Spring naar bijdragen

Extreme sporten als christen


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Wat vinden jullie ervan om aan extreme sporten te doen als christen zijnde?

Je doet het in principe 100% voor de lol, maar gevaarlijk is het wel.

Stel je overlijdt door het beoefenen van die sport, kun je dat dan verantwoorden tegenover God?

Denk ook aan het verhaal van Jezus die beproefd wordt door de duivel in de woestijn: het springen van de tempel. Hier wordt gezegd dat je God niet mag beproeven. Kun je zeggen dat je dit ook doet als je met zo'n extreme sport bezig bent?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het goed is beoefen je een extreme sport op zo'n manier dat kans op overlijden minimaal is. Mensen die aan extreme sporten doen beschermen zichzelf echt wel met oa bepaalde kleding en een helm. Evengoed kun je bij paardrijden ten val komen en je nek breken of bij voetbal in elkaar storten om wat voor reden dan ook. Ik denk dus dat een christen prima extreme sporten kan gaan beoefenen. Het is alleen niets voor mij. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuke vraag. :) Omdat het dagelijks leven vandaag de dag vaak niet zo avontuurlijk meer is, en vol ingebouwde zekerheden zit, zoeken mensen met aanleg voor meer avontuur toch het avontuur in extremere sporten. Ook niet helemaal natuurlijk, want ze bereiden zich over het algemeen wel zeer degelijk voor en weten meestal ook precies wat ze doen en wat ze níét moeten doen. En dat blijft het belangrijkst: luister naar je gezonde verstand, overschat jezelf niet, weet wat je doet en bereid je zorgvuldig voor op elke aktie.

Natuurlijk kun je het avontuur ook zoeken in meer aktiegerichte banen (het leger bijvoorbeeld, waar het avontuur ook echt serieuze inhoud heeft), of bijvoorbeeld in de missie (ofwel de zending), maar als je dat toch allemaal wat te hoog gegrepen is, dan kan een avontuurlijke sport je veel over jezelf leren, over respect en verantwoordelijkheid en zo ook over je houding in het dagelijks leven. En je vindt het dan natuurlijk ook gewoon erg leuk om te doen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Zo denk ik er ook over, je mag zeker genieten van het leven en de natuur die God ons gegeven heeft als je dit op een verantwoordelijke manier doet.

Maar de vraag van iemand hoe ik — mocht er toch wat gebeuren — dat dan zou kunnen verantwoorden tegenover God zette me wel aan het denken.

"Ja sorry God, ik had gewoon zin om even wat absurde dingen te doen. Ik had me goed voorbereid, maar ja, kan gebeuren toch?"

Ik probeer jullie gewoon even te prikkelen en ook aan het denken te zetten hoor :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

En terecht, daarvoor ben je hier. ;) Maar ik denk wel dat je verschil moet maken tussen iemand die voor ontspanning en ook om van zichzelf te leren zo'n sport verricht, en iemand die God echt wil uitdagen door van een gebouw te springen. De duivel zei tegen Jezus: "God zal je opvangen, zo zegt Hij in Psalm 91, dus spring maar, dan zul je zien of Hij woord houdt." De gemiddelde sporter zegt: "Ik hou van mijn sport, ik doe het graag, ik leer zo ook over mijzelf en ik ken de risico's." Ik zie daar toch wel verschil in.

Ik denk ook dat het verschil uitmaakt of je een gezin hebt of niet. In beide gevallen moet je natuurlijk uitkijken, maar het is extra pijnlijk als je door zo'n overlijden je gezin moet achterlaten. Het kan dan inderdaad best wel zijn dat God daar dan wél iets over te zeggen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Daar zie ik zeker ook verschil in. Toch is het zo dat je zoiets eigenlijk volledig voor jezelf doet, omdat het leuk is. Je dient God of je medemens er niet mee en toch breng je jezelf in gevaar (al maak je die kans nog zo klein mogelijk).

Verder denk ik dat het niet uitmaakt of je een gezin hebt of niet. Er zijn altijd mensen die om je geven en eraan kapot zouden gaan als je zou overlijden. Ook denk ik dat het zeker niet zo is dat als je geen gezin hebt het niet meer uitmaakt dat je jezelf in gevaar brengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat vinden jullie ervan om aan extreme sporten te doen als christen zijnde?

Ja hoor. Extreme sporten zijn trouwens helemaal niet zo gevaarlijk als je je goed aan de veiligheidsvoorschriften houdt. Dus je goed zekeren bij het klimmen bijvoorbeeld en je partner goed zijn/haar aandacht erbij houdt. Het zou me niets verbazen als de kans op letsel bij voetbal hoger is dan bij extreme sporten. Juist omdat men erg op de veiligheid let.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Klopt. Het gaat me hier alleen even niet over hoe groot of klein het risico is, maar over dat het risico er is. Dat je dus eigenlijk jezelf puur voor de lol in gevaar brengt. Je kunt dit gevaar verwaarloosbaar noemen (die neiging heb ik zelf ook), maar laten we het er even op houden dat het gevaar er wel degelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Klopt. Het gaat me hier alleen even niet over hoe groot of klein het risico is, maar over dat het risico er is. Dat je dus eigenlijk jezelf puur voor de lol in gevaar brengt. Je kunt dit gevaar verwaarloosbaar noemen (die neiging heb ik zelf ook), maar laten we het er even op houden dat het gevaar er wel degelijk is.

Weet je hoe risicovol het is om op een huishoudtrapje te staan of om over te steken? Als de risico's van extreme sporten groter zijn dan dat moet je inderdaad afvragen of je er aan mee moet doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk topic!

Ik beoefen dan geen 'extreme' sport zoals jij bedoelt, maar doe aan vechtsport (boksen en kickboksen). Ik kamp dan ook niet zozeer met het probleem van mijn eigen veiligheid, maar maak me eerder zorgen om die van anderen; hoe rijm ik het vrijwillig schoppen en slaan van mijn medemens met mijn christen-zijn?

Nou heb ik al besloten om puur voor het plezier te blijven trainen en het geheel niet naar een hoger niveau te tillen. Toch ontkom ik er soms niet aan om een potje te sparren. Meestal krijg ik dan de slappe lach omdat ik het niet in me heb om mensen opzettelijk te pijnigen. Zelfs als ik een mannelijke wedstrijdbokser tegenover me heb durf ik 'm niet echt hard te slaan. Veel medeboksers vinden het raar als ik de slappe lach krijg tijdens het vechten omdat ik toch wel op een redelijk niveau zit. Maar ik vind het idee om iemand echt in elkaar te rammen voor de lol gewoon bespottelijk.

Nu vraag je je misschien af wat ik daar überhaupt doe, maar ik vind de sport zelf gewoon heerlijk! Beetje paradoxaal, maar kan 't verder ook niet echt uitleggen.

Wanneer ik trouwens zelf harde klappen krijg voel ik me soms wel schuldig tegenover God, dat ik mijn lichaam dat hij met zoveel zorg gemaakt heeft opzettelijk blootstel aan dat geweld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit alles lijkt mij dan ook een gevalletje eigen geweten. Als je geweten er geen bezwaar tegen heeft, dan kun je het gewoon doen. Knaagt het geweten echter, dan kun je het beter laten. Dit lijkt mij niet echt iets om voor iedereen geldende geboden over uit te geven. Die zijn alleen nodig bij echt zware materie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit alles lijkt mij dan ook een gevalletje eigen geweten. Als je geweten er geen bezwaar tegen heeft, dan kun je het gewoon doen. Knaagt het geweten echter, dan kun je het beter laten. Dit lijkt mij niet echt iets om voor iedereen geldende geboden over uit te geven. Die zijn alleen nodig bij echt zware materie.

Mee eens.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:12 Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is mij geoorloofd, maar ik zal mij door niets laten knechten.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:23 Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is geoorloofd, maar niet alles bouwt op.

Oftewel, alles mag, maar doe het alleen als het nuttig is, het je opbouwt en wanneer je er niet verslaafd door raakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Verder denk ik dat het niet uitmaakt of je een gezin hebt of niet. Er zijn altijd mensen die om je geven en eraan kapot zouden gaan als je zou overlijden. Ook denk ik dat het zeker niet zo is dat als je geen gezin hebt het niet meer uitmaakt dat je jezelf in gevaar brengt.
Dat klopt ( ;) ), maar het verschil is dat je voor je gezin direct verantwoordelijk bent en voor je naasten minder direct. Als je een gezin hebt, dan behoor je ook je gezin toe en heb je er extra op te letten dat je voor je gezin kunt blijven zorgen en het kunt blijven onderhouden.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid