Spring naar bijdragen

problemen met ouders


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Ik ben nieuw op het forum maar heb meteen een vraag als dat oke is. Een vriendin van mij heeft thuis problemen. Haar vader slaat haar regelmatig. Soms schopt hij ook. Vorige week werd ze ook meer dan een dag opgesloten in haar kamer. Dat was omdat ze 's avonds te laat thuis was gekomen. Het slaan komt ook door andere dingen zijn: haar vader slaat ook als hij ziet dat zij make-up draagt. Bij hun in het dorp is dat niet gewoon om make-up op te doen. In de kerk hoort dat al helemaal niet. Haar vader zegt dat dit voor haar best wil is; ze moet er netjes uit zien. (Dat snap ik ook wel, maar af en toe make-up of wat leuke kleding kan toch niet zo veel kwaad, denk ik dan... )

Mijn vriendin vraagt mij om advies. Ze houdt erg veel van haar ouders maar houdt het thuis niet meer uit. Ze heeft het verder aan niemand vertelt. Wat moet ze doen? Wat denken jullie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi! Welkom op het forum. Het is wel altijd leuk als nieuwe users zich even voorstellen in Het Portaal :)

Wat ze zou moeten doen? Kan ze iemand op school in vertrouwen nemen, een docent of een studiebegeleider of zo? Deze mensen weten normaal gezien wel welke kanalen er zijn om zoiets aan te pakken, want mishandeling mag natuurlijk niet, laat staan dat het blijft duren. Ze heeft in elk geval een volwassen persoon nodig die ze kan vertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat het meisje dingen doet die haar ouders niet oké vinden is geen reden voor het straffen op die manier. Ze moet echt hulp gaan zoeken. Als je vindt dat het uit de hand loopt en het gevaarlijk voor haar is, dan kun je zelf ook (anoniem) melding maken van de mishandeling. Je kunt er eventueel ook met je ouders over praten, met je dominee/voorganger/priester met je huisarts.

Ik weet niet hoe oud jullie zijn, dat maakt het wat lastiger om goed advies te geven. Fijn dat je vriendin je hart bij je lucht. Misschien raak je haar kwijt als je aan de bel gaat trekken, maar je moet het wel tegen haar zeggen dat je dat wilt gaan doen. Wees eerlijk en open en als ze echt mishandeld wordt, dan moet je aan de bel trekken, ook al verlies je haar vriendschap dan misschien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het belangrijkste is dat je haar nooit belooft om geen hulp te zoeken of niets tegen anderen erover te zeggen. Want daarmee maak je het jezelf alleen maar heel erg moeilijk. Je kunt beter beloven dat je er altijd voor haar zult zijn, haar wensen wilt respecteren, dat je het echter niet zal toelaten dat ze zo mishandeld blijft worden, maar wel alles wat je doet met haar zult overleggen. Daar zal ze uiteindelijk veel meer aan hebben dan enkel het zwijgen erover. Want hierover mag mijns inziens uiteindelijk niet gezwegen worden.

In elk geval veel sterkte ermee en veel wijsheid toegewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben nieuw op het forum maar heb meteen een vraag als dat oke is. Een vriendin van mij heeft thuis problemen. Haar vader slaat haar regelmatig. Soms schopt hij ook. Vorige week werd ze ook meer dan een dag opgesloten in haar kamer. Dat was omdat ze 's avonds te laat thuis was gekomen. Het slaan komt ook door andere dingen zijn: haar vader slaat ook als hij ziet dat zij make-up draagt. Bij hun in het dorp is dat niet gewoon om make-up op te doen. In de kerk hoort dat al helemaal niet. Haar vader zegt dat dit voor haar best wil is; ze moet er netjes uit zien. (Dat snap ik ook wel, maar af en toe make-up of wat leuke kleding kan toch niet zo veel kwaad, denk ik dan... )

Mijn vriendin vraagt mij om advies. Ze houdt erg veel van haar ouders maar houdt het thuis niet meer uit. Ze heeft het verder aan niemand vertelt. Wat moet ze doen? Wat denken jullie?

eerste indruk is melden bij de huisarts, en haar zo snel mogelijk ander woonruimte voor haar zoeken.

hele familie heeft proffesionele hulp nodig, en die wordt NIET en NOOIT bij de kerk gevonden

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Onzin.
Professionele hulp? Dat is per definitie toch niet mogelijk binnen een kerk?

Verklaar jezelf.

Hm, bij nader inzien neem ik dat terug :D Ik dacht enigzins te kunnen spelen met de definitie van een professional maar dat is achteraf niet nodig.

Het punt dat ik probeerde te maken was dat in het geval van ernstig psychologisch trauma men niet zomaar kan vertrouwen op het woord van een hulpverlener uit een niet medisch/klinisch instituut. Dit soort situaties dienen correct aangepakt te worden en de hoogste garantie word geleverd door diegenen die hun leven wijden aan het verlenen van deze hulp (dwz, getrainde professionals).

Ik ken zat mensen die een zelfmoordpoging van een manisch-depressieve af zouden doen als 'een schreeuw om aandacht'. Dit soort fouten moeten worden voorkomen.

Edit; En ja, hiermee reduceer ik mijn post tot mening :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Goed, een mening dus.
Dat werkt beide kanten op natuurlijk.
en die wordt NIET en NOOIT bij de kerk gevonden
Onzin.
Dan is dit ook een mening.

Zodra ik een onderzoek vind waaruit blijkt dat bijvoorbeeld een psycholoog of psychiater duidelijk betere hulp kan verlenen in dit soort situaties dan iemand verbonden aan een kerk, laat ik het je weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mishandeling mag inderdaad niet dus het laten voortduren is geen oplossing. Als ze die vertrouwde volwassen persoon (nog) niet heeft, kan ze ook eens praten met Chris. Zij zijn een christelijke organisatie en kennen wegen om hier een oplossing voor te vinden.
Ik denk dat 'Chris' alleen maar richting de ouders praat, persoonlijk heb ik een zeer slecht gevoel bij die organisatie en wat surfen op internet versterkt dat gevoel.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid