spaar ons, Heer.

Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt, verhoor ons, Heer.

Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt, ontferm U over ons.

Laat ons bidden

God, Heer over leven en dood, toon uw onmetelijke genade aan die dienaars die in u geloofden en hun hoop op u stelden,

Verleen hen alle kwijtschelding van schuld en straffen en bevrijd hun zielen van het lijden aan de andere zijde.

Voor dit bidden wij door de tussenkomst van de Heilige Maagd Maria en door de Heer, Jezus Christus. Amen.

Bron: http://vagevuur.webklik.nl/page/litanie-voor-zielen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Litanie voor de Arme Zielen

Heer, ontferm U over de lijdende zielen

Christus, ontferm U over hen

Heer, ontferm U over hen

Christus, hoor ons

Christus, verhoor ons

God, Hemelse Vader, ontferm U over de lijdende zielen.

God Zoon, Verlosser van de wereld, ontferm U over de lijdende zielen.

God, Heilige Geest, ontferm U over de lijdende zielen.

Heilige Drievuldigheid, één God, ontferm U over de lijdende zielen.

Heilige Maria, Moeder van God, bid voor de lijdende zielen

Heilige Moeder van Genade,

Poort van de Hemel,

Trooster van de onderdrukten

Heilige Maagd der maagden,

Alle Heilige engelen en aartsengelen,

Heilige Michael,

Alle Heilige aartsvaders en profeten,

Heilige Johannes de Doper,

Heilige Jozef,

Alle Heilige apostelen en evangelisten,

Alle Heilige leerlingen van de Heer,

Alle Heilige onnozele kinderen,

Alle Heilige martelaren,

Alle Heilige bisschoppen en belijders,

Alle Heilige leraars,

Alle Heilige priesters en levieten,

Alle Heilige monniken en kluizenaars,

Alle Heilige maagden en weduwen,

Alle Gods lieve heiligen,

Wees genadig voor hen, spaar hen, Heer!

Wees genadig voor hen, bevrijd hen, Heer!

Van uw gramschap, bevrijd hen, Heer!

Van de gestrengheid van uw rechtvaardigheid, bevrijd hen, Heer!

Van de knagende worm van het geweten, bevrijd hen, Heer!

Van de verschrikkelijke duisternissen, bevrijd hen, Heer!

Van de kwellende vlammen, bevrijd hen, Heer!

Van de vreselijke gevangenschap, bevrijd hen, Heer!

Van het pijnlijke klagen en wenen, bevrijd hen, Heer!

Van alle straffen, bevrijd hen, Heer!

Door uw menswording, bevrijd hen, Heer!

Door uw heilige geboorte, bevrijd hen, Heer!

Door uw allerzoetste Naam, bevrijd hen, Heer!

Door uw heilig doopsel en vasten, bevrijd hen, Heer!

Door uw diepe ootmoedigheid, bevrijd hen, Heer!

Door uw grote gehoorzaamheid, bevrijd hen, Heer!

Door uw onbevattelijke armoede, bevrijd hen, Heer!

Door uw geduld en mildheid, bevrijd hen, Heer!

Door uw oneindige liefde, bevrijd hen, Heer!

Door uw bittere lijden, bevrijd hen, Heer!

Door uw bloedig angstzweet, bevrijd hen, Heer!

Door uw gevangenschap, bevrijd hen, Heer!

Door uw pijnlijke geseling, bevrijd hen, Heer!

Door uw schandelijke doornkroning, bevrijd hen, Heer!

Door uw scheldende vernedering, bevrijd hen, Heer!

Door uw onrechtvaardig oordeel, bevrijd hen, Heer!

Door uw gruwelijke dragen van het kruis, bevrijd hen, Heer!

Door uw vreselijke kruisiging, bevrijd hen, Heer!

Door uw kwellende verlatenheid, bevrijd hen, Heer!

Door uw heilige opofferende dood, bevrijd hen, Heer!

Door uw vijf heilige wonden, bevrijd hen, Heer!

Door uw doorstoken hart, bevrijd hen, Heer!

Door uw heilige verrijzenis, bevrijd hen, Heer!

Door uw wonderbare hemelvaart, bevrijd hen, Heer!

Door de komst van de Heilige Geest, de Vertrooster, bevrijd hen, Heer!

Door de verdiensten en de tussenkomst van Uw Heilige Moeder, bevrijd hen, Heer!

Door de verdiensten en de tussenkomst van al uw heiligen, bevrijd hen, Heer!

Wij zondaars, wij bidden U, verhoor ons, Heer

Dat Gij de in het vagevuur lijdende zielen wilt sparen, verhoor ons, Heer

Dat u hen zou redden uit hun pijnen en angsten, verhoor ons, Heer

Dat u met hen al de goede werken van het Christendom zou delen, verhoor ons, Heer

Dat u steeds onze gebeden voor hen zou aanhoren, verhoor ons, Heer

Dat u hen door de heilige aartsengel Michaël en de heilige engelen naar het licht zou leiden, verhoor ons, Heer

Dat u hen spoedig zou verheugen met uw aangezicht, verhoor ons, Heer

Dat u de zielen van onze ouders, vrienden en weldoeners die in de Heer gestorven zijn, de eeuwige rust wilt verlenen, verhoor ons, Heer

Dat u zich over de zielen van diegenen die geen bijzondere voorbidders op aarde hebben, naar de grootheid van uw barmhartigheid wilt ontfermen, verhoor ons, Heer

Dat u alle gelovige zielen de eeuwige rust wilt schenken, verhoor ons, Heer

Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt, spaar ons, Heer.

Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt, verhoor ons, Heer.

Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt, ontferm U over ons.

Laat ons bidden

God, Heer over leven en dood, toon uw onmetelijke genade aan die dienaars die in u geloofden en hun hoop op u stelden,

Verleen hen alle kwijtschelding van schuld en straffen en bevrijd hun zielen van het lijden aan de andere zijde.

Voor dit bidden wij door de tussenkomst van de Heilige Maagd Maria en door de Heer, Jezus Christus. Amen.

Bron: http://vagevuur.webklik.nl/page/litanie-voor-zielen

Het is opmerkelijk hoe oude heidense ideeën, waarbij o.a. de mens een ziel heeft die een eigen leven gaat leiden bij het afsterven van het lichaam, in de loop der tijden overgenomen werden door de Joodse traditie en verder geïnfiltreerd zijn in de verschillende kerken.

Nochtans is dit gedachtengoed nergens te vinden in Gods woord en er zelfs totaal aan tegengesteld.

Want bij de schepping van de mens wordt duidelijk gesteld:

“ En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels! En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard; en alle gevleugeld gevogelte naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.â€â€¦..†En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard! En het was alzo. (Genesis 1:20-24 Staten Vert)

En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel. (Genesis 2:7 Staten Vert ))

Toen formeerde de Here God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen.(Genesis2:7 NGB)

Men kan dus vaststellen dat bij de Bijbelse beschrijving van de schepping, zowel mens als dier ontstaan door het samenvoegen van verschillende componenten , en dat deze nieuwe creaties dan benoemd worden als zijnde een levend wezen of een levende ziel

Elk van deze componenten op zich zijn levenloze zaken en nergens in de Bijbel wordt vermeld dat één van deze componenten (stof of levensadem) op zichzelf kan denken, bewustzijn heeft of kan voelen . Enkel nadat ze samengevoegd zijn ontstaat een nieuw wezen dat door de Bijbel wordt benoemd als een levend wezen of een levende ziel.

Dit begrip nu van een levend wezen; (levende) “ziel†of nephesh komt ongeveer 1700 maal voor in Gods woord, doch nergens staat vermeld of maakt de Bijbel er enige verwijzing naar of allusie op dat de ziel onsterfelijk is; wel integendeel :

“Zie, alle zielen zijn van Mij, zowel de ziel van de vader als die van de zoon zijn van Mij; de ziel die zondigt, die zal sterven.Ezechiël 18:4)

“En weest niet bevreesd voor hen, die wel het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven(doden ) in de hel.(Matt 10:28)

Het terug ontbinden van bovengenoemde creaties ( mens & dier ) in zijn oorspronkelijke componenten of onderdelen, zodat het geheel dat voorheen opgebouwd was uit deze componenten door deze ontbinding niet meer bestaat, wordt in de Bijbel steeds met het woord “ Dood†( sterven) benoemd of omschreven.

“……., totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren “ (.Genesis 3:19 )

“ Want het lot der mensenkinderen is gelijk het lot der dieren, ja, eenzelfde lot treft hen: gelijk dezen sterven, zo sterven genen, en allen hebben enerlei adem, waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren; want alles is ijdelheid, alles gaat naar een plaats, alles is geworden uit stof, en alles keert weder tot stof. Wie bemerkt, dat de adem der mensenkinderen opstijgt naar boven en dat de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de aarde? Prediker 3: 19-21)

Daar de uiteengevallen componenten; noch het stof noch de levensadem, op zichzelf een levend wezen of een levende ziel zijn en niet kunnen handelen , denken of voelen is er dus IN DE DOOD geen bewustzijn of leven.

Dit wordt nadrukkelijk en meermaals door de Bijbel bevestigd.

“De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten. Zowel hun liefde als hun haat en hun naijver zijn reeds lang vergaan; en zij hebben nimmer deel aan iets, dat onder de zon geschiedtâ€â€¦â€¦â€want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat.†(Prediker 9:5-10 )

een droomloze en onbewuste slaap,[/u

De Bijbel spreekt ook over de toestand der dood als over een droomloze en onbewuste slaap

Maar wanneer een man sterft, dan ligt hij krachteloos neer; geeft een mens de geest, waar is hij gebleven? Zoals water verdampt uit een meer en een rivier verloopt en uitdroogt, zo legt een mens zich neer en staat niet weer op; totdat de hemelen niet meer zijn, ontwaken zij niet en worden niet wakker uit hun slaap. ( Job 14:12 )

“ Maar gij, ga het einde tegen, en gij zult rusten en opstaan tot uw bestemming aan het einde der dagen.†( Daniël 12:13)

Zo sprak Hij en daarna zeide Hij tot hen: Lazarus, onze vriend, is ingeslapen, maar Ik ga daarheen om hem uit de slaap te wekken. De discipelen zeiden dan tot Hem: Here, als hij slaapt, zal hij herstellen. Doch Jezus had het bedoeld van zijn dood; zij echter meenden, dat Hij het van de rust van de slaap bedoelde. Toen zeide Jezus ronduit tot hen: Lazarus is gestorven, ( Joh 11:11 )

en verwijst dus nooit naar een bewustzijn IN de dood, wel naar het rusten of het slapen van elk gestorven mens in de Hades of het dodenrijk.

Dit gebeuren wordt dan ook de eerste dood genoemd,waaruit iedereen op een bepaald moment door Christus zal opgewekt ( herschapen) worden:

-De ene ten leven, bij de terugkomst van Christus.

-De andere ten dode, na de duizend jaar (Openbaring20: 5-6)

“Verwondert u daar niet over, want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen; En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis. (Joh 5:28-29 Staten Vert)

Aan het woord “ Dood†geeft de Bijbel dus steeds dezelfde betekenis . Het is een toestand waarbij de levende ziel, terug ontbonden wordt in zijn oorspronkelijk ( onbewuste) componenten.Daar nu echter allen de doodstoestand zullen meemaken en na de opstanding van allen er terug een deel van de mensheid de tweede dood zullen sterven heeft de Bijbel een onderscheid gemaakt in het voorstellen en benoemen van de “ soorten †dood.

De eerste dood of de eerste ontbinding wordt als een tijdelijke slaaptoestand voorgesteld.

De tweede dood als een onomkeerbare en eeuwige vernietiging; een ontbinding in zijn onbewuste componenten door middel van vuur .

De eerste dood wordt in de Bijbel steeds benoemd als het tijdelijk verblijven in de Hades of Sheool (het dodenrijk , de onderwereld, de afgrond, het graf,).

Het woord Gehenna (Hel) daarentegen heeft steeds een definitieve betekenis, en wordt steeds gebruikt in verband met de tweede dood; een tweede maal in de toestand van ontbinding maar nu onomkeerbaar en voor eeuwig.

Het verwijst naar “ een poel van vuur (Limne) in het dal van Hinnom ( Gej Ben-Hinnom) waarin het afval door vuur volledig werd opgebrand ( dus ontbonden in zijn componenten).

Hierbij valt op te merken dat jammer genoeg verschillende vertalingen o.a. de Statenvertaling en de Engelse King James vertaling een onjuiste vertaling geven van de grondwoorden ‘Sheool’, ‘Hades’ en ‘Gehenna’.Deze grondwoorden worden allemaal met het woord “Hel†vertaald, terwijl er in de grondtekst een duidelijk verschil in betekenis is! Hierdoor is helaas veel verwarring ontstaan over het hiernamaals.

De opstanding is dus een (tweede) schepping waarbij terug onbewuste componenten worden samengevoegd en er een levend wezen of levende ziel ontstaat.

Welke componenten er nu gebruikt zullen worden door God is voor ons onbegrijpelijk, maar Paulus maakt duidelijk dat voor de opgewekten ten leven hun verheerlijkt lichaam anders zal zijn dan het huidige (1Korr15:35-49) en dat ons “zijn†( karakter ) wat een “ geestelijk†aspect is ook zal herkend worden.

De levende wezens of levende zielen opgewekt ten dode zullen in tegenstelling met zij die opgewekt werden ten leven, niet bestand zijn tegen het hemels vuur dat hen zal verslinden

Openbaring20:9 / 21: 8 “En zij kwamen op over de breedte der aarde en omsingelden de legerplaats der heiligen en de geliefde stad; en vuur daalde neder uit de hemel en verslond hen,†…./… “hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.â€

Deze tweede dood is dus terug logischerwijze een ontbinden in de samengevoegde onbewuste bestanddelen of componenten, anders kan het niet benoemd worden als (tweede) dood of sterven.

Waarbij dan echter wel de vooraf bij het oordeel bepaalde maat van pijn of straf, die veroorzaakt wordt door het (helle) vuur gedurende het sterf -of ontbindingsproces, verschillend en aangepast zal zijn aan ieder individu.

Het eeuwig gevolg van de straf, zoals bij het voorbeeld van Sodom en Gomorra (Judas 1:7), bestaat dan ook hierin dat de levende ziel of het levende wezen nu voor altijd en eeuwig door het vuur dood zal zijn.

Namelijk na het ondergaan van een gerechtvaardigde en pijnlijke straf zal ze voor altijd en eeuwig ontbonden zijn in onbewuste , levenloze componenten ; vergaan tot stof onder de voeten van zij die gedurende hun aards bestaan “ de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.†(Openbaring14:12)

Conclusie:

Uit het bijbels verslag van wat gebeurd tijdens en IN de dood kan men dus afleiden dat elke mens die op vandaag sterft, ontbonden wordt in zijn oorspronkelijke onbewuste componenten en deze onbewuste toestand door de Bijbel als “Hades en Scheool ( slaap, graf of dodenrijk ) betiteld wordt.

De hoop en het vertrouwen voor de Christen ligt dan hierin dat Christus door Zijn eigen opstanding uit de dood bewezen heeft dat de meerdere beloften die te vinden zijn in Gods woord zullen bewaarheid worden en dat de mens terug uit de dood zal opstaan ( herschapen worden ) en zal kunnen uitroepen:

“: De dood is verzwolgen in de overwinning. Dood, waar is uw overwinning? Dood, waar is uw prikkel? ( 1 Korr 15: 54-55)

Want :

“Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen machtâ€.., Openb.20:6

Zo is er dus geen leven IN de dood

maar

is er eeuwig leven NA de dood

Link naar bericht
Deel via andere websites

Conclusie: Knip en plak naar hartelust, onderstreep zo nu en dan wat of maak het vet en het lijkt al snel heel wat. Maak het vooral zo lang en ondoorgrondelijk mogelijk zodat niemand de moeite neemt om het te lezen en om er op te reageren.

Probeer het nog eens maar dan even net zo dat het ook daadwerkelijk interessant is om op te reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Conclusie: Knip en plak naar hartelust, onderstreep zo nu en dan wat of maak het vet en het lijkt al snel heel wat. Maak het vooral zo lang en ondoorgrondelijk mogelijk zodat niemand de moeite neemt om het te lezen en om er op te reageren.

Probeer het nog eens maar dan even net zo dat het ook daadwerkelijk interessant is om op te reageren.

Dank U wel dat U toch gereageerd heeft niettegenstaande de meer uitgebreide tekst.

Ik dacht echter dat als men iets beweerd dat men dit ook moest kunnen staven met Gods Woord.

Anders kan men zomaar van alles vertellen zonder dat dit op enige grond van Bijbelse waarheid berust.

Doch als U mij vraagt om het nogmaals te geven in telegramstijl dit kan ook;

Hier gaan we:

• In de loop der tijden is het Heidens idee waarbij de mens een ziel heeft die een eigen leven gaat leiden bij het afsterven van het lichaam overgenomen door de Joodse traditie en tot op vandaag verder geïnfiltreerd in de kerken

• Deze leer is totaal tegengesteld aan de Bijbelse leer die stelt dat; de mens een levend wezen of een levende ziel is , gevormd uit het samenvoegen van twee onbewuste of levenloze componenten.( stof en levensadem).

• De uitdrukking dood betekent in Gods woord steeds het terug ontbinden in de oorspronkelijke levenloze elementen

• Daar de uiteengevallen componenten; noch het stof noch de levensadem, op zichzelf een levend wezen of een levende ziel zijn en niet kunnen handelen , denken of voelen is er dus IN DE DOOD geen bewustzijn of leven.

• De Bijbel kent twee “soorten†dood:

1) de eerste dood ; een tijdelijke onbewuste slaaptoestand waaruit iedereen terug wordt opgewekt (herschapen).

2) de tweede dood ; een onomkeerbare en eeuwige vernietiging; een ontbinding in zijn onbewuste componenten door middel van vuur . Dit voor hen die in opstand tegen God geleefd hebben.

• Het voortleven van een ziel in de dood is een heidens fabel dat :

1) de leerstelling van een reinigingsproces na het lichamelijk afsterven heeft doen ontstaan waarbij het plaatvervangend offer van Christus geminimaliseerd wordt.

2) een voordurende en eeuwige helletoestand van oneindige pijnen heeft gecreëerd waarbij de persoon van God de Vader voor ieder weldenkend mens voorgesteld wordt als een sadistische potentaat.. Daar Hij de mens , omwille van een zéér korte opstand, voor eeuwig enorm laat lijden

• De Bijbel daarentegen stelt duidelijk dat God de Vader de mens een enorme kans op het eeuwige leven aanbiedt, dit omdat zijn Zoon zich als losprijs gaf opdat gerechtigheid zou geschieden voor hen die Hem aannemen. Hen die dit niet doen worden echter ook gerespecteerd in hun keuze en ondergaan het loon der opstand: de dood. Ze worden geconfronteerd met het door hen, aan anderen, aangedane lijden en ontvangen hiervoor een gerechtvaardigde straf tot de dood , het niet meer bestaan, er op volgt.

• De Bijbel kent dus geen leven of bewustzijn In de Dood maar door de opstanding van christus is het bewijs geleverd dat er eeuwig leven is NA de (eerste) dood .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank U wel dat U toch gereageerd heeft niettegenstaande de meer uitgebreide tekst.

Ik dacht echter dat als men iets beweerd dat men dit ook moest kunnen staven met Gods Woord.

Met Jezus Christus dus. Hebben we een primeur te pakken en is Hij reeds wedergekomen?

Anders kan men zomaar van alles vertellen zonder dat dit op enige grond van Bijbelse waarheid berust.

Dat doe je nu toch ook al? Je isoleert de Bijbel van zijn natuurlijke plaats en denkt met wat selectief knippen en plakken de 'Bijbelse waarheid' te kunnen dicteren. Evengoed had je de koran, het rode boekje of de privé naar eigen hand kunnen zetten, maar met de Waarheid heeft het weinig van doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid