Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Vaak krijg ik de vraag waarom ik voor een bepaalde gemeente gekozen heb. Ik geef dan aan dat ik vooral het woord (en doctrine) dat gebracht word belangrijk vind. Ik vraag mij af wat andere christenen belangrijk vinden bij hun keuze voor hun gemeente. Welke eisen en wensen stellen jullie?

Groeten en Gods rijke zegen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alles moet gewoon kloppen met wat er in de bijbel staat. In de brieven van Paulus en het boek van Handelingen staat een prima beschrijving van de ingrediënten van de gemeente van God..

En als ik niet de bevestiging van God zie in alles dan hoeft het voor mij niet.

Verder is het waar ik naar toe ga gewoon normaal..Geen show, geen hypocisie, gewoon mensen die erop uit zijn om de waarheid te volgen en mensen te redden.

Maar goed..Dat is mijn persoonlijke smaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En heeft die gemeente ok nog een naam, Saint_eve?

Alle gemeenten waar ik tot nu toe ben geweest of van gehoord heb, hebben we in enige mate (of meer) een soort van 'show' of dingen die (mijns inziens) niet overeenkomen met het woord. Dus daarom ga ik ook niet naar zo'n gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

Vaak krijg ik de vraag waarom ik voor een bepaalde gemeente gekozen heb. Ik geef dan aan dat ik vooral het woord (en doctrine) dat gebracht word belangrijk vind. Ik vraag mij af wat andere christenen belangrijk vinden bij hun keuze voor hun gemeente. Welke eisen en wensen stellen jullie?

De leer vind ik ook wel belangrijk inderdaad. Je zou zelfs kunnen zeggen dat dat het enige verschil van belang is tussen denominaties (itt liturgie of hoe gezellig het is). Ik zou wensen dat men werkelijk God wil dienen, en ook het Evangelie uitleeft in zo'n gemeente. Let wel, dat zijn geen eisen maar wensen.

Groeten en Gods rijke zegen!

Dankje :) Moge de Heer je nabij zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik belangrijk vind voor de keuze van gemeente is of de gemeente in de apostolische successie staat of de sacramenten worden bediend waarvan ik persoonlijk voor de geloofspraktijk de eucharistie heel belangrijk vind. De Waarheid dient verkondigd te worden en, maar dat is heel persoonlijk, Maria moet in die gemeente de eer krijgen die haar toekomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind de gemeente belangrijk omdat ik daar (juist ook daar) God ontmoet en zijn Christus... Ook als die gemeente op een punt aanbelandt dat ze dusdanig aangevochten is dat ze niet meer zo heel erg lijkt op die gemeente die in Handelingen beschreven wordt... Want dat kan ook gebeuren (weet ik helaas uit eigen ervaring).

Er juist dan ook, "als Christus", zijn voor elkaar, ook al komen vrijgevigheid, liefde, wonderen, tekenen, krachten, genezingen, kerkgroei, evangelisatie, charismata, enz. daarbij tijdelijk wat minder "in bloei te staan"...

Vertrouwend op God...

Dat vind ik belangrijk... En als je dan bij een gemeente bent aangesloten, dan heb je feitelijk niets meer te kiezen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

Vaak krijg ik de vraag waarom ik voor een bepaalde gemeente gekozen heb. Ik geef dan aan dat ik vooral het woord (en doctrine) dat gebracht word belangrijk vind. Ik vraag mij af wat andere christenen belangrijk vinden bij hun keuze voor hun gemeente. Welke eisen en wensen stellen jullie?

Groeten en Gods rijke zegen!

In de eerste plaats denk ik dat de boodschap die verkondigd wordt zeer belangrijk is. Ook denk ik dat het "samen gemeente zijn" belangrijk is en voor mijzelf kan ik een goede zang zeer waarderen (het is voor mij een manier om mij te uiten voor God). Eigenlijk denk ik dat er meerdere factoren zijn die een rol spelen bij de keuze voor een gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En heeft die gemeente ok nog een naam, Saint_eve?

Alle gemeenten waar ik tot nu toe ben geweest of van gehoord heb, hebben we in enige mate (of meer) een soort van 'show' of dingen die (mijns inziens) niet overeenkomen met het woord. Dus daarom ga ik ook niet naar zo'n gemeente.

Kijk maar in mijn profiel.. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik trad toe tot de katholieke Kerk, omdat ik steeds minder kon geloven dat het hele christendom enkel op de Schrift gebaseerd zou mogen zijn, terwijl de Schrift zelf daar niet van getuigd en de kerkgeschiedenis ook niet. Omdat ik steeds minder kon geloven dat God zijn Kerk zoveel eeuwen zou laten dwalen voordat Luther en later nog dertigduizend andere elkaar tegensprekende denominaties het eindelijk eens goed zouden doen.

Omdat de schoonheid van de katholieke Leer en haar mystiek, in al haar weerbarstigheid en soms ook gewoon onzinnigheid, mij wel raakte, evenals de liturgie. Althans, de liturgie zoals ik die ken, niet zoals die te vaak in Nederland wordt opgedragen. Omdat zij het mysterie niet als onvermijdelijk zag, als eindpunt van elke discussie, maar als kernpunt van het christelijk geloof, dus juist als beginpunt. Omdat er binnen het katholieke geloof véél meer vrijheid is in geloofsbeleving, van meditatief tot praktisch, van traditioneel tot charismatisch. De Kerk vindt het allemaal wel best.

Kortom: omdat ik meer herkenning vond in het katholieke geloof dan in het geloof wat ik destijds beleed, dus het baptisme. Een geloof en een kerkgemeenschap waar ik met warme herinneringen op terugkijk en soms toch ook met een klein beetje heimwee. Niet dat ik alles even geweldig vind binnen het katholicisme en niet dat het vooral nu altijd even bijzonder gezellig is om katholiek te zijn, laat staan dat ik per saldo gelukkiger of ongelukkiger ben geworden. Maar dat doet aan het geloof niets af. Als Waarheid immers afhankelijk zou zijn van zonde, dan is alles een leugen en is het Woord krachteloos.

Uiteindelijk kan enkel Christus je gelukkig of ongelukkig maken, omdat Hij immers het leven is en zich dan ook zo laat gelden, en Hij vindt het volgens mij belangrijker dat je trouw bent aan je eigen geloof dan dat je van kerk naar kerk of van religie naar religie hopt, zoekend naar wat Waarheid heet te zijn, en daardoor uiteindelijk niets vindt dan desillusie of een bloedeloos sektarisch fanatisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn keuze bij een gemeente is vooral

-welke sfeer hangt er?

-Wat is hun visie op de bijbel en de 3 eenheid

-Waar focussen ze op ?

-Hoe zijn de mensen?

-Hoe wordt het woord van God uitgelegd

-De vrijheid en regelmaat

-Vrijheid van meningsuiting of die er is

Dat vind ik de belangrijkere punten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Welke eisen en wensen stellen jullie?

Ik denk dat in grote mate ook je opvoeding er een rol in speelt, in zoverre die van toepassing is. (Zelfs als ouders niks meer met geloof doen, denk ik dat je er altijd wel een tik van mee krijgt, al dan niet onbewust.)

Anyway, ik zou een Kerk willen die in beginsel het dichtste staat bij de essentie van wat de Gemeente is die door Jezus ingesteld is. En dat is soms wel lastig, want er kan best een stoflaag soms overheen zitten waardoor je het niet goed ziet.

Concreter: Dat ik God ontmoet, met hem verzoen, van hem mag leren, groeien in geloof en in mijn relatie met Hem en mijn naasten, geleid mag worden en deel uit mag maken van het lichaam van Christus (de Kerk).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naast een aantal dingen die al genoemd zijn, vind ik het ook belangrijk om aansluiting te vinden met andere mensen, dat anderen je ook opnemen in hun gemeente als je als nieuwkomer aankomt, dat nieuwe mensen zich welkom kunnen voelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ga naar een gemeente waar het is als in cor. staat:

Orde in de gemeente

26 Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden. [en zo verder] God is geen God van wanorde, maar van vrede.

wat hier staat kun je niet organiseren. maar luisteren we alemaal naar wat de Geest in ons binnenste werkt, dan is er automatisch orde.

op zo'n manier wordt een onderwerp aan alle kanten belicht en ga je altijd naar huis met voedsel. op één bijeenkomst horen we wel 20 mensen. of met een woord, of getuigenis of lied. of de hele jeugd [in onze gemeente +- 120] zingen samen een lied en daarna horen we van hen die willen een getuigenis. zo leer je iedereen kennen en komt er eenheid, liefde en zorgzaamheid.

het woord is scherp, zoals het er staat, maar daardoor krijg je juist de meeste hulp.

ik heb een stukje op een ander forum-onderdeel geschreven en de link plak ik hier bij.

daarin lees je een beetje resultaat van deze verkondiging. ik ga al vanaf mijn negende naar christelijke gemeente nederland en ben nu 61 jaar. ik heb altijd een verlangen naar meer gehad en dat heb ik daar gevonden.

viewtopic.php?f=13&t=23629&start=240

er is ware broederschap en eenheid, zoals er staat van Jezus zoals Hij één was met zijn Vader, dat het ook zo bij ons zou zijn.

de eenheid wordt steeds meer, omdat niemand iets wil zijn. als de Heilige Geest je hoogmoed aanwijst en je erkent het en doet dit weg, dan kun je ook rustig je beurt afwachten. iedereen is even belangrijk.

ik word hier elke dag meer gelukkig van.

groetjes van zonnestraal. [een naam die ik niet zomaar verzonnen heb]

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid